Nový systém adaptivních dálkových světel (AHS), který je u značky Lexus použit poprvé, automaticky přepíná mezi režimem potkávacích světel, dálkových světel a částečně zacloněným kuželem světel s ohledem na co nejlepší viditelnost v noci. Vybaven je i dalšími bezpečnostními prvky.
Nový systém adaptivních dálkových světel (AHS) Jedním z důležitých bezpečnostních prvků nového LS je nově vyvinutý systém adaptivních dálkových světel (AHS – Adaptive High-beam System).Systém AHS za jízdy v noci automaticky přepíná mezi režimem potkávacích světel, dálkových světel a částečně zacloněným kuželem světel. Systém pomocí kamery umístěné v horní části čelního skla detekuje protijedoucí vozidla a automaticky aktivuje clony ve světlometech, aby částečně zastínil kužel světla v místech, kde se bude vyskytovat protijedoucí vůz. Po aktivaci zacloněného kuželu světla pak světlomet automaticky mění úhel, aby se rozsah osvětlení vozovky automaticky přizpůsoboval situaci, např. při jízdě na jednoproudé či víceproudé vozovce, resp. při průjezdu zatáčkami. Zastiňování kuželu světla systémem AHS místo přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly dokáže zvýšit průměrnou dobu jízdy s osvětlením vozovky pomocí dálkových světel, čímž se zlepšuje viditelnost za jízdy v noci, nejen pro řidiče LS, ale i majitele protijedoucích vozů.
Automatická dálková světlaLS v provedení bez funkce AHS používá automatické dálkové světlomety (AHB). Kamera vestavěná do vnitřního zpětného zrcátka sleduje světelné zdroje před vozidlem – včetně světlometů protijedoucích vozidel, koncových světel vozů jedoucích vpředu a uličního osvětlení – a systém v závislosti na tom automaticky zapíná a vypíná dálková světla, aby řidič nemusel přepínání provádět ručně.
Zdokonalená verze přednárazového bezpečnostního systému (A-PCS) s asistentem napomáhajícím zabránit kolizi. Nové LS přichází s výrazně lepšími parametry bezpečnosti chodců, kterých dosahuje díky modernizaci zdokonalené verze bezpečnostního systému pro předcházení kolizím (PCS) s asistentem napomáhajícím zabránit kolizi. Jedná se o nejpropracovanější systém aktivní bezpečnosti pro předcházení nehodám v celém automobilovém průmyslu. Systém A-PCS byl navržen tak, aby v závislosti na jízdních podmínkách pomáhal řidiči vyhnout se kolizím, resp. napomáhal zmírnit následky kolizí, ať již s jinými automobily nebo chodci, a to za nejrůznějších rychlostí ve městě či na dálnicích, ve dne i za tmy. Pokud systém zjistí vpředu jiné vozidlo, chodce nebo překážku, upozorní řidiče, aby učinil příslušné kroky a střetu se vyhnul. Pokud navíc rozdíl v rychlosti řízeného vozu a překážky před vozem přesahuje 40 km/h, systém automaticky začne brzdit a aktivuje brzdového asistenta s cílem co nejvíce zpomalit vůz a snížit závažnost nehody. Pokud rozdíl rychlostí řízeného vozu a překážky zjištěné před vozem nepřesahuje 40 km/h a řidič nijak nereaguje, systém řidiče nejprve upozorní a poté automaticky začne brzdit. Systém je koncipován tak, aby při tomto rozdílu rychlostí zabránil střetu i tím, že vozidlo zcela zastaví. Bezpečnostní systém má řidičům pomáhat, ale řidič vždy nese sám odpovědnost za to, aby věnoval pozornost řízení. Systém nedokáže předejít všem kolizím a jeho fungování závisí na stavu vozovky, počasí i samotného vozidla.
Adaptivní tempomat (ACC)Činnost systému PCS v modelu LS doplňuje i adaptivní tempomat (ACC). Adaptivní tempomat pracuje ve dvou režimech: (a) kontrola stálé rychlosti (vozidla) a (b) kontrola vzdálenosti mezi vozidly; systém je schopen pomáhat při kterékoli rychlosti v rozmezí od 0 do 200* km/h.Díky schopnosti milimetrového radaru měřit i za nízkých rychlostí a na blízkou vzdálenost dokáže adaptivní tempomat fungovat i v pomalu jedoucí koloně nebo v dopravních zácpách LS zcela zastavit a po uvolnění vozovky před vozem opět zrychlit. Další bezpečnostní prvkySystém pro udržování vozidla v jízdním pruhu (LKA) po zdokonalení automaticky vyrovnává směrové odchylky způsobované vyklenutím vozovky nebo silným bočním větrem. K dispozici je i systém pro monitorování slepých úhlů (BSM) a systém nočního vidění (Lexus Night View) pro bezpečnější jízdu po setmění.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.