„Koncepční studií Škoda Vision X, která se vyznačuje emocionálním designem, moderním pohonem a plnou konektivitou, představujeme naší vizi moderního městského crossoveru,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Auto Bernhard Maier a dodává: „Design karoserie nabízí konkrétní pohled na třetího člena úspěšné rodiny vozů SUV. S jeho pomocí nadchneme v budoucnu pro značku Škoda ještě více zákazníků.“
Studie Škoda Vision X je již na první pohled SUV tradiční české značky. Novým městským crossoverem vstupuje společnost Škoda Auto do dalšího, logického kroku své strategie vozů SUV.
Škoda Vision X spojuje dynamické vlastnosti, všestrannost a požitek z jízdy v městském provozu, ale i v terénu. Svými kompaktními vnějšími a vnitřními rozměry a pokročilými prvky infotainmentu bude studie skvěle vyhovovat modernímu, aktivnímu životnímu stylu cílových zákazníků.
Výlety do přírody a sportovní aktivity tvoří oblast, ve které ukazuje robustní, městský crossover své silné stránky. Koncepční vůz nabízí pohled na budoucí model, který pokračuje v SUV ofenzívě značky Škoda po úspěšném uvedení modelů Škoda Kodiaq a Škoda Karoq na trh a coby městský crossover spoluutváří rodinu vozů SUV značky Škoda.
Ekologicky šetrná koncepce pohonu poskytuje více dynamiky a méně emisí
Progresivní technika je použita i v hnacím ústrojí studie Škoda Vision X navrženém s ohledem na dynamické vlastnosti i ekologický provoz. Moderně uspořádaný hybridní systém zajišťuje rychlou odezvu a nízké hodnoty emisí.Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Stlačeným zemním plynem může být klasický zemní plyn, bioplyn nebo syntetický plyn e-gas, vyráběný z obnovitelných zdrojů energie. Maximální výkon spalovacího motoru činí 96 kW (130 k), maximální točivý moment činí 200 Nm.
Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Druhý elektromotor napájí 48V lithium-iontový akumulátorový systém. Díky rekuperaci se lithium-iontová baterie nabíjí během jízdy. Při brzdění a plachtění přeměňuje studie Škoda Vision X kinetickou energii na elektrickou, ukládá ji a poté využívá k jízdě. Jak je již pro elektromotory typické, je maximální točivý moment 70 Nm k dispozici ihned při startu. To zrychluje odezvu při rozjezdu a pružnost při zrychlení během jízdy. K výhodám použitých kompaktních akumulátorových baterií patří především nižší hmotnost, vysoká kapacita a cenová dostupnost.
Nový design interiéru
Interiér koncepčního vozu nabízí pro značku Škoda typicky velkorysý a variabilní prostor pro cestující i zavazadla. Široká přístrojová deska se stylovými a vyváženými plochami je výrazná a ergonomicky tvarovaná. Její linie vychází z charakteristického tvaru přední části kapoty motoru. Na přístrojové desce se nachází trojrozměrné prvky, například ve výdechu vzduchu. V interiéru se také nachází mnoho speciálních prvků, které podtrhují všestranný charakter studie Škoda Vision X se zaměřením na sport.
Aktivní životní styl se odráží i ve výběru materiálů pro povrch sedadel, výplně dveří, středové konzole a palubní desky. Robustní a sportovní charakter interiéru studie Škoda Vision X dotvářejí kombinace prodyšných textilních látek, umělé kůže a pogumovaných povrchů.
Dále má studie Škoda Vision X středovou konzoli s povrchem z broušeného skla, které umožňuje výhled na displej. Displej propojený s řízením pohonu zobrazuje tok energie obou motorů a fungování pohonu. Vícebarevné grafiky zobrazují točivý moment pohánějící kola přední a zadní nápravy.
Nejnovější funkce infotainmentu a konektivity jsou dostupné pro téměř všechny modely značky ŠKODA. Studie Škoda Vision X pokračuje v digitalizaci modelů značky ŠKODA nabídkou digitálních služeb, jako jsou například Smart Parking, HoppyGo, TwoGo nebo CareDriver. Tyto služby:
- navádějí řidiče k volnému parkovacímu místu,
- nabízí vozidlo k pronájmu v momentě, kdy není využito,
- nabízí možnosti spolujízdy,
- nebo se starají například o vyzvednutí dětí v mateřské škole, když to rodiče včas nestíhají.
Na palubě je také digitální přístrojový panel, který nabízí možnosti individuálního výběru a uspořádání jednotlivých informací. Koncepční vůz také disponuje zcela nově vyvinutým palubním monitorem s novým digitálním rozhraním HMI. Barevný displej s vysokým rozlišením a dotykovou obrazovkou je integrován jako samostatný monitor nad středovou konzolí do přístrojové desky. Po otevření dveří se řidiči zobrazí individuálně nastavitelná uvítací obrazovka, která poté slouží jako hlavní displej a ovládací jednotka ke všem funkcím infotainmentu a konektivity, které jsou během jízdy k dispozici. Zároveň dochází k aktivaci osobního nastavení sedadla řidiče a komfortních funkcí, jako klimatizace a ventilace a oblíbené hudby, které jsou uloženy v klíči.
Stisknutím tlačítka se vysune palubní monitor s integrovanou dokovací stanicí, kam je možné zasunout chytrý telefon. Zapojením mobilního telefonu je možné díky online připojení nebo aplikaci chytrého telefonu na palubě studie Škoda Vision X ihned využívat všechny integrované funkce infotainment systému. Dále je možné využít adresy a záznamy kalendáře uložené na chytrém telefonu a individuální jízdní chování řidiče pro vyhledání dalšího cíle cesty a návrhu různých tras.
Simply Clever: Poslední kilometr na elektricky poháněných skateboardech
Koncept Simply Clever studie Škoda Vision X obsahuje další ekologický prvek. Zavazadlový prostor obsahuje speciální systém, kterým lze upevnit dva elektricky poháněné skateboardy. Bezpečně jsou uloženy také dvě helmy a dron s kamerou, kterou lze zaznamenat videoklip z jízdy na skateboardu. V opěradlech sportovních sedadel řidiče a spolujezdce jsou také připevněny vyjímatelné ochranné pomůcky, které chrání krční páteř a záda jezdce na skateboardu. Ve středové konzoli jsou integrovány dvě sportovní lahve.
Strategie v oblasti elektromobility
V rámci strategie celosvětového růstu společnosti Škoda Auto hraje elektromobilita klíčovou roli. Elektrifikace modelů Škoda začne již v roce 2019 uvedením modelu Škoda Superb s plug-in hybridním pohonem. Kromě výroby elektrických vozidel bude závod v Mladé Boleslavi již od roku 2019 vyrábět také elektrické komponenty pro plug-in hybridní modely několika značek koncernu Volkswagen. Brzy poté bude následovat první sériově vyráběný vůz značky Škoda s čistě elektrickým pohonem. Do roku 2025 značka Škoda výrazně rozšíří nabídku hybridních vozidel a modelů s čistě bateriovým pohonem v různých segmentech vozů.