Obytné verze lehkých užitkových vozů se v současné době těší velké poptávce. Především vozidla s vnějšími rozměry na úrovni osobních vozů jsou stále oblíbenější. V uplynulých letech se Mercedes-Benz se svými lehkými užitkovými vozy úspěšně etabloval jako dodavatel základních vozidel pro obytné přestavby ve všech segmentech – od velkých obytných automobilů až po menší MPV s úpravami pro kempování – a plánuje další růst. Kromě toho nabízí ještě „vlastní“ rodinu kompaktních modelů Marco Polo. Nejnovějším prvkem růstové strategie značky s hvězdou na trhu s obytnými vozy a automobily pro volný čas je právě představený nový Citan, nástupce Mercedesu v segmentu malých lehkých užitkových vozů.
Nový Citan je zcela nově vyvinutým automobilem, který disponuje typickou DNA Mercedesu, která se projevuje například v nezaměnitelném designu, vyspělé konektivitě a mimořádné bezpečnosti. Obzvlášť kompaktní vnější rozměry a promyšlená nabídka místa v interiéru otvírá přitom rozmanité možnosti i v oblasti stále oblíbenějších přestaveb na malý kempinkový vůz. Na veletrhu Caravan Salon, který se konal ve dnech od 28. srpna do 5. září v Düsseldorfu, společnosti Mercedes-Benz a VanEssa mobilcamping názorně ukázaly, jak zajímavě mohou takové přestavby ve skutečnosti vypadat.
„Trh s obytnými vozy a automobily pro volný čas má pro nás v rámci našeho strategického směřování rostoucí význam. To platí i pro zcela novou generaci našeho Citanu, který je ideálním výchozím vozidlem pro přestavbu na malý kempinkový vůz. Proto jsme si pro jeho výstavní premiéru záměrně vybrali veletrh Caravan Salon.
Společně s firmou VanEssa mobilcamping názorně ukazujeme, jaké kvality pro kempování nabízí,“ říká Klaus Rehkugler, vedoucí prodeje a marketingu divize Mercedes-Benz Vans. „Máme radost, že letos můžeme být znovu v Düsseldorfu, a těšíme se na odezvu zákazníků.“
Přehled nejdůležitějších předností nového modelu Citan
Mercedes-Benz představil 25. srpna nástupce modelu Citan v segmentu malých lehkých užitkových vozů. Zcela nově vyvinuté vozidlo zaujme na první pohled mnoha různými produktovými přednostmi.
Nový Citan nabízí v interiéru hodně místa a velkorysý úložný prostor. Jako první přijde na trh varianta Tourer a skříňová verze se standardní délkou a rozvorem náprav 2716 milimetrů. Poté budou následovat další varianty s dlouhým rozvorem a verze Mixto. Již Citan se standardní délkou nabízí v porovnání s předchůdcem více místa. Na uživatele čekají v interiéru navíc také četné odkládací schránky a úložné prostory.
Design nového modelu Citan se vyznačuje harmonickými proporcemi a smyslně tvarovanými plochami. Svalnatá ramena a rozšířené podběhy kol vyzařují sílu a emocionalitu – u malého lehkého užitkového vozu to jsou neobvyklé stylistické prvky. Mimořádnou dominantou interiéru je přístrojová deska se svými odvážnými tvary a horizontálním uspořádáním.
Pro značku typický komfort zajišťují mj. široké posuvné dveře na levé i pravé straně (standardně u verze Tourer, na přání pro skříňovou verzi) a aeroakustická opatření snižující aerodynamický hluk. Na přání mohou výbavu rozšířit komfortní prvky známé z osobních vozů, například THERMOTRONIC, KEYLESS GO a elektricky ovládaná parkovací brzda.
Nový Citan má na přání navíc informační a zábavní systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Mezi silné stránky systému MBUX patří mimo jiné koncept intuitivního ovládání prostřednictvím dotykového displeje, dotykových tlačítek na volantu a hlasových pokynů (Hey Mercedes), integrace chytrého telefonu nebo přijímač digitálního rozhlasového vysílání (DAB a DAB+). Pro nový malý lehký užitkový vůz s hvězdou je k dispozici také velký počet digitálních služeb Mercedes me connect. Zákazníci tak mohou kdykoli využívat spojení se svým vozidlem.
Vývojáři kladli mimořádný důraz na zajištění jízdních vlastností, které jsou pro značku Mercedes-Benz typické. Výsledkem je zcela nové nastavení podvozku – především jeho pružin, tlumičů a příčných zkrutných stabilizátorů.
V době uvedení na trh bude nabídka motorů pro nový Citan zahrnovat vznětový motor 1,5 litru ve třech výkonových stupních a dvě varianty zážehového motoru 1,3 litru. Mezi jejich společné přednosti patří rychlé reakce a vysoká hnací síla již při nízkých otáčkách a nízká spotřeba paliva. Všechny motory jsou kombinovány s funkcí ECO Start/Stop. Od druhé poloviny roku 2022 se bude Citan navíc dodávat také s elektrickým pohonem.
Zásadní hodnotou značky Mercedes-Benz je bezpečnost. Vysokou úroveň bezpečnosti nového modelu Citan zajišťuje odolný skelet karoserie s deformačními zónami a rozsáhlá výbava moderními asistenčními systémy; mnohé z nich, například asistent pro rozjezd do kopce Hill Start Assist, asistent pro jízdu v bočním větru, upozorňování na únavu ATTENTION ASSIST a Mercedes-Benz Nouzové volání, se dodávají standardně. Tyto systémy podporují řidiče v nejrůznějších situacích a usnadňují mu řízení.
Podrobné informace o novém modelu Citan včetně technických údajů jsou k dispozici na online platformě Mercedes me media na adrese media.mercedes-benz.com a na globálním portálu Daimler pro média na media.daimler.com.
Malý kempinkový vůz s moduly VanEssa
V případě víceúčelových malých lehkých užitkových vozů pro volný čas se nejčastěji používá koncept snadné a rychlé přestavby z vozidla pro každodenní provoz na malý kempinkový automobil využitím nábytkových modulů, které lze do vozu flexibilně namontovat, resp. je z vozu také snadno vyjmout. Mercedes-Benz společně s firmou VanEssa mobilcamping, jedním z předních výrobců v tomto segmentu trhu, na veletrhu Caravan Salon 2021 názorně předvedl dvě praktická řešení koncipovaná na základě nového modelu Citan Tourer: mobilní kempinkovou kuchyňku a spací systém.
Systémová kuchyň VanEssa pro zadní část vozidla vychází ze zásuvkového systému a zahrnuje: integrovaný vařič na plynové kartuše, dřez s nádrží na 13 litrů vody a kompresorovou chladničku o objemu 31 litrů. K dispozici je také dostatek prostoru pro nádobí a zásobu potravin. Kuchyňský modul má hmotnost 60 kilogramů a jeho montáž do vozu, resp. demontáž z vozu je otázkou několika minut. Nabídka různých barev otvírá prostor pro individualizaci.
Spací systém VanEssa promění zadní část interiéru malého lehkého užitkového vozu po několika úkonech v komfortní dvojlůžko. O příjemný odpočinek a spánek se postará velmi kvalitní matrace. Za jízdy je systém uložen v zavazadlovém prostoru nad mobilní kuchyní. Zadní sedadla lze bez omezení používat. Spací modul pro nový Citan má šířku 115 centimetrů a délku 189 centimetrů, takže jej mohou používat dvě osoby
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.