Malej ale šikovnej, to říká postava čerta ve známé české pohádce, stejně dobře se ale toto spojení hodí i pro nové Suzuki Ignis. To je po delší odmlce již třetí generací kapesního SUV, na rozdíl od předchůdců však přináší nejen vynikající užitné vlastnosti, ale také nezaměnitelný design karosérie a interiéru.
Suzuki v poslední době spíše než na stylový design dbá na užitnou hodnotu a jisté jízdní vlastnosti. Spolu s novým Ignisem ale dokazuje, že vzhledově povedená auta neprodává jen na japonském trhu, na druhou stranu právě tam se 3700 milimetrů dlouhý Ignis představil loni v listopadu poprvé. Od té doby se naštěstí moc věcí nezměnilo. Karosérie tak sice nadále odkazuje na historické kupé Cervo (prolisy v C-sloupku), první Vitaru (nasávací otvory na boku kapoty) nebo minulý Swift (tmavý A- a B-sloupek), pořád má ale mnoho svébytných prvků. Tak například přední světla disponují výrazným U z LED diod pro denní svícení, navíc jsou přímo zabudovaná do masky chladiče.
Vytažené blatníky s decentním plastovým lemováním pro změnu dokazují, že máme tu čest s pravověrným SUV, nikoliv jen jeho městskou napodobeninou. To ostatně potvrzuje třeba také světlá výška 180 milimetrů. Při přechodu dozadu si nejde nevšimnout výrazně zkoseného skla v zadním páru dveří, přímo přecházející v již zmíněný C-sloupek. Vzadu čekají velká světla, rozdělená víkem pátých dveří, a robustnost zdůrazňující příčka v nárazníku. Třešničkou na dortu jsou střešní ližiny, designové polepy a výběr ze čtrnácti laků karosérie, včetně pěti dvoubarevných kombinací s černou střechou.
Ignis má na délku již zmíněných 3700 milimetrů, doplněných šířkou 1660 milimetrů (s plastovými nástavci blatníků 1690 milimetrů), výškou 1595 milimetrů a rozvorem 2435 milimetrů. To jsou hodnoty na segment miniaut nadprůměrné, což dokazuje i vnitřní prostornost. Zadní sedadla jsou posunovatelná (kapacita interiéru se v takovém případě sníží z pěti na čtyři osoby), nechybí samozřejmě ani možnost jejich sklopení. Kufr v základní konfiguraci pojme 267 litrů (o 40 litrů méně s pohonem všech kol), po sklopení sedadel stoupne hodnota na 1097 litrů (1056 litrů s pohonem všech kol). Tato čísla platí pro pevnou zadní lavici, pokud jsou sedadla posunovatelná, je základní objem kufru 260 litrů (204 litrů u čtyřkolky) a po sklopení zadních sedadel potom 1100 litrů (1086 litrů u čtyřkolky). Suzuki dále láká na dvojitou přihrádku před spolujezdcem a odkládací prostor na láhev s vodou nejen mezi předními sedadly, ale také ve všech dveřích.
Design palubní desky je úplně jiný, než co známe třeba z Vitary nebo Balena. Na lacině vyhlížející plasty zapomeňte, palubní deska i výplně dveří kombinují černou a bílou, dále doplněné o oranžové nebo titanové zbarvení vybraných detailů. Na středové konzoli nechybí obrazovka multimediálního systému SLDA, na rozdíl od sourozenců však přichycením připomínající tablet nebo chytrý telefon. Displej je umístěn směrem do prostoru mezi výdechy ventilace a zvládá Android Auto, Apple CarPlay, MirrorLink, couvací kameru i navigaci. Níže na středové konzoli se nachází ovládání klimatizace, ventilace a dalších funkcí auta. Především klimatizace, stylizovaná do podoby válečku s malým displejem, působí velmi neotřele a stylově.
Za oknem se nachází dvě stereokamery, které umí rozpoznat objekty a chodce a při rychlostech nad 5 km/h vůz autonomně přibrzdit nebo zastavit. Řešení, fungující jako jakýsi druhý pár oči, pomáhá rovněž udržovat Ignis při rychlostech nad 60 km/h ve zvoleném jízdním pruhu a v případě nekontrolovatelného přejíždění ze strany na stranu spustí ve voze varovný bzučivý signál a na přístrojový panel začne promítat varovné hlášení. Kromě toho má Ignis příkladně tuhou konstrukci karosérie, ESP a šestici airbagů.
Podvozek vozu využívá vpředu nápravu typu MacPherson, vzadu je u předokolek torzní příčka a u čtyřkolek tříprvková tuhá náprava. Trochu překvapením je použití pouze bubnových brzd na zadní nápravě. Ještě více ale překvapí nabídka motorů, neobsahující přeplňovaný litrový tříválec. Místo něj má Ignis atmosférickou čtyřválcovou dvanáctistovku Dualjet o výkonu 66 kW (90 k) při 6000 ot./min s točivým momentem 120 Nm při 4400 ot./min. S pohonem předních kol se pojí pětistupňová manuální nebo robotizovaná převodovka, čtyřkolka (systém AllGrip) má pouze pětistupňový manuál.
Technické údaje
1.2 Dualjet 1.2 Dualjet 1.2 Dualjet 1.2 SHVS 1.2 SHVS Výkon: 66 kW 66 kW 66 kW 66 kW 66 kW Toč. moment: 120 Nm 120 Nm 120 Nm 120 Nm 120 Nm Převodovka: 5 MT 5 ASG 5 MT 5 MT 5 MT Pohon: 4x2 4x2 4x4 4x2 4x4 Zrychlení: 12,2 s 12,2 s 11,9 s 11,8 s 11,5 s Max. rychlost: 170 km/h 170 km/h 165 km/h 170 km/h 165 km/h Spotřeba: 4,6 l 4,6 l 5,0 l 4,3 l 4,7 lZajímavostí je možnost zvolit mild-hybridní řešení SHVS, známé z Balena, s kompaktním startér-generátorem, který rekuperací brzdné energie vyrábí elektřinu, ukládanou do lithium-iontového akumulátoru. Tato energie je pak využívána například při zrychlení. Přední nebo všechna kola v tomto případě pohání pouze manuální pětikvalt. Příznivá je ve všech případech pohotovostní hmotnost, začínající na 810 kilogramech u předokolky s manuálem a končící na 885 kilogramech u SHVS s pohonem všech kol. Prodeje začnou v Evropě v lednu příštího roku, ceny zatím stanoveny nebyly.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.