California z rodiny vozů Volkswagen Užitkové vozy je ztělesněním svobodného života na kolech: plnohodnotný VW Bus vhodný pro každý den v roce, který lze navíc během minuty přestavět na plně vybavený obytný vůz vhodný pro dobrodružství všeho druhu.
California budoucnosti
Ale popořadě: California CONCEPT bude vybavena i téměř dvoumetrovou výsuvnou střechou. Tento prvek je společný pro všechny generace – od první Californie uvedené na trh v roce 1988 až po současnou Californii 6.1. Zatímco ikonické detaily zůstaly po celou tuto dobu stejné, každá generace této modelové řady se vyznačovala zcela nově vyvinutými prvky. A nová California CONCEPT představuje další významný krok vpřed. Díky své technické výbavě je ideálním obytným vozem pro moderní dobu. California CONCEPT poprvé nabízí výhody plug-in hybridní technologie. Koncept je osazen hybridní pohonnou jednotkou: díky dojezdu v čistě elektrickém režimu funguje jako most do světa elektromobility a je schopen zajistit jízdu bez emisí pro každodenní život ve městě a zároveň nabídnout velkorysý celkový dojezd pro dlouhé cesty. Lithium-iontové baterie zajišťují téměř zcela autonomní napájení elektrickým proudem s napětím 12 V.
Život v přírodě
Obývací a kuchyňský prostor obytného vozu prošel kompletní proměnou. Poprvé je California vybavena posuvnými dveřmi na obou stranách. To umožňuje rozšířit využití prostoru kolem auta a dodává letnímu kempování v přírodě nový rozměr. V minulosti měly všechny Californie vycházející z řady Transporter kuchyňský prostor sahající až k B-sloupku na levé straně a posuvné dveře na pravé straně; tyto dveře byly hlavní vstupem – jak při každodenním používání, tak při kempování. Skládací stůl a markýza byly proto vždy instalovány rovněž na pravé straně vozu. Nově lze u Californie CONCEPT díky přidání druhých posuvných dveří na straně řidiče a kuchyňského koutu, který je nyní umístěn dále vzadu ve voze – stejně jako ve větším modelu Grand California – při kempování otevřít levou stranu vozu. To znamená, že California jako obytný vůz je nyní univerzálnější než kdykoli předtím. Vzhledem k tomu, že koncept je vybaven markýzou se sklopným ramenem na levé straně a sluneční plachtou na pravé straně, mohou být obě strany vozu chráněny před sluncem nebo deštěm. Sluneční plachtu je možné nastavit k použití během několika okamžiků. Markýza je rovněž vybavena integrovanou klikou, která je bezpečně uložena v krytu markýzy.
Třízónová koncepce
Volkswagen Užitkové vozy u vystavené Califormie CONCEPT poprvé představuje koncept se třemi zónami. Tyto různé scénáře karoserie a interiéru pro kempování a každodenní jízdu výrazně rozšiřují možnosti využití Californie.
Zóna 1 (vně)
Díky posuvným dveřím na pravé straně vozu je zajištěno bezpečné nastupování a vystupování na straně chodníku, stejně jako u současné Californie 6.1. V této zóně je možné nastupovat a vystupovat z auta. Nakládání a vykládání vozu je proto rovněž snadné a bezpečné. V kempu se díky sluneční plachtě tento prostor promění v otevřený stan, což umocňuje pocit života v přírodě.
Zóna 2 (uvnitř)
Za výškově nastavitelnými předními sedadly, která lze otočit o 180 stupňů, je při každodenní jízdě celý interiér vozu k dispozici cestujícím a nabízí známou flexibilitu verze Multivan. Proti současné Californii je vybaven samostatnými sedadly, která jsou lehká, vyjímatelná a velmi pohodlná. Díky těmto variabilním sedadlům lze nyní uvnitř vozu snadno přepravovat různá sportovní vybavení. Při použití Californie CONCEPT jako obytného vozu je možné prostor pro sezení rychle přeměnit na rovnou plochu pro odpočinek. Pevná zadní lavice jak v Californii 6.1, tak v Californii CONCEPT uvolňuje místo variabilním samostatným zadním sedadlům s funkcí lůžka. Sedadla jsou čalouněna odolnou a na dotek příjemnou látkou v designu Mélange.
Zóna 3 (vně)
Díky dalším posuvným dveřím na straně řidiče a nové koncepci kuchyňské linky a markýzy vzniká na levé straně vozu nová venkovní zóna, která dosud nebyla ve spojení s venkovní kuchyní v žádné jiné generaci Californie k vidění. Pro každodenní jízdu poskytují druhé posuvné dveře další místo pro nastupování a vystupování a další možnost k nakládání vozu při cestě domů nebo u supermarketu. Při kempování navíc vytváří oddělený prostor pro vaření a stolování a dlouhé letní večery strávené pod markýzou. To proto, že kuchyň – včetně dřezu, posuvné indukční varné desky a chladničky – je nyní přístupná i zvenčí. Kromě indukční varné desky pracující s napětím 230 V je k dispozici také integrovaný plynový vařič známý z předchozích generací vozu. Zásuvka na 230 V na vnější straně kuchyně a vnější skládací stolek dodávají životu v kempu nádech dokonalosti. Šuplíky v kuchyni jsou přístupné zvenku i zevnitř. Další zajímavostí je kompaktní gril, který je uložen v kuchyňské skříňce a lze jej pohodlně vyjmout vně vozidla. Stejně jako v Grand Californii na bázi Crafteru nabízí chladnička praktické výhody, protože je přístupná zvenku a je vybavena zásuvkou – servírování snídaně tedy zabere ještě méně času. Čerstvé produkty je možné navíc do chladničky naložit přímo z nákupního vozíku.
Druhé posuvné dveře představují i další výhodu pro trhy s pravostranným řízením, jako je Velká Británie, Austrálie a Nový Zéland, kde nyní mohou cestující Californie bezpečně nastupovat a vystupovat na straně chodníku. Jedno je jisté: duální koncepce – využití jako VW Bus pro každodenní jízdu a jako všestranný obytný vůz pro volný čas – byla nyní díky nové koncepci se třemi zónami ještě vylepšena.
Inteligentní design interiéru až do posledního detailu
Design interiéru vystavovaného vozu je dokonale promyšlený do posledního detailu a nabízí řadu nových funkcí a výhod. Vše začíná vpředu: protože California (vycházející u modelu Multivan) je namísto klasické ruční brzdy vybavena elektronickou parkovací brzdou, může být prostor mezi sedadlem řidiče a spolujezdce směrem dozadu mnohem lépe využit. Praktické zásuvky pod předními výškově nastavitelnými otočnými sedadly a jednotlivá sedadla vzadu nabízejí další úložný prostor. Za sedadlem řidiče nebo spolujezdce je nyní prostor pro uložení předmětů, jako je například vyjímatelná suchá kompostovací toaleta. Dostatek úložného prostoru je i v horní a dolní kuchyňské skříňce, které jsou umístěny za chladničkou. Kromě toho je pod prodlouženou postelí samostatný úložný prostor. Interiér vozu je příjemně prosvětlen celoplošným, stmívatelným podsvícením v rámu střechy. Díky široké škále barev, které jsou k dispozici, je možné podsvícení skříněk nastavit podle individuální nálady. Pro navození té správné atmosféry venku je kuchyňská linka vybavena integrovaným odnímatelným stolním osvětlením, které vytváří útulnou atmosféru kolem kempinkového stolu. Pokud je potřeba více světla, LED světla v ramenech markýzy zalijí „terasu“ vozu příjemným světlem.
Výsuvná střecha a kvalitní střešní lůžko
VW Bus v provedení California si bez klasické výsuvné střechy nelze představit. A tak tomu ani u Californie CONCEPT není jinak. Skládá se z lehké hliníkové skořepiny střechy a bočnic z třívrstvé tkaniny s velkým panoramatickým otvorem v přední části. Velká okna po stranách poskytují neuvěřitelný panoramatický výhled. Stejně jako u všech generací Californie je nejvyšší bod výsuvné střechy vpředu. Napájení a osvětlení ve výsuvné střeše zajišťují zásuvky USB-C a LED světla. Kvalitní střešní lůžko s pružinovými matracemi je rovněž zárukou dobrého spánku pod hvězdami.
Ovládání pomocí ovládací jednotky obytného vozu, chytrého telefonu nebo informačního a zábavního systému
Výsuvný mechanismus střechy je ovládán pomocí vertikálního multifunkčního tabletu na skříňce u C-sloupku. Všechny funkce důležité pro kempování lze ovládat na dotykovém displeji. Kromě výsuvné střechy zahrnuje informace o hladině čerstvé a odpadní vody, funkce osvětlení interiéru včetně podsvícení, stav napájení, chladničky a přídavného topení. Všechny tyto funkce je možné ovládat také prostřednictvím aplikace Cali on Tour v chytrém telefonu nebo v multimediálním systému. Pomocí multimediálního systému je možné zobrazit ukazatel náklonu, který dovoluje vyrovnávání obytného vozu.
Tablet však neposkytuje pouze informace o voze, ale umí také dobře pobavit. Lze jej například na kloubovém rameni vyklopit a umístit tak, aby byl dobře viditelný z každé pozice v prostoru pro cestující. Lze jej také otočit o 90 stupňů, takže nic nebrání rodinnému večeru při sledování oblíbeného televizního seriálu.
California CONCEPT ukazuje, že Volkswagen Užitkové vozy bude i v budoucnu díky svým inovativním konceptům obytných vozů doprovázet všechny příznivce VW Busů na jejich cestách po celém světě. Tato budoucnost se stane realitou v roce 2024 se všemi systémy pohonu známými z modelu Multivan.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.