Značka Porsche slaví na autosalonu v Los Angeles mimořádnou světovou premiéru: nové Porsche 911 Dakar, schopné jet v terénu stejně dobře jako na dálnici. Exkluzivní model, jeho výroba je omezena na 2 500 kusů, ukazuje, že koncept Porsche 911 nemá téměř žádné limity. Zároveň připomíná také první celkové vítězství automobilky Porsche v Rallye Paříž-Dakar v roce 1984, které bylo zároveň zrozením pohonu všech kol ve voze Porsche 911. I proto je nový model 911 Dakar nabízen také s volitelným paketem Rally Design připomínající tento ikonický vítězný vůz.
Světlost podvozku zvýšena o 80 mm
Prvním výrazným detailem Porsche 911 Dakar je světlá výška – o 50 mm vyšší než u modelu 911 Carrera se sportovním podvozkem. A standardní systém pro zvedání podvozku dokáže světlost zvednout ještě o dalších 30 milimetrů. Světlá výška a nájezdové úhly Porsche 911 Dakar tak jsou srovnatelné s konvenčními SUV. „Lift system“ není určen jen vyloženě do terénu a pro pomalé překonávání překážek, nastavení „vysoké úrovně“ je k dispozici až do 170 km/h. Po překonání této rychlosti se automaticky sníží zpět na normální úroveň.
Sportovně terénní atributy vozu doplňují speciálně vyvinuté terénní pneumatiky Pirelli Scorpion All Terrain Plus (245/45 ZR 19 vpředu a 295/40 ZR 20 vzadu). Robustní dezén má hloubku 9 milimetrů a zesílené bočnice sestávají ze dvou upravených vrstev. Díky tomu jsou pneumatiky Porsche 911 Dakar ideální i pro náročný terén a jsou vysoce odolné vůči defektům. Letní a zimní pneumatiky Pirelli P Zero jsou k dispozici jako volitelná výbava, terénní pneumatiky jsou však součástí standardní výbavy a nabízí dynamiku sportovního vozu také na silnici.
Impozantní výkon na všech površích
Třílitrový šestiválec biturbo s výkonem 480 koní (353 kW) a maximálním točivým momentem 570 newtonmetrů poskytuje skvělé parametry a podmanivý zvuk boxeru. Z nuly na 100 km/h vůz sprintuje během 3,4 sekundy, vzhledem k použití terénních pneumatik je maximální rychlost omezena na 240 km/h.
Motor je standardně vybaven osmistupňovou převodovkou PDK a pohonem všech kol Porsche. Standardní výbava obsahuje také řízení zadní nápravy, uložení motoru z modelu 911 GT3 a vyrovnávání náklonů PDCC. Symbióza systémů znamená to, že Porsche 911 Dakar je dynamické na písku stejně jako na Severní smyčce Nürburgringu. Maximální výkon v terénu zajišťují také dva nové jízdní režimy, které lze volit pomocí otočného spínače na volantu. Režim Rally je ideální pro nezpevněné, nerovné povrchy a pohon 4x4 zde preferuje zadní nápravu. V režimu Off-road se automaticky aktivuje vysoká světlá výška – tento setup je navržen pro maximální trakci v obtížném terénu a písku. Oba nové jízdní režimy jsou rovněž vybaveny novým systémem Rally Launch Control, umožňující působivou akceleraci na nezpevněném povrchu a dovoluje zhruba 20% prokluz kol.
Volitelně se střešním nosičem či stanem a chronografem Porsche Design
Mezi další charakteristické prvky modelu 911 Dakar patří nově vyvinutý, pevný a lehký zadní spoiler z uhlíkového kompozitu CFRP a přední kapota z uhlíkového kompozitu CFRP s výraznými vzduchovými otvory převzatými z modelu 911 GT3. K dispozici jsou také standardní terénní detaily: červená hliníková tažná oka vpředu a vzadu, rozšířené podběhy a prahy či ochranné prvky z nerezu vpředu, vzadu a na bočních prazích. Boční otvory pro přívod vzduchu na přepracované přídi jsou chráněny proti odletujícím kamenům mřížkami z nerezové oceli.
Střecha Porsche 911 Dakar je vybavena 12V elektrickou zásuvkou pro světlomety volitelného střešního nosiče. S nosností 42 kilogramů může střešní „koš“ bez problémů pojmout soutěžní vybavení jako například kanystry s vodou či benzinem, lopaty nebo trakční desky. Pro Prosche 911 Dakar se nabízí také střešní stan.
V interiéru Porsche 911 Dakar podtrhuje své sportovní ambice standardními skořepinovými předními sedadly a absencí zadních sedadel. Lehčí skla a baterie dále snižují jeho hmotnost, která činí jen 1 605 kg – 911 Dakar je tedy o pouhých 10 kg těžší než 911 Carrera 4 GTS s převodovkou PDK.
Charakteristickým prvkem interiéru Dakaru jsou standardní povrchy Race-Tex s dekorativním prošíváním v odstínu zelené barvy, který se exkluzivně nabízí i jako kovová povrchová úprava exteriéru pro 911 Dakar. Sportovní paket Rally s ochranným rámem, šestibodovými bezpečnostními pásy a hasicím přístrojem je také volitelnou výbavou.
Paket Rally Design ve stylu vítězného vozu z Rallye Paříž-Dakar 1984
Srdcem na přání dodávaného paketu Rally Design od Porsche Exclusive Manufaktur je dvoutónový metalický lak White/Enzian Blue Metalic. Je to vůbec poprvé, kdy Porsche zavedlo kombinaci dvoubarevného laku a dekorativní fólie do sériové výroby. Na boku vozidla také může být dle přání klienta startovní číslo – od 0 do 999. Kromě červených a zlatých pruhů nese 911 Dakar s designovým paketem Rally, jehož vzhled vychází z vítězného vozu Rallye Paříž-Dakar 1984, na dveřích také nápis „Roughroads“. Tento termín je registrovaná ochranná známka a odráží koncept modelu 911 Dakar a jeho vhodnost pro jízdu v terénu. Bíle lakované ráfky a červené zadní svítilny završují celkově výrazný vzhled odlišující model od standardních 911tek. Další výrazné prvky nese interiér: rozšířený Race-Tex, kožené obložení nebo bezpečnostní pásy v odstínu Sharkblue.
Porsche Design Chronograph
Zákazníci modelu 911 Dakar si mohou exkluzivně objednat Porsche Design Chronograph 1 – 911 nebo Chronograph 1 – 911 Dakar Rally Design Edition odpovídající vozidlu. Poprvé je pouzdro vyrobeno z lehkého karbidu titanu obzvláště odolného proti poškrábání.
Nové Porsche 911 Dakar lze nyní objednat za cenu 222 020 € včetně DPH. Balíček Rally Design stojí dalších 26 061 eur včetně daně.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.