California z rodiny vozů Volkswagen Užitkové vozy je ztělesněním svobodného života na kolech: plnohodnotný VW Bus vhodný pro každý den v roce, který lze navíc během minuty přestavět na plně vybavený obytný vůz vhodný pro dobrodružství všeho druhu.
California budoucnosti
Ale popořadě: California CONCEPT bude vybavena i téměř dvoumetrovou výsuvnou střechou. Tento prvek je společný pro všechny generace – od první Californie uvedené na trh v roce 1988 až po současnou Californii 6.1. Zatímco ikonické detaily zůstaly po celou tuto dobu stejné, každá generace této modelové řady se vyznačovala zcela nově vyvinutými prvky. A nová California CONCEPT představuje další významný krok vpřed. Díky své technické výbavě je ideálním obytným vozem pro moderní dobu. California CONCEPT poprvé nabízí výhody plug-in hybridní technologie. Koncept je osazen hybridní pohonnou jednotkou: díky dojezdu v čistě elektrickém režimu funguje jako most do světa elektromobility a je schopen zajistit jízdu bez emisí pro každodenní život ve městě a zároveň nabídnout velkorysý celkový dojezd pro dlouhé cesty. Lithium-iontové baterie zajišťují téměř zcela autonomní napájení elektrickým proudem s napětím 12 V.
Život v přírodě
Obývací a kuchyňský prostor obytného vozu prošel kompletní proměnou. Poprvé je California vybavena posuvnými dveřmi na obou stranách. To umožňuje rozšířit využití prostoru kolem auta a dodává letnímu kempování v přírodě nový rozměr. V minulosti měly všechny Californie vycházející z řady Transporter kuchyňský prostor sahající až k B-sloupku na levé straně a posuvné dveře na pravé straně; tyto dveře byly hlavní vstupem – jak při každodenním používání, tak při kempování. Skládací stůl a markýza byly proto vždy instalovány rovněž na pravé straně vozu. Nově lze u Californie CONCEPT díky přidání druhých posuvných dveří na straně řidiče a kuchyňského koutu, který je nyní umístěn dále vzadu ve voze – stejně jako ve větším modelu Grand California – při kempování otevřít levou stranu vozu. To znamená, že California jako obytný vůz je nyní univerzálnější než kdykoli předtím. Vzhledem k tomu, že koncept je vybaven markýzou se sklopným ramenem na levé straně a sluneční plachtou na pravé straně, mohou být obě strany vozu chráněny před sluncem nebo deštěm. Sluneční plachtu je možné nastavit k použití během několika okamžiků. Markýza je rovněž vybavena integrovanou klikou, která je bezpečně uložena v krytu markýzy.
Třízónová koncepce
Volkswagen Užitkové vozy u vystavené Califormie CONCEPT poprvé představuje koncept se třemi zónami. Tyto různé scénáře karoserie a interiéru pro kempování a každodenní jízdu výrazně rozšiřují možnosti využití Californie.
Zóna 1 (vně)
Díky posuvným dveřím na pravé straně vozu je zajištěno bezpečné nastupování a vystupování na straně chodníku, stejně jako u současné Californie 6.1. V této zóně je možné nastupovat a vystupovat z auta. Nakládání a vykládání vozu je proto rovněž snadné a bezpečné. V kempu se díky sluneční plachtě tento prostor promění v otevřený stan, což umocňuje pocit života v přírodě.
Zóna 2 (uvnitř)
Za výškově nastavitelnými předními sedadly, která lze otočit o 180 stupňů, je při každodenní jízdě celý interiér vozu k dispozici cestujícím a nabízí známou flexibilitu verze Multivan. Proti současné Californii je vybaven samostatnými sedadly, která jsou lehká, vyjímatelná a velmi pohodlná. Díky těmto variabilním sedadlům lze nyní uvnitř vozu snadno přepravovat různá sportovní vybavení. Při použití Californie CONCEPT jako obytného vozu je možné prostor pro sezení rychle přeměnit na rovnou plochu pro odpočinek. Pevná zadní lavice jak v Californii 6.1, tak v Californii CONCEPT uvolňuje místo variabilním samostatným zadním sedadlům s funkcí lůžka. Sedadla jsou čalouněna odolnou a na dotek příjemnou látkou v designu Mélange.
Zóna 3 (vně)
Díky dalším posuvným dveřím na straně řidiče a nové koncepci kuchyňské linky a markýzy vzniká na levé straně vozu nová venkovní zóna, která dosud nebyla ve spojení s venkovní kuchyní v žádné jiné generaci Californie k vidění. Pro každodenní jízdu poskytují druhé posuvné dveře další místo pro nastupování a vystupování a další možnost k nakládání vozu při cestě domů nebo u supermarketu. Při kempování navíc vytváří oddělený prostor pro vaření a stolování a dlouhé letní večery strávené pod markýzou. To proto, že kuchyň – včetně dřezu, posuvné indukční varné desky a chladničky – je nyní přístupná i zvenčí. Kromě indukční varné desky pracující s napětím 230 V je k dispozici také integrovaný plynový vařič známý z předchozích generací vozu. Zásuvka na 230 V na vnější straně kuchyně a vnější skládací stolek dodávají životu v kempu nádech dokonalosti. Šuplíky v kuchyni jsou přístupné zvenku i zevnitř. Další zajímavostí je kompaktní gril, který je uložen v kuchyňské skříňce a lze jej pohodlně vyjmout vně vozidla. Stejně jako v Grand Californii na bázi Crafteru nabízí chladnička praktické výhody, protože je přístupná zvenku a je vybavena zásuvkou – servírování snídaně tedy zabere ještě méně času. Čerstvé produkty je možné navíc do chladničky naložit přímo z nákupního vozíku.
Druhé posuvné dveře představují i další výhodu pro trhy s pravostranným řízením, jako je Velká Británie, Austrálie a Nový Zéland, kde nyní mohou cestující Californie bezpečně nastupovat a vystupovat na straně chodníku. Jedno je jisté: duální koncepce – využití jako VW Bus pro každodenní jízdu a jako všestranný obytný vůz pro volný čas – byla nyní díky nové koncepci se třemi zónami ještě vylepšena.
Inteligentní design interiéru až do posledního detailu
Design interiéru vystavovaného vozu je dokonale promyšlený do posledního detailu a nabízí řadu nových funkcí a výhod. Vše začíná vpředu: protože California (vycházející u modelu Multivan) je namísto klasické ruční brzdy vybavena elektronickou parkovací brzdou, může být prostor mezi sedadlem řidiče a spolujezdce směrem dozadu mnohem lépe využit. Praktické zásuvky pod předními výškově nastavitelnými otočnými sedadly a jednotlivá sedadla vzadu nabízejí další úložný prostor. Za sedadlem řidiče nebo spolujezdce je nyní prostor pro uložení předmětů, jako je například vyjímatelná suchá kompostovací toaleta. Dostatek úložného prostoru je i v horní a dolní kuchyňské skříňce, které jsou umístěny za chladničkou. Kromě toho je pod prodlouženou postelí samostatný úložný prostor. Interiér vozu je příjemně prosvětlen celoplošným, stmívatelným podsvícením v rámu střechy. Díky široké škále barev, které jsou k dispozici, je možné podsvícení skříněk nastavit podle individuální nálady. Pro navození té správné atmosféry venku je kuchyňská linka vybavena integrovaným odnímatelným stolním osvětlením, které vytváří útulnou atmosféru kolem kempinkového stolu. Pokud je potřeba více světla, LED světla v ramenech markýzy zalijí „terasu“ vozu příjemným světlem.
Výsuvná střecha a kvalitní střešní lůžko
VW Bus v provedení California si bez klasické výsuvné střechy nelze představit. A tak tomu ani u Californie CONCEPT není jinak. Skládá se z lehké hliníkové skořepiny střechy a bočnic z třívrstvé tkaniny s velkým panoramatickým otvorem v přední části. Velká okna po stranách poskytují neuvěřitelný panoramatický výhled. Stejně jako u všech generací Californie je nejvyšší bod výsuvné střechy vpředu. Napájení a osvětlení ve výsuvné střeše zajišťují zásuvky USB-C a LED světla. Kvalitní střešní lůžko s pružinovými matracemi je rovněž zárukou dobrého spánku pod hvězdami.
Ovládání pomocí ovládací jednotky obytného vozu, chytrého telefonu nebo informačního a zábavního systému
Výsuvný mechanismus střechy je ovládán pomocí vertikálního multifunkčního tabletu na skříňce u C-sloupku. Všechny funkce důležité pro kempování lze ovládat na dotykovém displeji. Kromě výsuvné střechy zahrnuje informace o hladině čerstvé a odpadní vody, funkce osvětlení interiéru včetně podsvícení, stav napájení, chladničky a přídavného topení. Všechny tyto funkce je možné ovládat také prostřednictvím aplikace Cali on Tour v chytrém telefonu nebo v multimediálním systému. Pomocí multimediálního systému je možné zobrazit ukazatel náklonu, který dovoluje vyrovnávání obytného vozu.
Tablet však neposkytuje pouze informace o voze, ale umí také dobře pobavit. Lze jej například na kloubovém rameni vyklopit a umístit tak, aby byl dobře viditelný z každé pozice v prostoru pro cestující. Lze jej také otočit o 90 stupňů, takže nic nebrání rodinnému večeru při sledování oblíbeného televizního seriálu.
California CONCEPT ukazuje, že Volkswagen Užitkové vozy bude i v budoucnu díky svým inovativním konceptům obytných vozů doprovázet všechny příznivce VW Busů na jejich cestách po celém světě. Tato budoucnost se stane realitou v roce 2024 se všemi systémy pohonu známými z modelu Multivan.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.