Volvo vrací úder, S90 má ambice být premiantem segmentu

ar6, 3. prosince 2015, 10:55 Google+ North American International Auto Show 2016

Volvo S80 potřebovalo generační výměnu jako sůl. Přece jen se na trhu pohybuje už od roku 2006 a i přes vizuální a technickou nadčasovost Švédové v posledních letech ztráceli na konkurenci čím dál tím víc. S90 tedy přišla v pravý čas a podobně jako loni odhalené SUV XC90 představuje množství pokrokových technologií. Bude to ale stačit?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Téměř pět metrů švédské oceli chce porazit německou konkurenci, Volvo S90 T6.

Téměř pět metrů švédské oceli chce porazit německou konkurenci, Volvo S90 T6. | foto: Volvo

Sdílejte článek

Už na první pohled představuje S90 pořádný odklon od víceméně konzervativně pojaté S80. Přední část tak zdobí LED diody denního svícení ve tvaru písmene T (Volvo je označuje jako Thorovo kladivo), velká maska chladiče a ostře řezaný nárazník. Vzadu narazíte na malinko rozporuplná skupinová full-LED světla ve tvaru písmene C, do nichž se hluboko zakoušívá víko pátých dveří. Zvláště elegantní je linie střechy, vzdáleně připomínající čtyřdveřové kupé, díky níž je koeficient odporu vzduchu cx pouhých 0,28. Kola s rozměrem 16 - 21 palců jsou vždy zhotovena z lehkých slitin.

Karosérie ve velké míře využívá vysokopevnostní nebo dokonce ultravysokopevnostní ocel, což zvyšuje její tuhost a ruku v ruce s tím také bezpečnost posádky. Pod ní se skrývá modulární platforma SPA, u S90 natažená na 4963 mm. Mezi nápravami zbývá pasažérům 2941 mm, což se pozitivně projevuje na prostoru uvnitř. Pro nohy zadních cestujících Švédové udávají 91,1 mm, mezi sedákem a střechou je 961 mm. Zavazadlový prostor má v základu 500 litrů.

Rozměrové porovnání s konkurencí

  Volvo S90 Audi A6 BMW 5 Jaguar XF M-B tř. E
Délka: 4963 mm 4933 mm 4907 mm 4954 mm 4879 mm
Šířka: 1879 mm 1874 mm 1860 mm 1987 mm 1854 mm
Výška: 1443 mm 1455 mm 1462 mm 1457 mm 1474 mm
Rozvor: 2941 mm 2912 mm 2968 mm 2960 mm 2874 mm
Kufr: 500 l 530 l 520 l 540 l 540 l

Prostor kolem řidiče je silně ovlivněn vetší XC90. Prakticky veškeré funkce automobilu se tak už neovládají konvenčními tlačítky, ale přes velkou obrazovku multimediálního systému, která je navíc mírně natočená k řidiči. Jediné klasické přepínače jsou na volantu a panelu automatické klimatizace. Plně digitalizován byl také přístrojový štít. Při výrobě kabiny bylo voleno jen z těch nejkvalitnějších materiálů, proto sedadla zdobí kůže, palubní desku dřevo a volič automatické převodovky švédský křišťál. K poslechu, alespoň u vyšších výbavových verzí, bude hrát audio Bowers & Wilkins.

Pod kapotou najdeme pouze dvoulitrové čtyřválce řady Drive-E, přičemž dva jezdí na naftu, jeden na benzín a jeden kombinuje elektřinu s benzínem. Základem celé řady je diesel D4 o výkonu 190 koní při 4250 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 1750 - 2500 ot./min. Jako jediná je tato jednotka kombinovaná s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou. Diesel D5 s výkonem 235 koní při 4000 ot./min a točivým momentem 480 Nm mezi 1750 - 2250 ot./min už disponuje osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Stejné uspořádání nabízí také zážehový čtyřválec T6, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem, o výkonu 320 koní při 5700 ot./min s točivým momentem 400 Nm mezi 2200 - 5400 ot./min.

Technické údaje

  T6 AWD T8 AWD D4 FWD D5 AWD
Výkon: 320 k 407 k 190 k 235 k
Toč. moment: 400 Nm 640 Nm 400 Nm 480 Nm
Převodovka: 8 AT 8 AT 6 MT 8 AT
Zrychlení: 5,8 s 5,2 s 8,2 s 7,3 s
Max. rychlost: NA km/h NA km/h 230 km/h 230 km/h
Spotřeba: 7,3 l/100 km 1,9 l/100 km 4,1 l/100 km 5,1 l/100 km

Stejný spalovací motor najdeme také v útrobách plug-in hybridního provedení T8, u nějž ale pohání zadní nápravu ještě elektromotor o výkonu 117 koní s točivým momentem 240 Nm. Výsledkem je systémová síla 407 koní a 640 Nm, pohánějící všechna čtyři kola, kterou však využijete pouze v režimu Power. S90 dále umí jezdit v režimu Hybrid, optimálně kombinující sílu spalovacího a elektrického motoru, a Pure, jenž k pohonu využívá čistě elektrickou energii. Na tu sedan díky lithium-iontovým bateriím o kapacitě 9,2 kWh, umístěným ve středovém tunelu, ujede asi 45 kilometrů. Dobití baterií je možné hned z několika zdrojů, 16A zásuvce zabere 2,5 hodiny, 10A zásuvce 3,5 hodiny a 6A zásuvce rovných 6 hodin.

Jako správné Volvo nabízí S90 celou řadu bezpečnostních systémů, zahrnující už v základu třeba čtení dopravních značek, spolupracující s omezovačem rychlosti, asistent pro jízdu ve zvoleném pruhu nebo sledování únavy řidiče. Z XC90 pochází systém, snažící se úplně zabránit nebo alespoň zmírnit následky případné nehody při sjetí ze silnice. Ještě zajímavější je nicméně technologie City Safe, obsahující autonomní brzdy, detekci chodců a především rozpoznávání velkých objektů a zvířat (například los nebo sob). Pokud je vyhodnoceno, že se něco takového nachází na vozovce, auto je samo schopno zabrzdit a snížit rychlost až o 15 km/h nebo ve vyšších rychlostech alespoň přitáhnout pásy, a tím v kombinaci s brzděním zmírnit následky nehody. Za příplatek bude dostupný například Pilot Assist, jinými slovy semiautonomní řízení, který operuje v rychlostech do 130 km/h a dokáže auto sám řídit v rámci vymezeného jízdního pruhu. Pomáhá mu v tom asistent pro jízdu v koloně.

Veřejná premiéra nové S90 proběhne na lednovém detroitském autosalonu, o dva měsíce později v Ženevě se dočkáme také příchodu praktického kombi V90. A když je řeč o budoucnosti, vedle výše zmíněné čtveřice motorů přijede později také třeba slabší zážehový čtyřválec T5. Na trh se konkurent Audi A6 nebo BMW řady 5 dostane v průběhu roku, objednávky bude možné registrovat od 1. dubna.

Vytisknout

Diskuze: Volvo vrací úder, S90 má ambice být premiantem segmentu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ošklivá nehoda si vyžádala i jednu oběť, Lamborghini Gallardo Super Trofeo Stradale

Gallardo Super Trofeo Stradale havarovalo v Indonésii, následky jsou tragické

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud