Značka Audi odhalila na Ženevském autosalonu prototyp svého prvního modelu s čistě elektrickým pohonem. Sportovní SUV kombinuje prostor a komfort typického automobilu vyšší třídy s dojezdem, který umožňuje praktické využití vozidla v každodenním provozu. Téměř 250 prototypů absolvuje do zahájení výroby na celém světě testy v extrémních podmínkách. Speciálně maskované prototypy vyzývají k honbě za nejpozoruhodnějšími fotografiemi.
Prototyp Audi e-tron ukazuje výhled na první zcela elektrický model značky se čtyřmi kruhy. Pod zamaskovaným exteriérem se ukrývá sportovní prémiové SUV s pětimístným interiérem a velkorysým prostorem pro zavazadla. Nabídka vnitřního prostoru a komfort odpovídají typickému modelu Audi vyšší třídy. Dojezd, umožňující i cestování na dlouhé vzdálenosti, a komplexní nabídka možností nabíjení poskytnou zákazníkům elektrickou mobilitu bez kompromisů.
Sériovou verzi prototypu Audi e-tron bude možné nabíjet na rychlonabíjecích stanicích s nabíjecím výkonem až 150 kW. SUV tak bude za necelých 30 minut připraveno na další etapu dálkové jízdy. Elektrické quattro katapultuje pohon všech kol do nové éry a zaručuje vynikající provozní vlastnosti v jakémkoli terénu. Sériová verze prototypu Audi e-tron bude uvedena na evropský trh koncem roku 2018. Sériovou výrobu s neutrální bilancí emisí CO2 bude zajišťovat závod Audi v Bruselu.
„Audi vytyčuje svým prvním modelem s čistě elektrickým pohonem důležitý milník pro budoucnost společnosti,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „V roce 2020 budeme mít v nabídce tři zcela elektrické automobily – kromě sportovního SUV to bude také čtyřdveřové gran turismo, sériová verze studie Audi e-tron Sportback concept, a kompaktní model. Ještě před rokem 2025 uvedeme na trh více než 20 elektromobilů a hybridních vozů s možností vnějšího nabíjení napříč všemi segmenty a všemi automobilovými koncepty,“ říká šéf značky Audi.
Nepřehlédnutelná vysokonapěťová technika: Maskování designu
Prototyp Audi e-tron nemá klasické maskování tajných prototypů, nýbrž speciálně vyvinutou stylistickou fólii, která vizualizuje elektrifikaci. Přes celou boční stěnu se táhne neobvykle pojatý nápis e-tron, který působí, jako by byl „pod proudem“. Písmeno „e“ se vine kolem víčka nabíjecí zásuvky v úrovni předního blatníku a doslova elektrizuje.
Po vzoru vysokonapěťové sítě znázorňují oranžové prvky, že prototyp Audi e-tron jezdí zcela elektricky. Po obvodu celé spodní části vozu se tak střídají oranžové segmenty s černými. Expresivní prahy ukazují svými barevnými ozdobnými prvky, kde se nacházejí akumulátory a s nimi i energetické centrum automobilu.
Čtyři kontinenty, více než pět milionů kilometrů: Testy v extrémních podmínkách
Do uvedení prvního elektricky poháněného modelu značky se čtyřmi kruhy na trh, k němuž dojde na konci letošního roku, absolvuje sportovní SUV zkušební jízdy na čtyřech kontinentech. Čistě elektricky poháněné SUV musí prokázat své všestranné kvality v nekompromisních praktických testech za extrémních podmínek od mrazivé Skandinávie a horké Afriky přes vysokohorské oblasti Asie, Severní smyčku Nürburgringu a dopravní zácpy čínských metropolí až po americké dálnice. Audi zkouší předsériová vozidla v reálném provozu ve všech klimatických zónách s rozsahem teplot od méně než -20 °C do více než +50 °C.
Kromě toho probíhají na celém světě intenzivní testy nabíjecí techniky, což je důležité bezpečnostní kritérium pro elektromobily napájené z akumulátorů. Přitom jsou testovány jednotlivé standardy nabíjení na zkušebních polygonech i ve veřejném prostoru, aby byla zaručena bezpečnost kompletní nabídky různých metod nabíjení. Zkušebnímu provozu je podrobeno celkem téměř 250 prototypů Audi e-tron, které ujedou více než pět milionů kilometrů – to odpovídá 125 cestám kolem světa a cca 85 000 provozních hodin.
Honba za prototypy v Ženevě
Až do světové premiéry bude část flotily zkušebních vozidel Audi e-tron s elektrizujícím maskováním jezdit ve veřejném silničním provozu. První zastávkou nápadných prototypů je Ženeva. V době zahájení autosalonu projedou atraktivními místy švýcarské metropole.
Zájemci mohou využít tuto i další příležitosti ke zvěčnění prototypů se stylovým maskováním a své pozoruhodné fotografie vložit na sociální sítě pod hashtagem #etron. Audi zveřejní nejlepší fotografie bez jakýchkoli her na schovávanou na webové stránce www.e-tron.audi.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.