Levné, spolehlivé a praktické SUV - tak se dá stručně popsat minulá generace Dacie Duster, která si svým skvělým poměrem ceny a užitných vlastností vybudovala obrovskou základnu příznivců. A ti se nyní mohou těšit na nový Duster, který nabídne mnohem víc, ovšem stále za skvělou cenu.
Ačkoliv Dacia zveřejnila snímky nového Dusteru už minulý týden, snímky interiéru a informace o technických a technologických inovacích si schovávala až na oficiální představení, které proběhlo dnes na autosalonu ve Frankfurtu. Na co nového se tedy můžeme těšit?
Jak už jsme mohli vidět z dříve uveřejněných fotek, exteriér nového Dusteru působí ze všech stran mnohem svalnatěji a dominantněji.Kromě upravených nárazníků dostal i stylové střešní nosiče, přední a zadní ochranné "plechy" a hlavně zcela nové světlomety s inovovaným LED světelným podpisem.
Úplnou novinkou jsou ovšem změny v interiéru, kde se změnilo snad vše. Nově navržené palubní deska nabízí uživatelům například výše umístěný MediaNav display, díky čemuž bude ergonomie lepší a ovládání pohodlnější. Inovacím se nevyhnuly ani sedačky, jejichž tvary i čalounění byly uzpůsobeny maximálnímu komfortu i opoře za všech okolností. Dacia také neopomenula v ČR tolik oblíbený zavazadlový prostor, který zvětšila o cca 28.6 litru.
Kromě inovací designových prošel Duster i inovacemi technickými a technologickými, nově tak nabízí snímání okolí vozu prostřednictvím několika kamer, sledování mrtvého úhlu, automatickou klimatizaci, automatické svícení, bezklíčový vstup nebo boční "záclonové airbagy".
Inovací se dočkal i tolik oblíbený a žádaný systém pohonu všech kol, díky kterému si s Dusterem užijete v terénu více zábavy. Kromě snímání okolí vozu několika kamerami, což rozhodně přijde vhod, byl Duster vybaven i systémem "HDC" pro sjíždění svahů nebo asistentem pro rozjezdy do kopce.
Pod kapotou se objeví dvojice benzínových motorů SCe 115 a TCe 125, obojí možné zvolit s pohonem přední nebo obou náprav i s možností pouze manuální převodovky. U vznětových motorů budou moci zákazníci vybírat z jednotek dCi 90 s pohonem pouze přední nápravy, nebo dCi 110 s pohonem jedné nebo obou náprav. Druhý jmenovaný motor pak bude možné objednat i s EDC automatickou převodovkou. Časem by se mohly objevit i další motory, včetně jednotky SCe 115 upravené na pohon LPG.
Cenu zatím neznáme, ovšem Jean-Christophe Kugler, jeden ze zástupců automobilky, se nechal slyšet, že nový Duster by měl nabídnout zákazníkům víc, ale měl by zůstat až neuvěřitelně cenově dostupný.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.