Zatímco v loňském a předloňském roce se Jawa Moto z Týnce nad Sázavou kvůli dopadům ekonomické krize dostala na dno, letos do října jí stoupla produkce meziročně o 93 procent na více než tisícovku kusů, což je nejvíce za poslední tři roky. Informoval o tom deník E15 ve svém pondělním vydání.
„Nárůst prodeje motocyklů v letošním roce je v podstatě návrat na prodejní čísla z předkrizového období. Je způsoben především nárůstem prodejů v Latinské Americe a částečně v Rusku,“ řekl deníku E15 ředitel Jawy Moto František Hruška. Latinská Amerika a další trhy mimo Evropskou unii jsou pro Jawu Moto a prodej jejich motocyklů s tradičními dvoudobými motory zajímavé i proto, že dotyčné země mají benevolentnější ekologické předpisy. V letošním roce prodá firma zhruba 1500 motocyklů. „V roce 2012 očekáváme, že bychom mohli prodat zhruba dva tisíce motocyklů,“ podotkl. Loni i předloni to nebylo ani osm stovek. V Latinské Americe nyní hodlá na Jawu více upozornit i tamní dovozce. Na zářijové motocyklové výstavě v Buenos Aires proto představil i čtyřdobý motocykl Jawa 660 Sportard, se kterým chce v příštím roce uskutečnit expedici z Aljašky do argentinského města Ushuaia, a spojit tak nejsevernější a nejjižnější místo amerického kontinentu.
Podle analytika Jana Malého z české pobočky PricewaterhouseCoopers stojí za nárůstem výroby a prodejů Jawy to, že se firmě podařilo najít skulinu na zahraničním trhu a stejně jako před časem výrobcům automobilů těžit z oživení poptávky. „Je to dobrá zpráva pro český export, zejména v době, kdy lze očekávat další ekonomické ochlazení. To bude mít výrazný dopad na poptávku po motocyklech zejména na trzích, kde motorka není považována za běžný dopravní prostředek, ale spíše jako prostředek trávení volného času,“ řekl deníku E15 Malý. Pro příští rok navíc chystá Jawa novinku v podobě motocyklu s čtyřdobým litrovým motorem vlastní konstrukce, jehož vývoj firma dokončila nedávno.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?