Nejvyšší představitel společnosti Toyota Motor Corporation učinil formou otevřeného dopisu osobní prohlášení, ve kterém se vyjádřil k právě skončenému 85. ročníku legendárního závodu 24 hodin Le Mans. Jak hodnotí vystoupení svého týmu? Uvidíme Toyotu i nadále v nejvyšší kategorii vytrvalostního motorsportu?
„Promiňte, že jsme to nedokázali“
Vážení,
za normální situace by bylo správné, abych začal poděkováním našim fanouškům za podporu, kterou nám poskytují. Ale tentokrát si myslím, že se nejprve musím obrátit na naše jezdce.
Naši jezdci mi před Le Mans řekli „Chceme, abys s námi byl na pódiu, až vystoupáme na nejvyšší stupínek. Hodně nám na tom záleží. Buď s námi a podpoř nás.“
Já jsem jim odpověděl „Vydejte ze sebe vše, důvěřujte našim vozům, které vám připravili naši mechanici a jděte do toho naplno.“
Přes tato slova, přes svůj slib jsem jim neumožnil splnit tento úkol. Je mi to velmi líto. Ačkoli naši jezdci měli důvěru v naši techniku, mohu říci jen to, že je mi to velmi líto. Opravdu hodně líto.
Věřím, že všichni naši technici, inženýři, mechanici i všichni naši dodavatelé, kteří se podílejí na stavbě našich vozů, to cítí stejně.
Protože se všemi těmito lidmi neseme a sdílíme ten velký závazek, dovolte mi ještě jednou říci „Promiňte, omlouvám se.“
Se všemi těmito lidmi a samozřejmě s našimi jezdci bych se nyní chtěl podělit o dvě věci.
Za prvé se obracím k našim fanouškům.
Je mi líto všech našich fanoušků, kteří nás tak horečně podporovali a kteří věřili ve vítězství Toyoty. Je mi líto toho, že se nám nepodařilo naplnit Vaše očekávání.
„Věřili jste nám po celou tu dobu, věřili jste nám po celých 24 hodin, od začátku až do konce. Za to Vám všem patří mé osobní a zcela upřímné poděkování. Děkuji. Děkuji Vám všem. Děkuji Vám a zároveň Vám slibuji, že se Toyota ze všech svých sil bude snažit napravit toto selhání a že znovu nastane den, kdy se společně objeví úsměv na našich tvářích.“
Za druhé se obracím k týmu Porsche.
Po loňské bitvě jsem od mnoha lidí z Porsche obdržel velké množství uznání za náš výkon. Abych mohl být i nadále nazýván rivalem, byl jsem přesvědčený o tom, že se musíme znovu a ještě lépe připravit na nadcházející měření sil. Musíme udělat vše pro to, abychom našim fanouškům poskytli vzrušující podívanou na náš vzájemný boj. Proto jsem náš tým vedl k přijetí odvážných výzev, k využití nových možností, technologií a dovedností. I přes to však Toyota nedokázala fanouškům připravit podobný souboj, jako byl ten v loňském roce.
Blahopřeji týmu Porsche a zároveň mu děkuji.
Tentokrát jsme se ani my, ani Porsche nedokázali vyvarovat problémům, které postihly naše hybridní vozy během závodu trvajícího celých 24 hodin. Ani vítězný vůz #2, ani náš vůz #8, kterým se, jako jediným, podařilo dokončit tento náročný závod, se nevyhnuly potížím a byly nuceny podstoupit časově náročnou opravu, aby byly schopné dokončit celý závod a přetnout cílovou čáru.
Je možné, že technologie hybridního pohonu, kterou používáme v rámci vytrvalostních závodů FIA WEC, je schopná obstát v šestihodinovém závodě, avšak ještě není schopna vydržet zátěž, které je podrobena v tomto extrémním závodě na 24 hodin. Přes to je elektřina naprosto nezbytná pro to, aby současné automobily poskytovaly více emocí.
Le Mans je vzácnou laboratoří, ve které můžeme řešit problémy související s využitím těchto hybridních technologií v extrémních podmínkách. Tyto naše produkty díky tomu dále zdokonalujeme, abychom je mohli bez obav poskytnout našim spokojeným zákazníkům. Toyota bude i nadále pokračovat v tomto úsilí, abychom našim uživatelům mohli nabízet stále kvalitnější vozy.
Slibujeme Vám, že se budete moci těšit z pokroku, kterého jsme díky této naší snaze schopni dosáhnout.
Děkuji.
Aikido Toyoda
president
Toyota Motor Corporation
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.