85. ročník největšího okruhového závodu světa - 24 hodin Le Mans je minulostí. A znovu byl plný vzrušujících okamžiků a neuvěřitelných příběhů.
Již kvalifikace naznačila, že letošní ročník bude znovu velkou okruhovou událostí. Výkon Kamuie Kobayashiho v kvalifikaci přepsal historické tabulky okruhu La Sarthe a to byl teprve začátek celého příběhu. Příběhu, který vyvrcholil... Ale vezměme to pěkně popořadě.
Do závodu odstartovalo 6 prototypů LMP1, 25 prototypů LMP2, 13 továrních vozů GT, které doplnilo 16 amatérských posádek. V sobotu odpoledne vyrazilo kompletní startovní pole vstříc 24 hodinovému dobrodružství na 13,5 km dlouhém okruhu ve francouzském Le Mans.
Hned po startu se Porsche #1 prosmýklo na druhé místo za vedoucí Toyotu #7, ale zbytek startovního pole se spořádaně seřadil dle startovních pozic. Vozy ukrajovaly první kilometry dlouhého závodu a jezdci trpělivě čekali na chyby soupeřů.
Vedoucí Toyota #7 se sice odpoutala od pronásledovatelů, ale náskok několika set metrů se dále nenavyšoval. Tým ByKolles opět nezklamal, když vůz v prvním kole trefil kuželku a následoval defekt a po pár kolech odstoupení ze závodu, který vlastně ještě ani pořádně nezačal. O první pořádné vzrušení se až ve druhé hodině závodu postaral Roman Rusinov v oranžovém prototypu LMP2 #26, který v zatáčkách Porsche tvrdě atakoval Porsche 911RSR týmu Proton Competition #88. Pro oba dva vozy to znamenalo konec v závodě.
O další pořádný rozruch se postaralo Porsche #2, kterému se po výjezdu ze zatáčky Arnage zablokoval elektrický pohon přední nápravy a Nick Tandy musel neplánovaně k mechanikům. Ti zatlačili vůz do garáže a jali se rozebírat přední část vozu. Trojici Toyot odpadl první soupeř. Oprava trvala 65 minut a Porsche #2 se vrátilo na trať se ztrátou 18 kol na čelo závodu. Mezi tím se asi nejtvrdší boje odehrávaly v kategorii LMP2, kde se o vedení přetahovaly oba vozy Vaillante Rebellion Racing s konkurenčními Manory a vozy Jackie Chan DC Racing. Od začátku závodu bylo jasné, že vozy Oreca 07 si v Le Mans pojedou svůj vlastní závod. Šasi ostatních výrobců bylo sice také vidět, ale jinak, než by si jejich provozovatelé přáli. Ligiery, Dallary i jediný Riley na sebe poutaly pozornost svými poměrně častými výlety do únikových zón a nebo, speciálně v případě žlutého vozu Ligier týmu ARS Bratislava, neustálým zajížděním do boxů kvůli stávkující technice.
Gétéčkům kralovaly vozy Aston Martin a to v obou kategoriích. Vedoucí #95 však, znovu to bylo v zatáčce Arnage, nezvládl brzdný manévr a vůz se opřel o bariéru. Richie Stanaway musel k mechanikům a díky těsným rozestupům se rázem propadl o 6 pozic. Naopak amatérská posádka Paula Dalla Lany se svým Astonem bezchybně určovala tempo ve své kategorii.
Ještě před setměním došlo k dalšímu vážnému incidentu mezi vozem LMP2 a LMGTE. Na rovince Mulsanne, před první šikanou, se prototyp TDS Racing #28 po pravé straně prodral přes skupinu pomalejších vozů, které vedlo Ferrari týmu Risi Competizione. V brzdné zóně před šikanou však prototyp tvrdě zprava atakoval Ferrari, které se přetočilo vlevo a čelně narazilo do svodidel v místě, kde mají traťoví maršálové jedno ze svých stanovišť. Náraz zdemoloval celou přední část vozu, ve kterém v tu chvíli seděl Pierre Kaffer. Zatímco TDS Racing #28 si za tento zaviněný incident odpykával trest Stop&Go, nepojízdné červené Ferrari bylo odtaženo za svodidla.
První varování pro Toyotu se objevilo ještě před setměním, kdy se prototyp #8 začal potýkat s podobným problémem, jako konkurenční Porsche #2. Oprava japonského vozu si ale vyžádala podstatně delší dobu (vedle motorgenerátoru byla měněna i baterie hybridního systému) a vůz se v důsledku dlouhého pobytu v garáži propadl hluboko do startovního pole.
Hodinu po půlnoci se ve výjezdu z pasáže Ford na cílovou rovinku rozpadla spojka u vedoucí Toyoty #7. Bylo to pár set metrů za vjezdem do boxů, přímo v místě, kde se, za boxovou zídkou, nacházela týmová garáž Toyoty. Před ochromeným vozem byla propastná vzdálenost 13,6 km, kterou musel vůz zvládnout pouze na elektrický pohon, aby se mohl dostat až ke svým mechanikům. V průběhu této strastiplné cesty se vůz několikrát zastavil a jezdec se dle pokynů, které se ozývaly ve vysílačce, pokoušel stroji domluvit, ale marně. Rázem se skóre výrazně změnilo ve prospěch Porsche. Jedna Toyota (#7) byla ze hry, druhá (#8), po dlouhé opravě, se ztrátou 23 kol hluboko ve startovním poli a čest značky v tuto chvíli hájil třetí prototyp (#9) s posádkou složenou z nejméně zkušených jezdců. Proti tomu stálo duo Porsche, které bylo ve výrazně lepší pozici. #1 vedlo závod a #2 se sice po opravě propadlo, podobně jako Toyota #8, ale v tuto chvíli činila jeho ztráta (v porovnání s Toyotou #8) „pouhých“ 15 kol a to v době, kdy do konce závodu zbývalo ještě 14 hodin. Světlo světa spatřily první predikce, že by se poprvé v 85leté historii mohl celkovým vítězem tohoto legendárního závodu stát vůz, který jede mimo nejsilnější kategorii. Že by se rodila nová senzace okruhového motorsportu?
Necelých 20 minut po definitivním „vydechnutí“ Toyoty #7 si v místě, kde na trať ústí výjezd z boxů, osud zahrál s další Toyotou. Tentokrát to odnesla doposud nepostižená Toyota #9, která patrně (z dosavadních záběrů to není nijak prokazatelné) měla kolizi s jedním z vozů LMP2 vracejících se z boxů zpátky na trať. Náraz zničil levé zadní kolo a ochromený japonský prototyp se, podobně jako před několika minutami #7, ploužil tmou jen na elektropohon. Ani v tomto případě se nepodařilo objet celou vzdálenost a vůz se definitivně zastavil za zatáčkou Corvette, několik set metrů od vjezdu do boxů. Pohled na garáže Toyoty byl tristní, ze tří stání bylo v provozu pouze to prostřední, které z obou stran lemovaly stažené rolety. V této fázi se odehrál ještě jeden vzrušující moment, když vedoucímu vozu kategorie LMGTE Am, kterým byl Aston Martin, za jehož volantem právě seděl Paul Dalla Lana, explodovala pravá přední pneumatika. Kanaďan se s vypětím všech sil udržel na dráze a dojel do boxů. Vůz bylo nutné opravit, což zručným mechanikům zabralo přibližně 5 minut, než vůz mohli vypustit zpátky na trať.
Ranní rozbřesk nad okruhem La Sarthe vítá na čele startovního pole Porsche #1, kterému odpadli všichni japonští konkurenti. Za vedoucím Porsche jedou na dalších místech prototypy LMP2, seřazené v pořadí Jackie Chan DC Racing #38, Vaillante Rebellion Racing #13. Prototypy Porsche #2 a Toyota #8 se hluboko ve startovním poli pokoušejí postupně prokousat pořadím na čelo závodu. V té chvíli jim smazání každého kola ztráty na druhý vůz v pořadí, kterým je LMP2 #38, zabere přibližně necelou hodinu.
V této fázi závodu se největší boje odehrávají v kategorii LMGTE Pro, kde spolu v poměrně těsném pořadí jedou všechny tovární týmy. Přibližně v 8 hodin ráno se znovu činí Richie Stanaway za volantem Aston Martin #95, když v zatáčce Indianapolis poškodil svůj vůz a musel na další opravu přední části karoserie. Průběžné pódium amatérských posádek v ranní části závodu okupují vozy Ferrari.
Do konce závodu zbývají přibližně 4 hodiny, když se z Andrého Lotterera, který v té chvíli sedí za volantem vedoucího vozu Porsche #1, stává další nešťastník. Na výjezdu zpod oblouku Dunlop se z jeho vozu ozývá nezdravý zvuk a vůz se místo akcelerace jen pomalinku plouží po trati. Ani německému prototypu není souzeno dojet k mechanikům a Lotterer odstavuje chromé Porsche před zatáčkou Indianapolis.
V tomto okamžiku se na čelo závodu dostává vůz kategorie LMP2, za jehož volant ke svému poslednímu stintu právě usedl nejmladší účastník letošního závozu. Francouzský mladík Thomas Laurent musí ukázat, že se dokáže vyrovnat s tlakem, kterému je nenadále vystaven. Další otázkou je, zda se podaří jedinému prototypu Porsche probojovat ve zbývajícím čase zpátky startovním polem tak, aby ještě před uplynutím 15. hodiny odpolední převzal vedení v závodě. Není to nemožné, do konce závodu zbývají 3,5 hodiny a vůz na čelo startovního pole ztrácí již jen 3 kola.
Ve 14:53 hodin, tedy 7 minut před koncem závodu se Timo Bernhardovi podaří předjet do té doby vedoucí vůz závodu, kterým je prototyp Oreca LMP2 patřící týmu Jackie Chan DC Racing #38. Alespoň jedno zůstává při starém - v Le Mans nezvítězí vůz ze slabší kategorie.
V posledních kolech se tedy o největší vzrušení starají vozy továrních týmů v kategorii LMGTE. O prvenství se těsně přetahují Corvette #63 a Aston Martin #97. Jonathan Adam v britském voze se několikrát pokusí o předjetí žluté Corvetty, ale vždy mu není souzeno. V jednom z posledních kol se v nájezdu do zatáčky Arnage dostává na vnitřní stranu po bok svého soupeře, ale výjezd z Arnage patří Antoniu Garcíovi ve žlutém voze. Adam se však nevzdává a dál tlačí na svého soupeře. Ten v předposledním kole konečně chybuje v nájezdu do šikany Michelin, kterou „proplouvá“ rovně přes kačírek. To se mu však stává osudným, protože v esíčkách Ford již Corvetta Astonu nestačí a Adam jde na nájezdu na cílovou rovinku do čela. Poslední kolo je již nad síly amerického vozu, kterému se stal osudný právě zmíněný průjezd kačírkem v minulém kole. García se s poškozeným vozem tak tak doplahočí do cíle.
85. ročník legendárního závodu přinesl 19. absolutní vítězství Porsche, které zároveň znamená i první triumf Brendona Hartleyho v Le Mans. Jediná Toyota ze tří nasazených skončila celkově až osmá. Jako cenu útěchy si japonský tým z Le Mans odváží historické rekordy v podobě suverénně nejrychlejšího rychlostního průměru (251,9 km/h) a rekordního kvalifikačního času (3:14,791 min) v podání Kamuie Kobayashiho (TS050 Hybrid #7) a nejrychlejšího kola v závodě, kterého dosáhl asi 30 minut před koncem Sébastiem Buemi ve voze #8 (3:18,604 min).
Celkové výsledky závodu 24. hodin Le Mans naleznete ZDE
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.