Zatímco většina automobilek se snaží mít co možná nejrozmanitější portfolio, a tím tak pokrýtou značnou část trhu, Suzuki se soustředí především na dvě kategorie automobilů. Crossovery a off-roady, respektive malé vozy. Především v té druhé sází poslední měsíce na silnou modelovou ofenzivu. Po modelech Baleno a Ignis totiž přichází také s novou generací populárního Swiftu.
Předchozí generace malého Suzuki si nejen v Evropě vydobyly výborné renomé, za rozumné peníze totiž nabídly hodně muziky, a to například i v podobě povedeného podvozku či pohonných jednotek. Líbil se i vzhled, proto se novinka, prozatím určená jen japonskému trhu, v základních liniích příliš neodlišuje. Detaily už jsou ale mnohem odlišnější, navíc odkazující na nejnovější modely japonského výrobce. Přední části tak dominují šestiúhelníková maska chladiče a tvarově komplikované světlomety, které je možné vybavit také full-LED technologií.
Směrem dozadu bystré oko jistě zaregistruje větší množství záhybů a především výrazněji tvarované blatníky. Zadní světla lehce odkazují na větší Baleno, víko kufru navíc zdobí decentní spoiler. Kliky zadních bočních dveří jsou skryty do C-sloupků, což vytváří dojem třídveřové karosérie. Tmavé provedení navíc výborně kontrastuje s jednou z devíti barev karosérie (pokud nezvolíte černou), mezi nimiž je i nová červená perleťová metalíza. Kola mají maximálně 16 palců, přičemž v černém provedení jsou určena pro sportovněji laděné výbavové stupně RS, RS Hybrid a RSt. Ty mají rovněž jinou masku chladiče optický bodykit a decentní střešní spoiler.
Základem vozu je platforma Heartect (zavěšení MacPherson vpředu a torzní příčka vzadu), jejíž hlavní doménou je vyšší tuhost a nižší hmotnost. V porovnání s předchůdcem tak auto váží o 30 až 160 kilogramů méně, nejtěžší varianta tak váží pouhých 970 kilogramů! Jakkoliv už odcházející generace platila za jedno z nejkratších aut v segmentu, novinka je s délkou 3840 milimetrů ještě o 10 milimetrů kratší. Narostl naopak rozvor náprav, a to 20 milimetrů na 2450 milimetrů. Šířka zůstala na 1695 milimetrech, výška je s 1500 milimetry o 10 milimetrů nižší než teď. Nárůstem především rozvoru Suzuki slibuje více místa na zadních sedadlech, docela razantně se zvětšil také základní objem kufru. Ze současných 211 litrů se stalo 265 litrů, po sklopení zadních opěradel ale vznikne nepraktický schod.
Vzhled palubní desky je hodně závislý na zvolené výbavové verzi. Ty vyšší mají ve standardu multimediální systém s dotykovou obrazovkou, navigací i rozhraním Apple CarPlay a Android Auto. Displej je navíc ve stylovém černém lesklém rámečku. Pak jsou tu ale základní verze výbavy, mající místo obrazovky pouze černý plast v lesklém rámečku. Na tomto místě se v evropské verzi jistě objeví minimálně rádio. Podobně jako u Balena, i Swift má klimatizaci řešenou v podobě malé obrazovky v otočném ovladači. Mezi dvojicí budíků se u hybridů nachází 4,2palcový displej palubního počítače, na vše se pak řidič dívá zpoza tříramenného sportovního volantu. Výše zmíněné sportovněji orientované verze mají navíc například stříbrné dekorační plochy.
Motorový prostor drtivé většiny verzí obsadí zážehová dvanáctistovka o výkonu 67 kW (91 k) s točivým momentem 118 Nm. Pohon předních kol jednotka kombinuje s pětistupňovým manuálem nebo automatem CVT, čtyřkolka má výhradně bezestupňový automat. Spotřeba je podle verze 4,2 až 4,4 l/100 km. Stejný motor může na přání doplnit mild hybridní technologie SHVS s integrovaným startér generátorem, který je napojen na lithium-iontovou baterii. Do ní je ukládána energie, získaná například při brzdění, kterou následně auto využívá jako pomocníka při akceleraci. Také hybridní verze má na výběr mezi pohonem předních nebo všech kol, jedinou převodovkou je ale automat CVT. Spotřeba je mezi 3,6 až 3,7 l/100 km. Exkluzivně pro variantu RSt je určen litrový přeplňovaný tříválec Boosterjet o výkonu 75 kW (102 k) s točivým momentem 150 Nm. Na rozdíl od dvanáctistovky je k dispozici pouze pohon předních kol s automatickou šestistupňovou převodovkou a spotřebou 5,1 l/100 km.
Největší změnou ovšem mezigeneračně prošla bezpečnostní výbava. Ta nyní zahrnuje až šest airbagů, za příplatek jsou dostupné také elektronické asistenty. Mezi ně patří autonomní nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo varování při opuštění jízdního pruhu. Informace systémy sbírají prostřednictvím kamery a laserového radaru za vnitřním zpětným zrcátkem. Dostupné jsou tři stupně výbavy pro dvanáctistovku (XG, XL a RS), dva stupně pro hybrid (XL Hybrid a RS Hybrid) a jeden pro litrový tříválec (RSt). Ceny vozu začínají v Japonsku na 1 343 520 jenech (cca 296 000 korun) za dvoukolku a 1 497 960 jenech (cca 330 000 korun) za čtyřkolku. Nejlevnější hybrid stojí 1 625 400 jenů (cca 358 000 korun), litrový tříválec pak vychází na 1 704 240 jenů (cca 376 000 korun). V Evropě se Swift poprvé objeví na ženevském autosalonu, že je vůz připraven na zdejší silnou konkurenci naznačuje i fakt, že podvozek byl laděn především podle chuti evropských zákazníků.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.