Nový systém adaptivních dálkových světel (AHS), který je u značky Lexus použit poprvé, automaticky přepíná mezi režimem potkávacích světel, dálkových světel a částečně zacloněným kuželem světel s ohledem na co nejlepší viditelnost v noci. Vybaven je i dalšími bezpečnostními prvky.
Nový systém adaptivních dálkových světel (AHS) Jedním z důležitých bezpečnostních prvků nového LS je nově vyvinutý systém adaptivních dálkových světel (AHS – Adaptive High-beam System).Systém AHS za jízdy v noci automaticky přepíná mezi režimem potkávacích světel, dálkových světel a částečně zacloněným kuželem světel. Systém pomocí kamery umístěné v horní části čelního skla detekuje protijedoucí vozidla a automaticky aktivuje clony ve světlometech, aby částečně zastínil kužel světla v místech, kde se bude vyskytovat protijedoucí vůz. Po aktivaci zacloněného kuželu světla pak světlomet automaticky mění úhel, aby se rozsah osvětlení vozovky automaticky přizpůsoboval situaci, např. při jízdě na jednoproudé či víceproudé vozovce, resp. při průjezdu zatáčkami. Zastiňování kuželu světla systémem AHS místo přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly dokáže zvýšit průměrnou dobu jízdy s osvětlením vozovky pomocí dálkových světel, čímž se zlepšuje viditelnost za jízdy v noci, nejen pro řidiče LS, ale i majitele protijedoucích vozů.
Automatická dálková světlaLS v provedení bez funkce AHS používá automatické dálkové světlomety (AHB). Kamera vestavěná do vnitřního zpětného zrcátka sleduje světelné zdroje před vozidlem – včetně světlometů protijedoucích vozidel, koncových světel vozů jedoucích vpředu a uličního osvětlení – a systém v závislosti na tom automaticky zapíná a vypíná dálková světla, aby řidič nemusel přepínání provádět ručně.
Zdokonalená verze přednárazového bezpečnostního systému (A-PCS) s asistentem napomáhajícím zabránit kolizi. Nové LS přichází s výrazně lepšími parametry bezpečnosti chodců, kterých dosahuje díky modernizaci zdokonalené verze bezpečnostního systému pro předcházení kolizím (PCS) s asistentem napomáhajícím zabránit kolizi. Jedná se o nejpropracovanější systém aktivní bezpečnosti pro předcházení nehodám v celém automobilovém průmyslu. Systém A-PCS byl navržen tak, aby v závislosti na jízdních podmínkách pomáhal řidiči vyhnout se kolizím, resp. napomáhal zmírnit následky kolizí, ať již s jinými automobily nebo chodci, a to za nejrůznějších rychlostí ve městě či na dálnicích, ve dne i za tmy. Pokud systém zjistí vpředu jiné vozidlo, chodce nebo překážku, upozorní řidiče, aby učinil příslušné kroky a střetu se vyhnul. Pokud navíc rozdíl v rychlosti řízeného vozu a překážky před vozem přesahuje 40 km/h, systém automaticky začne brzdit a aktivuje brzdového asistenta s cílem co nejvíce zpomalit vůz a snížit závažnost nehody. Pokud rozdíl rychlostí řízeného vozu a překážky zjištěné před vozem nepřesahuje 40 km/h a řidič nijak nereaguje, systém řidiče nejprve upozorní a poté automaticky začne brzdit. Systém je koncipován tak, aby při tomto rozdílu rychlostí zabránil střetu i tím, že vozidlo zcela zastaví. Bezpečnostní systém má řidičům pomáhat, ale řidič vždy nese sám odpovědnost za to, aby věnoval pozornost řízení. Systém nedokáže předejít všem kolizím a jeho fungování závisí na stavu vozovky, počasí i samotného vozidla.
Adaptivní tempomat (ACC)Činnost systému PCS v modelu LS doplňuje i adaptivní tempomat (ACC). Adaptivní tempomat pracuje ve dvou režimech: (a) kontrola stálé rychlosti (vozidla) a (b) kontrola vzdálenosti mezi vozidly; systém je schopen pomáhat při kterékoli rychlosti v rozmezí od 0 do 200* km/h.Díky schopnosti milimetrového radaru měřit i za nízkých rychlostí a na blízkou vzdálenost dokáže adaptivní tempomat fungovat i v pomalu jedoucí koloně nebo v dopravních zácpách LS zcela zastavit a po uvolnění vozovky před vozem opět zrychlit. Další bezpečnostní prvkySystém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) po zdokonalení automaticky vyrovnává směrové odchylky způsobované vyklenutím vozovky nebo silným bočním větrem. K dispozici je i systém pro monitorování slepých úhlů (BSM) a systém nočního vidění (Lexus Night View) pro bezpečnější jízdu po setmění.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.