Pokud dnes chcete dynamičtější Ladu, půjdete pravděpodobně pro Kalinu nebo Grantu Sport. Ještě je tu tedy Kalina NFR s výkonem 100 kW (136 k), která je aktuálně nejrychlejším modelem značky, ta se ale dostane do rukou jen několik vyvolených. Nejzajímavějším příslibem tak pro sportovní nadšence nová dvojice Vesta a XRAY Sport, zatím prezentovaná v koncepční podobě.
V útrobách Kaliny i Granty Sport najdete zážehovou šestnáctistovku o výkonu 87 kW (118 k), což jsou hodnoty prakticky každého průměrného evropského, korejského nebo japonského vozu srovnatelné velikosti. I přes poladěný podvozek, zajímavý vzhled a silnější brzdy tak o sportování nemůže být příliš řeč. Nové koncepty Vesta a XRAY Sport jsou na tom o hodně lépe. V jejich útrobách pracuje zážehová osmnáctistovka o výkonu až 110 kW (150 k), především ale Lada při jejich vývoji využila know-how ze závodů WTCC. Oba modely se tak chlubí výrazně přepracovaným podvozkem, silnějšími brzdami (i vzadu najdeme kotouče) a specifickými 18palcovými koly. Ano, hodnot v Evropě běžně nabízených ostrých modelů nižší střední třídy ani jeden nedosahuje, oproti minulosti je to ale i tak zásadní pokrok.
Tím spíše, když obě auta vypadají opravdu velice dobře. Svůj podíl na tom jistě má šedý lak karosérie v kombinaci s červenými detaily, zdůrazňující třeba boční prolisy (styl podobným závodním vozům WTCC) nebo oba nárazníky. A právě nárazníky jsou také jednou z největších vizuálních změn obou vozů. Vpředu je do něj zakomponován decentní splitter, vzadu potom difuzor se dvěma koncovkami výfuku. Víko kufru u obou aut zdobí malý spoiler, o litých kolech s hodně zajímavým designem již byla řeč.
Kabina je typická anatomickými sedadly, potaženými kombinaci látky, kůže a červené Alcantary. Červený odstín je v interiéru přítomen i na prošívání volantu, řadící páky či sedaček, v kapličce přístrojů nebo je do něj zabarveno podsvícení v oblasti nohou řidiče i spolujezdce. Strop je naopak čalouněn výhradně černou tkaninou, sportovní styl dotvářejí nové prahové lišty. Ve výrobě se oba sportovně laděné modely objeví pravděpodobně příští rok, přijít by mohly i do Evropy.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?