Zatímco v loňském a předloňském roce se Jawa Moto z Týnce nad Sázavou kvůli dopadům ekonomické krize dostala na dno, letos do října jí stoupla produkce meziročně o 93 procent na více než tisícovku kusů, což je nejvíce za poslední tři roky. Informoval o tom deník E15 ve svém pondělním vydání.
„Nárůst prodeje motocyklů v letošním roce je v podstatě návrat na prodejní čísla z předkrizového období. Je způsoben především nárůstem prodejů v Latinské Americe a částečně v Rusku,“ řekl deníku E15 ředitel Jawy Moto František Hruška. Latinská Amerika a další trhy mimo Evropskou unii jsou pro Jawu Moto a prodej jejich motocyklů s tradičními dvoudobými motory zajímavé i proto, že dotyčné země mají benevolentnější ekologické předpisy. V letošním roce prodá firma zhruba 1500 motocyklů. „V roce 2012 očekáváme, že bychom mohli prodat zhruba dva tisíce motocyklů,“ podotkl. Loni i předloni to nebylo ani osm stovek. V Latinské Americe nyní hodlá na Jawu více upozornit i tamní dovozce. Na zářijové motocyklové výstavě v Buenos Aires proto představil i čtyřdobý motocykl Jawa 660 Sportard, se kterým chce v příštím roce uskutečnit expedici z Aljašky do argentinského města Ushuaia, a spojit tak nejsevernější a nejjižnější místo amerického kontinentu.
Podle analytika Jana Malého z české pobočky PricewaterhouseCoopers stojí za nárůstem výroby a prodejů Jawy to, že se firmě podařilo najít skulinu na zahraničním trhu a stejně jako před časem výrobcům automobilů těžit z oživení poptávky. „Je to dobrá zpráva pro český export, zejména v době, kdy lze očekávat další ekonomické ochlazení. To bude mít výrazný dopad na poptávku po motocyklech zejména na trzích, kde motorka není považována za běžný dopravní prostředek, ale spíše jako prostředek trávení volného času,“ řekl deníku E15 Malý. Pro příští rok navíc chystá Jawa novinku v podobě motocyklu s čtyřdobým litrovým motorem vlastní konstrukce, jehož vývoj firma dokončila nedávno.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.