Subaru Impreza v Čechách dlouhou dobu nekoupíte. Pokud se ovšem pozorně podíváte do nabídky, dva modely z něj vycházející tam přesto najdete. Jedná se o sportovní WRX STI a crossover XV. Druhý jmenovaný nyní přichází ve třetí generaci, která má základ v páté generaci kompaktního modelu.
Páté vydání Subaru Impreza sedí na úplně nové globální platformě japonské automobilky, proto se není co divit, že stejný základ sdílí také XV. To je, hodně polopaticky řečeno, zvednutým pětidveřovým hatchbackem s plasty kolem karosérie. Ono přizvednutí je docela markantní, XV má totiž světlou výšku 220 milimetrů. Naproti tomu plastové obložení je poměrně decentní, když zasahuje do obou nárazníku, blatníků a mírně i do prahů dveří. Vedle toho má XV nová přední světla s grafikou, připomínající „orlí oči“, střešní ližiny nebo úzká zadní světla. Paletu exteriérových barev rozšířily odstíny šedá Cool Khaki a oranžová Sunshine.
Do kabiny nás Subaru prostřednictvím oficiálních snímků nepustilo, najdeme tam ale oranžové prošívání nebo osmipalcovou obrazovku multimediálního systému. Klasickou páku ruční brzdy však nahradilo tlačítko. Mnohem důležitější je tak podvozek s vektorováním točivého momentu, lepším převodem řízení i tužším odpružením. Použitím nové platformy zároveň stoupla celková torzní tuhost XV až o 70 procent. Pod kapotou se objevuje dvoulitrový Boxer o výkonu 115 kW (156 k) s točivým momentem 196 Nm v kombinaci s pohonem všech kol Symmetrical AWD (ten má režim X-Mode pro lepší jízdní vlastnosti na kluzkých površích) a automatem Lineartornic s možností manuálního řazení sedmi virtuálních stupňů.
O bezpečnost 4465 milimetrů dlouhého, 1800 milimetrů širokého a 1615 milimetrů vysokého Subaru s rozvorem 2665 milimetrů se stará balíček EyeSight. Ten obsahuje například přednárazový systém, adaptivní tempomat nebo udržování v jízdním pruhu. Upraveno bylo přepínání mezi dálkovými a potkávacími světlomety, nechybí ani natáčení předních světlometů v závislosti na natočení kol. XV dále umí hlídat dopravu za vozidlem i detekovat objekty v mrtvém úhlu. Pasivní bezpečnost vylepšila konstrukce s novou strukturou rámu, který absorbuje o 40 procent více energie než doposud. Bližší detaily o výbavě a cenách budou k dispozici ve chvíli, kdy nové XV vstoupí na trh. Například v Japonsku se tak stane už zítra.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?