Čtvrtá generace Toyoty Prius se publiku poprvé představila na zářijovém frankfurtském autosalonu a nutno říct, že způsobila pořádný rozruch. Ne že by snad mohl být první velkosériový hybrid ještě pokrokovější, ale designéři se na karosérii vyřádili více než kdy před tím. Technická data si ale Japonci schovali až do Tokia, takže detailně se na nový sen hollywoodských herců můžeme podívat až teď.
Zásadní novinkou čtvrtého Priusu je použití modulární platformy TNGA s nižším těžištěm a 60procentním zvýšením tuhosti. Díky novému základu mohlo být níže uloženo pohonné ústrojí, sestávající ze zážehové osmnáctistovky VVT-i o výkonu 98 koní při 5200 ot./min s točivým momentem 142 Nm při 3600 ot./ a elektromotoru s výkonem 72 koní a točivým momentem 163 Nm. Energii elektrickému motoru dodávají, v závislosti na trhu, buď nikl-metal hydridové nebo lithium-iontové akumulátory, umístěné pod zadními sedačkami, s delší životností a rychlejším nabíjením. Toyota uvádí, že podle japonského cyklu JC08 si Prius s automatickou převodovkou nárokuje jen 2,5 l/100 km a protože je tato norma obecně o dost reálnější než evropská, není důvod jí nevěřit. Přesto to znamená razantní snížení spotřeby, které bylo možné především zmenšením a odlehčením klíčových komponentů.
Zvýšena byla rovněž termální účinnost, především zásluhou většího systému na recirkulaci výfukových plynů. Úplnou novinkou v rámci řady Prius je použití pohonu všech kol E-Four, jehož bylo docíleno dodatečným namontováním druhého elektromotoru o výkonu 75 koní s točivým momentem 55 Nm na zadní nápravu. Takto vybavené auto má na výšku 1475 mm (běžné má 1470 mm) a do kufru se mu i s náhradním kolem vejde 457 litrů. Klasická předokolka sice tento objem s plnohodnotnou pneumatikou také nabídne, bez ní má ale 502 litrů.
Na délku má novinka 4540 mm, na šířku 1760 mm a na výšku již zmíněných 1470 mm, dovnitř tak při rozvoru 2700 mm usadí Prius pětici cestujících. Ta bude mít k dispozici 2110 mm na délku, 1490 mm na šířku a 1195 mm na výšku. A uvnitř ještě zůstaneme, protože kompletní proměnou prošla palubní deska. Kaplička přístrojů je umístěná centrálně a tvoří jí dva 4,2palcové TFT displeje, poskytující informace o všem podstatném okolo auta. Nejdůležitější parametry promítá přímo před řidiče barevný head up displej, slavící ve vozech Toyota premiéru. Středovou konzoli tvoří především obrazovka multimediálního systému, jíž sekundují ovladače ventilace nebo klimatizace.
Kde se designéři opravdu vyřádili, to je exteriér vozu. Pokud se o některé ze tří předchozích generací mluvilo jako o vzhledově kontroverzní, pak jsem zvědav, co se bude říkat o současném Priusu. Ostře zahnutá LED světla vpředu, protažené trojúhelníkové reflektory vzadu, dvojité zadní sklo nebo aktivní maska chladiče. Nejzajímavějším bodem tiskové zprávy je nicméně zmínka o modře podbarveném znaku Toyoty, který byl snížen o 70 mm a je tak údajně ve stejné výšce jako u kupé GT86. Bližší než sportování ale nakonec liftbacku bude součinitel odporu vzduchu cx = 0,24. Japonci dostanou hned devět barev z nich tři, červená Emotional, limetkově zelená Thermo-Tec a metalická Steel Blonde, jsou zcela nové.
V balíku bezpečnostních funkcí najdeme Toyota Safety System P, skládající se z přednárazového systému, varování při vybočení z jízdního pruhu, automatických dálkových světel, radarového tempomatu a pro Evropu také ze čtení dopravních značek, respektive Intelligent Clearance Sonar, zmírňující následky kolize v nízkých rychlostech. Dále nechybí monitoring mrtvého úhlu, nově vyvinutý parkovací asistent nebo komunikace mezi automobily prostřednictví frekvence ITS.
V domovském Japonsku se prodej rozběhne v prosinci letošního roku, Evropané se dočkají nejspíše začátkem ledna 2016.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.