Značka Porsche slaví na autosalonu v Los Angeles mimořádnou světovou premiéru: nové Porsche 911 Dakar, schopné jet v terénu stejně dobře jako na dálnici. Exkluzivní model, jeho výroba je omezena na 2 500 kusů, ukazuje, že koncept Porsche 911 nemá téměř žádné limity. Zároveň připomíná také první celkové vítězství automobilky Porsche v Rallye Paříž-Dakar v roce 1984, které bylo zároveň zrozením pohonu všech kol ve voze Porsche 911. I proto je nový model 911 Dakar nabízen také s volitelným paketem Rally Design připomínající tento ikonický vítězný vůz.
Světlost podvozku zvýšena o 80 mm
Prvním výrazným detailem Porsche 911 Dakar je světlá výška – o 50 mm vyšší než u modelu 911 Carrera se sportovním podvozkem. A standardní systém pro zvedání podvozku dokáže světlost zvednout ještě o dalších 30 milimetrů. Světlá výška a nájezdové úhly Porsche 911 Dakar tak jsou srovnatelné s konvenčními SUV. „Lift system“ není určen jen vyloženě do terénu a pro pomalé překonávání překážek, nastavení „vysoké úrovně“ je k dispozici až do 170 km/h. Po překonání této rychlosti se automaticky sníží zpět na normální úroveň.
Sportovně terénní atributy vozu doplňují speciálně vyvinuté terénní pneumatiky Pirelli Scorpion All Terrain Plus (245/45 ZR 19 vpředu a 295/40 ZR 20 vzadu). Robustní dezén má hloubku 9 milimetrů a zesílené bočnice sestávají ze dvou upravených vrstev. Díky tomu jsou pneumatiky Porsche 911 Dakar ideální i pro náročný terén a jsou vysoce odolné vůči defektům. Letní a zimní pneumatiky Pirelli P Zero jsou k dispozici jako volitelná výbava, terénní pneumatiky jsou však součástí standardní výbavy a nabízí dynamiku sportovního vozu také na silnici.
Impozantní výkon na všech površích
Třílitrový šestiválec biturbo s výkonem 480 koní (353 kW) a maximálním točivým momentem 570 newtonmetrů poskytuje skvělé parametry a podmanivý zvuk boxeru. Z nuly na 100 km/h vůz sprintuje během 3,4 sekundy, vzhledem k použití terénních pneumatik je maximální rychlost omezena na 240 km/h.
Motor je standardně vybaven osmistupňovou převodovkou PDK a pohonem všech kol Porsche. Standardní výbava obsahuje také řízení zadní nápravy, uložení motoru z modelu 911 GT3 a vyrovnávání náklonů PDCC. Symbióza systémů znamená to, že Porsche 911 Dakar je dynamické na písku stejně jako na Severní smyčce Nürburgringu. Maximální výkon v terénu zajišťují také dva nové jízdní režimy, které lze volit pomocí otočného spínače na volantu. Režim Rally je ideální pro nezpevněné, nerovné povrchy a pohon 4x4 zde preferuje zadní nápravu. V režimu Off-road se automaticky aktivuje vysoká světlá výška – tento setup je navržen pro maximální trakci v obtížném terénu a písku. Oba nové jízdní režimy jsou rovněž vybaveny novým systémem Rally Launch Control, umožňující působivou akceleraci na nezpevněném povrchu a dovoluje zhruba 20% prokluz kol.
Volitelně se střešním nosičem či stanem a chronografem Porsche Design
Mezi další charakteristické prvky modelu 911 Dakar patří nově vyvinutý, pevný a lehký zadní spoiler z uhlíkového kompozitu CFRP a přední kapota z uhlíkového kompozitu CFRP s výraznými vzduchovými otvory převzatými z modelu 911 GT3. K dispozici jsou také standardní terénní detaily: červená hliníková tažná oka vpředu a vzadu, rozšířené podběhy a prahy či ochranné prvky z nerezu vpředu, vzadu a na bočních prazích. Boční otvory pro přívod vzduchu na přepracované přídi jsou chráněny proti odletujícím kamenům mřížkami z nerezové oceli.
Střecha Porsche 911 Dakar je vybavena 12V elektrickou zásuvkou pro světlomety volitelného střešního nosiče. S nosností 42 kilogramů může střešní „koš“ bez problémů pojmout soutěžní vybavení jako například kanystry s vodou či benzinem, lopaty nebo trakční desky. Pro Prosche 911 Dakar se nabízí také střešní stan.
V interiéru Porsche 911 Dakar podtrhuje své sportovní ambice standardními skořepinovými předními sedadly a absencí zadních sedadel. Lehčí skla a baterie dále snižují jeho hmotnost, která činí jen 1 605 kg – 911 Dakar je tedy o pouhých 10 kg těžší než 911 Carrera 4 GTS s převodovkou PDK.
Charakteristickým prvkem interiéru Dakaru jsou standardní povrchy Race-Tex s dekorativním prošíváním v odstínu zelené barvy, který se exkluzivně nabízí i jako kovová povrchová úprava exteriéru pro 911 Dakar. Sportovní paket Rally s ochranným rámem, šestibodovými bezpečnostními pásy a hasicím přístrojem je také volitelnou výbavou.
Paket Rally Design ve stylu vítězného vozu z Rallye Paříž-Dakar 1984
Srdcem na přání dodávaného paketu Rally Design od Porsche Exclusive Manufaktur je dvoutónový metalický lak White/Enzian Blue Metalic. Je to vůbec poprvé, kdy Porsche zavedlo kombinaci dvoubarevného laku a dekorativní fólie do sériové výroby. Na boku vozidla také může být dle přání klienta startovní číslo – od 0 do 999. Kromě červených a zlatých pruhů nese 911 Dakar s designovým paketem Rally, jehož vzhled vychází z vítězného vozu Rallye Paříž-Dakar 1984, na dveřích také nápis „Roughroads“. Tento termín je registrovaná ochranná známka a odráží koncept modelu 911 Dakar a jeho vhodnost pro jízdu v terénu. Bíle lakované ráfky a červené zadní svítilny završují celkově výrazný vzhled odlišující model od standardních 911tek. Další výrazné prvky nese interiér: rozšířený Race-Tex, kožené obložení nebo bezpečnostní pásy v odstínu Sharkblue.
Porsche Design Chronograph
Zákazníci modelu 911 Dakar si mohou exkluzivně objednat Porsche Design Chronograph 1 – 911 nebo Chronograph 1 – 911 Dakar Rally Design Edition odpovídající vozidlu. Poprvé je pouzdro vyrobeno z lehkého karbidu titanu obzvláště odolného proti poškrábání.
Nové Porsche 911 Dakar lze nyní objednat za cenu 222 020 € včetně DPH. Balíček Rally Design stojí dalších 26 061 eur včetně daně.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.