Levné, spolehlivé a praktické SUV - tak se dá stručně popsat minulá generace Dacie Duster, která si svým skvělým poměrem ceny a užitných vlastností vybudovala obrovskou základnu příznivců. A ti se nyní mohou těšit na nový Duster, který nabídne mnohem víc, ovšem stále za skvělou cenu.
Ačkoliv Dacia zveřejnila snímky nového Dusteru už minulý týden, snímky interiéru a informace o technických a technologických inovacích si schovávala až na oficiální představení, které proběhlo dnes na autosalonu ve Frankfurtu. Na co nového se tedy můžeme těšit?
Jak už jsme mohli vidět z dříve uveřejněných fotek, exteriér nového Dusteru působí ze všech stran mnohem svalnatěji a dominantněji.Kromě upravených nárazníků dostal i stylové střešní nosiče, přední a zadní ochranné "plechy" a hlavně zcela nové světlomety s inovovaným LED světelným podpisem.
Úplnou novinkou jsou ovšem změny v interiéru, kde se změnilo snad vše. Nově navržené palubní deska nabízí uživatelům například výše umístěný MediaNav display, díky čemuž bude ergonomie lepší a ovládání pohodlnější. Inovacím se nevyhnuly ani sedačky, jejichž tvary i čalounění byly uzpůsobeny maximálnímu komfortu i opoře za všech okolností. Dacia také neopomenula v ČR tolik oblíbený zavazadlový prostor, který zvětšila o cca 28.6 litru.
Kromě inovací designových prošel Duster i inovacemi technickými a technologickými, nově tak nabízí snímání okolí vozu prostřednictvím několika kamer, sledování mrtvého úhlu, automatickou klimatizaci, automatické svícení, bezklíčový vstup nebo boční "záclonové airbagy".
Inovací se dočkal i tolik oblíbený a žádaný systém pohonu všech kol, díky kterému si s Dusterem užijete v terénu více zábavy. Kromě snímání okolí vozu několika kamerami, což rozhodně přijde vhod, byl Duster vybaven i systémem "HDC" pro sjíždění svahů nebo asistentem pro rozjezdy do kopce.
Pod kapotou se objeví dvojice benzínových motorů SCe 115 a TCe 125, obojí možné zvolit s pohonem přední nebo obou náprav i s možností pouze manuální převodovky. U vznětových motorů budou moci zákazníci vybírat z jednotek dCi 90 s pohonem pouze přední nápravy, nebo dCi 110 s pohonem jedné nebo obou náprav. Druhý jmenovaný motor pak bude možné objednat i s EDC automatickou převodovkou. Časem by se mohly objevit i další motory, včetně jednotky SCe 115 upravené na pohon LPG.
Cenu zatím neznáme, ovšem Jean-Christophe Kugler, jeden ze zástupců automobilky, se nechal slyšet, že nový Duster by měl nabídnout zákazníkům víc, ale měl by zůstat až neuvěřitelně cenově dostupný.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.