Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

AutoRoad.cz / Pavel Stavebník, 5. května 2021, 00:22 Google+

22 let od premiéry prvního modelu FABIA uvádí společnost ŠKODA AUTO na trh čtvrtou generaci tohoto oblíbeného vozu. Ten je poprvé postaven na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a nabízí nejvelkorysejší prostor ve své třídě, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů. Nová FABIA se také může pochlubit tradičními přednostmi vozů ŠKODA, mezi které patří přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty, vysoká funkčnost a mnoho Simply Clever prvků.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Thomas Schäfer, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO, říká: „FABIA je nedílnou součástí našeho portfolia již více než dvacet let. Ztělesňuje také ústřední hodnoty značky ŠKODA. Čtvrtá generace má všechny předpoklady k tomu, aby pokračovala v úspěchu předchozích modelů. Nabízí vice místa než konkurenční vozy, skvělé možnosti konektivity, nové asistenční systémy a emocionální vzhled. Zkrátka vše, co řidič potřebuje – a ještě něco navíc.”

img-responsive

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

ŠKODA FABIA je poprvé postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, která umožňuje vytvořit větší vnitřní prostor. FABIA značně narostla a délkou 4 108 mm poprvé překonává hranici čtyř metrů. Objem zavazadlového prostoru, který byl i doteď největší ve své třídě, se zvětšil o dalších 50 l z 330 l na 380 l. Díky platformě MQB A0 je nová FABIA vybavena mnoha asistenčními systémy, které dosud nabízely spíše vozy vyšších tříd. Společně s vyšší torzní tuhostí karoserie tak FABIA přináší vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti.

img-responsive

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Emocionální vzhled, nejlepší aerodynamika ve své třídě a dojezd vice než 900 km
Nová FABIA zaujme emocionálním vzhledem a sebevědomými proporcemi. Sportovní vzhled podtrhují ostře řezané přední světlomety a zadní světla s moderní LED technikou, která zdobí krystalické prvky. V interiéru s novým designem upoutají pozornost symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou, horizontální dekorační lišty a digitální přístrojový panel nabízený na přání. Při uvedení na trh budou k dispozici výbavové stupně Ambition a Style. Později je doplní sportovní verze MONTE CARLO. Čtyři benzinové motory aktuální generace Evo koncernu Volkswagen pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). Díky nejlepší aerodynamice ve své třídě dosahuje FABIA součinitele odporu vzduchu cx 0,28. V kombinaci s 50l nádrží dostupnou na přání tak její dojezd činí více než 900 km v režimu WLTP. Premiéru ve voze ŠKODA má pět nových Simply Clever prvků.

img-responsive

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Čtvrtá generace modelu ŠKODA FABIA vyrostla
Má emotivnější vzhled, je větší, modernější a dále rozvíjí designový jazyk značky ŠKODA. Skulpturální tvary, dynamické proporce a ostře řezané přední světlomety a zadní světla vybavená LED technologií dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. Díky modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen narostly vnější rozměry a také vnitřní prostor. Díky promyšleným prvkům, mezi které patří aerodynamická kola a aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod vzduchu na předním nárazníku, nabízí nová FABIA nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě cx 0,28.

img-responsive

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO, říká: „Čtvrtá generace modelu FABIA představuje další krok ve vývoji emocionálního designového jazyka značky ŠKODA. Díky novým proporcím působí náš základní model mnohem sportovnějším a vyzrálejším dojmem. Současně nová FABIA na první pohled zosobňuje moderní životní styl. Základ modelu FABIA jsme záměrně neměnili. Jako typický vůz ŠKODA je FABIA funkční, praktický společník pro každodenní cestování.“

img-responsive

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled. | foto: Škoda Auto

Skulpturální tvary, například na kapotě motoru, dynamické proporce, moderní světla, která využívají
LED technologii, a krystalické prvky typické pro vozy ŠKODA – to vše dodává nové generaci emocionální vzhled. Malá designová novinka se nachází na předních dveřích, kde linie karoserie naznačují charakteristický trojúhelníkový tvar české vlajky. Ostře řezané přední světlomety, které standardně využívají LED technologii, dosahují až k masce chladiče. Full LED varianta nabízí intenzivnější potkávací a dálkové světlo a také přisvěcování v zatáčkách a při odbočování. Na přání jsou také nabízena Top LED zadní světla.

Větší navenek, prostornější uvnitř
Ve srovnání s předchozími generacemi došlo u modelu ŠKODA FABIA k nárůstu všech rozměrů. Délkou 4 108 mm tak FABIA poprvé překonává hranici čtyř metrů. Přitom se téměř podařilo udržet hmotnost třetí generace. Ve srovnání s předchůdcem se délka zvětšila o 111 mm a rozvor o 94 mm na 2 564 mm. Vůz je nyní také o 48 mm širší – celková šířka činí 1 780 mm. Zvětšené rozměry rovněž znamenají, že je vůz prostornější uvnitř. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě, který nabízela již předchozí generace, dále narostl o 50 l na 380 l. Po sklopení zadních sedadel je pak objem 1 190 l.

img-responsive

Škoda Fabia - větší navenek, prostornější uvnitř | foto: Škoda Auto

Aerodynamika: FABIA nabízí nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě cx 0,28 U nového vozu ŠKODA FABIA se podařilo snížit hodnotu součinitele odporu vzduchu z cx 0,32 předchozí generace na cx 0,28. FABIA se tak pyšní nejlepší hodnotou ve své třídě. Vývoj aerodynamiky probíhal z velké části pomocí simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics). Za dobu tří a půl let provedli konstruktéři společnosti ŠKODA AUTO více než 3 000 výpočtů simulací proudění.

Žaluzie chladiče ušetří při rychlosti 120 km/h až 0,2 l/100 km
Důležitým prvkem jsou inovativní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku. ŠKODA FABIA je prvním modelem ve své třídě, který je používá. Pokud systém vyhodnotí, že chlazení není nutné, lamely se samy přivřou, čímž se zlepší aerodynamika. Při konstantní rychlosti 120 km/h díky tomu dochází k úspoře paliva až o 0,2 l/100 km. FABIA tak vypouští až o 5 g méně CO2/km. V případě plně otevřených žaluzií proudí dovnitř maximální množství vzduchu, což umožňuje maximální chlazení, které je využito během krátkých zastávek.

Snížení úplavu na zádi a aero kola poprvé v nabídce
Zhruba třetinu celkového odporu vzduchu způsobuje úplav v zadní části vozu, tedy víření vzduchu na zádi. Nová ŠKODA FABIA má větší spoiler pátých dveří a boční finlety, které zlepšují proudění vzduchu v zadní části. Aerodynamické kryty vnějších zpětných zrcátek snižují odpor vzduchu a směřují jeho proudění směrem k zádi. Na přídi usměrňují otvory v předním nárazníku, tzv. vzduchové clony Air Curtain, aerodynamicky tok vzduchu kolem vozu a kol. Protože samotná kola vytváří zhruba 25 % odporu vzduchu, nabízí ŠKODA FABIA poprvé kola s aerodynamickými plastovými kryty. Ty jsou kompatibilní s koly Proxima a Procyon. Velkou část podvozku nyní zaplňuje dvanáct krytů místo dosavadních tří, a to zejména v oblasti motorového prostoru a náprav, které jsou pro aerodynamiku důležité.

Snížení hluku v interiéru pomocí aeroakustické simulace
Při vývoji nového vozu FABIA využila společnost ŠKODA AUTO ke snížení hluku větru poprvé také novou metodu aeroakustické simulace. Pomocí výpočtů založených na simulacích metodou výpočetní dynamiky tekutin je možné detekovat vzduchové turbulence, místa, kde se odtrhává vzduch od karoserie, a vibrace na bočních oknech, která způsobují pískání a zvýšený hluk v kabině vozu. Zdroje hluku je tak možné lokalizovat a odstranit, například novým nastavením polohy vnějších zpětných zrcátek.

img-responsive

Škoda Fabia - větší navenek, prostornější uvnitř | foto: Škoda Auto

Nové barvy a kola o průměru až 18"
Nová FABIA nabízí devět barev karoserie, mezi které patří také nové metalické odstíny oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odstíny šedá Graphite a černá Magic jsou také použity jako kontrastní barvy pro střechu, kryty vnějších zpětných zrcátek a rámeček masky chladiče. Nabídka kol zahrnuje 15" ocelová kola a devět kol z lehké slitiny o průměru od 15" do 18". Vrcholnou variantou jsou na přání nabízená černá leštěná 18" kola Libra z lehké slitiny.

Interiér nového vozu FABIA kombinuje emocionální vzhled a ergonomické vlastnosti. V interiéru zaujme samostatně stojící obrazovka infotainmentu o velikosti až 9,2". Nová FABIA nabízí moderní infotainment a k tomu poprvé i digitální přístrojový panel s 10,25" displejem k dostání na přání. Premiéru slaví také komfortní prvky známé spíše z vozů vyšší třídy jako například vyhřívané čelní sklo a vyhřívaný volant, rovněž dostupné na přání. Při uvedení na trh bude ŠKODA FABIA k dispozici ve dvou výbavových stupních.

img-responsive

Škoda Fabia - větší navenek, prostornější uvnitř | foto: Škoda Auto

Nabízí díky rozvoru zvětšenému o 94 mm oproti předchozímu modelu ještě více místa především pro cestující na zadních sedadlech. Rozvorem 2 564 m překonává FABIA dokonce první generaci modelu OCTAVIA z roku 1996, která měla rozvor 2 512 mm. Nová FABIA bude při uvedení na trh dostupná ve dvou tradičních výbavových stupních Ambition a Style. Pocit prostornosti dále zvyšuje nový design interiéru. Šíři interiéru podtrhují symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a horizontální dekorační lišty v pěti různých barvách v závislosti na výbavovém stupni. Přední část přístrojové desky je čalouněna látkou s kontrastními švy. Nový design umocňují velké kulaté boční výdechy ventilace s chromovaným rámečkem a nové chromované vnitřní kliky dveří.

img-responsive

Škoda Fabia - větší navenek, prostornější uvnitř | foto: Škoda Auto

Čtvrtá generace modelu FABIA nabízí čtyři motory nové generace Evo koncernu Volkswagen. ŠKODA AUTO tak v porovnání s předchozím modelem rozšiřuje paletu pohonných jednotek. Širší než dosud je také výkonové spektrum, které sahá od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). Motory splňují přísnou emisní normu Euro 6d. V kombinaci s 50l nádrží, která je k dispozici na přání, tak činí dojezd u tříválcových motorů více než 900 km v režimu WLTP.

img-responsive

Škoda Fabia - naftový motor ani hybrid nenajdete, pohon zajišťují agregáty MPI a TSI | foto: Škoda Auto

Johannes Neft, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za oblast Technického vývoje, říká: „Všechny motory generace Evo nového vozu FABIA jsou ještě úspornější než motory předchozí generace. U motoru MPI, který byl vyvinut pro celý koncern Volkswagen a je vyráběn v České republice, se podařilo snížit spotřebu paliva a emise a zvýšit výkon o 4 kW." Všechny pohonné jednotky splňují emisní normu Euro 6d. Novou vrcholnou motorizací je 1,5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Výkonové verze do 70 kW (95 k) jsou vybaveny pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Nárůst výkonu motoru MPI vyvinutého společností ŠKODA AUTO
Základním motorem modelu FABIA s pohonem předních kol je benzinový motor MPI s vícebodovým vstřikováním paliva. Tříválec 1,0 MPI má objem 1,0 l a nabízí výkon 59 kW (80 k). V porovnání s předchozím modelem vzrostl výkon o 4 kW (5 k). Motor byl vyvinut společností ŠKODA AUTO a je vyráběn v České republice.

Inovativní vrstva nanášená pomocí plazmy snižuje spotřebu paliva a emise
U obou motorů 1,0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců nahrazeny plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce 150 mikrometrů (0,15 milimetru). Tento technicky inovativní proces snižuje vnitřní tření a optimalizuje tím i spotřebu paliva a emise. Díky lepšímu rozdělení a lepšímu odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru.

Nová vrcholná motorizace s aktivním řízením válců
Čtvrtá generace vozu ŠKODA FABIA nabízí novou vrcholnou motorizaci. Čtyřválcový motor 1,5 TSI má výkon 110 kW (150 k) a je vybaven aktivním řízením válců (ACT). Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2. Všechny motory TSI modelu ŠKODA FABIA jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Nová FABIA nabízí moderní infotainment systémy poslední generace s úhlopříčkou až 9,2". Pomocí zabudované karty eSIM je vždy online, což umožňuje příjem internetového rádia nebo přístup k rozsáhlým mobilním online službám ŠKODA Connect nebo k novým aplikacím infotainmentu. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze připojit chytré telefony. Nabíjecí box pro smartphone umožňuje jejich bezdrátové nabíjení. Vrcholný infotainment Amundsen lze ovládat i gesty nebo pomocí digitální asistentky Laury.

Nová ŠKODA FABIA nabízí volbu ze tří systémů infotainmentu. Základní systém Swing s barevným displejem o velikosti 6,5" má vícedotykové ovládání, digitální DAB tuner a standardně čtyři reproduktory vpředu. Bolero s displejem o velikosti 8" přináší bluetooth s hlasovým ovládáním a navíc dva reproduktory se surround funkcí v zadních dveřích. Díky bezdrátové technologii SmartLink lze prostřednictvím Android Auto a Apple CarPlay připojit chytré telefony. Nabíjecí box pro smartphone, který je k dispozici na přání, umožňuje bezdrátové nabíjení mobilního telefonu.

Vrcholný infotainment Amundsen s navigací a hlasovým ovládáním s online podporou
Infotainment systém Amundsen má konfigurovatelný 9,2" displej a disponuje navigací s online podporou. K volitelným prvkům patří také zřízení wi-fi hotspotu. Po připojení mobilního telefonu lze spustit službu pro streamování hudby. SSD disk s kapacitou 64 GB je určen k ukládání mapových podkladů, které lze online aktualizovat. Součástí výbavy je také ovládání gesty. Na přání lze objednat hlasové ovládání pomocí digitální asistentky Laury s online podporou. Laura rozumí pokynům v celkem 15 jazycích. K nabíjení dalších mobilních přístrojů slouží ve voze FABIA až pět USB-C konektorů. Jeden z nich se nachází u vnitřního zpětného zrcátka, kterým lze například napájet palubní kameru. O lepší hudební přednes se stará na přání dodávaný sound systém ŠKODA s dodatečným zesilovačem a subwooferem umístěným v zavazadlovém prostoru.

img-responsive

Škoda Fabia - větší navenek, prostornější uvnitř | foto: Škoda Auto

Aplikace infotainmentu zobrazují zprávy, počasí, kalendář a upozornění na nebezpečné dopravní situace
Řidič si může založit účet ŠKODA Connect přímo přes displej infotainment systému Amundsen nebo přenést již existující účet do vozu FABIA. Snadno lze také stáhnout nové aplikace infotainmentu, které zobrazují zprávy a počasí, poskytují přístup k osobnímu Google kalendáři nebo upozorňují na nebezpečné situace. Amundsen také umožňuje používání mnoha mobilních online služeb ŠKODA Connect. Mezi ně patří eCall, který v případě nehody automaticky spustí tísňové volání, služba Proaktivní servis (Pomoc na cestě), rozsáhlé služby vzdáleného přístupu pomocí aplikace MyŠKODA a webový portál ŠKODA Connect.

Vytisknout

Diskuze: Nová Škoda Fabia je větší a atraktivnější. Naftový motor ani hybrid nenajdete

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda Scala

Test: Škoda Scala 1.5 TSI DSG – nejlepší Škoda v poměru cena/výkon?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud