Obytné verze lehkých užitkových vozů se v současné době těší velké poptávce. Především vozidla s vnějšími rozměry na úrovni osobních vozů jsou stále oblíbenější. V uplynulých letech se Mercedes-Benz se svými lehkými užitkovými vozy úspěšně etabloval jako dodavatel základních vozidel pro obytné přestavby ve všech segmentech – od velkých obytných automobilů až po menší MPV s úpravami pro kempování – a plánuje další růst. Kromě toho nabízí ještě „vlastní“ rodinu kompaktních modelů Marco Polo. Nejnovějším prvkem růstové strategie značky s hvězdou na trhu s obytnými vozy a automobily pro volný čas je právě představený nový Citan, nástupce Mercedesu v segmentu malých lehkých užitkových vozů.
Nový Citan je zcela nově vyvinutým automobilem, který disponuje typickou DNA Mercedesu, která se projevuje například v nezaměnitelném designu, vyspělé konektivitě a mimořádné bezpečnosti. Obzvlášť kompaktní vnější rozměry a promyšlená nabídka místa v interiéru otvírá přitom rozmanité možnosti i v oblasti stále oblíbenějších přestaveb na malý kempinkový vůz. Na veletrhu Caravan Salon, který se konal ve dnech od 28. srpna do 5. září v Düsseldorfu, společnosti Mercedes-Benz a VanEssa mobilcamping názorně ukázaly, jak zajímavě mohou takové přestavby ve skutečnosti vypadat.
„Trh s obytnými vozy a automobily pro volný čas má pro nás v rámci našeho strategického směřování rostoucí význam. To platí i pro zcela novou generaci našeho Citanu, který je ideálním výchozím vozidlem pro přestavbu na malý kempinkový vůz. Proto jsme si pro jeho výstavní premiéru záměrně vybrali veletrh Caravan Salon.
Společně s firmou VanEssa mobilcamping názorně ukazujeme, jaké kvality pro kempování nabízí,“ říká Klaus Rehkugler, vedoucí prodeje a marketingu divize Mercedes-Benz Vans. „Máme radost, že letos můžeme být znovu v Düsseldorfu, a těšíme se na odezvu zákazníků.“
Přehled nejdůležitějších předností nového modelu Citan
Mercedes-Benz představil 25. srpna nástupce modelu Citan v segmentu malých lehkých užitkových vozů. Zcela nově vyvinuté vozidlo zaujme na první pohled mnoha různými produktovými přednostmi.
Nový Citan nabízí v interiéru hodně místa a velkorysý úložný prostor. Jako první přijde na trh varianta Tourer a skříňová verze se standardní délkou a rozvorem náprav 2716 milimetrů. Poté budou následovat další varianty s dlouhým rozvorem a verze Mixto. Již Citan se standardní délkou nabízí v porovnání s předchůdcem více místa. Na uživatele čekají v interiéru navíc také četné odkládací schránky a úložné prostory.
Design nového modelu Citan se vyznačuje harmonickými proporcemi a smyslně tvarovanými plochami. Svalnatá ramena a rozšířené podběhy kol vyzařují sílu a emocionalitu – u malého lehkého užitkového vozu to jsou neobvyklé stylistické prvky. Mimořádnou dominantou interiéru je přístrojová deska se svými odvážnými tvary a horizontálním uspořádáním.
Pro značku typický komfort zajišťují mj. široké posuvné dveře na levé i pravé straně (standardně u verze Tourer, na přání pro skříňovou verzi) a aeroakustická opatření snižující aerodynamický hluk. Na přání mohou výbavu rozšířit komfortní prvky známé z osobních vozů, například THERMOTRONIC, KEYLESS GO a elektricky ovládaná parkovací brzda.
Nový Citan má na přání navíc informační a zábavní systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Mezi silné stránky systému MBUX patří mimo jiné koncept intuitivního ovládání prostřednictvím dotykového displeje, dotykových tlačítek na volantu a hlasových pokynů (Hey Mercedes), integrace chytrého telefonu nebo přijímač digitálního rozhlasového vysílání (DAB a DAB+). Pro nový malý lehký užitkový vůz s hvězdou je k dispozici také velký počet digitálních služeb Mercedes me connect. Zákazníci tak mohou kdykoli využívat spojení se svým vozidlem.
Vývojáři kladli mimořádný důraz na zajištění jízdních vlastností, které jsou pro značku Mercedes-Benz typické. Výsledkem je zcela nové nastavení podvozku – především jeho pružin, tlumičů a příčných zkrutných stabilizátorů.
V době uvedení na trh bude nabídka motorů pro nový Citan zahrnovat vznětový motor 1,5 litru ve třech výkonových stupních a dvě varianty zážehového motoru 1,3 litru. Mezi jejich společné přednosti patří rychlé reakce a vysoká hnací síla již při nízkých otáčkách a nízká spotřeba paliva. Všechny motory jsou kombinovány s funkcí ECO Start/Stop. Od druhé poloviny roku 2022 se bude Citan navíc dodávat také s elektrickým pohonem.
Zásadní hodnotou značky Mercedes-Benz je bezpečnost. Vysokou úroveň bezpečnosti nového modelu Citan zajišťuje odolný skelet karoserie s deformačními zónami a rozsáhlá výbava moderními asistenčními systémy; mnohé z nich, například asistent pro rozjezd do kopce Hill Start Assist, asistent pro jízdu v bočním větru, upozorňování na únavu ATTENTION ASSIST a Mercedes-Benz Nouzové volání, se dodávají standardně. Tyto systémy podporují řidiče v nejrůznějších situacích a usnadňují mu řízení.
Podrobné informace o novém modelu Citan včetně technických údajů jsou k dispozici na online platformě Mercedes me media na adrese media.mercedes-benz.com a na globálním portálu Daimler pro média na media.daimler.com.
Malý kempinkový vůz s moduly VanEssa
V případě víceúčelových malých lehkých užitkových vozů pro volný čas se nejčastěji používá koncept snadné a rychlé přestavby z vozidla pro každodenní provoz na malý kempinkový automobil využitím nábytkových modulů, které lze do vozu flexibilně namontovat, resp. je z vozu také snadno vyjmout. Mercedes-Benz společně s firmou VanEssa mobilcamping, jedním z předních výrobců v tomto segmentu trhu, na veletrhu Caravan Salon 2021 názorně předvedl dvě praktická řešení koncipovaná na základě nového modelu Citan Tourer: mobilní kempinkovou kuchyňku a spací systém.
Systémová kuchyň VanEssa pro zadní část vozidla vychází ze zásuvkového systému a zahrnuje: integrovaný vařič na plynové kartuše, dřez s nádrží na 13 litrů vody a kompresorovou chladničku o objemu 31 litrů. K dispozici je také dostatek prostoru pro nádobí a zásobu potravin. Kuchyňský modul má hmotnost 60 kilogramů a jeho montáž do vozu, resp. demontáž z vozu je otázkou několika minut. Nabídka různých barev otvírá prostor pro individualizaci.
Spací systém VanEssa promění zadní část interiéru malého lehkého užitkového vozu po několika úkonech v komfortní dvojlůžko. O příjemný odpočinek a spánek se postará velmi kvalitní matrace. Za jízdy je systém uložen v zavazadlovém prostoru nad mobilní kuchyní. Zadní sedadla lze bez omezení používat. Spací modul pro nový Citan má šířku 115 centimetrů a délku 189 centimetrů, takže jej mohou používat dvě osoby
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.