Stálicí mezi SUV je už od druhé poloviny devadesátých let Honda CR-V. Před pár týdny se v Americe představila její již pátá generace, která určitě bude chtít navázat na úspěchy svých předchůdců a udržet si titul nejprodávanějšího SUV tamního trhu. Startovací pozice je více než zajímavá, stejně tak i základní cena.
Zatímco nedávno představená Mazda CX-5 cílí na sportovněji smýšlející zákazníky, Honda CR-V, jezdící na úplně nové platformě, pravděpodobně zaujme spíše pohotověji naladěné řidiče. Stačí se podívat na mnohem konzervativnější design, ačkoliv třeba přední maska (poprvé s aktivními lamelami) je dynamická možná až moc. Za zajímavá se dají považovat skupinová světla ve tvaru písmene L, na opačném konci najdeme u linie Touring full-LED reflektory a již od základní výbavy LX také diody pro denní svícení ve tvaru křídla.
V porovnání s předchůdcem je novinka kratší a nižší, rozvor ale o něco narostl. V řeči konkrétních čísel to znamená, že CR-V má na délku 4587 milimetrů, na šířku 1854 milimetrů, na výšku 1679 milimetrů (o 10 milimetrů více s pohonem všech kol) a mezi nápravami najdeme 2659 milimetrů. Před koleny zadních cestujících je tak navíc 53 milimetrů. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání 1110 litrů a po sklopení sedadel dokonce 2231 litrů, mezi příplatky pak nechybí elektrické víko pátých dveří.
Kabina překvapí například velkokapacitním TFT displejem uprostřed přístrojové desky. Středové konzole dominuje sedmipalcová obrazovka systému Display Audio s operačním systémem Android, navigací, integrací chytrých telefonů nebo rozhraním Apple CarPlay a Android Auto. Novinkou je u něj otočný ovladač hlasitosti, doplňují ho vedle ovládání dotykem i možnost hlasových povelů. Ve výbavě vybraných variant dále nechybí dálkové startování, dvouzonová automatická klimatizace, elektrická přední sedadla nebo vyhřívaná zrcátka.
Nejnižší výbava LX je spojená výhradně s 2.4litrovým zážehovým čtyřválcem o výkonu 137 kW (186 k) s točivým momentem 244 Nm. Standardem je bezestupňový automat CVT a pohon předních kol (spotřeba 8,4 l/100 km), za příplatek lze dostat i čtyřkolku (spotřeba 8,7 l/100 km). Vyšší linie EX, EX-L a Touring mají přeplňovanou čtyřválcovou patnáctistovku o výkonu 142 kW (193 k) s točivým momentem 243 Nm. Také ona má ve standardu CVT a pohon předních kol (spotřeba 7,8 l/100 km), pohon všech kol se spotřebou 8,1 l/100 km znamená příplatek 1300 dolarů (cca 33 700 korun). Jde mimochodem o stejnou částku jako u vstupního motoru.
Od druhého stupně EX je ve standardní výbavě soubor asistentů Honda Sensing, obsahující varování při opuštění silnice, adaptivní tempomat, hlídání dopravy za vozidlem, sledování mrtvého úhlu, monitorování bdělosti řidiče nebo automatická světla. Základní CR-V LX přijde na 24 045 dolarů (cca 623 000 korun), zmíněný stupeň EX začíná na 26 695 dolarech (cca 692 000 korun). Linie EX-L znamená základní cenu 29 195 dolarů (cca 757 000 korun) a konečně nejluxusnější provedení Touring je za 32 395 dolarů (cca 840 000 korun). Ceny platí pro pohon předních kol, přípatek za čtyřkolku je zmíněn výše. Příchod do Evropy se dá očekávat v průběhu příštího roku.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.