Volvo S80 potřebovalo generační výměnu jako sůl. Přece jen se na trhu pohybuje už od roku 2006 a i přes vizuální a technickou nadčasovost Švédové v posledních letech ztráceli na konkurenci čím dál tím víc. S90 tedy přišla v pravý čas a podobně jako loni odhalené SUV XC90 představuje množství pokrokových technologií. Bude to ale stačit?
Už na první pohled představuje S90 pořádný odklon od víceméně konzervativně pojaté S80. Přední část tak zdobí LED diody denního svícení ve tvaru písmene T (Volvo je označuje jako Thorovo kladivo), velká maska chladiče a ostře řezaný nárazník. Vzadu narazíte na malinko rozporuplná skupinová full-LED světla ve tvaru písmene C, do nichž se hluboko zakoušívá víko pátých dveří. Zvláště elegantní je linie střechy, vzdáleně připomínající čtyřdveřové kupé, díky níž je koeficient odporu vzduchu cx pouhých 0,28. Kola s rozměrem 16 - 21 palců jsou vždy zhotovena z lehkých slitin.
Karosérie ve velké míře využívá vysokopevnostní nebo dokonce ultravysokopevnostní ocel, což zvyšuje její tuhost a ruku v ruce s tím také bezpečnost posádky. Pod ní se skrývá modulární platforma SPA, u S90 natažená na 4963 mm. Mezi nápravami zbývá pasažérům 2941 mm, což se pozitivně projevuje na prostoru uvnitř. Pro nohy zadních cestujících Švédové udávají 91,1 mm, mezi sedákem a střechou je 961 mm. Zavazadlový prostor má v základu 500 litrů.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Volvo S90 Audi A6 BMW 5 Jaguar XF M-B tř. E Délka: 4963 mm 4933 mm 4907 mm 4954 mm 4879 mm Šířka: 1879 mm 1874 mm 1860 mm 1987 mm 1854 mm Výška: 1443 mm 1455 mm 1462 mm 1457 mm 1474 mm Rozvor: 2941 mm 2912 mm 2968 mm 2960 mm 2874 mm Kufr: 500 l 530 l 520 l 540 l 540 lProstor kolem řidiče je silně ovlivněn vetší XC90. Prakticky veškeré funkce automobilu se tak už neovládají konvenčními tlačítky, ale přes velkou obrazovku multimediálního systému, která je navíc mírně natočená k řidiči. Jediné klasické přepínače jsou na volantu a panelu automatické klimatizace. Plně digitalizován byl také přístrojový štít. Při výrobě kabiny bylo voleno jen z těch nejkvalitnějších materiálů, proto sedadla zdobí kůže, palubní desku dřevo a volič automatické převodovky švédský křišťál. K poslechu, alespoň u vyšších výbavových verzí, bude hrát audio Bowers & Wilkins.
Pod kapotou najdeme pouze dvoulitrové čtyřválce řady Drive-E, přičemž dva jezdí na naftu, jeden na benzín a jeden kombinuje elektřinu s benzínem. Základem celé řady je diesel D4 o výkonu 190 koní při 4250 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 1750 - 2500 ot./min. Jako jediná je tato jednotka kombinovaná s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Diesel D5 s výkonem 235 koní při 4000 ot./min a točivým momentem 480 Nm mezi 1750 - 2250 ot./min už disponuje osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Stejné uspořádání nabízí také zážehový čtyřválec T6, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem, o výkonu 320 koní při 5700 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 2200 - 5400 ot./min.
Technické údaje
T6 AWD T8 AWD D4 FWD D5 AWD Výkon: 320 k 407 k 190 k 235 k Toč. moment: 400 Nm 640 Nm 400 Nm 480 Nm Převodovka: 8 AT 8 AT 6 MT 8 AT Zrychlení: 5,8 s 5,2 s 8,2 s 7,3 s Max. rychlost: NA km/h NA km/h 230 km/h 230 km/h Spotřeba: 7,3 l/100 km 1,9 l/100 km 4,1 l/100 km 5,1 l/100 kmStejný spalovací motor najdeme také v útrobách plug-in hybridního provedení T8, u nějž ale pohání zadní nápravu ještě elektromotor o výkonu 117 koní s točivým momentem 240 Nm. Výsledkem je systémová síla 407 koní a 640 Nm, pohánějící všechna čtyři kola, kterou však využijete pouze v režimu Power. S90 dále umí jezdit v režimu Hybrid, optimálně kombinující sílu spalovacího a elektrického motoru, a Pure, jenž k pohonu využívá čistě elektrickou energii. Na tu sedan díky lithium-iontovým bateriím o kapacitě 9,2 kWh, umístěným ve středovém tunelu, ujede asi 45 kilometrů. Dobití baterií je možné hned z několika zdrojů, 16A zásuvce zabere 2,5 hodiny, 10A zásuvce 3,5 hodiny a 6A zásuvce rovných 6 hodin.
Jako správné Volvo nabízí S90 celou řadu bezpečnostních systémů, zahrnující už v základu třeba čtení dopravních značek, spolupracující s omezovačem rychlosti, asistent pro jízdu ve zvoleném pruhu nebo sledování únavy řidiče. Z XC90 pochází systém, snažící se úplně zabránit nebo alespoň zmírnit následky případné nehody při sjetí ze silnice. Ještě zajímavější je nicméně technologie City Safe, obsahující autonomní brzdy, detekci chodců a především rozpoznávání velkých objektů a zvířat (například los nebo sob). Pokud je vyhodnoceno, že se něco takového nachází na vozovce, auto je samo schopno zabrzdit a snížit rychlost až o 15 km/h nebo ve vyšších rychlostech alespoň přitáhnout pásy, a tím v kombinaci s brzděním zmírnit následky nehody. Za příplatek bude dostupný například Pilot Assist, jinými slovy semiautonomní řízení, který operuje v rychlostech do 130 km/h a dokáže auto sám řídit v rámci vymezeného jízdního pruhu. Pomáhá mu v tom asistent pro jízdu v koloně.
Veřejná premiéra nové S90 proběhne na lednovém detroitském autosalonu, o dva měsíce později v Ženevě se dočkáme také příchodu praktického kombi V90. A když je řeč o budoucnosti, vedle výše zmíněné čtveřice motorů přijede později také třeba slabší zážehový čtyřválec T5. Na trh se konkurent Audi A6 nebo BMW řady 5 dostane v průběhu roku, objednávky bude možné registrovat od 1. dubna.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.