Zákazníci, kteří chtěli model Suzuki Grand Vitara, poháněný dieselovým motorem, byli až dosud nuceni zvolit pětidveřovou verzi. Od dubna letošního roku je nově možno pořídit s dieselovým agregátem také třídveřovou verzi.
Narozdíl od svého sourozence s třídveřovou karoserií a benzinovým motorem, který je vpodstatě určen pro provoz na silnicích či v lehkém terénu, nová Grand Vitara 1.9 DDiS používá pohon a manuální převodovku stejnou, jako u pětidveřové verze, a nabízí permanentní pohon všech kol, uzávěrku mezinápravového diferenciálu a také redukci, která zajistí ty skutečné a výjimečné jízdní vlastnosti v terénu, jak se na off-road sluší a patří. Vůz tak elegantně zvládne i obtížné podmínky, například jízdu v bahně, a to i proto, že přepínání mezi čtyřmi jízdními režimy je snadno dostupné pomocí otočného ovladače na přístrojové desce.
Výkon dieselového motoru, vybaveného mezichladičem stlačeného vzduchu a přeplňováním, je 129 koní, a maximální točivý moment 300 Nm je dosahován ve 2000 otáčkách za minutu. Motor, dodávaný Renaultem, tak zajišťuje dostatek výkonu a točivého momentu jak pro jízdu na silnici, tak v terénu. Přesto není výkon vykoupen vysokou spotřebou paliva - třídveřová verze Grand Vitara 1.9 DDiS má kombinovanou spotřebu 6,1 l/100km a produkuje 195 g oxidu uhličitého na kilometr.
Stejně jako u ostatních verzí Grand Vitara je standardně dodávána rozsáhlá výbava, která zahrnuje klimatizaci, elektrické ovládání předních oken, integrované rádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, tónovaná skla, nastavitelný volant, sklopné zadní sedačky, vyhřívaná a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, imobilizér, litá kola a přední mlhovky. Bezpečnostní výbava zahrnuje přední, boční a hlavové airbagy.
Díky unikátnímu monokoku z lehkého materiálu, kombinovanému s tuhým integrovaným žebřinovým rámem, dosahuje tuhost úrovně těch nejlepší off-roadů. Oproti nenápadné eleganci pětidveřového modelu je třídveřová verze svalnatější a dává více na odiv svou sportovní náturu. Relativně dlouhý rozvor zajišťuje dostatek místa v kabině s prostorem pro nahy vepředu i vzadu zcela srovnatelným s vozy vyššího segmentu.
Třídveřová Grand Vitara 1.9 DDiS tak rozšiřuje nabídku tohoto modelu, ve které již jsou třídveřové benzinové motorizace 1,6 VVT a 1,6 VVT+ s manuální převodovkou a pětidveřové verze - benzinová 2,0 16v s manuální a automatickou převodovkou a dieselová 1.9 DDiS a pětistupňovým manuálem.
Foto: Suzuki
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?