Na brněnském výstavišti si ve středu v rámci veletrhu Motosalon odbyl světovou premiéru nový velorex, na trh půjde pod označením Velor-x-trike. Základní verze bude stát 19 990 euro (asi půl milionu korun).
Opavský podnikatel Pavel Brída vybavil nový velorex nejmodernější a nejvýkonnější technikou, o které si původní hadraplán mohl nechat jen zdát. Na tříkolovém motocyklu nechybějí xenonová světla, anatomické sedačky, CD-DVD přehrávač, digitální tachometr s otáčkoměrem, LCD dotykové displeje, led-diody pro podsvícení podvozku a další „udělátka“ a „vychytávky“. A zatímco původní velorex stěží sváděl bitvu s autobusem, nový velorex s rychlostí rozhodně problém mít nebude, pod kapotou té nejsilnější verze se bude skrývat motor s výkonem 200 koní.
„Výroba trvala asi šest měsíců,“ řekl Brída při odhalení motocyklu. „Už to ale není velorex, bohužel, protože toto označení si nechal patentovat jeden polský občan, takže nemáme možnost používat tuto známku. Musel jsem vymyslet i vlastní název, je to tedy Velor-x-trike, trike jako tříkolka,“ dodal Brída s tím, že motocykl by se měl prodávat i na americkém a japonském trhu. „Nechtěl bych zmiňovat cenu prototypu, byla velmi vysoká, jsou to tisíce hodin práce, a ty vám nikdo nezaplatí. Základní cena bude začínat na 19 990 eur. Každý kus bude zvlášť stavěný, rozhodně nechceme začít sériovou výrobu,“ dodal podnikatel.
Původně plátěný plášť nahradil laminát a karbon. Skleněná střecha je odnímatelná. Zůstaly však i retro prvky, jakými jsou třeba pohonná jednotka s převodem na jedno zadní kolo přes řetěz, oblouk u dveří, také výrazný sklon zadní karoserie, žábra na motoru, dva výfuky nebo tankování vpředu s motocyklovým víčkem nádrže.
Technické údaje Objem: 1284 cm3 Výkon: 90kW/117 k@7800 Točivý moment: 132 Nm@5300 Hmotnost: do 500 kg (provozní) Cena: od 19 990 eur (asi půl milionu korun). Cena je bez DPH za základní model S s motorem do 750 cm3. Typy GL, GLS a R jsou dražší
Motor: čtyřdobý, kapalinou chlazený čtyřválec Honda SC 38E, DOHC/4, vrtání x zdvih 78 x 67,2 mm, kompresní poměr 9,6:1, 4 karburátory VEPB, otevřené košíky sání, elektrický startér, zapalování tranzistorové, pětistupňová převodovka, elektrická zpátečka, olejová náplň 4,6 l, mazání nucené oběhové, sekundární převod řetězem
Podvozek: rám svařený z chrommolybdenových trubek, vpředu dva plynokapalinové tlumiče (původně zadní část z jap. moto), vzadu hliníková kyvná vidlice Honda upravená a rozšířená na širší kolo, na plně nastavitelný tlumič, brzdy vpředu dva kotouče Nissin (Honda), čtyřpístové třmeny Brembo, vzadu kotouč Nissin, dvoupístový třmen Nissin + dvoupístový třmen Nissin pro ruční brzdu, pneu 215/40-16 vpředu, 225/40-18 vzadu, chromované ocelové ráfky s výpletem 7,5“/16“ vpředu, 8,5/18“ vzadu
Rozměry: délka 3800 mm, šířka 1900 mm, výška 1320 mm, světlá výška 180 mm, nádrž 30 l
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.