Starým Fiatům definitivně odzvonilo, XCODE vyrovná i Juke nebo Mokku

XCODE je nejmodernější Ladou dneška, může nahradit 4x4.
XCODE je nejmodernější Ladou dneška, může nahradit 4x4., foto: AvtoVAZ
ar6 24. srpna 2016 10:23
Sdílej:

V segmentu terénních automobilů má dnes Lada kultovní model 4x4 nebo novinku XRAY. Ani v jednom případě se nedá hovořit o dobrém kompromisu mezi jízdními vlastnostmi na a mimo silnici. Zatímco 4x4 je v terénu výborná, na silnici se s ní raději příliš nevydávejte. To XRAY je určen výhradně na silnici, v terénu zvládne maximálně polní cestu. Mezi tyto dva modely nyní přichází koncept XCODE. Zamíří do sériové výroby?

Před pár dny jsme docela detailně rozebrali budoucí plány ruského AvtoVAZu. V uniklém plánu figuroval mimo jiné model s označením 4x4 NG, tedy nástupce off-roadu, ještě nedávno známého jako Niva. Může být XCODE předobraz tohoto nástupce? Těžko říct, předpoklady k tomu ale rozhodně má. Základní křivky z pera Steva Mattina vychází z modelů XRAY a Vesta. To znamená výraznou inspiraci písmenem X prakticky všude, kam jen oko dohlédne. Klasikou už jsou výrazné prolisy na bocích karosérie, ty se konec konců dostaly i do výroby. To stejné se dá říct o přední části, lakované černou lesklou barvou s výrazným chromovaným ohraničením.

Novinkou je však struktura mřížky chladiče v duchu stejného písmene a především použití LED diodových světlometů s grafikou ve tvaru X, pronikajících v uzoučkém pásu až do kapoty. Kde X nenajdete, to jsou skupinové svítilny, částečně připomínající pro změnu žraločí ploutev a svým tvarem v podstatě kopírující vyboulení blatníku (hádejte v jakém tvaru). To jsou prvky, minimálně podobné loni představenému crossoveru. Co ale nemá, to je například vyšší světlá výška. Ta dává příslib trochu větších terénních hrátek, což ještě podporují nárazníky s hliníkovými ochrannými pláty. Atraktivní je černé lakování lemů blatníků a spodní části prahů, vytvářející kontrast ke žluté barvě karosérie a bílým sloupkům podél černého středu střechy.

Ta se hodně rychle svažuje a končí poměrně výrazným spoilerem, mezi nímž a střechou je úzký otvor pro proudění vzduchu. Údajně to vylepšuje aerodynamiku. Mimochodem, všimli jste si zadních klik, ukrytých v C-sloupku? Interiér známe jen z ilustrací, podle Lady je v něm nejen digitální přístrojový panel, ale také infotainment s desetipalcovou dotykovou obrazovkou a službami Lada Cloud. Kromě nich je vůz možné díky rozhraní Lada Connect ovládat i na dálku pomocí chytrého telefonu. To všechno jsou prvky, pro největšího ruského výrobce téměř zapovězené. O technice pod kapotou víme jen to, že jezdí na benzín, má turbo, spolupracuje s pohonem všech kol a pravděpodobně automatickou převodovkou. Součástí vozu je také nová sada elektronických asistentů, zahrnující automatické nouzové brzdění před překážkou, parkovací asistent pro kolmé a rovnoběžné parkování, aktivní tempomat s udržování vzdálenosti a dálkové ovládání vozu. Jo, i z Lady se už stává moderní značka. Pokud se XCODE objeví ve výrobě, nebude to dříve jak za rok. Úspěch by ale mohl mít poměrně oslnivý.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.