Zatímco Lamborghini se svých atmosférických dvanáctiválců nechce vzdát, přímý konkurent se vzpínajícím se koníkem ve znaku s touto myšlenkou nebezpečně koketuje. I proto se velmi pravděpodobně díváme na poslední nové Ferrari s atmosférickou V12, které nese jméno 812 Superfast.
Podpůrný elektromotor? Jedno a více turbodmychadel? Možností, jak budou vypadat motory Ferrari za pár let, je hodně. Luxusní berlinetta 812 Superfast, nahrazující řadu F12, se ale takovými otázkami trápit nemusí. Pod dlouhou přední kapotou totiž má úplně nový 6.5litrový dvanáctiválec ve tvaru písmene V o výkonu 588 kW (800 k) při 8500 ot./min s točivým momentem 718 Nm při 7000 ot./min (80 procent je k dispozici při 3500 ot./min). To jsou charakteristiky, jichž žádné jiné auto s motorem vpředu nikdy nedosáhlo! Ferrari při stavbě použilo přímé vstřikování s tlakem 350 barů nebo sací trakt s variabilní geometrií, jejichž inspirací se staly někdejší atmosférické motory monopostů formule 1.
Na silnici přenáší výkon specificky upravená dvouspojková převodovka, s níž kupé se suchou hmotností 1525 kilogramů (rozložení 47:53) zrychluje za 2,9 sekundy a dosáhne více než 340 km/h! Průměrná spotřeba 14,9 l/100 km se pak jeví jako docela příjemná. O špičkové jízdní vlastnosti se starají vůbec poprvé u vozů Ferrari elektrický posilovač řízení, poslední verze systému Side Slip Control nebo systém Virtual Short Wheelbase 2.0, což je přepracovaná verze natáčení zadní nápravy z modelu F12tdf. Jen pro zajímavost se sluší uvést délku 4657 milimetrů, šířku 1971 milimetrů a výšku 1276 milimetrů.
Vnější vzhled je dokonale podřízen aerodynamice, vpředu ve spodní části vozu tak nechybí aktivní klapky, vzadu najdeme difuzor se čtyřmi koncovkami výfuku. Mimo to ale 812 Superfast odkazuje na minulost – třeba tvarováním zadní části na 365 GTB4 z roku 1969. Vpředu pak nechybí full-LED světla ve stylu posledních modelů značky, doplněná o větší nasávací otvor. Vzadu jsou čtyři kulatá světla. Paletu barev doplňuje červená Rosso Settanta, připravená v rámci sedmdesátin značky. Kabina je agresivnější než dříve, když dostala mimo jiné nový volant, přístrojový panel a upravené ovladače klimatizace a infotainmentu. Sedadla jsou pak ergonomičtější a zároveň sportovnější.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?