Obytné verze lehkých užitkových vozů se v současné době těší velké poptávce. Především vozidla s vnějšími rozměry na úrovni osobních vozů jsou stále oblíbenější. V uplynulých letech se Mercedes-Benz se svými lehkými užitkovými vozy úspěšně etabloval jako dodavatel základních vozidel pro obytné přestavby ve všech segmentech – od velkých obytných automobilů až po menší MPV s úpravami pro kempování – a plánuje další růst. Kromě toho nabízí ještě „vlastní“ rodinu kompaktních modelů Marco Polo. Nejnovějším prvkem růstové strategie značky s hvězdou na trhu s obytnými vozy a automobily pro volný čas je právě představený nový Citan, nástupce Mercedesu v segmentu malých lehkých užitkových vozů.
Nový Citan je zcela nově vyvinutým automobilem, který disponuje typickou DNA Mercedesu, která se projevuje například v nezaměnitelném designu, vyspělé konektivitě a mimořádné bezpečnosti. Obzvlášť kompaktní vnější rozměry a promyšlená nabídka místa v interiéru otvírá přitom rozmanité možnosti i v oblasti stále oblíbenějších přestaveb na malý kempinkový vůz. Na veletrhu Caravan Salon, který se konal ve dnech od 28. srpna do 5. září v Düsseldorfu, společnosti Mercedes-Benz a VanEssa mobilcamping názorně ukázaly, jak zajímavě mohou takové přestavby ve skutečnosti vypadat.
„Trh s obytnými vozy a automobily pro volný čas má pro nás v rámci našeho strategického směřování rostoucí význam. To platí i pro zcela novou generaci našeho Citanu, který je ideálním výchozím vozidlem pro přestavbu na malý kempinkový vůz. Proto jsme si pro jeho výstavní premiéru záměrně vybrali veletrh Caravan Salon.
Společně s firmou VanEssa mobilcamping názorně ukazujeme, jaké kvality pro kempování nabízí,“ říká Klaus Rehkugler, vedoucí prodeje a marketingu divize Mercedes-Benz Vans. „Máme radost, že letos můžeme být znovu v Düsseldorfu, a těšíme se na odezvu zákazníků.“
Přehled nejdůležitějších předností nového modelu Citan
Mercedes-Benz představil 25. srpna nástupce modelu Citan v segmentu malých lehkých užitkových vozů. Zcela nově vyvinuté vozidlo zaujme na první pohled mnoha různými produktovými přednostmi.
Nový Citan nabízí v interiéru hodně místa a velkorysý úložný prostor. Jako první přijde na trh varianta Tourer a skříňová verze se standardní délkou a rozvorem náprav 2716 milimetrů. Poté budou následovat další varianty s dlouhým rozvorem a verze Mixto. Již Citan se standardní délkou nabízí v porovnání s předchůdcem více místa. Na uživatele čekají v interiéru navíc také četné odkládací schránky a úložné prostory.
Design nového modelu Citan se vyznačuje harmonickými proporcemi a smyslně tvarovanými plochami. Svalnatá ramena a rozšířené podběhy kol vyzařují sílu a emocionalitu – u malého lehkého užitkového vozu to jsou neobvyklé stylistické prvky. Mimořádnou dominantou interiéru je přístrojová deska se svými odvážnými tvary a horizontálním uspořádáním.
Pro značku typický komfort zajišťují mj. široké posuvné dveře na levé i pravé straně (standardně u verze Tourer, na přání pro skříňovou verzi) a aeroakustická opatření snižující aerodynamický hluk. Na přání mohou výbavu rozšířit komfortní prvky známé z osobních vozů, například THERMOTRONIC, KEYLESS GO a elektricky ovládaná parkovací brzda.
Nový Citan má na přání navíc informační a zábavní systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Mezi silné stránky systému MBUX patří mimo jiné koncept intuitivního ovládání prostřednictvím dotykového displeje, dotykových tlačítek na volantu a hlasových pokynů (Hey Mercedes), integrace chytrého telefonu nebo přijímač digitálního rozhlasového vysílání (DAB a DAB+). Pro nový malý lehký užitkový vůz s hvězdou je k dispozici také velký počet digitálních služeb Mercedes me connect. Zákazníci tak mohou kdykoli využívat spojení se svým vozidlem.
Vývojáři kladli mimořádný důraz na zajištění jízdních vlastností, které jsou pro značku Mercedes-Benz typické. Výsledkem je zcela nové nastavení podvozku – především jeho pružin, tlumičů a příčných zkrutných stabilizátorů.
V době uvedení na trh bude nabídka motorů pro nový Citan zahrnovat vznětový motor 1,5 litru ve třech výkonových stupních a dvě varianty zážehového motoru 1,3 litru. Mezi jejich společné přednosti patří rychlé reakce a vysoká hnací síla již při nízkých otáčkách a nízká spotřeba paliva. Všechny motory jsou kombinovány s funkcí ECO Start/Stop. Od druhé poloviny roku 2022 se bude Citan navíc dodávat také s elektrickým pohonem.
Zásadní hodnotou značky Mercedes-Benz je bezpečnost. Vysokou úroveň bezpečnosti nového modelu Citan zajišťuje odolný skelet karoserie s deformačními zónami a rozsáhlá výbava moderními asistenčními systémy; mnohé z nich, například asistent pro rozjezd do kopce Hill Start Assist, asistent pro jízdu v bočním větru, upozorňování na únavu ATTENTION ASSIST a Mercedes-Benz Nouzové volání, se dodávají standardně. Tyto systémy podporují řidiče v nejrůznějších situacích a usnadňují mu řízení.
Podrobné informace o novém modelu Citan včetně technických údajů jsou k dispozici na online platformě Mercedes me media na adrese media.mercedes-benz.com a na globálním portálu Daimler pro média na media.daimler.com.
Malý kempinkový vůz s moduly VanEssa
V případě víceúčelových malých lehkých užitkových vozů pro volný čas se nejčastěji používá koncept snadné a rychlé přestavby z vozidla pro každodenní provoz na malý kempinkový automobil využitím nábytkových modulů, které lze do vozu flexibilně namontovat, resp. je z vozu také snadno vyjmout. Mercedes-Benz společně s firmou VanEssa mobilcamping, jedním z předních výrobců v tomto segmentu trhu, na veletrhu Caravan Salon 2021 názorně předvedl dvě praktická řešení koncipovaná na základě nového modelu Citan Tourer: mobilní kempinkovou kuchyňku a spací systém.
Systémová kuchyň VanEssa pro zadní část vozidla vychází ze zásuvkového systému a zahrnuje: integrovaný vařič na plynové kartuše, dřez s nádrží na 13 litrů vody a kompresorovou chladničku o objemu 31 litrů. K dispozici je také dostatek prostoru pro nádobí a zásobu potravin. Kuchyňský modul má hmotnost 60 kilogramů a jeho montáž do vozu, resp. demontáž z vozu je otázkou několika minut. Nabídka různých barev otvírá prostor pro individualizaci.
Spací systém VanEssa promění zadní část interiéru malého lehkého užitkového vozu po několika úkonech v komfortní dvojlůžko. O příjemný odpočinek a spánek se postará velmi kvalitní matrace. Za jízdy je systém uložen v zavazadlovém prostoru nad mobilní kuchyní. Zadní sedadla lze bez omezení používat. Spací modul pro nový Citan má šířku 115 centimetrů a délku 189 centimetrů, takže jej mohou používat dvě osoby
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.