Facelift Mazdy3 byl prozrazen již před několika týdny prostřednictvím uniklých snímků japonské specifikace se jménem Axela. Nikoho tak dnešní odhalení příliš nepřekvapilo, přesto si Japonci zachovali pár es v rukávu.
Stávající Mazda3 (Axela japonský trh) patří i po několika letech k designově nejpovedenějším modelům nižší střední třídy. Jazyk Kodo je zkrátka velmi působivý, což svým způsobem dokazuje i modernizace. Pokud totiž nejste zapřísáhlým příznivcem Mazdy, možná si nových prvků ani nevšimnete. Lehce pozměněna byla maska chladiče s o něco níže umístěným logem a také přední nárazník s jinými mlhovkami. Větší zásah představují adaptivní LED světla, dostupná u tohoto modelu vůbec poprvé. Doplněna byla také nabídka laků (u japonské verze), čítající devět odstínů včetně modrého Eternal Mica a stříbrného metalického Sonic.
Více změn lze zaznamenat v interiéru, kam zavítal například čitelnější a především barevný head-up displej. Naftový čtyřválec 2.2 Skyactiv-D přišel o klasickou ruční brzdu, jež byla nahrazena elektronickou. Mazda také slibuje celkově kvalitnější materiály a zpracování, sedačky mají nově elektrické nastavování v deseti směrech s pamětí a přepracovaný volant bude lépe přenášet informace o situaci pod koly vozu. To možná souvisí se zavedením technologie G-Vectoring Control, upravující točivý moment motoru na základě natočení volantem tak, aby řidič nemusel v průběhu zatáčení provádět dodatečné korekce způsobené podélnými i příčnými silami. Celá technologie dále zlepšuje jízdní vlastnosti a dělá jízdu zábavnější.
Pod kapotou Axely najdeme kombinace, které u nás vůbec neznáme. Základem je 1.5 Skyactiv-G, kombinovaná se šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Vedle pohonu předních kol je ale možné tuto jednotku zkombinovat i se čtyřkolkou. Následují naftové čtyřválce Skyactiv-D, u nichž se povedlo snížit vibrace i pronikající hluk. Menší patnáctistovka je dostupná jen pro hatchback, který ji kombinuje výhradně s automatem a pohonem předních kol. Větší „dvadvojka“ má manuál či automat a nově vedle pohonu předních také pohon všech kol. V Japonsku je dostupný i sedan s hybridním ústrojím, kombinující dvoulitr Sky-G, elektromotor a převodovku e-CVT. Spotřeba takového ústrojí je jen 3,2 l/100 km. Evropan se i nadále může těšit na 1.5 Sky-G o výkonu 74 kW (101 k), 2.0 Sky-G o výkonu 88 kW (120 k) nebo 121 kW (165 k), 1.5 Sky-D o výkonu 77 kW (105 k) a 2.2 Sky-D o výkonu 110 kW (150 k).
Balíček bezpečnostních asistentů i-Activesense nově zahrnuje čtení dopravnách značek, a to nejen těch s rychlostním omezením, ale i těch s oznámením o zákazu vjezdu nebo zastavení. Další novinkou je přepracovaný systém nouzového brzdění, detekující prostřednictvím nové kamery auta i chodce. Auta jsou rozpoznána v rozmezí 4 až 80 km/h, chodci mají tuto škálu od 10 do 80 km/h. Cenově se obě karosářské varianty na japonském trhu pohybuje v rozmezí od 1 760 400 do 3 310 200 jenů (cca 411 000 až 773 000 korun), prodej tam začal dnešním dnem. Kdy se omlazená Mazda3 ukáže v evropských showroomech není jasné, premiéru si pak určitě neodbude v Paříži, kde se letos Japonci neukáží.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.