Koncem šedesátých let se pod kapotou Porsche naposledy objevil čtyřválec, od té doby stuttgartská automobilka používala jako nejmenší motor se šesti válci. Emisní normy ale dokáží změnit ledasco. Nejprve se tak do útrob 911 dostal přeplňovaný šestiválec, s roadsterem 718 Boxster pak downsizing ve sportovních autech dosahuje (doufejme) svého vrcholu.
Jméno 718 přitom nebylo pro omlazený Boxster vybráno náhodou. Přesně tuto číselnou kombinaci nesl také závodní vůz, který v padesátých a šedesátých letech vyhrál řadu slavných podniků včetně Le Mans a Targa Florio. A hádejte, co měl pod kapotou. Ano, uprostřed uložený čtyřválec. Minulost ale nechme minulostí, a zaměřme se raději na nový roadster.
Ten se svým vzhledem výrazněji přiblížil větší 911. Vpředu tak jsou větší nasávací otvory, světla s přepracovaným vzhledem mají standardně bi-xenony s LED diodami denního svícení. Pokud však máte dostatek financí, můžete sáhnout po full-LED technologii. Nutno podotknout, že Boxster je nyní opticky širší a nižší, jestli je to na škodu ale musí posoudit každý sám. Zachovány zůstaly nasávací otvory za předními dveřmi, byť se jejich velikost přizpůsobila charakteru vozu, naopak typické kliky dveří jsou ty tam. Mírnou úpravou prošel tvar prahů, oko laika si toho ale pravděpodobně vůbec nevšimne. Co se týče zadních LED světel, škarohlíd by mohl říct něco o jejich možná až příliš tuningové optice. Porsche tomu ale říká trojdimenzionální optika, takže si vyberte. Díky novému pásu s logem automobilky uprostřed ale vypadá Boxster každopádně širší. Třešničkou na dortu jsou dvě centrální koncovky výfuku, respektive 19palcová kola. Volitelně mohou být ráfky ještě o palec větší.
Interiér je pro Porsche poslední doby tak nějak typický. Před lehce komplikovaným sportovním volantem je trojice budíků, z nichž nejvíc Vás asi bude zajímat ten centrální, zastupující otáčkoměr. Středové konzoli dominuje multimediální systém PCM s možností připojení chytrého telefonu a audiosystémem o výkonu 110 wattů. Za příplatek bude dostupná navigace s hlasovým ovládáním a případně také online sledováním dopravy. Z klasických prvků nechybí analogové hodiny, byť je jejich pozice vyšší než obvykle.
Nejvíce se ale bude zcela jistě mluvit o novém přeplňovaném čtyřválci. V provedení 718 Boxster má dvoulitrový objem, z něhož „ždímá“ 300 koní a 380 Nm v pásmu od 1950 do 4500 ot./min. S dvouspojkovým automatem PDK (standardem ale bude šestistupňová manuální převodovka) a paketem Sport Chrono zvládne roadster sprint z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy, bez paketu potom spotřebuje 6,9 l/100 km. To je o 0,8 sekundy rychleji a 1,0 l/100 km úsporněji než u předchůdce. Bez ohledu na převodovku je maximální rychlost 275 km/h.
718 Boxster S má pod kapotou čtyřválec s objemem 2.5 litru, který využívá variabilní geometrii lopatek. Výkon 350 koní doplňuje točivý momentem 420 Nm, dostupný mezi 1900 až 4500 ot./min. Sprint z 0 na 100 km/h zvládne silnější provedení za 4,2 sekundy (opět kombinace automatu PDK a paketu Sport Chrono), spotřeba klesla na 7,3 l/100 km. V porovnání s předchůdcem je to 0,6 sekundy rychlejší a 0,9 l/100 km úspornější. Maximální rychlost je potom 285 km/h. Stejně jako u slabšího Boxsteru platí, že standardem je šestistupňový manuál, dvouspojkovým automat PDK s přednastavenými virtuálními stupni pro šetření paliva je ale pozoruhodným příplatkovým prvkem.
Spolu s novými motory byla zásadně upravena i charakteristika podvozku. Podle automobilka tak je nový vůz lehčí řídit na okruhu i běžné silnici, zlepšeny byly rovněž výjezdy ze zatáček. Za příplatek bude dostupný aktivní podvozek Porsche Active Suspension Management, snížený o 10 milimetrů u Boxsteru a o 20 milimetrů u Boxsteru S. Paket Sport Chrono, nedílná to součást nabídky Porsche, obsahuje vedle režimů Normal, Sport a Sport Plus také Individual, výhradně s automatickou převodovkou dostanete tlačítko Sport Response. To umožňuje řidiči nastavit odezvu motoru a převodovky co možná nejpříměji.
Premiéra nového Boxsteru proběhne za měsíc v Ženevě, do prodeje potom zamíří 30. dubna. Německá základní cena je 53 646 euro (cca 1 450 000 korun) za 718 Boxster a 66 141 euro (cca 1 787 000 korun) za 718 Boxster S.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.