Volvo přichází s revolučním motorem GTDi

Volvo
Volvo, foto: Archiv AutoRoad.cz
Jan Ševčík 28. ledna 2010 18:40
Sdílej:

Volvo představuje moderní pohonnou jednotku s přímým vstřikem benzinu a revolučním způsobem přeplňování.

Technici od Volva se rozhodli postavit úspornou a silnou pohonnou jednotku. Jako základ použili stávající agregát, atmosferický čtyřválec objemu 1999 cm3 poskytující výkon 107kW (145 koní). Rozhodli se využít několika moderních technologií k zlepšení parametrů tohoto agregátu. Nový systém přeplňování: ve spolupráci s výrobci Borg-Warner Turbo a Benteler Automotive vzniklo nejmenší turbodmychadlo na trhu. Dmychadlo bylo umístěno do sběrného potrubí, aby však jeho hmotnost byla co nejnižší přišlo Volvo s revolučním řešením. To obnáší konstrukci dmychadla z ocelových plechů, namísto obvyklého řešení klasického odlitku. Listy dmychadla jsou lehčí a to zefektivňuje spalování. Také sběrné potrubí je zhotoveno z ocelového plechu. Tato technologie, kterou si Volvo patentovalo, umožňuje maximální optimalizaci výfukového potrubí a zvyšuje tím účinnost dmychadla. V praxi to znamená skvělé reakce motoru v nízkých i ve vysokých rychlostech. Přímé vstřikování paliva: vstřikovače Bosch implantované do každého z válců. Používají technologii sedmi dýz. Systém zajišťuje stabilní spalování i při vysoké zátěži motoru. Motor dále využívá systém variabilního časování ventilů Twin VVT pro oba vačkové hřídele. O přenos výkonu se může dle volby zákazníka starat klasický šestistupňový manuál, nebo dvouspojkový automat Powershift.Jednotka GDTi dosahuje výkonu 149 kW(203 koní), kroutícího momentu 300 N.m při 1750 – 4000 min-1. To jsou parametry odpovídající dvaapůllitrovému pětiválci Volvo, ovšem z jednotky s o čtvrtinu menším objemem. Tento koncept jednotky přináší nižší spotřebu paliva, nízké hodnoty emisí a to vše při vysokém výkonu. Jednotka se bude montovat do typů S80, V70 a XC60. Volvu S80 poskytuje zrychlení 0-100 km/h za 7,9 s (8,5 s), při spotřebě 7,9 (8,3) l/100 km, hodnoty v závorce s převodovkou Powertrain.

Témata:
Stalo se
Trh s elektromobily
Čínský elektromobil BYD Atto 3

Tesla ztrácí své pozice v Evropě. Čínský BYD ji poprvé předběhl v prodeji elektromobilů

Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.

Zajímavosti
Ilustrační fotografie

Emisní skandál Volkswagenu: Čtyři bývalí manažeři odsouzeni, dva jdou do vězení

Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.

Testy aut
hyundai santa fe

Hyundai Santa Fe – zapomeňte na Kodiaq, Santa Fe hraje vyšší ligu za míň peněz

Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.

Testy aut
Audi Q5 50 TFSIe

Test ojetiny: Audi Q5 50 TFSIe – zánovní prémiový plug-in hybrid pod milion

Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.