Společnost Honda, která patří k průkopníkům technologie vodíkového palivového článku, dnes na 44. tokijském autosalónu představila svoji novou generaci Clarity Fuel Cell.
Honda Clarity Fuel Cell je první sériový sedan na světě poháněný palivovým článkem, který je vybavený nejpokročilejšími technologiemi Honda. V prostoru pod kapotou, kde se běžně nachází motor a převodovka, skrývá sadu palivových článků a hnací systém. Model Clarity Fuel Cell se bude v Japonsku prodávat od začátku roku 2016. Další informace o uvedení tohoto vozu v Evropě budou k dispozici v roce 2016.
Unikátní uspořádání
Uspořádání modelu Clarity Fuel Cell se inspirovalo principem Honda „Man Maximum, Machine Minimum“. Minimalizace prostoru využitého hnacím ústrojím umožnila společnosti Honda vytvořit prostorný interiér podobný sedanům s tradičním pohonem, do kterého se pohodlně vejde pět osob. S využitím pokročilých technologií Honda se velikost palivového článku a generátoru pohonu zmenšila natolik, že je srovnatelná s motorem V6.
Pokročilé technologie Honda zaručují špičkový výkon hnacího ústrojí s palivovým článkem bez ohledu na jeho kompaktní formát. Byly zdokonaleny prvotní kanálové separátory vlnitého typu a díky zmenšení tloušťky každého článku o 1 mm (20 %) mají nyní články vyšší prostupnost a štíhlejší tvar. Kombinací těchto technologií je palivový článek o 33 % kompaktnější než článek použitý v původním modelu FCX Clarity. Toto vylepšení bylo dále posíleno zvýšením maximálního výkonu motoru na 130 kW (177 PS) a zvýšením hustoty výkonu o 60 % na 3,1 kW/L.
Společnost Honda je přesvědčena, že vývoj kompaktního pohonu s palivovým článkem, který lze použít ve všech vozech, bude mít za výsledek rozšíření vozů s tímto typem pohonu.
Špičkové pohodlí
Model Clarity Fuel Cell je vybaven vysokotlakým zásobníkem, ve kterém lze uchovávat vodík pod tlakem 70 MPa. To znamená větší objem uchovávaného vodíku a delší dojezd vozu. V kombinaci s úspornou hnací jednotkou a sníženou spotřebou energie vozu má model Clarity Fuel Cell ve třídě vozů s palivovým článkem nejdelší dojezd, a to 700 km1 (435 mil) na plnou nádrž.
Kromě toho lze vysokotlaký zásobník rychle naplnit. Natankování trvá přibližně tři minuty při tlaku 70 MPa a teplotě 20 oC. Díky těmto a dalším výhodám nabízí model Clarity Fuel Cell zákazníkům každodenní komfort, na který jsou zvyklí u svých běžných vozů s benzínovým nebo naftovým pohonem.
Intenzivní zážitek z jízdy
Využitím vysokého výkonu palivového článku a posílením lithium-ionového akumulátoru roztáčí vysoce výkonný motor poháněná kola a umožňuje okamžitou a silnou akceleraci. Vzhledem ke spojitému zvyšování točivého momentu, který zajišťuje motor o vysokém výkonu 130 kW (177 PS) bez nutnosti řazení, lze s modelem Clarity Fuel Cell kdekoli perfektně a hladce akcelerovat z nuly na maximální rychlost.
Citlivá odezva, intenzivní zážitek z jízdy a tichá kabina společně vytvářejí přitažlivou kombinaci. Model Clarity Fuel Cell nabízí řidiči dva režimy řízení: „normální“ režim zajišťuje rovnováhu mezi úspornou spotřebou paliva a jízdním výkonem, zatímco režim „sport“ umožňuje zážitek z okamžité reakce na akceleraci.
Jedinečný design
Design karoserie modelu Clarity Fuel Cell dává vozu na silnici impozantní vzhled a zároveň zachovává silný aerodynamický profil. Celkový vzhled doplňují plně diodové světlomety s elegantním a štíhlým profilem a 18palcová hliníková kola s aerodynamickým a stylovým designem.
V interiéru modelu Clarity Fuel Cell se mísí sofistikovaná a zároveň propracovaná atmosféra, která poskytuje řidiči uvolněné a pohodlné prostředí pro řízení. Propracované rozhraní řidiče využívá designové principy Honda: okamžitou identifikaci a intuitivní ovládání. Interiér je jednoduchý a pozoruhodně prostorný. Využívá jedinečné a komfortní materiály, díky nimž je řízení vyhledávanou a radostnou aktivitou.
Honda Clarity Fuel Cell v Evropě a účast v projektu HyFIVE
Společnost Honda plánuje zahájit v roce 2016 prodej modelu Clarity Fuel Cell na evropských trzích v omezeném množství. Honda je jedním z pěti výrobců automobilů, kteří jsou členy konzorcia HyFive. Tato automobilka dodá část ze 110 vozů, které budou v Evropě vyzdvihovat a propagovat vývoj, používání a udržitelnost této nové technologie.
Ve Velké Británii společnost Honda spolupracuje s dodavateli na podpoře místní výroby a spotřeby energie a v prostoru závodu Honda of the UK Manufacturing ve Swindonu otevřela vodíkovou plnicí stanici produkující vodík ze sluneční energie. Tato stanice je přístupná veřejnosti (na základě registrace) a umožňuje dotankovat jakékoli vozidlo s palivovým článkem.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.