Lada Niva oslaví kulaté narozeniny náležitě a ruský výrobce připravuje do prodeje limitovanou řadu “40 Anniversary Edition“. Počet vozů odpovídá ročníku uvedení do výroby.
Duben 1977 se zapsal do dějin ruského automobilismu zlatým písmem. Právě tehdy začala výroba vozu, který ovládl trhy východní a uspěl i na těch západních. Automobil VAZ-2121 „Niva“ totiž nabídl mimo jiné trvalý pohon všech čtyř kol či nezávislé zavěšení předních kol doplněných o kotoučové brzdy.
Niva byla primárně navržena pro službu na venkově, ovšem velmi brzo se začala těšit značné popularitě také v tehdejších sovětských městech a jinde ve světě. V jednu chvíli bylo dokonce sedmdesát procent výroby exportováno mimo Sovětský svaz. Nivy mířily do řady evropských zemí, některé i do Japonska. V osmdesátých letech byla Niva vyráběna i ve verzi pro levostranný provoz, neboť firma se snažila dobýt nové trhy. Celkem se takto ze země vyvezlo více než 530 000 vozů.
Lada Niva, dle současného označení LADA 4×4, nabídne v limitovaném vydání mimo jiné nová barevná provedení interiéru a nespočet štítků nesoucích informaci o limitované edici. Pozornost bude přitahovat zejména část jubilejní řady, která ponese tzv. kamufláž. Tohoto vzhledu bude docíleno kombinací tří barev – světle zelené, tmavě zelené a černé. Vizáž bude ještě umocněna černými disky.
Ostatní limitované vozy budou k dostání v béžové, červené, bílé, terakotové či v šedomodré barvě karoserie. Interiéry zaujmou koženým volantem a koženým čalouněním.
Jak jste si jistě na úvod spočítali, z montážní linky sjede pouze 1977 vozů, které by měly být v prodeji od letošního června.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.