Nový Prius rozdmýchal vášně, jeho vzhled se nebude líbit každému

ar6, 14. října 2015, 07:00 Aktualizováno 14.10.2015, 16:40 Google+ Tokyo Motor Show 2015

Čtvrtá generace Toyoty Prius se publiku poprvé představila na zářijovém frankfurtském autosalonu a nutno říct, že způsobila pořádný rozruch. Ne že by snad mohl být první velkosériový hybrid ještě pokrokovější, ale designéři se na karosérii vyřádili více než kdy před tím. Technická data si ale Japonci schovali až do Tokia, takže detailně se na nový sen hollywoodských herců můžeme podívat až teď.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Přední část bude budit vzhledové kontroverze, Toyota Prius.

Přední část bude budit vzhledové kontroverze, Toyota Prius. | foto: Toyota

Sdílejte článek

Zásadní novinkou čtvrtého Priusu je použití modulární platformy TNGA s nižším těžištěm a 60procentním zvýšením tuhosti. Díky novému základu mohlo být níže uloženo pohonné ústrojí, sestávající ze zážehové osmnáctistovky VVT-i o výkonu 98 koní při 5200 ot./min s točivým momentem 142 Nm při 3600 ot./ a elektromotoru s výkonem 72 koní a točivým momentem 163 Nm. Energii elektrickému motoru dodávají, v závislosti na trhu, buď nikl-metal hydridové nebo lithium-iontové akumulátory, umístěné pod zadními sedačkami, s delší životností a rychlejším nabíjením. Toyota uvádí, že podle japonského cyklu JC08 si Prius s automatickou převodovkou nárokuje jen 2,5 l/100 km a protože je tato norma obecně o dost reálnější než evropská, není důvod jí nevěřit. Přesto to znamená razantní snížení spotřeby, které bylo možné především zmenšením a odlehčením klíčových komponentů.

img-responsive

Schéma hybridního ústrojí s 1.8 VVT-i, Toyota Prius. | foto: Toyota

Zvýšena byla rovněž termální účinnost, především zásluhou většího systému na recirkulaci výfukových plynů. Úplnou novinkou v rámci řady Prius je použití pohonu všech kol E-Four, jehož bylo docíleno dodatečným namontováním druhého elektromotoru o výkonu 75 koní s točivým momentem 55 Nm na zadní nápravu. Takto vybavené auto má na výšku 1475 mm (běžné má 1470 mm) a do kufru se mu i s náhradním kolem vejde 457 litrů. Klasická předokolka sice tento objem s plnohodnotnou pneumatikou také nabídne, bez ní má ale 502 litrů.

Na délku má novinka 4540 mm, na šířku 1760 mm a na výšku již zmíněných 1470 mm, dovnitř tak při rozvoru 2700 mm usadí Prius pětici cestujících. Ta bude mít k dispozici 2110 mm na délku, 1490 mm na šířku a 1195 mm na výšku. A uvnitř ještě zůstaneme, protože kompletní proměnou prošla palubní deska. Kaplička přístrojů je umístěná centrálně a tvoří jí dva 4,2palcové TFT displeje, poskytující informace o všem podstatném okolo auta. Nejdůležitější parametry promítá přímo před řidiče barevný head up displej, slavící ve vozech Toyota premiéru. Středovou konzoli tvoří především obrazovka multimediálního systému, jíž sekundují ovladače ventilace nebo klimatizace.

Kde se designéři opravdu vyřádili, to je exteriér vozu. Pokud se o některé ze tří předchozích generací mluvilo jako o vzhledově kontroverzní, pak jsem zvědav, co se bude říkat o současném Priusu. Ostře zahnutá LED světla vpředu, protažené trojúhelníkové reflektory vzadu, dvojité zadní sklo nebo aktivní maska chladiče. Nejzajímavějším bodem tiskové zprávy je nicméně zmínka o modře podbarveném znaku Toyoty, který byl snížen o 70 mm a je tak údajně ve stejné výšce jako u kupé GT86. Bližší než sportování ale nakonec liftbacku bude součinitel odporu vzduchu cx = 0,24. Japonci dostanou hned devět barev z nich tři, červená Emotional, limetkově zelená Thermo-Tec a metalická Steel Blonde, jsou zcela nové.

V balíku bezpečnostních funkcí najdeme Toyota Safety System P, skládající se z přednárazového systému, varování při vybočení z jízdního pruhu, automatických dálkových světel, radarového tempomatu a pro Evropu také ze čtení dopravních značek, respektive Intelligent Clearance Sonar, zmírňující následky kolize v nízkých rychlostech. Dále nechybí monitoring mrtvého úhlu, nově vyvinutý parkovací asistent nebo komunikace mezi automobily prostřednictví frekvence ITS.

V domovském Japonsku se prodej rozběhne v prosinci letošního roku, Evropané se dočkají nejspíše začátkem ledna 2016.

Vytisknout

Diskuze: Nový Prius rozdmýchal vášně, jeho vzhled se nebude líbit každému

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Logo motorů TDI koncernu Volkswagen.

Dieselgate nabírá na síle, chystá se prý "Vlk z Wolfsburgu" od di Capria

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud