Na oficiálních fotografiích vypadá čtvrtá generace Renaultu Scénic výborně. Dvoubarevná karosérie, zvýšená světlá výška a standardní dvacetipalcová kola zkrátka umí vytvořit hodně chutný a v segmentu kompaktních MPV také poměrně nezvyklý mix. Dokáže se ale realita vyrovnat suchým číslům?
Začít musíme již zmíněným vnějším vzhledem vozu, který nám v reálu nepřipadal tak povedený jako na fotkách. Samozřejmě, design je subjektivní kategorií a každý na něj může pohlížet jinak, Scénic ale živě vypadá tak trochu ani jako ryba, ani jako rak. Tak moc by vůz chtěl být crossoverem ve stylu Espacu nebo Capturu, až zapomíná na svůj původní účel. Nejpovedenější část představuje odlišně lakovaná střecha a především zlom ve spodní linii oken. Rozporuplné jsou naproti tomu zadní partie, vzdáleně možná až příliš připomínající jeden jihokorejský vůz.
Kabina je plná praktických řešení. Zvláště vyzdvihnout musíme posuvný box mezi předními sedadly a šuplík před spolujezdcem. Bez váhání bychom oba prvky zavedly i do automobilů jiných značek. Příjemný je také volič převodovky na středové konzoli. Naopak ostrou kritiku musí snášet plasty v místech, kam oko na první pohled nedohlédne. Ty jsou tvrdé a především ostré, hranou jedné z poliček v nižších segmentech kabiny jsem se dokonce nepříjemně pořezal. Mírně chaotické je ovládání palubního infotainmentu, což je ale problém všech nových Renaultů.
Scénic má být především o prostoru, v této kategorii ale minimálně zkoušený exemplář úplně propadl. Ano, prodloužené provedení Grand ještě přijde, přesto je málo místa vzadu v oblasti kolen zklamáním. O to víc, že konkurence zkrátka umí nabídnout víc. Zadní vyklápěcí stolky rovněž příliš intuitivnosti a praktičnosti nepobraly, respektive je na nich vidět až moc velké zaměření na dětské pasažéry. Se svými 180 centimetry jsem měl plastový výlisek nevelkých rozměrů nepříjemně blízko kolen, nápoj bych se pak do určené části bál odložit, abych jej kolenem nevylil. Nejméně příjemné překvapení si ale francouzský model schoval pro oblast hlavy. Těžko říct, zda-li to bylo přítomným střešním oknem, avšak o sníženou část střechy nad hlavovými opěrkami jsem pokaždé zavadil a při „pohodlném“ posezu byla tato část až nepříjemně limitující.
Benzín spalují jednotky TCe o výkonu 115 nebo 130 koní s manuální šestistupňovou převodovkou, diesel budou vyžadovat motory dCi o výkonu 95, 110, 130 nebo 160 koní. První tři mají standardně manuální šestikvalt, nejsilnější provedení je vybaveno šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Provedení s výkonem 110 koní má za příplatek sedmistupňový dvouspojkový automat EDC. Do konce letošního roku bude v prodeji i diesel-elektrické provedení Hybrid Assist. Když už je řeč o prodeji, klasický Scénic se do showroomů dostane na konci letošního roku, kdy ho doprovodí i verze Grand. Ta se ukáže v létě a nabídne podstatně větší interiér.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.