Britská automobilka Morgan se těší poměrně dlouhé a bohaté historii, ovšem v posledních letech patří k jejím nejvýraznějším modelům tříkolka 3 Wheeler. Stroj, který se většinou své techniky i designu inspiroval v 30. letech minulého století, se však brzy dočká nového Steam-punkového nástupce, který pod modernizované tvary karoserie ukryje to nejmodernější, co současný technologický svět nabízí.
Morgan EV3, jak se novinka jmenuje, je stále tou bláznivou retro tříkolkou, tentokrát však s elektrickým pohonem. Koncept byl poprvé představen již v roce 2015 a minulý rok jsme se s ním mohli setkat i na autosalonu v Ženevě. Vznikla dokonce i limitovaná edice "Selfridges Editon", ovšem o sériové výrobě dlouho nepadla ani zmínka. Tedy až do teď.
Nová tříkolka značky Morgan už nebude spoléhat na dvouválcový motor umístěný před maskou, ale na soustavu baterií a elektromotor pohánějící zadní kolo. Přední maska tak dostala inovované tvary a došlo i na třetí čelní světlomet, který je umístěn de facto před řidičem.
Kabina pro řidiče a útlého spolujezdce zůstává na první pohled stejnou a svou inspiraci v letadlech, motocyklech a automobilech třicátých až padesátých let jednoduše nezapře. Kabina stále spoléhá na klasický prostorový rám a většinu karoserie tvoří hliník, nicméně některé panely karoserie byly vůbec poprvé vyrobeny z karbonu.
Oproti konceptu se změnila pohonná soustava, za což může vstup nového partnera dodávajícího pohonné systémy, společnosti Frazer-Nash Energy Systems. Nový Morgan tak zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h za 7 sekund (o 2 sekundy rychleji než koncept) a jeho výkony by se měly více přibližovat benzínovým verzím.
Oproti konceptu se však poněkud zhoršil dojezd na jedno nabití. Původní varianta slibovala 150 mil (241 km), nicméně sériová verze nabídne pouze 120 mil (193 km). O pohon se stará 21 kWh Li-Ion baterie o výkonu 34.8 kW (47 k). Celkovou váhu se podařilo udržet pod 500 kg.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.