AvtoVAZ se jako výrobce vozů Lada výrazně potýká s ruskou ekonomickou recesí. Ta zasáhla také automobilový průmysl, což se podepsalo na propadu prodejů největšího ruského výrobce. Jako další důsledek těchto problémů musí hlavní továrna firmy v Togliatti omezit výrobu. Přesto Lada již za pár dnů představí v Moskvě šest nových konceptů a v horizontu několika let zcela obmění své portfolio.
Dnes má na domácím trhu Lada v nabídce řady Kalina (hatchback, kombi), Granta (sedan,liftback), Priora (sedan), Largus (kombi, dodávka), Vesta (sedan), XRAY (crossover) a 4x4 (off-road). Tuto paletu pak doplňuje ještě několik specifických verzí jednotlivých řad, například sportovní Granta a Kalina Sport, pseudoterénní Kalina a Largus Cross nebo do města určená 4x4 Urban. Spolu s příchodem modelových řad Vesta a XRAY začala ve výrobním programu Lady malá revoluce. Všechny nové modely mají být modernější, technicky i bezpečnostně lépe vybavené a především tedy konkurenceschopné na západoevropských trzích. I když totiž Lada působí například v Německu, Francii nebo na Slovensku, prodeje nejsou příliš vysoké, za což může především zastaralost například v porovnání s Dacií. Jen podotkneme, že oba výrobce vlastní aliance Renault-Nissan.
Podle uniklého produktového plánu pak obrodu, započatou již zmíněnou dvojicí, ještě posílí model 4x4 NG (New Generation). Půjde o nástupce legendárního off-roadu 4x4 (dříve známého jako Niva), na rozdíl od něj ale bude více připomínat segment SUV, přesto s vyšší světlou výškou a použitelnými nájezdovými úhly. Základem vozu se pravděpodobně stane platforma z Vesty nebo XRAYe, vyvinutá ve spolupráci s Renaultem. Ve hře je však podle serveru kolesa.ru také využití základu chystaného Chevroletu Niva v joint-venture GM-AvtoVAZ. Stejný zdroj také hovoří o motorech, které budou pravděpodobně stejné jako pod kapotou modelu XRAY. Vyloučit se ale opět nedá spojení s Chevroletem (AvtoVAZ má dodávat Američanům některé své motory), divočejší spekulace hovoří dokonce o turbodieselu od Fiatu. Prodej 4x4 NG začne na konci příštího roku, nejprve se objeví vůz s trojicí dveří, nedlouho po něm bude následovat i praktičtější pětidvířko. Co se týče klasické Lady 4x4 s kořeny ještě hluboko v minulém století, tak ta by měla ve výrobě setrvat minimálně do roku 2023.
Segment terénních aut ještě neopustíme, ačkoliv se ze světa off-roadů přesuneme mezi moderní crossovery. Přesně tam totiž spadá XRAY, uvedený do prodeje letos na jaře. Již brzy se pod kapotu dostane zážehová osmnáctistovka o výkonu 90 kW (122 k) s manuální převodovkou (aktuálně je s tímto motorem dostupné jen robotizované ústrojí), ve druhé polovině příštího roku přijede provedení Cross, jehož předobrazem bude moskevský koncept XCode. To by mělo vypadat dobrodružněji než současný model, jak moc se ale změní technika je otázkou. Spolu se standardním modelem projde XRAY Cross v roce 2020 omlazovací kúrou, nová generace by se pak měla ukázat na konci roku 2022.
Druhou výraznou novinkou posledních měsíců je sedan Vesta. Jeho nabídku již brzy doplní zážehová osmnáctistovka o výkonu 90 kW (122 k), respektive provedení Sport s poladěnou verzí téhož motoru o výkonu 110 kW (150 k). Vedle ní dojde i na úpravy podvozku, silnější brzdy a dynamičtější vzhled. Z úplně opačného soudku je již představená Vesta EV s elektromotorem o výkonu 60 kW (81 k) a dojezdem 150 až 170 kilometrů. Úspěch by měla sklidit Vesta Cross, která se ve formě konceptu předvedla už loni. Letos, se začátkem prodeje v polovině příštího roku, už dojde na sériovou podobu oplastovaného kombi. Rusové pak mají v rukávu údajně také Vestu Cross s karosérií sedan, což by v současné (ne)konkurenci byla skutečná bomba. Aby však mohlo mít auto úspěch v západní Evropě, musí nabídnout především karosérií kombi. Ta se odhalí společně s verzí Cross pravděpodobně již za pár dnů v Moskvě. Celou řadu Vesta pak na konci roku 2019 čeká modernizace a na začátku roku 2022 také generační výměna.
Jedno kombi nižší střední třídy umí Lada nabídnout už dnes, Largus však není ničím jiným než přeznačenou Dacií Logan MCV minulé generace. Rusové ji nabízejí jako osobní verzi s pěti nebo sedmi sedadly, stylovou oplastovanou verzi Cross a klasickou dodávku. 400 kusů s posledně jmenovanou karosérií si mimochodem nedávno pořídila ruská státní pošta. Zpět ale k levnému a prostornému kombi, které už na přelomu tohoto a příštího roku čeká modernizace. Konec výroby je naplánován na rok 2021, nástupce v plánech nefiguruje. Osud bez přímého následovníka potká také Prioru. Ta postupně přišla o karosérii hatchback, kupé i kombi, tříprostorový sedan ale ve výrobě setrvává dál. Přízeň zákazníků si získává mimo jiné nízkou cenou a několika speciálními verzemi s extra výbavou za dumpingovou cenu. Jestli ji to ale udrží ve výrobním programu až do poloviny roku 2019 je otázkou.
Zářivější budoucnost čeká na řady Kalina a Granta. Prvně jmenovaná patří do segmentu malých automobilů a ve druhé generaci se představila před čtyřmi lety. To indikuje brzký facelift nebo generační výměnu, Lada podle všeho sází na to druhé. Pětidveřový hatchback by tak mělo za necelé dva roky nahradit nové malé CUV s jiným jménem, které se další generace dočká v roce 2023. Kombi, včetně provedení Cross, nahradí už v příštím roce praktičtější Granta. Uvedení proběhne spolu s modernizací celé modelové řady, zahrnující ještě sedan (i ve verzi Sport) a liftback. Střídání stráží pak u Granty nastane v roce 2020.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?