Pokud je v posledních letech někdo expert na neortodoxní off-roady, pak je to Mercedes-Benz. Začalo to šestikolovou třídou G, pokračovalo to stejným modelem s označením 4x4 „na druhou“ a nyní se pravděpodobně celá sága uzavírá třídou G s karosérií landaulet a logy Maybach. Víte mimochodem, co tento typ karosérie značí?
Landaulet má u Mercedesu, případně i Maybachu, dlouhou výrobní tradici. Vždyť poprvé tento typ karosérie představil už v roce 1910 model 25/45 PS, mezi následovníky se zařadily i legendy jako 600 Pullman nebo limitovaný superluxusní Maybach Landaulet z roku 2008. Velice zjednodušeně se dá říct, že landaulet je limuzína, která má nad prostorem pro zadní cestující stahovací plátěnou střechu. Jenomže konvence jsou od toho, aby se porušovaly, takže nadcházející vůz určitě limuzínou v pravém slova smyslu není. Už z názvu Mercedes-Maybach G 650 Landaulet jistě hravě odvodíte, jaký model je základem této novinky, jejíž produkce bude omezena na 99 kusů. První SUV v krátké historii divize Mercedes-Maybach ale zároveň úplně obyčejným „géčkem“ není.
Co mají AMG G 63 6x6 a G 500 4x42 společného? Správně, jsou to portálové nápravy. A ty má ve své výbavě i jinak ultraluxusní verze Landaulet! Znamená to světlou výšku 450 milimetrů a nedostižné vlastnosti v těžkém terénu. Ty podporují také pneumatiky s rozměrem 325/55, jen ta 22palcová kola, na nichž jsou gumy nazuté, si asi nebudete chtít zničit. Podobně jako ostatní verze třídy G, i tato disponuje stoprocentními uzávěrkami diferenciálů. O pohon se pak stará dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec z produkce divize AMG, jehož výkon je 463 kW (630 k) a točivý moment dosahuje 1000 Nm! Průměrná spotřeba je pak ne zrovna nízkých 17,0 l/100 km, průměrné emise dosahují hodnoty 397 g CO2/km.
Od techniky ale k tomu hlavnímu, tedy maximálnímu luxusu. Začít můžeme u délky 5435 milimetrů, výšky 2235 milimetrů a rozvoru 3428 milimetrů. To má na svědomí jednak fakt, že auto na silnici nepřehlédnete, a jednak i hodně místa pro cestující na zadních sedadlech. Ti mají k dispozici dvě samostatná sedadla ze třídy S (mají elektrické nastavování, masážní funkci i komfortní vzduchové polštáře), již zmíněnou plátěnou střechu nad hlavou a možnost připlatit si za přepážku mezi jejich prostorem a prostorem pro řidiče, čímž dosáhnou na absolutní soukromí. Mezi zadními sedadly je konzole s držáky nápojů, udržující je horké nebo naopak studené, nebo dvěma vysunovacími stolečky. Před oběma sedadly je jakási stěna, do níž může být zabudovaná již zmíněná přepážka, a která obsahuje i panel ovládání klimatizace, plátěné střechy a osvětlení. Oba cestující mají k dispozici vlastní úložnou schránku, 10palcovou dotykovou obrazovku zábavního systému a masivní madlo.
Čalounění sedadel i většiny prvků obstarává kůže Designo, dostupná ve čtyřech dvoubarevných provedeních, s diamantovým prošíváním. Hned ve třech odstínech je dostupná plátěná střecha, další možnost individualizace přináší čtyři odstíny karosérie, zahrnující i matnou barvu. Jinak je karosérie relativně střídmá, že jedete v exkluzivním voze dokazují loga V12 Biturbo, Landaulet nebo Maybach, respektive 22palcová leštěná kola. Pro pohodlnější nastupování jsou ve spodní části dveří elektricky ovládané nášlapy. Jinak se karosérie odlišuje i karbonovými nástavci prahů, ochrannými pláty v přední i zadním nárazníku a v pravé části zadních dveřích umístěným náhradním kolem. Jak již bylo řečeno, vznikne jen 99 kusů tohoto automobilu, jehož premiéru uvidí ženevský autosalon. První kusy dostanou zákazníci na podzim.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.