Dnes se zaměříme na české dálnice, které sice nepatří mezi ty nejlepší v Evropě, o tom ale následující článek není. Hlavním úkolem je informovat vás o tom, v jakých případech je možné jezdit po dálnici bez dálniční známky. Věděli jste vůbec, že nějaké takové výjimky existují?
Takzvané „osvobození od zpoplatnění“ upravuje zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích, § 20a, který vyjmenovává konkrétní případy. První bod zahrnuje vozidla vybavené zvláštním výstražným světlem podle zvláštního právního předpisu, patří sem tedy všechny složky integrovaného záchranného systému, obecní i vojenská policie, celní správa atp. Dále jsou od poplatku osvobozeny vozidla:
Přepravující těžce zdravotně postižené občany, kteří jsou podle zvláštního právního předpisu držiteli průkazu ZTP, s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou hluchotou, nebo průkazu ZTP/P, pokud držitelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká, Přepravující nezaopatřené děti, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastosou, Vedené v registru silničních vozidel členů diplomatické mise, Provozované domovem pro osoby se zdravotním postižením, slouží-li k přepravě osob se zdravotním postižením, Při provádění záchranných a likvidačních prací a při ochraně obyvatelstva, Správy státních hmotných rezerv při přepravě materiálů státních hmotných rezerv, nebo humanitární pomoci státu za krizových situací podle zvláštního právního předpisu, Správce zpoplatněné pozemní komunikace.Je-li nutno při uzavírce podle § 24 výše uvedeného zákona, užít pro vedení objížďky zpoplatněnou komunikaci, je možné užít tuto komunikaci bez zpoplatnění.
V případě vyhlášení signálu upozornění nebo signálu regulace pro suspendované částice PM10 podle zvláštního právního předpisu, je až do odvolání příslušného signálu možné užít vybrané úseky pozemních komunikací stanovené zvláštním právním předpisem bez zpoplatnění. (PM10 označuje polétavý prach o velikosti 10 mikrometrů, jehož inhalace poškozuje kardiovaskulární a plicní systém; pozn. redakce)
Jak tedy sami vidíte, výjimek umožňující jízdu bez dálniční známky je hned několik. Mluvíme zde samozřejmě o jízdě na zpoplatněných úsecích, což je ta část dálnice nebo silnice pro motorová vozidla, která je označena příslušnou dopravní značkou (IZ 1a, IZ 2a). Samostatnou kapitolou jsou pak úseky upravené dodatkovou tabulkou E11 vymezující úsek bez poplatku, a to přeškrtnutím symbolu dálniční známky.
Zmíníme ještě, že povinnost mít platnou dálniční známku platí pro všechny vozidla do hmotnosti 3500 kg. Za nedodržení této povinnosti hrozí od Policie ČR či Celní správy bloková pokuta do 5000 korun, ve správním řízení pak až 100 tisíc korun.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?