V segmentu terénních automobilů má dnes Lada kultovní model 4x4 nebo novinku XRAY. Ani v jednom případě se nedá hovořit o dobrém kompromisu mezi jízdními vlastnostmi na a mimo silnici. Zatímco 4x4 je v terénu výborná, na silnici se s ní raději příliš nevydávejte. To XRAY je určen výhradně na silnici, v terénu zvládne maximálně polní cestu. Mezi tyto dva modely nyní přichází koncept XCODE. Zamíří do sériové výroby?
Před pár dny jsme docela detailně rozebrali budoucí plány ruského AvtoVAZu. V uniklém plánu figuroval mimo jiné model s označením 4x4 NG, tedy nástupce off-roadu, ještě nedávno známého jako Niva. Může být XCODE předobraz tohoto nástupce? Těžko říct, předpoklady k tomu ale rozhodně má. Základní křivky z pera Steva Mattina vychází z modelů XRAY a Vesta. To znamená výraznou inspiraci písmenem X prakticky všude, kam jen oko dohlédne. Klasikou už jsou výrazné prolisy na bocích karosérie, ty se konec konců dostaly i do výroby. To stejné se dá říct o přední části, lakované černou lesklou barvou s výrazným chromovaným ohraničením.
Novinkou je však struktura mřížky chladiče v duchu stejného písmene a především použití LED diodových světlometů s grafikou ve tvaru X, pronikajících v uzoučkém pásu až do kapoty. Kde X nenajdete, to jsou skupinové svítilny, částečně připomínající pro změnu žraločí ploutev a svým tvarem v podstatě kopírující vyboulení blatníku (hádejte v jakém tvaru). To jsou prvky, minimálně podobné loni představenému crossoveru. Co ale nemá, to je například vyšší světlá výška. Ta dává příslib trochu větších terénních hrátek, což ještě podporují nárazníky s hliníkovými ochrannými pláty. Atraktivní je černé lakování lemů blatníků a spodní části prahů, vytvářející kontrast ke žluté barvě karosérie a bílým sloupkům podél černého středu střechy.
Ta se hodně rychle svažuje a končí poměrně výrazným spoilerem, mezi nímž a střechou je úzký otvor pro proudění vzduchu. Údajně to vylepšuje aerodynamiku. Mimochodem, všimli jste si zadních klik, ukrytých v C-sloupku? Interiér známe jen z ilustrací, podle Lady je v něm nejen digitální přístrojový panel, ale také infotainment s desetipalcovou dotykovou obrazovkou a službami Lada Cloud. Kromě nich je vůz možné díky rozhraní Lada Connect ovládat i na dálku pomocí chytrého telefonu. To všechno jsou prvky, pro největšího ruského výrobce téměř zapovězené. O technice pod kapotou víme jen to, že jezdí na benzín, má turbo, spolupracuje s pohonem všech kol a pravděpodobně automatickou převodovkou. Součástí vozu je také nová sada elektronických asistentů, zahrnující automatické nouzové brzdění před překážkou, parkovací asistent pro kolmé a rovnoběžné parkování, aktivní tempomat s udržování vzdálenosti a dálkové ovládání vozu. Jo, i z Lady se už stává moderní značka. Pokud se XCODE objeví ve výrobě, nebude to dříve jak za rok. Úspěch by ale mohl mít poměrně oslnivý.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.