Mercedes třídy G měl premiéru již v roce 1979, kdy se jednalo o off-road s minimem výbavy a maximálními terénními schopnostmi. V průběhu let sice umění projet jakýmkoliv terénem nezmizelo, postupně ale přibývala komfortní výbava a s tím narůstal i strach majitelů o vůz v těžkém terénu. Trojcípá hvězda naštěstí stále myslí i na ty, kteří potřebují především dříče, a tak přichází s modelem G 350 d Professional.
Verze Professional rozhodně není v nabídce třídy G žádným nováčkem. Jeho vlastnosti v průběhu let ocenila nejedna specializovaná firma, lesník nebo těžař. Zkrátka každý, kdo někdy potřeboval stoprocentní terénní výkon, ale nechce vůz prošpikovaný nejmodernějšími multimediálními systémy a elektronikou. K takovému využití vybízí také žebřinový rám, permanentní pohon všech kol nebo trojice elektricky uzamykatelných diferenciálů.
Odlišení pracovní verze od té silniční (dá-li se to tak vůbec nazvat) obstarávají matně černá maska chladiče, černá šestnáctipalcová litá kola nebo světlá výška 245 milimetrů. To je o 10 milimetrů více než u běžného modelu. Potěší také přední nájezdový úhel 36 stupňů, zadní nájezdový úhel 39 stupňů, přejezdový úhel 24 stupňů nebo brodivost až 600 milimetrů. A protože je Professional víceméně pracovním nástrojem, disponuje nosností 592 kilogramů a tažnou silnou 3200 kilogramů.
Dát off-road do pohybu má třílitrový vznětový šestiválec, v hantýrce Mercedesu značený jako 350 d, o výkonu 245 koní při 3600 ot./min s točivým momentem 600 Nm mezi 1600 - 2400 ot./min. O stálém pohonu všech kol již byla řeč, transfer výkonu má na starosti automat 7G-Tronic Plus. Ten uděluje vozu akceleraci z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy, maximální rychlost je ale jen 160 km/h. Průměrná spotřeba má hodnotu 9,9 l/100 km.
V úvodu byla řeč o tom, že G Professional je přece jen spartánštější než klasické „géčko.“ To platí pořád, ačkoliv jeho nové vydání už nevychází z řady W461, ale právě z té pohodlnější s označením W463. To má za následek více komfortní výbavy, včetně elektricky stavitelného multifunkčního volantu nebo sedaček s částečným elektrickým nastavováním. Jejich potah ale i nadále obstarává odolná látka, koberečky jsou vyrobeny z gumy a podlaha v kufru má protiskluzovou úpravu.
Mezi příplatky nechybí ocelový nárazník s přípravou pro naviják nebo boční nášlapy a zadní žebřík pro snadnější přístup ke střešnímu nosiči ve formě ohrádky. Ten je součástí balíčku Professional Off-Road, stejně jako ochranná mřížka pro bi-xenonová světla a blinkry, zatmavená okna, dřevěná podlaha zavazadlového prostoru nebo příprava pro hands-free. Paket Load Protection pro změnu dbá na bezpečnost nákladu prostřednictvím bezpečnostní sítě nebo dalších prvků v zavazadlovém prostoru. G 350 d Professional bude dostupný ve dvou nemetalických a jedenácti metalických barvách, cena je 79 968 eur (cca 2 161 000 korun). Prodej začíná dnes, do showroomů vůz dorazí v září.
Lehkých úprav se dočkala též více osobní třída G, do jejíhož interiéru byla implementována poslední generace multimediálního systému Comand Online s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, rozhraním Apple CarPlay a Android Auto, online informacemi o dopravě a konektivitou s chytrými telefony, micro-USB nebo iPody. Modely G 500 a AMG mají volitelně (avšak bez příplatku) antracitové dekorační obložení interiéru, šestnáctipalcová litá kola mohou být nově zbarvena do matné černě a na střeše se může objevit střešní nosič ve formě ohrádky. Prodej inovovaného provedení začne v září za ceny od 90 636,35 eur (cca 2 449 000 korun).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.