Čtvrtá generace Toyoty Prius se publiku poprvé představila na zářijovém frankfurtském autosalonu a nutno říct, že způsobila pořádný rozruch. Ne že by snad mohl být první velkosériový hybrid ještě pokrokovější, ale designéři se na karosérii vyřádili více než kdy před tím. Technická data si ale Japonci schovali až do Tokia, takže detailně se na nový sen hollywoodských herců můžeme podívat až teď.
Zásadní novinkou čtvrtého Priusu je použití modulární platformy TNGA s nižším těžištěm a 60procentním zvýšením tuhosti. Díky novému základu mohlo být níže uloženo pohonné ústrojí, sestávající ze zážehové osmnáctistovky VVT-i o výkonu 98 koní při 5200 ot./min s točivým momentem 142 Nm při 3600 ot./ a elektromotoru s výkonem 72 koní a točivým momentem 163 Nm. Energii elektrickému motoru dodávají, v závislosti na trhu, buď nikl-metal hydridové nebo lithium-iontové akumulátory, umístěné pod zadními sedačkami, s delší životností a rychlejším nabíjením. Toyota uvádí, že podle japonského cyklu JC08 si Prius s automatickou převodovkou nárokuje jen 2,5 l/100 km a protože je tato norma obecně o dost reálnější než evropská, není důvod jí nevěřit. Přesto to znamená razantní snížení spotřeby, které bylo možné především zmenšením a odlehčením klíčových komponentů.
Zvýšena byla rovněž termální účinnost, především zásluhou většího systému na recirkulaci výfukových plynů. Úplnou novinkou v rámci řady Prius je použití pohonu všech kol E-Four, jehož bylo docíleno dodatečným namontováním druhého elektromotoru o výkonu 75 koní s točivým momentem 55 Nm na zadní nápravu. Takto vybavené auto má na výšku 1475 mm (běžné má 1470 mm) a do kufru se mu i s náhradním kolem vejde 457 litrů. Klasická předokolka sice tento objem s plnohodnotnou pneumatikou také nabídne, bez ní má ale 502 litrů.
Na délku má novinka 4540 mm, na šířku 1760 mm a na výšku již zmíněných 1470 mm, dovnitř tak při rozvoru 2700 mm usadí Prius pětici cestujících. Ta bude mít k dispozici 2110 mm na délku, 1490 mm na šířku a 1195 mm na výšku. A uvnitř ještě zůstaneme, protože kompletní proměnou prošla palubní deska. Kaplička přístrojů je umístěná centrálně a tvoří jí dva 4,2palcové TFT displeje, poskytující informace o všem podstatném okolo auta. Nejdůležitější parametry promítá přímo před řidiče barevný head up displej, slavící ve vozech Toyota premiéru. Středovou konzoli tvoří především obrazovka multimediálního systému, jíž sekundují ovladače ventilace nebo klimatizace.
Kde se designéři opravdu vyřádili, to je exteriér vozu. Pokud se o některé ze tří předchozích generací mluvilo jako o vzhledově kontroverzní, pak jsem zvědav, co se bude říkat o současném Priusu. Ostře zahnutá LED světla vpředu, protažené trojúhelníkové reflektory vzadu, dvojité zadní sklo nebo aktivní maska chladiče. Nejzajímavějším bodem tiskové zprávy je nicméně zmínka o modře podbarveném znaku Toyoty, který byl snížen o 70 mm a je tak údajně ve stejné výšce jako u kupé GT86. Bližší než sportování ale nakonec liftbacku bude součinitel odporu vzduchu cx = 0,24. Japonci dostanou hned devět barev z nich tři, červená Emotional, limetkově zelená Thermo-Tec a metalická Steel Blonde, jsou zcela nové.
V balíku bezpečnostních funkcí najdeme Toyota Safety System P, skládající se z přednárazového systému, varování při vybočení z jízdního pruhu, automatických dálkových světel, radarového tempomatu a pro Evropu také ze čtení dopravních značek, respektive Intelligent Clearance Sonar, zmírňující následky kolize v nízkých rychlostech. Dále nechybí monitoring mrtvého úhlu, nově vyvinutý parkovací asistent nebo komunikace mezi automobily prostřednictví frekvence ITS.
V domovském Japonsku se prodej rozběhne v prosinci letošního roku, Evropané se dočkají nejspíše začátkem ledna 2016.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).