Čtvrtá generace Toyoty Prius se publiku poprvé představila na zářijovém frankfurtském autosalonu a nutno říct, že způsobila pořádný rozruch. Ne že by snad mohl být první velkosériový hybrid ještě pokrokovější, ale designéři se na karosérii vyřádili více než kdy před tím. Technická data si ale Japonci schovali až do Tokia, takže detailně se na nový sen hollywoodských herců můžeme podívat až teď.
Zásadní novinkou čtvrtého Priusu je použití modulární platformy TNGA s nižším těžištěm a 60procentním zvýšením tuhosti. Díky novému základu mohlo být níže uloženo pohonné ústrojí, sestávající ze zážehové osmnáctistovky VVT-i o výkonu 98 koní při 5200 ot./min s točivým momentem 142 Nm při 3600 ot./ a elektromotoru s výkonem 72 koní a točivým momentem 163 Nm. Energii elektrickému motoru dodávají, v závislosti na trhu, buď nikl-metal hydridové nebo lithium-iontové akumulátory, umístěné pod zadními sedačkami, s delší životností a rychlejším nabíjením. Toyota uvádí, že podle japonského cyklu JC08 si Prius s automatickou převodovkou nárokuje jen 2,5 l/100 km a protože je tato norma obecně o dost reálnější než evropská, není důvod jí nevěřit. Přesto to znamená razantní snížení spotřeby, které bylo možné především zmenšením a odlehčením klíčových komponentů.
Zvýšena byla rovněž termální účinnost, především zásluhou většího systému na recirkulaci výfukových plynů. Úplnou novinkou v rámci řady Prius je použití pohonu všech kol E-Four, jehož bylo docíleno dodatečným namontováním druhého elektromotoru o výkonu 75 koní s točivým momentem 55 Nm na zadní nápravu. Takto vybavené auto má na výšku 1475 mm (běžné má 1470 mm) a do kufru se mu i s náhradním kolem vejde 457 litrů. Klasická předokolka sice tento objem s plnohodnotnou pneumatikou také nabídne, bez ní má ale 502 litrů.
Na délku má novinka 4540 mm, na šířku 1760 mm a na výšku již zmíněných 1470 mm, dovnitř tak při rozvoru 2700 mm usadí Prius pětici cestujících. Ta bude mít k dispozici 2110 mm na délku, 1490 mm na šířku a 1195 mm na výšku. A uvnitř ještě zůstaneme, protože kompletní proměnou prošla palubní deska. Kaplička přístrojů je umístěná centrálně a tvoří jí dva 4,2palcové TFT displeje, poskytující informace o všem podstatném okolo auta. Nejdůležitější parametry promítá přímo před řidiče barevný head up displej, slavící ve vozech Toyota premiéru. Středovou konzoli tvoří především obrazovka multimediálního systému, jíž sekundují ovladače ventilace nebo klimatizace.
Kde se designéři opravdu vyřádili, to je exteriér vozu. Pokud se o některé ze tří předchozích generací mluvilo jako o vzhledově kontroverzní, pak jsem zvědav, co se bude říkat o současném Priusu. Ostře zahnutá LED světla vpředu, protažené trojúhelníkové reflektory vzadu, dvojité zadní sklo nebo aktivní maska chladiče. Nejzajímavějším bodem tiskové zprávy je nicméně zmínka o modře podbarveném znaku Toyoty, který byl snížen o 70 mm a je tak údajně ve stejné výšce jako u kupé GT86. Bližší než sportování ale nakonec liftbacku bude součinitel odporu vzduchu cx = 0,24. Japonci dostanou hned devět barev z nich tři, červená Emotional, limetkově zelená Thermo-Tec a metalická Steel Blonde, jsou zcela nové.
V balíku bezpečnostních funkcí najdeme Toyota Safety System P, skládající se z přednárazového systému, varování při vybočení z jízdního pruhu, automatických dálkových světel, radarového tempomatu a pro Evropu také ze čtení dopravních značek, respektive Intelligent Clearance Sonar, zmírňující následky kolize v nízkých rychlostech. Dále nechybí monitoring mrtvého úhlu, nově vyvinutý parkovací asistent nebo komunikace mezi automobily prostřednictví frekvence ITS.
V domovském Japonsku se prodej rozběhne v prosinci letošního roku, Evropané se dočkají nejspíše začátkem ledna 2016.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.