Přesně před dvaceti lety představil Renault poprvé MPV se jménem Scénic. Prostorný model si od té chvíle našel velké množství spokojených zákazníků, jejichž řady by francouzská automobilka ráda rozšířila představením čtvrté generace. Bude to mít ale hodně těžké, protože po vozu většího Espacu se Scénic začíná přiklánět ke kategorii crossoverů.
Základní proporce karosérie vycházejí z konceptu R-Space, který měl na ženevském autosalonu premiéru před pěti lety. To je sice dlouhá doba, přesto působí novinka stále hodně atraktivně. Svůj podíl na tom jistě mají 20palcová kola, jež budou standardem napříč výbavovými liniemi. Po vzoru Capturu nabídne Scénic dvoubarevné lakování karosérie s černou nebo stříbrnou střechou a prohnutou spodní část dveří kolem boční otěrové lišty. Z profilu jistě dále zaujme zlomená spodní linie bočních oken nebo přechod E-sloupku ve střešní spoiler.
Přední část nemá diody denního svícení ve tvaru hokejek jako Talisman nebo nový Mégane, světla LED Pure Vision ale za příplatek dostanete. Maska chladiče ze všeho nejvíc opět připomíná Captur, její chromované prvky ladí s se zahnutou linkou kolem mlhových světlometů. Vzadu na první pohled nemile překvapí malé okno, což je trochu daň za mohutnější vzhled. Světla by možná ráda zasahovala až do středu karosérie jako u jiných modelů značky, jejich tvarování je nicméně konvenční.
Že se Scénic více přiblížil světu crossoverů dokazuje světlá výška 170 milimetrů, znamenající mezigenerační nárůst o celých 40 milimetrů. I v dalších oblastech se nováček zvětšoval. Délka je tak 4406 milimetrů (+ 40 milimetrů), šířka 1865 milimetrů (+ 20 milimetrů), výška 1653 milimetrů (+ 13 milimetrů) a rozvor náprav potom 2734 milimetrů (+ 32 milimetrů). Rozchod kol je vpředu 1594 milimetrů a vzadu 1583 milimetrů, to znamená rozšíření o 49, respektive 36 milimetrů.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Renault Scénic Citroën C4 Picasso Ford C-Max VW Golf Sportsvan Délka: 4406 mm 4428 mm 4379 mm 4434 mm Šířka: 1865 mm 1826 mm 1828 mm 1807 mm Výška: 1653 mm 1610 mm 1610 mm 1578 mm Rovzor: 2734 mm 2785 mm 2648 mm 2685 mm Kufr: 572 l 537/1709 l 471/1723 l 500/1520 lDo interiéru se při těchto rozměrech poskládá pět cestujících a až 572 litrů jejich zavazadel. Jednotlivé odkládací prostory pak přidávají dalších 63 litrů prostoru, a to včetně praktické posuvného boxu mezi předními sedadly o objemu 13 litrů a velké schránky před spolujezdcem o objemu 11,5 litru. Zadní sedadla jsou sklopná v poměru 60/40, a to přes multimediální systém nebo tlačítka v zavazadlovém prostoru. Složit se dá i sedadlo spolujezdce. Praktickým prvkem jsou výklopné stolečky v zadní části předních sedadel, pro cestující ve druhé řadě sedadel jsou dále připraveny dva USB porty a stínítka proti slunci.
Palubní desku determinuje především multimediální systém R-Link 2 s úhlopříčkou 7 nebo 8,7 palců a ovládáním, které je totožné jako u chytrých telefonů nebo tabletů. Prsty tak lze jednotlivé informace přiblížit nebo oddálit. Součástí infotainmentu je i hlasové ovládání, navigace TomTom nebo propojení s chytrým telefonem. Ve vyšších výbavových verzích narazíte na audiosystím Bose s 11 reproduktory a prostorovým zvukem, panoramatickou střechu nebo barevný head up displej. Podobně jako u všech moderních Renaultů, nebude ani Scénicu chybět volič Multi-Sense s režimy Neutral, Sport, Comfort, Perso a Eco. Jejich prostřednictvím se nastavují nejen mechanické části auta, ale i ambientní osvětlení v jedné z pěti barev.
Pod kapotou budou dva benzínové a hned šest naftových motorů. Natural budou spalovat jednotky TCe o výkonu 115 nebo 130 koní s manuální šestistupňovou převodovkou, diesel budou vyžadovat motory dCi o výkonu 95, 110, 130 nebo 160 koní. První tři mají standardně manuální šestikvalt, nejsilnější provedení je vybaveno šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Provedení s výkonem 110 koní má za příplatek sedmistupňový dvouspojkový automat EDC. Do konce roku 2016 přijede provedení Hybrid Assist se 110koňovým dCi, šestistupňovou manuální převodovkou, elektrickým generátorem a 48V baterií. Cílem této verze je nabídnout nízkou spotřebu a lepší úroveň akcelerace při menších rychlostech.
Ve standardní výbavě všech Scéniců najdeme systém nouzového brzdění s detekcí chodců. Mimo něj se u vybraných výbavových linií objeví udržování v jízdním pruhu, detekce únavy řidiče, adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, varování při vybočení z jízdního pruhu, čtení dopravních značek nebo samočinný parkovací asistent. Do prodeje zamíří Renault Scénic čtvrté generace před koncem roku, v létě se můžeme těšit na sedmimístné provedení Grand.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.