Omlazená Toyota Yaris se představila už před časem v podobě japonské verze se jménem Vitz. Evropský bestseller japonské automobilky se od domácí varianty ale přece jen v lecčem liší. Pozbývá některá zajímavá technická řešení, úspěšně ale bojuje proti downsizingu.
900 nových částí za 90 milionů euro (cca 2,432 miliard korun), to je ve zkratce omlazovací kúra Toyoty Yaris. Otázky, jestli by nebylo lepší pod šesti letech představit raději novou generaci nechme stranou a soustřeďme se raději na provedené změny. Ty designové má na svědomí francouzské studio ED2, které pracovalo s motivy Keen Look a Under Priority, objevující se na každé nové Toyotě. Přední část tak nyní postrádá masku chladiče, místo ní je jen velký nasávací otvor, pro některé verze se strukturou včelí plástve. Okolí mlhovek dostalo ve vyšších výbavových verzích chromovanou dekorační lištu. O kousek výše jsou přepracovaná světla s LED diodami pro denní svícení. Full-LED technologií však, na rozdíl od japonské verze, nedisponují. Naopak rozměrné skupinové reflektory kompletně diodové být mohou, jejich instalací pak došlo i k celkovému přepracování víka pátých dveří.
V nabídce se objevují nové laky modrá Hydro a červená Tokyo, 15palcová ocelová kola pak mají nové kryty a 15- i 16palcová litá kola u některých výbavových stupňů nový design. Právě strukturu jednotlivých linií výbavy Toyota totálně překopala. Už základní model, někde značený Entry, má v základu soubor bezpečnostních asistentů Safety Sense (přednárazový systém s autonomním brzděním, automatická dálková světla, upozornění na vybočení z jízdního pruhu a čtení dopravních značek, které ale má až druhý stupeň výbavy). Následují linie Mid a Mid+, pro druhý je nabízen balíček Design s kontrastním lakováním některých částí. Provedení Bi-tone s dvoubarevnou karosérií se objevilo už loni, letos tak pouze pokračuje s oběma novými laky, bílou Glacier a bronzovou Platinum v kombinaci s černou střechou nebo sloupky. Na vrcholu nabídky pak stojí Chic například s částečně koženým čalouněním.
Kabina se podobně jako u modelu Vitz příliš nezměnila, Toyota vsadila především na nové vzory čalounění a barvy dekoračních ploch. Od druhé výbavové linie je mezi dvojicí budíků 4,2palcový TFT displej palubního počítače. Infotainment, pokud ve voze je, by měl rychleji reagovat na povely řidiče, lehkých úprav se dočkaly také výdechy ventilace a jednotlivé ovládací prvky. V nabídce pohonných jednotek zůstává i kombinace zážehového čtyřválce a elektromotoru. Hybrid ale nově nabízí ještě lepší hodnoty emisí a spotřeby paliva, Japonci zároveň vyslyšeli některé kritiky a upravili podvozek ekologického modelu. Ten je tak nyní komfortnější, zároveň ale nabízí lepší přilnavost a přesnost řízení. Snížena byla úroveň do kabiny pronikajícího hluku a vibrací. Akustický komfort pomohlo zvednout i nové uložení pohonného jednotky.
Hlavní technickou novinkou je ale použití atmosférické zážehové patnáctistovky VVT-iE. Podivné seskupení písmen značí přepracovaný systém proměnného časování sacích ventilů, dovolující přepínat mezi Ottovým a Atkinsonovým cyklem. Čtyřválec nahrazuje starší jednotku o objemu 1.33 litru (že by byl downsizing definitivně mrtev?), v porovnání s kterou se chlubí výkonem zvýšeným na 82 kW (112 k) a točivým momentem 136 Nm při 4400 ot./min. Doba potřebná ke zrychlení z 0 na 100 km/h klesla o 0,8 sekundy na rovných 11 sekund, pružné zrychlení z 80 na 120 km/h je s časem 17,6 sekundy lepší o 1,2 sekundy! Není to ale jen o výkonu, patnáctistovka má termodynamickou účinnost na úrovni 38,5 %, což jí pomohlo splnit emisní normu Euro 6c. Účinnosti technici dosáhli použitím vysokého kompresního poměru 13,5:1, úpravou systému chlazené recirkulace výfukových plynů a již zmíněnou úpravou časování ventilů. Poprvé je některý z motorů Toyoty vybaven vodním chlazením sběrného výfukového potrubí, což dále snižuje spotřebu paliva především na dálnici.
Poháněna ale budou na rozdíl od japonského provedení pouze přední kola. Na druhou stranu právě na rozdíl od Japonců dostaneme možnost sáhnout vedle automatu CVT také po manuální převodovce. Omlazený Yaris se představí na autosalonu v Ženevě, kde mu bude společnost dělat také ostrá verze Sport. Výroba hatchbacku bude nadále probíhat ve francouzském Valenciennes, odkud míří vozy nejen do Evropy, ale i Afriky, Severní Ameriky a na Střední východ.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.