Volvo S80 potřebovalo generační výměnu jako sůl. Přece jen se na trhu pohybuje už od roku 2006 a i přes vizuální a technickou nadčasovost Švédové v posledních letech ztráceli na konkurenci čím dál tím víc. S90 tedy přišla v pravý čas a podobně jako loni odhalené SUV XC90 představuje množství pokrokových technologií. Bude to ale stačit?
Už na první pohled představuje S90 pořádný odklon od víceméně konzervativně pojaté S80. Přední část tak zdobí LED diody denního svícení ve tvaru písmene T (Volvo je označuje jako Thorovo kladivo), velká maska chladiče a ostře řezaný nárazník. Vzadu narazíte na malinko rozporuplná skupinová full-LED světla ve tvaru písmene C, do nichž se hluboko zakoušívá víko pátých dveří. Zvláště elegantní je linie střechy, vzdáleně připomínající čtyřdveřové kupé, díky níž je koeficient odporu vzduchu cx pouhých 0,28. Kola s rozměrem 16 - 21 palců jsou vždy zhotovena z lehkých slitin.
Karosérie ve velké míře využívá vysokopevnostní nebo dokonce ultravysokopevnostní ocel, což zvyšuje její tuhost a ruku v ruce s tím také bezpečnost posádky. Pod ní se skrývá modulární platforma SPA, u S90 natažená na 4963 mm. Mezi nápravami zbývá pasažérům 2941 mm, což se pozitivně projevuje na prostoru uvnitř. Pro nohy zadních cestujících Švédové udávají 91,1 mm, mezi sedákem a střechou je 961 mm. Zavazadlový prostor má v základu 500 litrů.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Volvo S90 Audi A6 BMW 5 Jaguar XF M-B tř. E Délka: 4963 mm 4933 mm 4907 mm 4954 mm 4879 mm Šířka: 1879 mm 1874 mm 1860 mm 1987 mm 1854 mm Výška: 1443 mm 1455 mm 1462 mm 1457 mm 1474 mm Rozvor: 2941 mm 2912 mm 2968 mm 2960 mm 2874 mm Kufr: 500 l 530 l 520 l 540 l 540 lProstor kolem řidiče je silně ovlivněn vetší XC90. Prakticky veškeré funkce automobilu se tak už neovládají konvenčními tlačítky, ale přes velkou obrazovku multimediálního systému, která je navíc mírně natočená k řidiči. Jediné klasické přepínače jsou na volantu a panelu automatické klimatizace. Plně digitalizován byl také přístrojový štít. Při výrobě kabiny bylo voleno jen z těch nejkvalitnějších materiálů, proto sedadla zdobí kůže, palubní desku dřevo a volič automatické převodovky švédský křišťál. K poslechu, alespoň u vyšších výbavových verzí, bude hrát audio Bowers & Wilkins.
Pod kapotou najdeme pouze dvoulitrové čtyřválce řady Drive-E, přičemž dva jezdí na naftu, jeden na benzín a jeden kombinuje elektřinu s benzínem. Základem celé řady je diesel D4 o výkonu 190 koní při 4250 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 1750 - 2500 ot./min. Jako jediná je tato jednotka kombinovaná s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Diesel D5 s výkonem 235 koní při 4000 ot./min a točivým momentem 480 Nm mezi 1750 - 2250 ot./min už disponuje osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Stejné uspořádání nabízí také zážehový čtyřválec T6, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem, o výkonu 320 koní při 5700 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 2200 - 5400 ot./min.
Technické údaje
T6 AWD T8 AWD D4 FWD D5 AWD Výkon: 320 k 407 k 190 k 235 k Toč. moment: 400 Nm 640 Nm 400 Nm 480 Nm Převodovka: 8 AT 8 AT 6 MT 8 AT Zrychlení: 5,8 s 5,2 s 8,2 s 7,3 s Max. rychlost: NA km/h NA km/h 230 km/h 230 km/h Spotřeba: 7,3 l/100 km 1,9 l/100 km 4,1 l/100 km 5,1 l/100 kmStejný spalovací motor najdeme také v útrobách plug-in hybridního provedení T8, u nějž ale pohání zadní nápravu ještě elektromotor o výkonu 117 koní s točivým momentem 240 Nm. Výsledkem je systémová síla 407 koní a 640 Nm, pohánějící všechna čtyři kola, kterou však využijete pouze v režimu Power. S90 dále umí jezdit v režimu Hybrid, optimálně kombinující sílu spalovacího a elektrického motoru, a Pure, jenž k pohonu využívá čistě elektrickou energii. Na tu sedan díky lithium-iontovým bateriím o kapacitě 9,2 kWh, umístěným ve středovém tunelu, ujede asi 45 kilometrů. Dobití baterií je možné hned z několika zdrojů, 16A zásuvce zabere 2,5 hodiny, 10A zásuvce 3,5 hodiny a 6A zásuvce rovných 6 hodin.
Jako správné Volvo nabízí S90 celou řadu bezpečnostních systémů, zahrnující už v základu třeba čtení dopravních značek, spolupracující s omezovačem rychlosti, asistent pro jízdu ve zvoleném pruhu nebo sledování únavy řidiče. Z XC90 pochází systém, snažící se úplně zabránit nebo alespoň zmírnit následky případné nehody při sjetí ze silnice. Ještě zajímavější je nicméně technologie City Safe, obsahující autonomní brzdy, detekci chodců a především rozpoznávání velkých objektů a zvířat (například los nebo sob). Pokud je vyhodnoceno, že se něco takového nachází na vozovce, auto je samo schopno zabrzdit a snížit rychlost až o 15 km/h nebo ve vyšších rychlostech alespoň přitáhnout pásy, a tím v kombinaci s brzděním zmírnit následky nehody. Za příplatek bude dostupný například Pilot Assist, jinými slovy semiautonomní řízení, který operuje v rychlostech do 130 km/h a dokáže auto sám řídit v rámci vymezeného jízdního pruhu. Pomáhá mu v tom asistent pro jízdu v koloně.
Veřejná premiéra nové S90 proběhne na lednovém detroitském autosalonu, o dva měsíce později v Ženevě se dočkáme také příchodu praktického kombi V90. A když je řeč o budoucnosti, vedle výše zmíněné čtveřice motorů přijede později také třeba slabší zážehový čtyřválec T5. Na trh se konkurent Audi A6 nebo BMW řady 5 dostane v průběhu roku, objednávky bude možné registrovat od 1. dubna.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.