Sportovní, kompaktní a plný pokročilých technologií. Tak vidí Škoda budoucí městský crossover. Nová studie přináší charakteristické znaky úspěšných modelů SUV značky Škoda do dalšího segmentu vozů. Škoda Vision X má premiéru na mezinárodním autosalonu v Ženevě 2018. Kompaktní rozměry, krátké převisy a precizní linie zdůrazňují dynamický a sportovní charakter tohoto vozu. Interiér nabízí inovativní funkce infotainmentu. Velkou novinkou je k životnímu prostředí šetrná koncepce pohonu, kombinující provoz na CNG, benzin a elektřinu, která zajišťuje rychlou odezvu, větší pružnost a emisní hodnoty CO2, které nepřesahují hranici 90 g/km.
„Koncepční studií Škoda Vision X, která se vyznačuje emocionálním designem, moderním pohonem a plnou konektivitou, představujeme naší vizi moderního městského crossoveru,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier a dodává: „Design karoserie nabízí konkrétní pohled na třetího člena úspěšné rodiny vozů SUV. S jeho pomocí nadchneme v budoucnu pro značku Škoda ještě více zákazníků.“
Studie Škoda Vision X je již na první pohled SUV tradiční české značky. Novým městským crossoverem vstupuje společnost Škoda Auto do dalšího, logického kroku své strategie vozů SUV.
Škoda Vision X spojuje dynamické vlastnosti, všestrannost a požitek z jízdy v městském provozu, ale i v terénu. Svými kompaktními vnějšími a vnitřními rozměry a pokročilými prvky infotainmentu bude studie skvěle vyhovovat modernímu, aktivnímu životnímu stylu cílových zákazníků.
Výlety do přírody a sportovní aktivity tvoří oblast, ve které ukazuje robustní, městský crossover své silné stránky. Koncepční vůz nabízí pohled na budoucí model, který pokračuje v SUV ofenzívě značky Škoda po úspěšném uvedení modelů Škoda Kodiaq a Škoda Karoq na trh a coby městský crossover spoluutváří rodinu vozů SUV značky Škoda.
Ekologicky šetrná koncepce pohonu poskytuje více dynamiky a méně emisí
Progresivní technika je použita i v hnacím ústrojí studie Škoda Vision X navrženém s ohledem na dynamické vlastnosti i ekologický provoz. Moderně uspořádaný hybridní systém zajišťuje rychlou odezvu a nízké hodnoty emisí.Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Stlačeným zemním plynem může být klasický zemní plyn, bioplyn nebo syntetický plyn e-gas, vyráběný z obnovitelných zdrojů energie. Maximální výkon spalovacího motoru činí 96 kW (130 k), maximální točivý moment činí 200 Nm.
Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Druhý elektromotor napájí 48V lithium-iontový akumulátorový systém. Díky rekuperaci se lithium-iontová baterie nabíjí během jízdy. Při brzdění a plachtění přeměňuje studie Škoda Vision X kinetickou energii na elektrickou, ukládá ji a poté využívá k jízdě. Jak je již pro elektromotory typické, je maximální točivý moment 70 Nm k dispozici ihned při startu. To zrychluje odezvu při rozjezdu a pružnost při zrychlení během jízdy. K výhodám použitých kompaktních akumulátorových baterií patří především nižší hmotnost, vysoká kapacita a cenová dostupnost.
Nový design interiéru
Interiér koncepčního vozu nabízí pro značku Škoda typicky velkorysý a variabilní prostor pro cestující i zavazadla. Široká přístrojová deska se stylovými a vyváženými plochami je výrazná a ergonomicky tvarovaná. Její linie vychází z charakteristického tvaru přední části kapoty motoru. Na přístrojové desce se nachází trojrozměrné prvky, například ve výdechu vzduchu. V interiéru se také nachází mnoho speciálních prvků, které podtrhují všestranný charakter studie Škoda Vision X se zaměřením na sport.
Aktivní životní styl se odráží i ve výběru materiálů pro povrch sedadel, výplně dveří, středové konzole a palubní desky. Robustní a sportovní charakter interiéru studie Škoda Vision X dotvářejí kombinace prodyšných textilních látek, umělé kůže a pogumovaných povrchů.
Dále má studie Škoda Vision X středovou konzoli s povrchem z broušeného skla, které umožňuje výhled na displej. Displej propojený s řízením pohonu zobrazuje tok energie obou motorů a fungování pohonu. Vícebarevné grafiky zobrazují točivý moment pohánějící kola přední a zadní nápravy.
Nejnovější funkce infotainmentu a konektivity jsou dostupné pro téměř všechny modely značky ŠKODA. Studie Škoda Vision X pokračuje v digitalizaci modelů značky ŠKODA nabídkou digitálních služeb, jako jsou například Smart Parking, HoppyGo, TwoGo nebo CareDriver. Tyto služby:
navádějí řidiče k volnému parkovacímu místu, nabízí vozidlo k pronájmu v momentě, kdy není využito, nabízí možnosti spolujízdy, nebo se starají například o vyzvednutí dětí v mateřské škole, když to rodiče včas nestíhají.Na palubě je také digitální přístrojový panel, který nabízí možnosti individuálního výběru a uspořádání jednotlivých informací. Koncepční vůz také disponuje zcela nově vyvinutým palubním monitorem s novým digitálním rozhraním HMI. Barevný displej s vysokým rozlišením a dotykovou obrazovkou je integrován jako samostatný monitor nad středovou konzolí do přístrojové desky. Po otevření dveří se řidiči zobrazí individuálně nastavitelná uvítací obrazovka, která poté slouží jako hlavní displej a ovládací jednotka ke všem funkcím infotainmentu a konektivity, které jsou během jízdy k dispozici. Zároveň dochází k aktivaci osobního nastavení sedadla řidiče a komfortních funkcí, jako klimatizace a ventilace a oblíbené hudby, které jsou uloženy v klíči.
Stisknutím tlačítka se vysune palubní monitor s integrovanou dokovací stanicí, kam je možné zasunout chytrý telefon. Zapojením mobilního telefonu je možné díky online připojení nebo aplikaci chytrého telefonu na palubě studie Škoda Vision X ihned využívat všechny integrované funkce infotainment systému. Dále je možné využít adresy a záznamy kalendáře uložené na chytrém telefonu a individuální jízdní chování řidiče pro vyhledání dalšího cíle cesty a návrhu různých tras.
Simply Clever: Poslední kilometr na elektricky poháněných skateboardech
Koncept Simply Clever studie Škoda Vision X obsahuje další ekologický prvek. Zavazadlový prostor obsahuje speciální systém, kterým lze upevnit dva elektricky poháněné skateboardy. Bezpečně jsou uloženy také dvě helmy a dron s kamerou, kterou lze zaznamenat videoklip z jízdy na skateboardu. V opěradlech sportovních sedadel řidiče a spolujezdce jsou také připevněny vyjímatelné ochranné pomůcky, které chrání krční páteř a záda jezdce na skateboardu. Ve středové konzoli jsou integrovány dvě sportovní lahve.
Strategie v oblasti elektromobility
V rámci strategie celosvětového růstu společnosti Škoda Auto hraje elektromobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelů Škoda začne již v roce 2019 uvedením modelu Škoda Superb s plug-in hybridním pohonem. Kromě výroby elektrických vozidel bude závod v Mladé Boleslavi již od roku 2019 vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in hybridní modely několika značek koncernu Volkswagen. Brzy poté bude následovat první sériově vyráběný vůz značky Škoda s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka Škoda výrazně rozšíří nabídku hybridních vozidel a modelů s čistě bateriovým pohonem v různých segmentech vozů.
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?