Obliba cestování s automobily, ve kterých lze i přespat, v poslední době významně roste. Divize Mercedes-Benz Vans se v uplynulých letech úspěšně etablovala se svými výchozími modely pro obytné nástavby a přestavby ve všech třídách obytných automobilů a nedávno vytvořila předpoklady pro další růst také novou generací modelu Citan, který lze objednávat už od poloviny září.
Nový Citan otvírá značce s hvězdou rozmanité možnosti ve stále oblíbenějším segmentu kempinkových přestaveb automobilů kompaktních rozměrů. Švýcarská společnost SORTIMO prezentuje od 28. října na veletrhu Suisse Caravan Salon v Bernu nový Citan se střešním stanem a multifunkčním boxem včetně kuchyňské a lůžkové výbavy. Vozidlo je vystaveno v expozici značky Mercedes-Benz. Další přestavby na základě nového modelu Citan, které jsou již nabízeny na trhu, pocházejí mimo jiné od společnosti VanEssa mobilcamping. Za rostoucí popularitou kompaktních vozidel s nenáročnými přestavbami pro kempování stojí různé důvody. Jejich pořízení je relativně cenově výhodné. Vzhledem k často používaným modulárním konceptům přestaveb je lze flexibilně namontovat a demontovat. Tato vozidla se díky kompaktním vnějším rozměrům snadno ovládají a díky celkové hmotnosti do 3,5 tuny je lze řídit i s řidičským oprávněním skupiny B. Díky těmtokL kvalitám se malé lehké užitkové vozy pro kempování těší rostoucí oblibě, a to především mezi stále početnější skupinou mladých fanoušků cestování s možností přespání v menším obytném vozu.
„Trh s obytnými vozy má pro divizi Mercedes-Benz Vans zásadní význam. Naši přítomnost na tomto trhu průběžně rozšiřujeme, a za tím účelem úzce spolupracujeme s různými výrobci obytných automobilů na celém světě. Zcela nová generace modelu Citan je zde dalším milníkem. Jsme velmi hrdí na to, že je pro naše zákazníky několik týdnů po zahájení prodeje zcela nového modelu Citan k dispozici již několik verzí jeho přestaveb na malý kempinkový vůz,“ říká Klaus Rehkugler, vedoucí prodeje a marketingu divize Mercedes-Benz Vans.NNový Mercedes-Benz Citan je kompletně nově vyvinutým vozem a ve verzi Tourer jej lze pořídit za ceny již od 475 000 Kč bez DPH. Tento model disponuje typickou DNA Mercedesu například v oblastech designu, konektivity, jízdních vlastností a bezpečnosti, a to v kombinaci s kompaktními vnějšími rozměry a důkladně promyšleným vnitřním prostorem.
Citan se s produkty společností SORTIMO a VanEssa mobilcamping promění během chvíle na kempinkový vůz Citan se tak může ve velmi krátkém čase proměnit z vozidla pro každodenní provoz na malý kempinkový vůz. Zejména v poslední době to je mezi malými lehkými užitkovými vozy v kategorii obytných vozů častý trend. Tuto proměnu umožňují tzv. nábytkové moduly, které lze flexibilně namontovat a demontovat. Na tento koncept sází v případě nového modelu Citan, jen několik týdnů po zahájení jeho prodeje, mimo jiné společnost VanEssa z Horního Bavorska a nově i švýcarský výrobce přestaveb SORTIMO z kantonu Bern.
Přestavba SORTIMO1:
Tzv. multifunkční box švýcarské společnosti SORTIMO nabízí „dva prostory v jednom“, kuchyňský a lůžkový oddíl. Multifunkční box je uložen v zádi nového modelu Citan. Kuchyňský oddíl používá zásuvkový systém a zahrnuje mimo jiné dřez, dva odnímatelné plynové vařiče a zásuvky pro kuchyňskou výbavu a příslušenství. Na přání je k dispozici také chladicí box, který lze integrovat do kuchyňského bloku. Nad kuchyňskou výbavou je umístěn lůžkový oddíl. Ten se po několika snadných úkonech promění v lůžko o rozměrech 2020 krát 1510 milimetrů. Ve složeném stavu je možné zadní sedadla nového modelu Citan bez omezení používat. Multifunkční box švýcarské společnosti SORTIMO se dodává v černé či šedé barvě nebo v kombinaci červené a oranžové barvy.
Střešní stan švýcarské společnosti SORTIMO je připevněn k podélným střešním nosičům nového modelu Citan. Jeho postavení trvá několik minut. Ve stanu tak vznikne další možnost přespání pro dvě dospělé osoby, které mají k dispozici lůžko dlouhé 2400 milimetrů a široké 1400 milimetrů. Stan je vodotěsný a disponuje zastřešeným vstupem. Dvě okna se sítěmi proti hmyzu zajišťují cirkulaci vzduchu a poskytují výhled do okolí. Výstup do střešního stanu umožňuje hliníkový žebřík, který je součástí systému.
Švýcarská společnost SORTIMO nabízí pro nový model Citan také řadu dalšího příslušenství včetně mobilního solárního panelu s přenosným napájecím zdrojem.
Přestavby VanEssa mobilcamping1:
Systémová kuchyň VanEssa pro zadní část vozidla vychází rovněž ze zásuvkového systému a zahrnuje mimo jiné: integrovaný vařič na plynové kartuše, dřez a na přání chladicí box. K dispozici je také dostatek prostoru pro nádobí a zásobu potravin. Kuchyňský modul má hmotnost 60 kilogramů a jeho montáž do vozu, resp. demontáž z vozu je otázkou několika minut. Nabídka různých designů včetně dvou dřevěných dekorů otvírá prostor pro individualizaci
Spací systém VanEssa promění zadní část interiéru nového modelu Citan po několika úkonech v lůžko. Nosník systému se připevní v zavazadlovém prostoru a následně se odtud rozloží lůžko, které má šířku 1150 milimetrů a délku 1890 milimetrů. Spací systém lze objednávat samostatně nebo v kombinaci s kuchyňským systémem
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?