Max Biaggi se konečně dočkal a ze Spojených států amerických odjíždí jako vedoucí jezdec mistrovství světa superbiků, když si připsal letos už třetí neuvěřitelný double, byť s pomocí štěstěny v podobě odstoupení suveréního Carlose Checy. Jakuba Smrže potkala podobná lapálie a body taktéž neviděl.
Měl to být jeden z nejpovedenějších závodů sezony pro Jakuba Smrže. Od soboty to byl jeden z nejrychlejších jezdců víkendu, dokonce nějakou dobu byl držitelem traťového rekordu. Jenže jako by nepříjemným pádem v poslední části superpole, kdy měl už zajetý výborný čtvrtý čas, bylo radosti dost. Dva výpadky v obou závodech způsobené technickými závadami na jeho motocyklu Ducati 1198 F09 nebyly letos poprvé a tak co Jakub poctivě nastřádal v předešlých závodech, kdy desetkrát v řadě bodoval, jako by v Utahu zahodil. Jakubovi pod helmu samozřejmě nevidíme, ale nic pěkného tam neznělo.
Naopak úsměvy na všechny strany rozdával Ital Max Biaggi. Miláček brněnských tribun absolvuje na sklonku své veleúspěšné kariéry sezónu snů a americký závod jiného vítěze neměl. Šesté prvenství v půlce sezony, vedení v šampionátu i značek za Aprilii, nejvážnější adept na celkové prvenství mezi superbikery není.
Závod za velkou louží totiž odhalil skutečnost, že o titul se porvou už jen právě Max a Leon Haslam, který se na trůnu hřál už od úvodního klání v Phillip Island. Potkala ho totiž v druhé jízdě věc, která prostě musí někdy přijít. A to je jezdecká chyba, které se dopustil letos vůbec poprvé a pád znamenal první nulu. Dopoledne byl zaslouženě druhý.
Že závody dokáží být někdy kruté, o tom se dosytosti přesvědčil Carlos Checa. Pole position, nevídané na privátního jezdce, traťový rekord, suverénní a bezpečné vedení v obou závodech, ale když z toho v součtu nakonec není ani bod, pocit zmaru byl na místě. Jenže Carlos je zkušený pilot, se kterým nic už nezamává. Ale tyto dvě technické závady ho připravili o boj o titul.
Parádní prodloužený víkend pro aktéry WSBK potvrdila továrna Aprilie ještě čtvrtým a druhým místem Leona Camiera. Mladý Brit jakoby se po úvodních demolicí Aprílií RSV4 zklidnil a to je viditelně patrné na výsledcích. Leon může být jakkoli rychlý, ale pokud neprotne cílovou pásku, vše předtím zůstává neoceněno.
Jakub Smrž americké působení ve své TZ rozhodně pozitivně komentovat nebude: „Povedl se mi skvěle start, ale bohužel už na rovině než jsme dojeli do první zatáčky bylo znát, že motorka nejde, ještě jsem vůbec nevěděl, že mi motorka kouří a zhruba v půlce kola jsem začal cítit olej a po chvili si všiml vlajky, že musím zastavit. Tím pro mě závod skončil. Informace od šéfmechanika je poškozená vačka. Po první jízdě mechanici narychlo přehodili motor z druhý motorky. Povedl se mi start, než jsme dojeli do první zatáčky mě překvapivě předjelo asi 5 lidí a v 3. zatáčce jsem si ještě škrtnul o Haslama, což mě stálo další místa. Pak jsem se snažil v rámci možností bojovat o co nejlepší umístění, ale motorka měla celej závod 110 stupňů a nejela. Každou zatáčku jsem vyjížděl těsně za někým a před další zatáčkou už jsem byl zase tak daleko, že jsem nemohl předjíždět. Aby toho nebylo málo, tak mi to z ničeho nic 3 kola před cílem chcíplo. Prasknul rozvodový řemen. Nedá se ale nic dělat, to jsou závody a teď už musím přemýšlet jen nad dalším závodem v Misanu. Každopádně mě to mrzí, po parádních dvou tréninkových dnech se pak pokazí co může."
Supersporty pro Sofuogla V závodě supersportů opět došlo na souboj velké trojky. Předešlou vítěznou šňůru Lavertyho přerušil Kenan Sofuoglu a nadále zůstává ve vedení. Na Španěla Joana Lascorze na Kawasaki zbylo třetí místo. Jezdci královehradeckého týmu KL Intermoto Czech skončili na bodech. Gino Rea devátý, Roccoli třináctý.
Několik zajímavostí ze superbiků:
Jakub Smrž na BMW? Tým PATA BaG Racing s našim Jakubem Smržem plánuje červnové testy (10. – 11.) na italském okruhu Mugello, kdy by si měli osahat motocykl BMW S1000RR. Vážně totiž uvažují o nasazování bavorského motocyklu pro sezonu 2011. Italský tým by tak po neúspěšném zimním přechodu na Aprilii po několikaletém nasazování Ducati přešel k jiné značce motocyklu. Motorland Aragon místo Valencie Promotér WSBK Infront Sports se dohodl na tříleté smlouvě s novým supermoderním okruhem Motorland Aragon, který tak od sezony 2011 v kalendáři nahrazuje Valencii. Okruh ležící nedaleko Zaragozy, navržen známým německým architektem Hermannem Tilkem, bude hostitelem nejen superbiků, ale i MotoGP či CEV.
Změna pravidel Po třech letech od zavedení nových technických pravidel pro dvouválcové stroje, tedy motocykly Ducati 1198, dochází k jejich změně, která byla platná už pro závod v USA. Váhový limit se z původních 168 kg snížil o tří kilogramy na stávajících 165 kg. Změna se tak týká týmů Xerox Ducati, Althea, DFX Corse, Supersonic a PATA BaG Racing.
Návrat WSBK do Japonska Od roku 2012 chce mít Paolo Flamini, šéf Infrontu, v kalendáři závod v Japonsku. Tato velmi důležitá destinace a domov čtyř zúčastněných značek by se měla týkat jednoho z okruhů Motegi nebo Suzuka. Záleží na licenci udělované FIM.
Vstupenky na WSBK Brno Fanoušci superbiků mají možnost do konce června nakoupit levnější vstupenky v předprodeji na Brněnský závod. Druhý největší motoristický závod v ČR se koná 9.-11. července a na tuto akci lze pořídit vstupenky již od 490,- Kč, kdy pátek je zdarma i do paddocku.
WSBK USA 1.jízda: 1.Biaggi (ITA/Aprilia) 38'20.442 (161,26 km/h), 2.Haslam (GBR/Suzuki)+4.931, 3.Haga (JPN/Ducati)+6.432, 4.Camier (GBR/Aprilia)+8.576, 5.Corser (AUS/BMW)+11.150, 6.Byrne (GBR/Ducati)+11.243, 7.Scassa (ITA/Ducati)+12.432, 8.Guintoli (FRA/Suzuki)+15.145, Smrž (CZE/Ducati) DNF.
WSBK USA 2.jízda: 1.Biaggi (ITA) Aprilia RSV4 Factory 38'17.842 (161,442 kph), 2.Camier (GBR/Aprilia)+5.899, 3.Crutchlow (GBR/Yamaha)+7.363,4.Haga (JPN/Ducati)+8.842, 5.Corser (AUS/BMW)+9.473, 6.Guintoli (FRA/Suzuki)+12.293, 7.Byrne (GBR/Ducati)+12.483, 8.Rea (GBR/Honda)+15.959, Smrž (CZE/Ducati) DNF.
WSBK průběžně: 1.Biaggi 257, 2.Haslam 242, 3.Rea 151, 4.Checa 141, 5.Haga 135, 6.Toseland 132, 7.Corser 127, 8.Camier 115, 13.Smrž 61.
WSSP USA závod: 1.Sofuoglu (TUR/Honda) 33'45.278 (157,002 km/h), 2.Laverty (IRL/Honda)+1.028, 3.Lascorz (ESP/Kawasaki)+1.673, 4.Davies (GBR/Triumph)+13.209, 5.Pirro (ITA/Honda)+14.209, 6.Fujiwara (JPN/Kawasaki)+14.386, 7.Salom (ESP/Triumph)+14.603, 8.Harms (DEN/Honda)+20.582, 9.Rea (GBR/Honda)+22.895, 13.Roccoli (ITA/Honda)+28.393.
WSSP průběžně: 1. Sofuoglu 142, 2.Laverty 136, 3.Lascorz 128, 4.Davies 84, 5.Pirro a Salom 58, 7.Rea 54, 12.Roccoli 32.
V červnu se jede Misano, trať, na které Jakub Smrž získal své první superpole, a pak červencové Brno.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.