Luxusní odnoži Citroënu, automobilce DS, se mimořádně daří na čínském trhu. Také výhradně tam prodává své zatím jediné SUV 6 WR. Jelikož je ale i Evropa kontinentem pro SUV zaslíbeným, rozhodli se Francouzi představit vůz DS 7 Crossback. Ten je namířený přímo proti německé prémiové konkurenci a rozhodně má co nabídnout.
Chcete-li nabízet luxusní zboží, musí luxusně vypadat už na první pohled. A to 4,57 metru dlouhá, 1,62 metru vysoká a 1,89 metru široká DS 7 Crossback splňuje s naprostým přehledem. Ve tvarování zadní části může sice leckdo vidět SUV od Infiniti, minimálně přední část je ale naprosto nezaměnitelná. Jejím hlavním prvkem je spojení výrazné masky chladiče a světel, známé jako DS Wings. Chromu je všude dostatek a světla jsou samozřejmě plně LED diodová. Ba co víc, za označením DS Active LED Vision se ukrývají reflektory, zářící po odemknutí vozu fialovou barvou, pracující v sedmi režimech a natáčející se při jízdě pod úhlem 180 stupňů. V nárazníku jsou pak zabudovány pásky diod pro denní svícení. Skupinové svítilny jsou oproti těm předním daleko užší, i ony ale září LEDkami, navíc s 3D efektem. Vizuální propojení zajišťuje chromovaný rámeček.
Ještě více je snaha o přímý atak na prémiový segment viditelná uvnitř. Základem jsou dvě dvanáctipalcové obrazovky. Jedna tvoří přístrojový panel, druhá je výstupem infotainmentu DS Connect. Jeho součástí je také rozhraní Mirror Screen. Vzhled palubní desky výrazně determinuje jedno z pěti zvolených schémat – Bastille, Rivoli, Faubourg, Opéra a Performance Line. Všechny pracují s prémiovými materiály jakými jsou dřevo, kůže nebo Alcantara, mohou mít prémiové audio Focal Electra se 14 reproduktory, liší se ale barevně, prošíváním sedadel i palubní desky nebo provedením některých prvků. Mezi ně se řadí mimo jiné knoflíky multimediálního systém nebo také hodiny B.R.M R180 od známého výrobce B.R.M Chronographs. Zajímavostí jsou kolébkové přepínače na středovém tunelu, jejichž povrch je upraven metodou Clous de Paris. Její historie sahá až do 16. století. Malé praktické okénko prozradí, že kufr má 555 litrů.
Vlajkovou lodí mezi pohonnými jednotkami je plug-in hybridní ústrojí E-Tense. To kombinuje zážehový motor o výkonu 147 kW (200 k) se dvěma elektromotory – jedním vpředu a druhým vzadu – o výkonu 80 kW (109 k). Společně pak dávají dalších 90 kW (122 k). Celkově tak má DS 7 výkon 221 kW (300 k) a možnost využití elektrické čtyřkolky s maximálním točivým momentem 450 Nm. Sílu na kola přenáší nová osmistupňová automatická převodovka EAT8, umístěná vpředu mezi spalovacím a elektrickým motorem. Lithium-iontový akumulátor s kapacitou 13 kWh je umístěn pod zadními sedadly a poskytuje dojezd 60 kilometrů bez emisí. Nabití z běžné sítě zabere čtyři a půl hodiny, rychlonabíječka to zvládne o dvě hodiny dříve. Vedle pohonu 4x4 má pak DS 7 na výběr také jízdní režimy ZEV (čistě elektrický), HEV (hybrid pro dlouhé cesty bez nutnosti nabíjení) a Sport (využití maximálního potenciálu). Chybět pochopitelně nemůže rekuperace brzdné energie.
Zájemci o klasické spalovací motory mohou vybírat mezi benzínovými čtyřválci Puretech 130 se šestistupňovým manuálem, THP 180 nebo 220 s automatem EAT8, respektive mezi turbodiesely BlueHDi 130 s výběrem mezi manuálem nebo automatem a BlueHDi 180 s automatickou převodovkou. Všechny jednotky splňují emisní normu Euro 6.2. Připomínkou slavné minulosti je adaptivní podvozek DS Active Scan, spolupracující s kamerou, umístěnou za předním sklem. Ta v kooperaci se čtyřmi senzory a třemi akcelerometry předává informace řídící jednotce, která vysílá signál jednotlivým kolům. Podle aktuálního povrchu je pak odpružení měkčí nebo naopak tvrdší tak, aby měla posádka vždy maximum komfortu.
Podobně jako konkurence, i DS 7 je připravena na příchod autonomního řízení. Úplně samo zatím SUV svou posádku odvést neumí, systém DS Connected Pilot ale mezi 30 až 180 km/h automaticky udržuje rychlost, v závislosti na vzdálenosti vpředu jedoucího vozu, a auto v jízdním pruhu. To se hodí například při pohybu v koloně. Jak možná někteří z vás již tuší, jedná se v podstatě o kooperaci mezi adaptivním tempomatem a udržováním v jízdním pruhu. SUV pak dále umí také samo podélně i příčně parkovat, má noční vidění (kamera zabírá až 100 metrů před vozem a následně promítá na přístrojový panel) a také detekuje únavu řidiče. Výroba DS 7 Crossback bude probíhat ve francouzské továrně Mulhouse a čínském Šen-čenu.
Pro nedočkavce si automobilka DS připravila od 7. března možnost online rezervace limitované vstupní edice La Première. Ta bude k dispozici pouze v odstínech šedá Cumulus, bílá Pearl nebo černá Perla Nera, zkombinovanými vždy s exkluzivními 20palcovými koly Paris a kůží Nappa v červeném odstínu Art Rubis s efektem patiny. Samozřejmě nebudou chybět exkluzivní emblémy, kompletní nálož bezpečnostních asistentů již ve standardu a také adaptivní podvozek DS Active Scan. Pod kapotou najdeme buď čtyřválec THP 225, nebo BlueHDi 180, vždy však s osmistupňovým automatem. Jak již bylo řečeno, vůz půjde od příštího týdne objednat online, vedle hotovostní platby je možné zvolit také leasing. A ještě jednu zajímavost DS přináší – jeho první evropské SUV si bude možné prohlédnout a nakonfigurovat pomocí virtuální reality v prodejnách DS Stories a DS World.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.