Zatímco většina automobilek se snaží mít co možná nejrozmanitější portfolio, a tím tak pokrýtou značnou část trhu, Suzuki se soustředí především na dvě kategorie automobilů. Crossovery a off-roady, respektive malé vozy. Především v té druhé sází poslední měsíce na silnou modelovou ofenzivu. Po modelech Baleno a Ignis totiž přichází také s novou generací populárního Swiftu.
Předchozí generace malého Suzuki si nejen v Evropě vydobyly výborné renomé, za rozumné peníze totiž nabídly hodně muziky, a to například i v podobě povedeného podvozku či pohonných jednotek. Líbil se i vzhled, proto se novinka, prozatím určená jen japonskému trhu, v základních liniích příliš neodlišuje. Detaily už jsou ale mnohem odlišnější, navíc odkazující na nejnovější modely japonského výrobce. Přední části tak dominují šestiúhelníková maska chladiče a tvarově komplikované světlomety, které je možné vybavit také full-LED technologií.
Směrem dozadu bystré oko jistě zaregistruje větší množství záhybů a především výrazněji tvarované blatníky. Zadní světla lehce odkazují na větší Baleno, víko kufru navíc zdobí decentní spoiler. Kliky zadních bočních dveří jsou skryty do C-sloupků, což vytváří dojem třídveřové karosérie. Tmavé provedení navíc výborně kontrastuje s jednou z devíti barev karosérie (pokud nezvolíte černou), mezi nimiž je i nová červená perleťová metalíza. Kola mají maximálně 16 palců, přičemž v černém provedení jsou určena pro sportovněji laděné výbavové stupně RS, RS Hybrid a RSt. Ty mají rovněž jinou masku chladiče optický bodykit a decentní střešní spoiler.
Základem vozu je platforma Heartect (zavěšení MacPherson vpředu a torzní příčka vzadu), jejíž hlavní doménou je vyšší tuhost a nižší hmotnost. V porovnání s předchůdcem tak auto váží o 30 až 160 kilogramů méně, nejtěžší varianta tak váží pouhých 970 kilogramů! Jakkoliv už odcházející generace platila za jedno z nejkratších aut v segmentu, novinka je s délkou 3840 milimetrů ještě o 10 milimetrů kratší. Narostl naopak rozvor náprav, a to 20 milimetrů na 2450 milimetrů. Šířka zůstala na 1695 milimetrech, výška je s 1500 milimetry o 10 milimetrů nižší než teď. Nárůstem především rozvoru Suzuki slibuje více místa na zadních sedadlech, docela razantně se zvětšil také základní objem kufru. Ze současných 211 litrů se stalo 265 litrů, po sklopení zadních opěradel ale vznikne nepraktický schod.
Vzhled palubní desky je hodně závislý na zvolené výbavové verzi. Ty vyšší mají ve standardu multimediální systém s dotykovou obrazovkou, navigací i rozhraním Apple CarPlay a Android Auto. Displej je navíc ve stylovém černém lesklém rámečku. Pak jsou tu ale základní verze výbavy, mající místo obrazovky pouze černý plast v lesklém rámečku. Na tomto místě se v evropské verzi jistě objeví minimálně rádio. Podobně jako u Balena, i Swift má klimatizaci řešenou v podobě malé obrazovky v otočném ovladači. Mezi dvojicí budíků se u hybridů nachází 4,2palcový displej palubního počítače, na vše se pak řidič dívá zpoza tříramenného sportovního volantu. Výše zmíněné sportovněji orientované verze mají navíc například stříbrné dekorační plochy.
Motorový prostor drtivé většiny verzí obsadí zážehová dvanáctistovka o výkonu 67 kW (91 k) s točivým momentem 118 Nm. Pohon předních kol jednotka kombinuje s pětistupňovým manuálem nebo automatem CVT, čtyřkolka má výhradně bezestupňový automat. Spotřeba je podle verze 4,2 až 4,4 l/100 km. Stejný motor může na přání doplnit mild hybridní technologie SHVS s integrovaným startér generátorem, který je napojen na lithium-iontovou baterii. Do ní je ukládána energie, získaná například při brzdění, kterou následně auto využívá jako pomocníka při akceleraci. Také hybridní verze má na výběr mezi pohonem předních nebo všech kol, jedinou převodovkou je ale automat CVT. Spotřeba je mezi 3,6 až 3,7 l/100 km. Exkluzivně pro variantu RSt je určen litrový přeplňovaný tříválec Boosterjet o výkonu 75 kW (102 k) s točivým momentem 150 Nm. Na rozdíl od dvanáctistovky je k dispozici pouze pohon předních kol s automatickou šestistupňovou převodovkou a spotřebou 5,1 l/100 km.
Největší změnou ovšem mezigeneračně prošla bezpečnostní výbava. Ta nyní zahrnuje až šest airbagů, za příplatek jsou dostupné také elektronické asistenty. Mezi ně patří autonomní nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo varování při opuštění jízdního pruhu. Informace systémy sbírají prostřednictvím kamery a laserového radaru za vnitřním zpětným zrcátkem. Dostupné jsou tři stupně výbavy pro dvanáctistovku (XG, XL a RS), dva stupně pro hybrid (XL Hybrid a RS Hybrid) a jeden pro litrový tříválec (RSt). Ceny vozu začínají v Japonsku na 1 343 520 jenech (cca 296 000 korun) za dvoukolku a 1 497 960 jenech (cca 330 000 korun) za čtyřkolku. Nejlevnější hybrid stojí 1 625 400 jenů (cca 358 000 korun), litrový tříválec pak vychází na 1 704 240 jenů (cca 376 000 korun). V Evropě se Swift poprvé objeví na ženevském autosalonu, že je vůz připraven na zdejší silnou konkurenci naznačuje i fakt, že podvozek byl laděn především podle chuti evropských zákazníků.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?