Slovinská firma Provoco založila novou značku s názvem Shayton. Jejich prvotina se jmenuje Equilibrium a výkonem míří rovnou na vrchol.
Pokaždé, když vidíme že se někdo rozhodl postavit nový supersport, máme velkou radost že tohle odvětví automobilismu ještě nevymřelo. Nejnovější přírůstek do této rodiny je původem slovinec. Majitelé mateřské firmy Provoco zvolili její název velmi chytře. Shayton Equilibrium bude totiž provokovat. Ať už vývojáře u Bugatti, Saleenu nebo třeba marketéry ostatních automobilek, kteří se nás snaží přesvědčit o tom, že hybridy jsou přesně to po čem toužíme. Tím nechci říci že úsporné vozidla na alternativní pohon nejsou budoucností, necpěte nám je ale prosím násilím a na úkor jiných aut.
O pohon se postará dvanáctiválec o prozatím neznámém objemu. Jeho pozici v autě také neznáme, s největší pravděpodobností bude ale asi ležet uprostřed. Výkon je 1084 koní, míří tedy proti tomu nejrychlejšímu a nejdražšímu na trhu. Ve spojení se sekvenční převodovkou zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,1 vteřiny a pak dále až na maximální rychlost 400 km/h.
Váha automobilu je pouhých 1200 kilogramů. Té se podařilo dosáhnout díky rozsáhlému použití uhlíkových vláken. Šasi je vyrobenu z materiálu zvaného carbon-titanium, použítého také u nového Pagani Huayra. Karoserie je vyrobena kompletně z uhlíkových vláken, brzdy jsou karbon-keramické od Bremba.
Základní cena byla stanovena na 1 000 000 €. Shayton plánuje vyrábět asi 20 kusů Equilibria ročně.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?