AvtoVAZ se jako výrobce vozů Lada výrazně potýká s ruskou ekonomickou recesí. Ta zasáhla také automobilový průmysl, což se podepsalo na propadu prodejů největšího ruského výrobce. Jako další důsledek těchto problémů musí hlavní továrna firmy v Togliatti omezit výrobu. Přesto Lada již za pár dnů představí v Moskvě šest nových konceptů a v horizontu několika let zcela obmění své portfolio.
Dnes má na domácím trhu Lada v nabídce řady Kalina (hatchback, kombi), Granta (sedan,liftback), Priora (sedan), Largus (kombi, dodávka), Vesta (sedan), XRAY (crossover) a 4x4 (off-road). Tuto paletu pak doplňuje ještě několik specifických verzí jednotlivých řad, například sportovní Granta a Kalina Sport, pseudoterénní Kalina a Largus Cross nebo do města určená 4x4 Urban. Spolu s příchodem modelových řad Vesta a XRAY začala ve výrobním programu Lady malá revoluce. Všechny nové modely mají být modernější, technicky i bezpečnostně lépe vybavené a především tedy konkurenceschopné na západoevropských trzích. I když totiž Lada působí například v Německu, Francii nebo na Slovensku, prodeje nejsou příliš vysoké, za což může především zastaralost například v porovnání s Dacií. Jen podotkneme, že oba výrobce vlastní aliance Renault-Nissan.
Podle uniklého produktového plánu pak obrodu, započatou již zmíněnou dvojicí, ještě posílí model 4x4 NG (New Generation). Půjde o nástupce legendárního off-roadu 4x4 (dříve známého jako Niva), na rozdíl od něj ale bude více připomínat segment SUV, přesto s vyšší světlou výškou a použitelnými nájezdovými úhly. Základem vozu se pravděpodobně stane platforma z Vesty nebo XRAYe, vyvinutá ve spolupráci s Renaultem. Ve hře je však podle serveru kolesa.ru také využití základu chystaného Chevroletu Niva v joint-venture GM-AvtoVAZ. Stejný zdroj také hovoří o motorech, které budou pravděpodobně stejné jako pod kapotou modelu XRAY. Vyloučit se ale opět nedá spojení s Chevroletem (AvtoVAZ má dodávat Američanům některé své motory), divočejší spekulace hovoří dokonce o turbodieselu od Fiatu. Prodej 4x4 NG začne na konci příštího roku, nejprve se objeví vůz s trojicí dveří, nedlouho po něm bude následovat i praktičtější pětidvířko. Co se týče klasické Lady 4x4 s kořeny ještě hluboko v minulém století, tak ta by měla ve výrobě setrvat minimálně do roku 2023.
Segment terénních aut ještě neopustíme, ačkoliv se ze světa off-roadů přesuneme mezi moderní crossovery. Přesně tam totiž spadá XRAY, uvedený do prodeje letos na jaře. Již brzy se pod kapotu dostane zážehová osmnáctistovka o výkonu 90 kW (122 k) s manuální převodovkou (aktuálně je s tímto motorem dostupné jen robotizované ústrojí), ve druhé polovině příštího roku přijede provedení Cross, jehož předobrazem bude moskevský koncept XCode. To by mělo vypadat dobrodružněji než současný model, jak moc se ale změní technika je otázkou. Spolu se standardním modelem projde XRAY Cross v roce 2020 omlazovací kúrou, nová generace by se pak měla ukázat na konci roku 2022.
Druhou výraznou novinkou posledních měsíců je sedan Vesta. Jeho nabídku již brzy doplní zážehová osmnáctistovka o výkonu 90 kW (122 k), respektive provedení Sport s poladěnou verzí téhož motoru o výkonu 110 kW (150 k). Vedle ní dojde i na úpravy podvozku, silnější brzdy a dynamičtější vzhled. Z úplně opačného soudku je již představená Vesta EV s elektromotorem o výkonu 60 kW (81 k) a dojezdem 150 až 170 kilometrů. Úspěch by měla sklidit Vesta Cross, která se ve formě konceptu předvedla už loni. Letos, se začátkem prodeje v polovině příštího roku, už dojde na sériovou podobu oplastovaného kombi. Rusové pak mají v rukávu údajně také Vestu Cross s karosérií sedan, což by v současné (ne)konkurenci byla skutečná bomba. Aby však mohlo mít auto úspěch v západní Evropě, musí nabídnout především karosérií kombi. Ta se odhalí společně s verzí Cross pravděpodobně již za pár dnů v Moskvě. Celou řadu Vesta pak na konci roku 2019 čeká modernizace a na začátku roku 2022 také generační výměna.
Jedno kombi nižší střední třídy umí Lada nabídnout už dnes, Largus však není ničím jiným než přeznačenou Dacií Logan MCV minulé generace. Rusové ji nabízejí jako osobní verzi s pěti nebo sedmi sedadly, stylovou oplastovanou verzi Cross a klasickou dodávku. 400 kusů s posledně jmenovanou karosérií si mimochodem nedávno pořídila ruská státní pošta. Zpět ale k levnému a prostornému kombi, které už na přelomu tohoto a příštího roku čeká modernizace. Konec výroby je naplánován na rok 2021, nástupce v plánech nefiguruje. Osud bez přímého následovníka potká také Prioru. Ta postupně přišla o karosérii hatchback, kupé i kombi, tříprostorový sedan ale ve výrobě setrvává dál. Přízeň zákazníků si získává mimo jiné nízkou cenou a několika speciálními verzemi s extra výbavou za dumpingovou cenu. Jestli ji to ale udrží ve výrobním programu až do poloviny roku 2019 je otázkou.
Zářivější budoucnost čeká na řady Kalina a Granta. Prvně jmenovaná patří do segmentu malých automobilů a ve druhé generaci se představila před čtyřmi lety. To indikuje brzký facelift nebo generační výměnu, Lada podle všeho sází na to druhé. Pětidveřový hatchback by tak mělo za necelé dva roky nahradit nové malé CUV s jiným jménem, které se další generace dočká v roce 2023. Kombi, včetně provedení Cross, nahradí už v příštím roce praktičtější Granta. Uvedení proběhne spolu s modernizací celé modelové řady, zahrnující ještě sedan (i ve verzi Sport) a liftback. Střídání stráží pak u Granty nastane v roce 2020.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?