Volkswagen Jetta patří k jednomu z nejúspěšnějších modelů v historii automobilky, který se zvláště na americkém trhu těší obrovské popularitě. Není proto divu, že si Volkswagen načasoval představení nejnovější generace právě na probíhající autosalon v Detroitu.
Sedmá generace Volkswagenu Jetta byla postavena na modulární platformě MQB, díky čemuž je kompaktní sedan lepší prakticky ve všech ohledech. Nabídne více místa v interiéru, nižší spotřebu, modernější design a nechybí ani modernější technologie.
Design exteriéru je stále poměrně usedlý a od minulé generace se nijak dramaticky neodlišuje. Přední části dominuje mohutnější maska chladiče, na kterou po obou stranách elegantně navazují světlomety s LED-denním svícením ve tvaru C. Z boku není příliš co řešit, snad jen zadní část se pouští do experimentování s tvary připomínajícími kupé, ovšem ani zde nejsou tyto pokusy nijak extrémní. Celá zadní část pak dostala řadu menších změn, včetně světel a koncovek výfuků.
Přechod na platformu MQB prospěl nové Jettě zejména co se prostoru týče, nyní je totiž delší, širší a dokonce i vyšší. Nová platforma si vyžádala posunutí přední i zadní nápravy více dopředu, což dovolilo vytvořit prostornější kabinu. Zavazadlový prostor však zůstal nezměněn.
Nový interiér působí rozhodně hodnotněji a moderněji. Svůj podíl na tom jistě mají modernější a kvalitnější materiály, ambientní podsvícení nebo designové hrátky například s výdechy ventilátorů. Uprostřed středové konzole se nachází moderní multimediální systém, jehož rozměry zatím neznáme, a v kapličce přístrojů mohou být jak analogové ukazatele, tak digitální přístrojový štít.
S moderní komfortní výbavou však přišla i moderní bezpečnostní výbava. Nová Jetta tak nabídne funkce jako autonomní nouzové brzdění, varování před čelní kolizí, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, sledování dopravy za vozem (například při couvání z řady) nebo systém hlídání jízdy v pruzích.
Navzdory rozsáhlým designovým, technickým a technologickým změnám zůstal prostor pod kapotou nezměněn. O pohon se totiž bude opět starat 1.4 litrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 150 koní, který může být doplněn buď klasickým šestistupňovým manuálem, nebo novou a moderní osmistupňovou automatickou převodovkou.
Spolu s nárůstem schopností a výbavy by jeden čekal i nárůst cen, nicméně tady Volkswagen příjemně překvapil. Cena na americkém trhu bude totiž začínat na částce 18 545 dolarů (387 500 Kč), což je zhruba o 100 dolarů méně, než kolik stála minulá generace. Na českém trhu se však Jetta s největší pravděpodobností neobjeví, neboť od nás zmizela i před lety. V některých okolních státech by však stále neměl být problém ji sehnat.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?