Před necelými dvěma roky přišel AvtoVAZ s civilizovanější verzí Urban off-roadu 4x4, který je klasickou Nivou s jiným názvem. Nevýhodou vozu byla jen třídveřová karosérie, prostoru uvnitř tak nebylo nazbyt. Nyní však na ruský trh míří Urban s pěticí dveří, v Evropě jej ale pravděpodobně neuvidíme.
Důvod absence pětidveřové Lady 4x4 Urban na evropských trzích je prostý. Už základní model nemá potřebné homologace, dovézt a přihlásit jej tak dokáží pouze specializované firmy. Lépe řečeno, možná by to dokázala i sama Lada, ale kvůli pár prodaným kouskům se zdlouhavá úředničina nejspíše nevyplatí. A tak máme pouze 4x4 s třídveřovou karosérií, u nás dokonce zatím ani to ne.
Zpět ale k novince, která je, až na zadní pár dveří, úplně stejná jako její menší sourozenec. To znamená plastové nárazníky částečně v barvě karosérie, nižší světlou výšku, boční otěrové lišty s označením modelu, upravenou masku chladiče nebo 16palcová litá kola. Uvnitř čeká komfortní výbava v čele s klimatizací, elektrickým ovládáním oken, elektrickým topením, elektrickými zrcátky a dodatečnou izolací vibrací. Unikátní jsou pro tento model potahy sedadel a volant.
Pod kapotou je zážehová sedmnáctistovka o výkonu 83 koní v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. V Rusku vyjde pětidveřová Lada 4x4 Urban na nejméně 552 100 rublů (cca 194 000 korun). AvtoVAZ se pro výrobu tohoto vozu rozhodl především kvůli vysoké poptávce po kratším provedení. To tvoří až 37 procent prodejů celé modelové řady a koupit ho oficiálně můžete například na Slovensku. Krátký Urban totiž všechny potřebné homologace má.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?