Očekávaná premiéra nového Audi A3 nám přináší nahlédnutí do úplně nové techniky, kterou bude koncern Volkswagen používat v následujících letech.
Nová Audi A3 nepřináší jen významnou novinku pro samotnou automobilku. Jde o důležitý vůz pro celý koncern, protože přináší zbrusu novou platformu MQB, kterou nyní bude koncern Volkswagen používat pro všechny hlavní třídy vozů. Postavit na ni lze cokoliv od Pola po Passat. Pouze luxusní vozy, některé sporťáky a mikrovozy budou mít vlastní platformy.
Nová platforma je zajímavá svojí mimořádnou univerzálností a modulárností. Ačkoliv využívá prakticky stále těch samých komponent počínaje motory, přes převodovky až po nápravy, je možné jednotlivě díky modulárně rozmisťovat a skládat dle libosti konstruktéra. Podle Volkswagenu se takto sníží počet možných kombinací až o 90 %, což má jistě příznivý vliv na náklady. Pro zákazníka podstatných kombinací, tedy motorů, převodovek, hybridních pohonů a podobně, by však naopak mělo být více.
Na nové technice by mělo být od nynějška postaveno téměř vše nové v koncernu, tedy i nová Škoda Octavia a Volkswagen Golf.
Ale zpět k nové Audi A3. Audi nemá ve zvyku provádět žádné designové experimenty a A3 není výjimkou. Drží si základ vzhledu daný již před lety, ale samozřejmě na něj nabaluje modernější pojetí. Základním poznávacím znakem jistě budou pro Audi dnes typické zamračené světlomety vepředu. Ty mohou být klasické, halogenové, ale také xenonové a pro milovníky hi-tech také složené jen z diod.
Když už jsme u výbav, tak v těch se Audi vyloženě vyžilo. Novinka tak nabídne například adaptivní tempomat a kamerový systém schopný číst značky. Audi také využilo postupné standardizace konektorů a připravilo tak univerzální nabíječku mobilů v loketní opěrce, kde je také přijímač bluetooth handsfree. Vylepšilo se i MMI, novinka má upravené ovládání, které má být zase o něco intuitivnější.
Interiér je vcelku minimalistický (a mimochodem, vyrábí se v České republice). Hamatné výdechy klimatizace mají svůj účel - dovedou měnit proudění vzduchu od bezprůvanového - difúzního, až na klasický "fukar".
Trojice nabízených motorů se sice zdá parametricky shodná se současnou nabídkou, ale jde jen o zdání. Ve skutečnosti jde o úplně nové, modulární motory, které koncern Volkswagen nasazuje spolu s novou modulární platformou. Jsou lehčí a měly by být i úspornější, mimo jiné díky systému odpojování nepotřebných válců.
K dispozici budou prozatím 1,4 TFSI s výkonem 122 koní a 1,8 TFSI o výkonu 180 koní. Diesely prozatím zastoupí dvoulitr s výkonem 140 koní. Časem se dočkáme rozšíření nabídky jak směrem dolů, tak i směrem nahoru. Jistě se nezapomene ani na ostré verze S3 a RS3. Dříve však uvidíme zvětšenou verzi A3 Sportback, která nabídne více místa a pět dveří.
Tip: Podívejte se také na náš Velký přehled ženevských novinek!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.