Zatímco v loňském a předloňském roce se Jawa Moto z Týnce nad Sázavou kvůli dopadům ekonomické krize dostala na dno, letos do října jí stoupla produkce meziročně o 93 procent na více než tisícovku kusů, což je nejvíce za poslední tři roky. Informoval o tom deník E15 ve svém pondělním vydání.
„Nárůst prodeje motocyklů v letošním roce je v podstatě návrat na prodejní čísla z předkrizového období. Je způsoben především nárůstem prodejů v Latinské Americe a částečně v Rusku,“ řekl deníku E15 ředitel Jawy Moto František Hruška. Latinská Amerika a další trhy mimo Evropskou unii jsou pro Jawu Moto a prodej jejich motocyklů s tradičními dvoudobými motory zajímavé i proto, že dotyčné země mají benevolentnější ekologické předpisy. V letošním roce prodá firma zhruba 1500 motocyklů. „V roce 2012 očekáváme, že bychom mohli prodat zhruba dva tisíce motocyklů,“ podotkl. Loni i předloni to nebylo ani osm stovek. V Latinské Americe nyní hodlá na Jawu více upozornit i tamní dovozce. Na zářijové motocyklové výstavě v Buenos Aires proto představil i čtyřdobý motocykl Jawa 660 Sportard, se kterým chce v příštím roce uskutečnit expedici z Aljašky do argentinského města Ushuaia, a spojit tak nejsevernější a nejjižnější místo amerického kontinentu.
Podle analytika Jana Malého z české pobočky PricewaterhouseCoopers stojí za nárůstem výroby a prodejů Jawy to, že se firmě podařilo najít skulinu na zahraničním trhu a stejně jako před časem výrobcům automobilů těžit z oživení poptávky. „Je to dobrá zpráva pro český export, zejména v době, kdy lze očekávat další ekonomické ochlazení. To bude mít výrazný dopad na poptávku po motocyklech zejména na trzích, kde motorka není považována za běžný dopravní prostředek, ale spíše jako prostředek trávení volného času,“ řekl deníku E15 Malý. Pro příští rok navíc chystá Jawa novinku v podobě motocyklu s čtyřdobým litrovým motorem vlastní konstrukce, jehož vývoj firma dokončila nedávno.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.