Čtvrtá generace Toyoty Prius se publiku poprvé představila na zářijovém frankfurtském autosalonu a nutno říct, že způsobila pořádný rozruch. Ne že by snad mohl být první velkosériový hybrid ještě pokrokovější, ale designéři se na karosérii vyřádili více než kdy před tím. Technická data si ale Japonci schovali až do Tokia, takže detailně se na nový sen hollywoodských herců můžeme podívat až teď.
Zásadní novinkou čtvrtého Priusu je použití modulární platformy TNGA s nižším těžištěm a 60procentním zvýšením tuhosti. Díky novému základu mohlo být níže uloženo pohonné ústrojí, sestávající ze zážehové osmnáctistovky VVT-i o výkonu 98 koní při 5200 ot./min s točivým momentem 142 Nm při 3600 ot./ a elektromotoru s výkonem 72 koní a točivým momentem 163 Nm. Energii elektrickému motoru dodávají, v závislosti na trhu, buď nikl-metal hydridové nebo lithium-iontové akumulátory, umístěné pod zadními sedačkami, s delší životností a rychlejším nabíjením. Toyota uvádí, že podle japonského cyklu JC08 si Prius s automatickou převodovkou nárokuje jen 2,5 l/100 km a protože je tato norma obecně o dost reálnější než evropská, není důvod jí nevěřit. Přesto to znamená razantní snížení spotřeby, které bylo možné především zmenšením a odlehčením klíčových komponentů.
Zvýšena byla rovněž termální účinnost, především zásluhou většího systému na recirkulaci výfukových plynů. Úplnou novinkou v rámci řady Prius je použití pohonu všech kol E-Four, jehož bylo docíleno dodatečným namontováním druhého elektromotoru o výkonu 75 koní s točivým momentem 55 Nm na zadní nápravu. Takto vybavené auto má na výšku 1475 mm (běžné má 1470 mm) a do kufru se mu i s náhradním kolem vejde 457 litrů. Klasická předokolka sice tento objem s plnohodnotnou pneumatikou také nabídne, bez ní má ale 502 litrů.
Na délku má novinka 4540 mm, na šířku 1760 mm a na výšku již zmíněných 1470 mm, dovnitř tak při rozvoru 2700 mm usadí Prius pětici cestujících. Ta bude mít k dispozici 2110 mm na délku, 1490 mm na šířku a 1195 mm na výšku. A uvnitř ještě zůstaneme, protože kompletní proměnou prošla palubní deska. Kaplička přístrojů je umístěná centrálně a tvoří jí dva 4,2palcové TFT displeje, poskytující informace o všem podstatném okolo auta. Nejdůležitější parametry promítá přímo před řidiče barevný head up displej, slavící ve vozech Toyota premiéru. Středovou konzoli tvoří především obrazovka multimediálního systému, jíž sekundují ovladače ventilace nebo klimatizace.
Kde se designéři opravdu vyřádili, to je exteriér vozu. Pokud se o některé ze tří předchozích generací mluvilo jako o vzhledově kontroverzní, pak jsem zvědav, co se bude říkat o současném Priusu. Ostře zahnutá LED světla vpředu, protažené trojúhelníkové reflektory vzadu, dvojité zadní sklo nebo aktivní maska chladiče. Nejzajímavějším bodem tiskové zprávy je nicméně zmínka o modře podbarveném znaku Toyoty, který byl snížen o 70 mm a je tak údajně ve stejné výšce jako u kupé GT86. Bližší než sportování ale nakonec liftbacku bude součinitel odporu vzduchu cx = 0,24. Japonci dostanou hned devět barev z nich tři, červená Emotional, limetkově zelená Thermo-Tec a metalická Steel Blonde, jsou zcela nové.
V balíku bezpečnostních funkcí najdeme Toyota Safety System P, skládající se z přednárazového systému, varování při vybočení z jízdního pruhu, automatických dálkových světel, radarového tempomatu a pro Evropu také ze čtení dopravních značek, respektive Intelligent Clearance Sonar, zmírňující následky kolize v nízkých rychlostech. Dále nechybí monitoring mrtvého úhlu, nově vyvinutý parkovací asistent nebo komunikace mezi automobily prostřednictví frekvence ITS.
V domovském Japonsku se prodej rozběhne v prosinci letošního roku, Evropané se dočkají nejspíše začátkem ledna 2016.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.