Sportovní, kompaktní a plný pokročilých technologií. Tak vidí Škoda budoucí městský crossover. Nová studie přináší charakteristické znaky úspěšných modelů SUV značky Škoda do dalšího segmentu vozů. Škoda Vision X má premiéru na mezinárodním autosalonu v Ženevě 2018. Kompaktní rozměry, krátké převisy a precizní linie zdůrazňují dynamický a sportovní charakter tohoto vozu. Interiér nabízí inovativní funkce infotainmentu. Velkou novinkou je k životnímu prostředí šetrná koncepce pohonu, kombinující provoz na CNG, benzin a elektřinu, která zajišťuje rychlou odezvu, větší pružnost a emisní hodnoty CO2, které nepřesahují hranici 90 g/km.
„Koncepční studií Škoda Vision X, která se vyznačuje emocionálním designem, moderním pohonem a plnou konektivitou, představujeme naší vizi moderního městského crossoveru,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier a dodává: „Design karoserie nabízí konkrétní pohled na třetího člena úspěšné rodiny vozů SUV. S jeho pomocí nadchneme v budoucnu pro značku Škoda ještě více zákazníků.“
Studie Škoda Vision X je již na první pohled SUV tradiční české značky. Novým městským crossoverem vstupuje společnost Škoda Auto do dalšího, logického kroku své strategie vozů SUV.
Škoda Vision X spojuje dynamické vlastnosti, všestrannost a požitek z jízdy v městském provozu, ale i v terénu. Svými kompaktními vnějšími a vnitřními rozměry a pokročilými prvky infotainmentu bude studie skvěle vyhovovat modernímu, aktivnímu životnímu stylu cílových zákazníků.
Výlety do přírody a sportovní aktivity tvoří oblast, ve které ukazuje robustní, městský crossover své silné stránky. Koncepční vůz nabízí pohled na budoucí model, který pokračuje v SUV ofenzívě značky Škoda po úspěšném uvedení modelů Škoda Kodiaq a Škoda Karoq na trh a coby městský crossover spoluutváří rodinu vozů SUV značky Škoda.
Ekologicky šetrná koncepce pohonu poskytuje více dynamiky a méně emisí
Progresivní technika je použita i v hnacím ústrojí studie Škoda Vision X navrženém s ohledem na dynamické vlastnosti i ekologický provoz. Moderně uspořádaný hybridní systém zajišťuje rychlou odezvu a nízké hodnoty emisí.Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Stlačeným zemním plynem může být klasický zemní plyn, bioplyn nebo syntetický plyn e-gas, vyráběný z obnovitelných zdrojů energie. Maximální výkon spalovacího motoru činí 96 kW (130 k), maximální točivý moment činí 200 Nm.
Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Druhý elektromotor napájí 48V lithium-iontový akumulátorový systém. Díky rekuperaci se lithium-iontová baterie nabíjí během jízdy. Při brzdění a plachtění přeměňuje studie Škoda Vision X kinetickou energii na elektrickou, ukládá ji a poté využívá k jízdě. Jak je již pro elektromotory typické, je maximální točivý moment 70 Nm k dispozici ihned při startu. To zrychluje odezvu při rozjezdu a pružnost při zrychlení během jízdy. K výhodám použitých kompaktních akumulátorových baterií patří především nižší hmotnost, vysoká kapacita a cenová dostupnost.
Nový design interiéru
Interiér koncepčního vozu nabízí pro značku Škoda typicky velkorysý a variabilní prostor pro cestující i zavazadla. Široká přístrojová deska se stylovými a vyváženými plochami je výrazná a ergonomicky tvarovaná. Její linie vychází z charakteristického tvaru přední části kapoty motoru. Na přístrojové desce se nachází trojrozměrné prvky, například ve výdechu vzduchu. V interiéru se také nachází mnoho speciálních prvků, které podtrhují všestranný charakter studie Škoda Vision X se zaměřením na sport.
Aktivní životní styl se odráží i ve výběru materiálů pro povrch sedadel, výplně dveří, středové konzole a palubní desky. Robustní a sportovní charakter interiéru studie Škoda Vision X dotvářejí kombinace prodyšných textilních látek, umělé kůže a pogumovaných povrchů.
Dále má studie Škoda Vision X středovou konzoli s povrchem z broušeného skla, které umožňuje výhled na displej. Displej propojený s řízením pohonu zobrazuje tok energie obou motorů a fungování pohonu. Vícebarevné grafiky zobrazují točivý moment pohánějící kola přední a zadní nápravy.
Nejnovější funkce infotainmentu a konektivity jsou dostupné pro téměř všechny modely značky ŠKODA. Studie Škoda Vision X pokračuje v digitalizaci modelů značky ŠKODA nabídkou digitálních služeb, jako jsou například Smart Parking, HoppyGo, TwoGo nebo CareDriver. Tyto služby:
navádějí řidiče k volnému parkovacímu místu, nabízí vozidlo k pronájmu v momentě, kdy není využito, nabízí možnosti spolujízdy, nebo se starají například o vyzvednutí dětí v mateřské škole, když to rodiče včas nestíhají.Na palubě je také digitální přístrojový panel, který nabízí možnosti individuálního výběru a uspořádání jednotlivých informací. Koncepční vůz také disponuje zcela nově vyvinutým palubním monitorem s novým digitálním rozhraním HMI. Barevný displej s vysokým rozlišením a dotykovou obrazovkou je integrován jako samostatný monitor nad středovou konzolí do přístrojové desky. Po otevření dveří se řidiči zobrazí individuálně nastavitelná uvítací obrazovka, která poté slouží jako hlavní displej a ovládací jednotka ke všem funkcím infotainmentu a konektivity, které jsou během jízdy k dispozici. Zároveň dochází k aktivaci osobního nastavení sedadla řidiče a komfortních funkcí, jako klimatizace a ventilace a oblíbené hudby, které jsou uloženy v klíči.
Stisknutím tlačítka se vysune palubní monitor s integrovanou dokovací stanicí, kam je možné zasunout chytrý telefon. Zapojením mobilního telefonu je možné díky online připojení nebo aplikaci chytrého telefonu na palubě studie Škoda Vision X ihned využívat všechny integrované funkce infotainment systému. Dále je možné využít adresy a záznamy kalendáře uložené na chytrém telefonu a individuální jízdní chování řidiče pro vyhledání dalšího cíle cesty a návrhu různých tras.
Simply Clever: Poslední kilometr na elektricky poháněných skateboardech
Koncept Simply Clever studie Škoda Vision X obsahuje další ekologický prvek. Zavazadlový prostor obsahuje speciální systém, kterým lze upevnit dva elektricky poháněné skateboardy. Bezpečně jsou uloženy také dvě helmy a dron s kamerou, kterou lze zaznamenat videoklip z jízdy na skateboardu. V opěradlech sportovních sedadel řidiče a spolujezdce jsou také připevněny vyjímatelné ochranné pomůcky, které chrání krční páteř a záda jezdce na skateboardu. Ve středové konzoli jsou integrovány dvě sportovní lahve.
Strategie v oblasti elektromobility
V rámci strategie celosvětového růstu společnosti Škoda Auto hraje elektromobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelů Škoda začne již v roce 2019 uvedením modelu Škoda Superb s plug-in hybridním pohonem. Kromě výroby elektrických vozidel bude závod v Mladé Boleslavi již od roku 2019 vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in hybridní modely několika značek koncernu Volkswagen. Brzy poté bude následovat první sériově vyráběný vůz značky Škoda s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka Škoda výrazně rozšíří nabídku hybridních vozidel a modelů s čistě bateriovým pohonem v různých segmentech vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?