AvtoVAZ se jako výrobce vozů Lada výrazně potýká s ruskou ekonomickou recesí. Ta zasáhla také automobilový průmysl, což se podepsalo na propadu prodejů největšího ruského výrobce. Jako další důsledek těchto problémů musí hlavní továrna firmy v Togliatti omezit výrobu. Přesto Lada již za pár dnů představí v Moskvě šest nových konceptů a v horizontu několika let zcela obmění své portfolio.
Dnes má na domácím trhu Lada v nabídce řady Kalina (hatchback, kombi), Granta (sedan,liftback), Priora (sedan), Largus (kombi, dodávka), Vesta (sedan), XRAY (crossover) a 4x4 (off-road). Tuto paletu pak doplňuje ještě několik specifických verzí jednotlivých řad, například sportovní Granta a Kalina Sport, pseudoterénní Kalina a Largus Cross nebo do města určená 4x4 Urban. Spolu s příchodem modelových řad Vesta a XRAY začala ve výrobním programu Lady malá revoluce. Všechny nové modely mají být modernější, technicky i bezpečnostně lépe vybavené a především tedy konkurenceschopné na západoevropských trzích. I když totiž Lada působí například v Německu, Francii nebo na Slovensku, prodeje nejsou příliš vysoké, za což může především zastaralost například v porovnání s Dacií. Jen podotkneme, že oba výrobce vlastní aliance Renault-Nissan.
Podle uniklého produktového plánu pak obrodu, započatou již zmíněnou dvojicí, ještě posílí model 4x4 NG (New Generation). Půjde o nástupce legendárního off-roadu 4x4 (dříve známého jako Niva), na rozdíl od něj ale bude více připomínat segment SUV, přesto s vyšší světlou výškou a použitelnými nájezdovými úhly. Základem vozu se pravděpodobně stane platforma z Vesty nebo XRAYe, vyvinutá ve spolupráci s Renaultem. Ve hře je však podle serveru kolesa.ru také využití základu chystaného Chevroletu Niva v joint-venture GM-AvtoVAZ. Stejný zdroj také hovoří o motorech, které budou pravděpodobně stejné jako pod kapotou modelu XRAY. Vyloučit se ale opět nedá spojení s Chevroletem (AvtoVAZ má dodávat Američanům některé své motory), divočejší spekulace hovoří dokonce o turbodieselu od Fiatu. Prodej 4x4 NG začne na konci příštího roku, nejprve se objeví vůz s trojicí dveří, nedlouho po něm bude následovat i praktičtější pětidvířko. Co se týče klasické Lady 4x4 s kořeny ještě hluboko v minulém století, tak ta by měla ve výrobě setrvat minimálně do roku 2023.
Segment terénních aut ještě neopustíme, ačkoliv se ze světa off-roadů přesuneme mezi moderní crossovery. Přesně tam totiž spadá XRAY, uvedený do prodeje letos na jaře. Již brzy se pod kapotu dostane zážehová osmnáctistovka o výkonu 90 kW (122 k) s manuální převodovkou (aktuálně je s tímto motorem dostupné jen robotizované ústrojí), ve druhé polovině příštího roku přijede provedení Cross, jehož předobrazem bude moskevský koncept XCode. To by mělo vypadat dobrodružněji než současný model, jak moc se ale změní technika je otázkou. Spolu se standardním modelem projde XRAY Cross v roce 2020 omlazovací kúrou, nová generace by se pak měla ukázat na konci roku 2022.
Druhou výraznou novinkou posledních měsíců je sedan Vesta. Jeho nabídku již brzy doplní zážehová osmnáctistovka o výkonu 90 kW (122 k), respektive provedení Sport s poladěnou verzí téhož motoru o výkonu 110 kW (150 k). Vedle ní dojde i na úpravy podvozku, silnější brzdy a dynamičtější vzhled. Z úplně opačného soudku je již představená Vesta EV s elektromotorem o výkonu 60 kW (81 k) a dojezdem 150 až 170 kilometrů. Úspěch by měla sklidit Vesta Cross, která se ve formě konceptu předvedla už loni. Letos, se začátkem prodeje v polovině příštího roku, už dojde na sériovou podobu oplastovaného kombi. Rusové pak mají v rukávu údajně také Vestu Cross s karosérií sedan, což by v současné (ne)konkurenci byla skutečná bomba. Aby však mohlo mít auto úspěch v západní Evropě, musí nabídnout především karosérií kombi. Ta se odhalí společně s verzí Cross pravděpodobně již za pár dnů v Moskvě. Celou řadu Vesta pak na konci roku 2019 čeká modernizace a na začátku roku 2022 také generační výměna.
Jedno kombi nižší střední třídy umí Lada nabídnout už dnes, Largus však není ničím jiným než přeznačenou Dacií Logan MCV minulé generace. Rusové ji nabízejí jako osobní verzi s pěti nebo sedmi sedadly, stylovou oplastovanou verzi Cross a klasickou dodávku. 400 kusů s posledně jmenovanou karosérií si mimochodem nedávno pořídila ruská státní pošta. Zpět ale k levnému a prostornému kombi, které už na přelomu tohoto a příštího roku čeká modernizace. Konec výroby je naplánován na rok 2021, nástupce v plánech nefiguruje. Osud bez přímého následovníka potká také Prioru. Ta postupně přišla o karosérii hatchback, kupé i kombi, tříprostorový sedan ale ve výrobě setrvává dál. Přízeň zákazníků si získává mimo jiné nízkou cenou a několika speciálními verzemi s extra výbavou za dumpingovou cenu. Jestli ji to ale udrží ve výrobním programu až do poloviny roku 2019 je otázkou.
Zářivější budoucnost čeká na řady Kalina a Granta. Prvně jmenovaná patří do segmentu malých automobilů a ve druhé generaci se představila před čtyřmi lety. To indikuje brzký facelift nebo generační výměnu, Lada podle všeho sází na to druhé. Pětidveřový hatchback by tak mělo za necelé dva roky nahradit nové malé CUV s jiným jménem, které se další generace dočká v roce 2023. Kombi, včetně provedení Cross, nahradí už v příštím roce praktičtější Granta. Uvedení proběhne spolu s modernizací celé modelové řady, zahrnující ještě sedan (i ve verzi Sport) a liftback. Střídání stráží pak u Granty nastane v roce 2020.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.