Během letošní omlazovací kúry přišla Porsche Cayman a Boaxster o plochý šestiválec, místo něhož se pod zadní kapotou objevil přeplňovaný čtyřválec. A ačkoliv se objevilo hodně hlasů, kritizujících toto rozhodnutí, Němci s ním byli spokojení. Byli, ale už nejsou, protože se podle zákulisních informací připravuje příchod řady 718 s atmosférickým šestiválcem.
Řekněme si na rovinu, že přeplňované čtyřválce, ať už jakkoliv silné a naladěné, nejsou jednotkami, které chce vidět pod kapotou sportovního Porsche. Tím spíš, když plochý šestiválec před tím fungoval tak dobře. Podle magazínu Drive nyní všem zájemcům o atmosférický šestiválec svitla naděje. Ředitel produktových řad 911 a 718 August Achleitner totiž naznačil, že se chystá návrat modelů Cayman GT4 a Boxster Spyder, v jejichž útrobách by měl pracovat atmosférický šestiválec! Na druhou stranu nelze očekávat masivní příchod nových verzí řady 718: „Pokud to bude dávat smysl, pak do toho půjdeme. Našim cílem ale není mít, řekněme v roce 2018, 10 verzí řady 718. Musí zkrátka dávat smysl,“ řekl Achleitner.
Varianty GT4 a Spyder tento smysl dávají, protože na poměrně specifickém trhu byly úspěšné. „Zákazníci mají rádi tento typ Caymanu a Boxsteru, sportovní a výkonný. Pravděpodobně tak zvážíme tuto zpětnou vazbu a budeme se jí řídit i v budoucnu,“ dodal Achleitner. Pod kapotou obou staronových verzí řady 718 by se měl objevit atmosférický plochý šestiválec z 911 Carrera S, automobilka však uvažuje nad převrtáním objemu ze 3.8 na 4.0 litru. Chvíli byla ve hře i myšlenka použití přeplňovaného šestiválce řady 911, tato jednotka se však do motorového prostoru jednoduše nevejde. Porsche také zavrhlo možnost zvýšit výkon přeplňovaného čtyřválce. „Chceme udržet atmosférické šestiválce v modelech GT3 a GT3 RS, to stejné pak budeme prosazovat i u GT4,“ uvedl Achleitner.
Kdy se však nová dvojice objeví je zatím ve hvězdách. Důvodem jsou totiž neustále se měnící evropské emisní limity. A možná i proto se plochý šestiválec v žádném jiném modelu řady 718 neobjeví. Také Boxster a Cayman GTS dostanou přeplňovaný čtyřválec, který ale bude muset projít zásadní úpravou. Dnešní 718 Cayman S má totiž výkon 257 kW (350 ) a točivý moment 420 Nm, zatímco poslední Cayman GTS měl 250 kW (340 k) a 380 Nm. Achleitner také potvrdil, že verze GTS bude i nadále řidičským náčiním. Ne tak ultimativním jako GT4, ale i tak půjde o komplexní balíček, jehož součástí se stane přeplňovaný motor. Rovněž úspěšná verze GTS by se na trhu měla objevit o něco dříve než čistě sportovní GT4 a Spyder. Možná se tak stane už letos v Paříži, pravděpodobnější je ale některá z velkých výstav v příštím roce. Tak jako tak se máme ze strany Porsche na co těšit!
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?