Pokud je v posledních letech někdo expert na neortodoxní off-roady, pak je to Mercedes-Benz. Začalo to šestikolovou třídou G, pokračovalo to stejným modelem s označením 4x4 „na druhou“ a nyní se pravděpodobně celá sága uzavírá třídou G s karosérií landaulet a logy Maybach. Víte mimochodem, co tento typ karosérie značí?
Landaulet má u Mercedesu, případně i Maybachu, dlouhou výrobní tradici. Vždyť poprvé tento typ karosérie představil už v roce 1910 model 25/45 PS, mezi následovníky se zařadily i legendy jako 600 Pullman nebo limitovaný superluxusní Maybach Landaulet z roku 2008. Velice zjednodušeně se dá říct, že landaulet je limuzína, která má nad prostorem pro zadní cestující stahovací plátěnou střechu. Jenomže konvence jsou od toho, aby se porušovaly, takže nadcházející vůz určitě limuzínou v pravém slova smyslu není. Už z názvu Mercedes-Maybach G 650 Landaulet jistě hravě odvodíte, jaký model je základem této novinky, jejíž produkce bude omezena na 99 kusů. První SUV v krátké historii divize Mercedes-Maybach ale zároveň úplně obyčejným „géčkem“ není.
Co mají AMG G 63 6x6 a G 500 4x42 společného? Správně, jsou to portálové nápravy. A ty má ve své výbavě i jinak ultraluxusní verze Landaulet! Znamená to světlou výšku 450 milimetrů a nedostižné vlastnosti v těžkém terénu. Ty podporují také pneumatiky s rozměrem 325/55, jen ta 22palcová kola, na nichž jsou gumy nazuté, si asi nebudete chtít zničit. Podobně jako ostatní verze třídy G, i tato disponuje stoprocentními uzávěrkami diferenciálů. O pohon se pak stará dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec z produkce divize AMG, jehož výkon je 463 kW (630 k) a točivý moment dosahuje 1000 Nm! Průměrná spotřeba je pak ne zrovna nízkých 17,0 l/100 km, průměrné emise dosahují hodnoty 397 g CO2/km.
Od techniky ale k tomu hlavnímu, tedy maximálnímu luxusu. Začít můžeme u délky 5435 milimetrů, výšky 2235 milimetrů a rozvoru 3428 milimetrů. To má na svědomí jednak fakt, že auto na silnici nepřehlédnete, a jednak i hodně místa pro cestující na zadních sedadlech. Ti mají k dispozici dvě samostatná sedadla ze třídy S (mají elektrické nastavování, masážní funkci i komfortní vzduchové polštáře), již zmíněnou plátěnou střechu nad hlavou a možnost připlatit si za přepážku mezi jejich prostorem a prostorem pro řidiče, čímž dosáhnou na absolutní soukromí. Mezi zadními sedadly je konzole s držáky nápojů, udržující je horké nebo naopak studené, nebo dvěma vysunovacími stolečky. Před oběma sedadly je jakási stěna, do níž může být zabudovaná již zmíněná přepážka, a která obsahuje i panel ovládání klimatizace, plátěné střechy a osvětlení. Oba cestující mají k dispozici vlastní úložnou schránku, 10palcovou dotykovou obrazovku zábavního systému a masivní madlo.
Čalounění sedadel i většiny prvků obstarává kůže Designo, dostupná ve čtyřech dvoubarevných provedeních, s diamantovým prošíváním. Hned ve třech odstínech je dostupná plátěná střecha, další možnost individualizace přináší čtyři odstíny karosérie, zahrnující i matnou barvu. Jinak je karosérie relativně střídmá, že jedete v exkluzivním voze dokazují loga V12 Biturbo, Landaulet nebo Maybach, respektive 22palcová leštěná kola. Pro pohodlnější nastupování jsou ve spodní části dveří elektricky ovládané nášlapy. Jinak se karosérie odlišuje i karbonovými nástavci prahů, ochrannými pláty v přední i zadním nárazníku a v pravé části zadních dveřích umístěným náhradním kolem. Jak již bylo řečeno, vznikne jen 99 kusů tohoto automobilu, jehož premiéru uvidí ženevský autosalon. První kusy dostanou zákazníci na podzim.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.