Volvo S80 potřebovalo generační výměnu jako sůl. Přece jen se na trhu pohybuje už od roku 2006 a i přes vizuální a technickou nadčasovost Švédové v posledních letech ztráceli na konkurenci čím dál tím víc. S90 tedy přišla v pravý čas a podobně jako loni odhalené SUV XC90 představuje množství pokrokových technologií. Bude to ale stačit?
Už na první pohled představuje S90 pořádný odklon od víceméně konzervativně pojaté S80. Přední část tak zdobí LED diody denního svícení ve tvaru písmene T (Volvo je označuje jako Thorovo kladivo), velká maska chladiče a ostře řezaný nárazník. Vzadu narazíte na malinko rozporuplná skupinová full-LED světla ve tvaru písmene C, do nichž se hluboko zakoušívá víko pátých dveří. Zvláště elegantní je linie střechy, vzdáleně připomínající čtyřdveřové kupé, díky níž je koeficient odporu vzduchu cx pouhých 0,28. Kola s rozměrem 16 - 21 palců jsou vždy zhotovena z lehkých slitin.
Karosérie ve velké míře využívá vysokopevnostní nebo dokonce ultravysokopevnostní ocel, což zvyšuje její tuhost a ruku v ruce s tím také bezpečnost posádky. Pod ní se skrývá modulární platforma SPA, u S90 natažená na 4963 mm. Mezi nápravami zbývá pasažérům 2941 mm, což se pozitivně projevuje na prostoru uvnitř. Pro nohy zadních cestujících Švédové udávají 91,1 mm, mezi sedákem a střechou je 961 mm. Zavazadlový prostor má v základu 500 litrů.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Volvo S90 Audi A6 BMW 5 Jaguar XF M-B tř. E Délka: 4963 mm 4933 mm 4907 mm 4954 mm 4879 mm Šířka: 1879 mm 1874 mm 1860 mm 1987 mm 1854 mm Výška: 1443 mm 1455 mm 1462 mm 1457 mm 1474 mm Rozvor: 2941 mm 2912 mm 2968 mm 2960 mm 2874 mm Kufr: 500 l 530 l 520 l 540 l 540 lProstor kolem řidiče je silně ovlivněn vetší XC90. Prakticky veškeré funkce automobilu se tak už neovládají konvenčními tlačítky, ale přes velkou obrazovku multimediálního systému, která je navíc mírně natočená k řidiči. Jediné klasické přepínače jsou na volantu a panelu automatické klimatizace. Plně digitalizován byl také přístrojový štít. Při výrobě kabiny bylo voleno jen z těch nejkvalitnějších materiálů, proto sedadla zdobí kůže, palubní desku dřevo a volič automatické převodovky švédský křišťál. K poslechu, alespoň u vyšších výbavových verzí, bude hrát audio Bowers & Wilkins.
Pod kapotou najdeme pouze dvoulitrové čtyřválce řady Drive-E, přičemž dva jezdí na naftu, jeden na benzín a jeden kombinuje elektřinu s benzínem. Základem celé řady je diesel D4 o výkonu 190 koní při 4250 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 1750 - 2500 ot./min. Jako jediná je tato jednotka kombinovaná s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Diesel D5 s výkonem 235 koní při 4000 ot./min a točivým momentem 480 Nm mezi 1750 - 2250 ot./min už disponuje osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Stejné uspořádání nabízí také zážehový čtyřválec T6, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem, o výkonu 320 koní při 5700 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 2200 - 5400 ot./min.
Technické údaje
T6 AWD T8 AWD D4 FWD D5 AWD Výkon: 320 k 407 k 190 k 235 k Toč. moment: 400 Nm 640 Nm 400 Nm 480 Nm Převodovka: 8 AT 8 AT 6 MT 8 AT Zrychlení: 5,8 s 5,2 s 8,2 s 7,3 s Max. rychlost: NA km/h NA km/h 230 km/h 230 km/h Spotřeba: 7,3 l/100 km 1,9 l/100 km 4,1 l/100 km 5,1 l/100 kmStejný spalovací motor najdeme také v útrobách plug-in hybridního provedení T8, u nějž ale pohání zadní nápravu ještě elektromotor o výkonu 117 koní s točivým momentem 240 Nm. Výsledkem je systémová síla 407 koní a 640 Nm, pohánějící všechna čtyři kola, kterou však využijete pouze v režimu Power. S90 dále umí jezdit v režimu Hybrid, optimálně kombinující sílu spalovacího a elektrického motoru, a Pure, jenž k pohonu využívá čistě elektrickou energii. Na tu sedan díky lithium-iontovým bateriím o kapacitě 9,2 kWh, umístěným ve středovém tunelu, ujede asi 45 kilometrů. Dobití baterií je možné hned z několika zdrojů, 16A zásuvce zabere 2,5 hodiny, 10A zásuvce 3,5 hodiny a 6A zásuvce rovných 6 hodin.
Jako správné Volvo nabízí S90 celou řadu bezpečnostních systémů, zahrnující už v základu třeba čtení dopravních značek, spolupracující s omezovačem rychlosti, asistent pro jízdu ve zvoleném pruhu nebo sledování únavy řidiče. Z XC90 pochází systém, snažící se úplně zabránit nebo alespoň zmírnit následky případné nehody při sjetí ze silnice. Ještě zajímavější je nicméně technologie City Safe, obsahující autonomní brzdy, detekci chodců a především rozpoznávání velkých objektů a zvířat (například los nebo sob). Pokud je vyhodnoceno, že se něco takového nachází na vozovce, auto je samo schopno zabrzdit a snížit rychlost až o 15 km/h nebo ve vyšších rychlostech alespoň přitáhnout pásy, a tím v kombinaci s brzděním zmírnit následky nehody. Za příplatek bude dostupný například Pilot Assist, jinými slovy semiautonomní řízení, který operuje v rychlostech do 130 km/h a dokáže auto sám řídit v rámci vymezeného jízdního pruhu. Pomáhá mu v tom asistent pro jízdu v koloně.
Veřejná premiéra nové S90 proběhne na lednovém detroitském autosalonu, o dva měsíce později v Ženevě se dočkáme také příchodu praktického kombi V90. A když je řeč o budoucnosti, vedle výše zmíněné čtveřice motorů přijede později také třeba slabší zážehový čtyřválec T5. Na trh se konkurent Audi A6 nebo BMW řady 5 dostane v průběhu roku, objednávky bude možné registrovat od 1. dubna.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?