Obliba cestování s automobily, ve kterých lze i přespat, v poslední době významně roste. Divize Mercedes-Benz Vans se v uplynulých letech úspěšně etablovala se svými výchozími modely pro obytné nástavby a přestavby ve všech třídách obytných automobilů a nedávno vytvořila předpoklady pro další růst také novou generací modelu Citan, který lze objednávat už od poloviny září.
Nový Citan otvírá značce s hvězdou rozmanité možnosti ve stále oblíbenějším segmentu kempinkových přestaveb automobilů kompaktních rozměrů. Švýcarská společnost SORTIMO prezentuje od 28. října na veletrhu Suisse Caravan Salon v Bernu nový Citan se střešním stanem a multifunkčním boxem včetně kuchyňské a lůžkové výbavy. Vozidlo je vystaveno v expozici značky Mercedes-Benz. Další přestavby na základě nového modelu Citan, které jsou již nabízeny na trhu, pocházejí mimo jiné od společnosti VanEssa mobilcamping. Za rostoucí popularitou kompaktních vozidel s nenáročnými přestavbami pro kempování stojí různé důvody. Jejich pořízení je relativně cenově výhodné. Vzhledem k často používaným modulárním konceptům přestaveb je lze flexibilně namontovat a demontovat. Tato vozidla se díky kompaktním vnějším rozměrům snadno ovládají a díky celkové hmotnosti do 3,5 tuny je lze řídit i s řidičským oprávněním skupiny B. Díky těmtokL kvalitám se malé lehké užitkové vozy pro kempování těší rostoucí oblibě, a to především mezi stále početnější skupinou mladých fanoušků cestování s možností přespání v menším obytném vozu.
„Trh s obytnými vozy má pro divizi Mercedes-Benz Vans zásadní význam. Naši přítomnost na tomto trhu průběžně rozšiřujeme, a za tím účelem úzce spolupracujeme s různými výrobci obytných automobilů na celém světě. Zcela nová generace modelu Citan je zde dalším milníkem. Jsme velmi hrdí na to, že je pro naše zákazníky několik týdnů po zahájení prodeje zcela nového modelu Citan k dispozici již několik verzí jeho přestaveb na malý kempinkový vůz,“ říká Klaus Rehkugler, vedoucí prodeje a marketingu divize Mercedes-Benz Vans.NNový Mercedes-Benz Citan je kompletně nově vyvinutým vozem a ve verzi Tourer jej lze pořídit za ceny již od 475 000 Kč bez DPH. Tento model disponuje typickou DNA Mercedesu například v oblastech designu, konektivity, jízdních vlastností a bezpečnosti, a to v kombinaci s kompaktními vnějšími rozměry a důkladně promyšleným vnitřním prostorem.
Citan se s produkty společností SORTIMO a VanEssa mobilcamping promění během chvíle na kempinkový vůz Citan se tak může ve velmi krátkém čase proměnit z vozidla pro každodenní provoz na malý kempinkový vůz. Zejména v poslední době to je mezi malými lehkými užitkovými vozy v kategorii obytných vozů častý trend. Tuto proměnu umožňují tzv. nábytkové moduly, které lze flexibilně namontovat a demontovat. Na tento koncept sází v případě nového modelu Citan, jen několik týdnů po zahájení jeho prodeje, mimo jiné společnost VanEssa z Horního Bavorska a nově i švýcarský výrobce přestaveb SORTIMO z kantonu Bern.
Přestavba SORTIMO1:
Tzv. multifunkční box švýcarské společnosti SORTIMO nabízí „dva prostory v jednom“, kuchyňský a lůžkový oddíl. Multifunkční box je uložen v zádi nového modelu Citan. Kuchyňský oddíl používá zásuvkový systém a zahrnuje mimo jiné dřez, dva odnímatelné plynové vařiče a zásuvky pro kuchyňskou výbavu a příslušenství. Na přání je k dispozici také chladicí box, který lze integrovat do kuchyňského bloku. Nad kuchyňskou výbavou je umístěn lůžkový oddíl. Ten se po několika snadných úkonech promění v lůžko o rozměrech 2020 krát 1510 milimetrů. Ve složeném stavu je možné zadní sedadla nového modelu Citan bez omezení používat. Multifunkční box švýcarské společnosti SORTIMO se dodává v černé či šedé barvě nebo v kombinaci červené a oranžové barvy.
Střešní stan švýcarské společnosti SORTIMO je připevněn k podélným střešním nosičům nového modelu Citan. Jeho postavení trvá několik minut. Ve stanu tak vznikne další možnost přespání pro dvě dospělé osoby, které mají k dispozici lůžko dlouhé 2400 milimetrů a široké 1400 milimetrů. Stan je vodotěsný a disponuje zastřešeným vstupem. Dvě okna se sítěmi proti hmyzu zajišťují cirkulaci vzduchu a poskytují výhled do okolí. Výstup do střešního stanu umožňuje hliníkový žebřík, který je součástí systému.
Švýcarská společnost SORTIMO nabízí pro nový model Citan také řadu dalšího příslušenství včetně mobilního solárního panelu s přenosným napájecím zdrojem.
Přestavby VanEssa mobilcamping1:
Systémová kuchyň VanEssa pro zadní část vozidla vychází rovněž ze zásuvkového systému a zahrnuje mimo jiné: integrovaný vařič na plynové kartuše, dřez a na přání chladicí box. K dispozici je také dostatek prostoru pro nádobí a zásobu potravin. Kuchyňský modul má hmotnost 60 kilogramů a jeho montáž do vozu, resp. demontáž z vozu je otázkou několika minut. Nabídka různých designů včetně dvou dřevěných dekorů otvírá prostor pro individualizaci
Spací systém VanEssa promění zadní část interiéru nového modelu Citan po několika úkonech v lůžko. Nosník systému se připevní v zavazadlovém prostoru a následně se odtud rozloží lůžko, které má šířku 1150 milimetrů a délku 1890 milimetrů. Spací systém lze objednávat samostatně nebo v kombinaci s kuchyňským systémem
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.