Nejvyšší představitel společnosti Toyota Motor Corporation učinil formou otevřeného dopisu osobní prohlášení, ve kterém se vyjádřil k právě skončenému 85. ročníku legendárního závodu 24 hodin Le Mans. Jak hodnotí vystoupení svého týmu? Uvidíme Toyotu i nadále v nejvyšší kategorii vytrvalostního motorsportu?
„Promiňte, že jsme to nedokázali“
Vážení,
za normální situace by bylo správné, abych začal poděkováním našim fanouškům za podporu, kterou nám poskytují. Ale tentokrát si myslím, že se nejprve musím obrátit na naše jezdce.
Naši jezdci mi před Le Mans řekli „Chceme, abys s námi byl na pódiu, až vystoupáme na nejvyšší stupínek. Hodně nám na tom záleží. Buď s námi a podpoř nás.“
Já jsem jim odpověděl „Vydejte ze sebe vše, důvěřujte našim vozům, které vám připravili naši mechanici a jděte do toho naplno.“
Přes tato slova, přes svůj slib jsem jim neumožnil splnit tento úkol. Je mi to velmi líto. Ačkoli naši jezdci měli důvěru v naši techniku, mohu říci jen to, že je mi to velmi líto. Opravdu hodně líto.
Věřím, že všichni naši technici, inženýři, mechanici i všichni naši dodavatelé, kteří se podílejí na stavbě našich vozů, to cítí stejně.
Protože se všemi těmito lidmi neseme a sdílíme ten velký závazek, dovolte mi ještě jednou říci „Promiňte, omlouvám se.“
Se všemi těmito lidmi a samozřejmě s našimi jezdci bych se nyní chtěl podělit o dvě věci.
Za prvé se obracím k našim fanouškům.
Je mi líto všech našich fanoušků, kteří nás tak horečně podporovali a kteří věřili ve vítězství Toyoty. Je mi líto toho, že se nám nepodařilo naplnit Vaše očekávání.
„Věřili jste nám po celou tu dobu, věřili jste nám po celých 24 hodin, od začátku až do konce. Za to Vám všem patří mé osobní a zcela upřímné poděkování. Děkuji. Děkuji Vám všem. Děkuji Vám a zároveň Vám slibuji, že se Toyota ze všech svých sil bude snažit napravit toto selhání a že znovu nastane den, kdy se společně objeví úsměv na našich tvářích.“
Za druhé se obracím k týmu Porsche.
Po loňské bitvě jsem od mnoha lidí z Porsche obdržel velké množství uznání za náš výkon. Abych mohl být i nadále nazýván rivalem, byl jsem přesvědčený o tom, že se musíme znovu a ještě lépe připravit na nadcházející měření sil. Musíme udělat vše pro to, abychom našim fanouškům poskytli vzrušující podívanou na náš vzájemný boj. Proto jsem náš tým vedl k přijetí odvážných výzev, k využití nových možností, technologií a dovedností. I přes to však Toyota nedokázala fanouškům připravit podobný souboj, jako byl ten v loňském roce.
Blahopřeji týmu Porsche a zároveň mu děkuji.
Tentokrát jsme se ani my, ani Porsche nedokázali vyvarovat problémům, které postihly naše hybridní vozy během závodu trvajícího celých 24 hodin. Ani vítězný vůz #2, ani náš vůz #8, kterým se, jako jediným, podařilo dokončit tento náročný závod, se nevyhnuly potížím a byly nuceny podstoupit časově náročnou opravu, aby byly schopné dokončit celý závod a přetnout cílovou čáru.
Je možné, že technologie hybridního pohonu, kterou používáme v rámci vytrvalostních závodů FIA WEC, je schopná obstát v šestihodinovém závodě, avšak ještě není schopna vydržet zátěž, které je podrobena v tomto extrémním závodě na 24 hodin. Přes to je elektřina naprosto nezbytná pro to, aby současné automobily poskytovaly více emocí.
Le Mans je vzácnou laboratoří, ve které můžeme řešit problémy související s využitím těchto hybridních technologií v extrémních podmínkách. Tyto naše produkty díky tomu dále zdokonalujeme, abychom je mohli bez obav poskytnout našim spokojeným zákazníkům. Toyota bude i nadále pokračovat v tomto úsilí, abychom našim uživatelům mohli nabízet stále kvalitnější vozy.
Slibujeme Vám, že se budete moci těšit z pokroku, kterého jsme díky této naší snaze schopni dosáhnout.
Děkuji.
Aikido Toyoda
president
Toyota Motor Corporation
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.