Dacia potvrzuje své ambice v segmentu C novým rodinným sedmimístným modelem za méně než 15 000 €. Dacia Jogger se představuje jako čtvrtý pilíř produktové strategie značky Dacia. Po malém městském 100 % elektrickém voze (Spring), kompaktním voze (Sandero) a SUV (Duster) přichází Dacia s přepracovaným rodinným modelem se 7 místy. Tato novinka přichází v rámci obnovy sortimentu Dacia, jež bude do roku 2025 završena dalšími dvěma novými modely.
DYNAMICKÁ LINIE
Dacia Jogger má vertikální přední masku s širokou mřížkou, která je typická pro značku Dacia. Výrazné blatníky, kola v rozích karoserie a spoiler na zadních dveřích dodávají vozu dynamiku. Svislá zadní světla zajišťují co největší vstup do zavazadlového prostoru a jejich tvar zvýrazňuje široké zadní blatníky a dotváří tak robustní vzhled vozu. Dacia Jogger podporuje outdoorový styl střešními lištami, zvýrazněnými podběhy a vysokou světlou výškou (200 mm bez zatížení), díky čemuž se přizpůsobí jakémukoliv typu vozovky.
VELKORYSÉ ROZMĚRY
Je vybavena koly o velkém průměru (660 mm) s vysokou bočnicí pneumatiky. Dacia Jogger tak vyzařuje dojem robustnosti. Její velkorysý rozvor 2,90 m, výška kabiny 912 mm a svislá zadní část (svislá zadní světla, velmi široké zadní dveře, nízko položený práh) přispívají k vnitřní prostornosti, včetně zavazadlového prostoru. Zvětšená délka zadních dveří a boční odsazení na úrovni oken (30 mm) usnadňují nastupování na zadní sedadla. Dacia Jogger je se svými 4,55 m nejdelším vozem v nabídce Dacia. Tyto rozměry jsou nejen rodinami vyhledávány pro mnohostranné každodenní využití.
SVĚTELNÝ PODPIS VE TVARU PÍSMENE Y
Přední a zadní optika zahrnuje nový světelný podpis Dacie ve tvaru Y. Technologie LED byla využita v předních denních světlech i v potkávacích světlech. Kromě snížené spotřeby elektřiny, poskytují lepší světelnou účinnost jak ve dne, tak hlavně v noci, tím i lepší viditelnost sebe a ostatních účastníků provozu.
MODULÁRNÍ STŘEŠNÍ LIŠTY
Některé verze Dacia Jogger jsou vybaveny modulárními podélnými střešními lištami, které je možné upravit jen několika otočeními klíče na příčníky. Střešní lišty se mohou využít pro jakoukoliv přepravu včetně té neočekávané, nosič vytvořený z těchto lišt unese až 80 kg (kola, lyže, střešní box apod.). Tento důmyslný patentovaný systém ztělesňuje ducha Dacie: chytrý, praktický, jednoduchý a ekonomický.
ŠIROKÁ PALUBNÍ DESKA
Dojem z interiéru podtrhují kvalitní materiály a vhodně zvolené barevné kombinace. Dacia využila horizontálně členěnou palubní desku jejíž horní a spodní část odděluje středový pás, který může být čalouněný textilií. Nad tímto pásem se nacházejí důležité prvky pro řidiče (přístrojový štít, multimediální obrazovka) a pod ním, stále na dosah ruky, ovládání manuální, či automatické klimatizace. Stejný textilní potah se nachází na středové loketní opěrce a loketních opěrkách předních dveřích.
POHODLÍ PRO VŠECHNY CESTUJÍCÍ
V závislosti na verzi využívají cestující ve druhé řadě sklopné stolky vybavené držákem pohárku. Jsou posuvné o 70 mm, čímž se přizpůsobí potřebám každého pasažéra. 2. řada je vybavena také dvěma úchyty ISOFIX pro auto sedačky na krajních sedadlech. Díky tomu je zajištěno optimální uchycení sedačky a tím i bezpečnost dětí.
Co se týče cestujících ve 3. řadě, každý má samostatné sedadlo, loketní opěrku a výklopné zadní okénko pro lepší výhled na silnici. Všechny řady sedadel mají stropní světlo. Výška sedadel (375 mm ve 2. řadě 2; 236 mm ve 3. řadě) poskytuje ještě větší komfort na zadních sedadlech 2. a 3. řady.
ÚLOŽNÝ PROSTOR VE VŠECH ŘADÁCH
Dacia Jogger disponuje 24 litry úložných prostorů rozmístěných po celém vozidle, takže je mohou využívat všichni cestující. Mezi ty hlavní patří uzavřená přihrádka v palubní desce o objemu 7 litrů, úložný prostor v předních a zadních dveřích, kam se vejde litrová láhev, uzavřená středová schránka o objemu 1,3 litrů a celkem šest držáků na nápoje.
MULTIFUNKČNÍ VŮZ
Zadní prostor je tvořen lavicí s třemi sklopnými sedadly 2/3-1/3 (ve 2. řadě) a dvěma samostatnými sklopnými pevně umístěnými sedadly 50/50 (ve 3. řadě).
Maximální kapacita nákladu dosahuje 1 819 litrů VDA v pětimístné verzi, pokud je 2. řada sklopená!
V sedmimístné verzi je kapacita nákladu 1 807 litrů VDA, pokud je 2. řada sklopená a 3. řada vyjmuta. 3. řadu je možné také přiklopit k lavici 2. řady, kterou lze rovněž složit. V této pozici je objem nákladního prostoru až 1 594 litrů VDA.
VYNIKAJÍCÍ PŘÍSTUP I DO TŘETÍ ŘADY
Díky délce 4,55 m a velkorysému rozvoru 2,90 m poskytuje Dacia Jogger nejlepší prostornost na trhu. 2. řada přestavuje dobrou úroveň komfortu stejnou výškou sedadel (758 mm) i prostorem pro nohy a kolena jako vpředu. Dacia Jogger nabízí nejlepší přístup do 3. řady díky výklopnému mechanismu druhé řady. Světlá výška 855 mm a prostor pro kolena (127 mm) ve 3. řadě ji řadí mezi nejlepší sedmimístná vozidla na trhu, jelikož umožňuje pohodlné sezení dvou dospělých osob.
ePRAKTICKÝ A VARIABILNÍ ZAVAZADLOVÝ PROSTOR
Objem kufru je 708 litrů VDA při konfiguraci s 5 místy a 160 litrů VDA v konfiguraci se 7 místy. Díky výšce nákladového prostoru (661 mm) a délce zavazadelníku (1 150 mm) mohou rodiny vodorovně převážet dětský kočárek a dětské kolo, aniž by musely odmontovat sedadlo, stačí sklopit jednu sedačku ve 3. řadě. Sportovci mohou převážet kompletní golfovou soupravu, pokud jednoduše vyjmou 3. řadu. Aby se lépe využil prostor a doprava byla bezpečnější, kufr má elastické popruhy a čtyři upevňovací oka. Je zde rovněž zabudována zásuvka na 12V. Dacia Jogger je také vybavena třemi háčky: dvěma v kufru a jedním vpředu na straně spolujezdce. Ideální k zavěšení tašky.
PLATFORMA NOVÉ GENERACE DACIA
Rodina platforem CMF-B byla uvedena u třetí generace modelů Sandero, Sandero Stepway a Logan a představuje srdce produktové strategie u modelů segmentu B a C. Dacia Jogger využívá specifický zadní modul pro délku do 4,55m a poskytuje tak prostor a multifunkční využití vozu segmentu C.
Aerodynamika vozidla byla při vývoji na předním místě, a i díky ložiskům kol s nízkým třením, zakrytování podvozku a další optimalizaci, jako třeba automaticky ovládaným klapkám v přední části se povedlo docílit velmi nízké spotřeby paliva a emisí CO2
NOVÝ MOTOR TCE 110
Dacia Jogger je vybavená zcela novým benzínovým motorem TCe 110 s manuální šestirychlostní převodovkou. TCe 110 je tříválcový motor 1.0 L turbo s přímým vstřikováním paliva o výkonu 110 koní. Hliníkový blok motoru umožnil snížit jeho váhu. Tento motor s točivým momentem 200 Nm je nejvýkonnější z řady nabízené u Dacia Jogger.
Nový TCe 110 představuje technické inovace, které zvyšují jeho výkon, zlepšují spotřebu paliva a snižují emise CO2. Variabilní časování ventilů, variabilní olejové čerpadlo a využití řady účinnějších materiálů podporují výkon a snižují spotřebu paliva a opotřebení. Integrované výfukové potrubí, filtr pevných částic a přímé vstřikování pomáhají snižovat emise CO2. Takto vybavený motor TCe 110 kombinuje nejnovější technologie a nabízí zákazníkům nejlepší potěšení z jízdy a nejlepší možný poměr výkon / spotřeba.
DACIA LPG: DVOJÍ PALIVO BENZÍN-LPG
Dacia je jediný konstruktér, který nabízí kompletní řadu vozidel na dvojí palivo, benzín a plyn LPG. Tovární implementace této technologie zaručuje bezpečnost a spolehlivost. Trvání konstrukční záruky, servisní intervaly a náklady na údržbu, kapacita palivové nádrže je identická jako u benzínové verze (nádrž LPG se nachází na místě rezervního kola). Smíšená spotřeba v cyklu WLTP začíná u 7.6 L/100 km* (čili 121 g CO2/km*) na motor 1.0 L TCe 100 LPG.
Při jízdě na LPG vypouští Dacia Jogger průměrně o 10 % emisí CO2 méně než odpovídající benzínový motor. Poskytuje navíc dojezd přes 1 100 km díky svým 2 nádržím: 40 L na LPG a 50 L na benzín. Použití LPG u Dacie je snadné, zpříjemňuje řízení, snižuje emise CO2 a umožňuje velký dojezd na jednotankování. V některých zemích lze při používání dvojího paliva benzín/LPG využít různé pobídky, nižší daň,nízkou nákupní cenu v čerpací stanici nebo absenci ekologické přirážky či omezení provozu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.