Nový systém adaptivních dálkových světel (AHS), který je u značky Lexus použit poprvé, automaticky přepíná mezi režimem potkávacích světel, dálkových světel a částečně zacloněným kuželem světel s ohledem na co nejlepší viditelnost v noci. Vybaven je i dalšími bezpečnostními prvky.
Nový systém adaptivních dálkových světel (AHS) Jedním z důležitých bezpečnostních prvků nového LS je nově vyvinutý systém adaptivních dálkových světel (AHS – Adaptive High-beam System).Systém AHS za jízdy v noci automaticky přepíná mezi režimem potkávacích světel, dálkových světel a částečně zacloněným kuželem světel. Systém pomocí kamery umístěné v horní části čelního skla detekuje protijedoucí vozidla a automaticky aktivuje clony ve světlometech, aby částečně zastínil kužel světla v místech, kde se bude vyskytovat protijedoucí vůz. Po aktivaci zacloněného kuželu světla pak světlomet automaticky mění úhel, aby se rozsah osvětlení vozovky automaticky přizpůsoboval situaci, např. při jízdě na jednoproudé či víceproudé vozovce, resp. při průjezdu zatáčkami. Zastiňování kuželu světla systémem AHS místo přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly dokáže zvýšit průměrnou dobu jízdy s osvětlením vozovky pomocí dálkových světel, čímž se zlepšuje viditelnost za jízdy v noci, nejen pro řidiče LS, ale i majitele protijedoucích vozů.
Automatická dálková světlaLS v provedení bez funkce AHS používá automatické dálkové světlomety (AHB). Kamera vestavěná do vnitřního zpětného zrcátka sleduje světelné zdroje před vozidlem – včetně světlometů protijedoucích vozidel, koncových světel vozů jedoucích vpředu a uličního osvětlení – a systém v závislosti na tom automaticky zapíná a vypíná dálková světla, aby řidič nemusel přepínání provádět ručně.
Zdokonalená verze přednárazového bezpečnostního systému (A-PCS) s asistentem napomáhajícím zabránit kolizi. Nové LS přichází s výrazně lepšími parametry bezpečnosti chodců, kterých dosahuje díky modernizaci zdokonalené verze bezpečnostního systému pro předcházení kolizím (PCS) s asistentem napomáhajícím zabránit kolizi. Jedná se o nejpropracovanější systém aktivní bezpečnosti pro předcházení nehodám v celém automobilovém průmyslu. Systém A-PCS byl navržen tak, aby v závislosti na jízdních podmínkách pomáhal řidiči vyhnout se kolizím, resp. napomáhal zmírnit následky kolizí, ať již s jinými automobily nebo chodci, a to za nejrůznějších rychlostí ve městě či na dálnicích, ve dne i za tmy. Pokud systém zjistí vpředu jiné vozidlo, chodce nebo překážku, upozorní řidiče, aby učinil příslušné kroky a střetu se vyhnul. Pokud navíc rozdíl v rychlosti řízeného vozu a překážky před vozem přesahuje 40 km/h, systém automaticky začne brzdit a aktivuje brzdového asistenta s cílem co nejvíce zpomalit vůz a snížit závažnost nehody. Pokud rozdíl rychlostí řízeného vozu a překážky zjištěné před vozem nepřesahuje 40 km/h a řidič nijak nereaguje, systém řidiče nejprve upozorní a poté automaticky začne brzdit. Systém je koncipován tak, aby při tomto rozdílu rychlostí zabránil střetu i tím, že vozidlo zcela zastaví. Bezpečnostní systém má řidičům pomáhat, ale řidič vždy nese sám odpovědnost za to, aby věnoval pozornost řízení. Systém nedokáže předejít všem kolizím a jeho fungování závisí na stavu vozovky, počasí i samotného vozidla.
Adaptivní tempomat (ACC)Činnost systému PCS v modelu LS doplňuje i adaptivní tempomat (ACC). Adaptivní tempomat pracuje ve dvou režimech: (a) kontrola stálé rychlosti (vozidla) a (b) kontrola vzdálenosti mezi vozidly; systém je schopen pomáhat při kterékoli rychlosti v rozmezí od 0 do 200* km/h.Díky schopnosti milimetrového radaru měřit i za nízkých rychlostí a na blízkou vzdálenost dokáže adaptivní tempomat fungovat i v pomalu jedoucí koloně nebo v dopravních zácpách LS zcela zastavit a po uvolnění vozovky před vozem opět zrychlit. Další bezpečnostní prvkySystém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) po zdokonalení automaticky vyrovnává směrové odchylky způsobované vyklenutím vozovky nebo silným bočním větrem. K dispozici je i systém pro monitorování slepých úhlů (BSM) a systém nočního vidění (Lexus Night View) pro bezpečnější jízdu po setmění.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.