Značka Audi odhalila na Ženevském autosalonu prototyp svého prvního modelu s čistě elektrickým pohonem. Sportovní SUV kombinuje prostor a komfort typického automobilu vyšší třídy s dojezdem, který umožňuje praktické využití vozidla v každodenním provozu. Téměř 250 prototypů absolvuje do zahájení výroby na celém světě testy v extrémních podmínkách. Speciálně maskované prototypy vyzývají k honbě za nejpozoruhodnějšími fotografiemi.
Prototyp Audi e-tron ukazuje výhled na první zcela elektrický model značky se čtyřmi kruhy. Pod zamaskovaným exteriérem se ukrývá sportovní prémiové SUV s pětimístným interiérem a velkorysým prostorem pro zavazadla. Nabídka vnitřního prostoru a komfort odpovídají typickému modelu Audi vyšší třídy. Dojezd, umožňující i cestování na dlouhé vzdálenosti, a komplexní nabídka možností nabíjení poskytnou zákazníkům elektrickou mobilitu bez kompromisů.
Sériovou verzi prototypu Audi e-tron bude možné nabíjet na rychlonabíjecích stanicích s nabíjecím výkonem až 150 kW. SUV tak bude za necelých 30 minut připraveno na další etapu dálkové jízdy. Elektrické quattro katapultuje pohon všech kol do nové éry a zaručuje vynikající provozní vlastnosti v jakémkoli terénu. Sériová verze prototypu Audi e-tron bude uvedena na evropský trh koncem roku 2018. Sériovou výrobu s neutrální bilancí emisí CO2 bude zajišťovat závod Audi v Bruselu.
„Audi vytyčuje svým prvním modelem s čistě elektrickým pohonem důležitý milník pro budoucnost společnosti,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „V roce 2020 budeme mít v nabídce tři zcela elektrické automobily – kromě sportovního SUV to bude také čtyřdveřové gran turismo, sériová verze studie Audi e-tron Sportback concept, a kompaktní model. Ještě před rokem 2025 uvedeme na trh více než 20 elektromobilů a hybridních vozů s možností vnějšího nabíjení napříč všemi segmenty a všemi automobilovými koncepty,“ říká šéf značky Audi.
Nepřehlédnutelná vysokonapěťová technika: Maskování designu
Prototyp Audi e-tron nemá klasické maskování tajných prototypů, nýbrž speciálně vyvinutou stylistickou fólii, která vizualizuje elektrifikaci. Přes celou boční stěnu se táhne neobvykle pojatý nápis e-tron, který působí, jako by byl „pod proudem“. Písmeno „e“ se vine kolem víčka nabíjecí zásuvky v úrovni předního blatníku a doslova elektrizuje.
Po vzoru vysokonapěťové sítě znázorňují oranžové prvky, že prototyp Audi e-tron jezdí zcela elektricky. Po obvodu celé spodní části vozu se tak střídají oranžové segmenty s černými. Expresivní prahy ukazují svými barevnými ozdobnými prvky, kde se nacházejí akumulátory a s nimi i energetické centrum automobilu.
Čtyři kontinenty, více než pět milionů kilometrů: Testy v extrémních podmínkách
Do uvedení prvního elektricky poháněného modelu značky se čtyřmi kruhy na trh, k němuž dojde na konci letošního roku, absolvuje sportovní SUV zkušební jízdy na čtyřech kontinentech. Čistě elektricky poháněné SUV musí prokázat své všestranné kvality v nekompromisních praktických testech za extrémních podmínek od mrazivé Skandinávie a horké Afriky přes vysokohorské oblasti Asie, Severní smyčku Nürburgringu a dopravní zácpy čínských metropolí až po americké dálnice. Audi zkouší předsériová vozidla v reálném provozu ve všech klimatických zónách s rozsahem teplot od méně než -20 °C do více než +50 °C.
Kromě toho probíhají na celém světě intenzivní testy nabíjecí techniky, což je důležité bezpečnostní kritérium pro elektromobily napájené z akumulátorů. Přitom jsou testovány jednotlivé standardy nabíjení na zkušebních polygonech i ve veřejném prostoru, aby byla zaručena bezpečnost kompletní nabídky různých metod nabíjení. Zkušebnímu provozu je podrobeno celkem téměř 250 prototypů Audi e-tron, které ujedou více než pět milionů kilometrů – to odpovídá 125 cestám kolem světa a cca 85 000 provozních hodin.
Honba za prototypy v Ženevě
Až do světové premiéry bude část flotily zkušebních vozidel Audi e-tron s elektrizujícím maskováním jezdit ve veřejném silničním provozu. První zastávkou nápadných prototypů je Ženeva. V době zahájení autosalonu projedou atraktivními místy švýcarské metropole.
Zájemci mohou využít tuto i další příležitosti ke zvěčnění prototypů se stylovým maskováním a své pozoruhodné fotografie vložit na sociální sítě pod hashtagem #etron. Audi zveřejní nejlepší fotografie bez jakýchkoli her na schovávanou na webové stránce www.e-tron.audi.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.