Kvalifikace na extrémní závod 24 hodin Le Mans se nesla v duchu pokoření starých rekordů. Výrazné zrychlení v kategorii LMP2 se očekávalo, ale ostatní překvapení jsou jaksi navíc.
LMP1
Nasazení týmu Toyota GAZOO Racing v letošní sezóně nenechává nikoho na pochybách, že to s letošním útokem na vítězství v Le Mans myslí vážně. Po loňské smůle v předposledním kole podřídil japonský tým tomuto cíli veškerou svou zimní přípravu. Nasazení 3. vozu je jen vyústěním veškeré snahy o prolomení nepřízně osudu, která Toyotu v Le Mans provází po celou její závodní historii spjatou s tímto legendárním závodem. Letos se v podání tohoto výrobce jedná o devatenáctý pokus o dobytí okruhového „Mont Blanc“, kde Japonci doposud nikdy neuspěli. Jen v 5 pokusech z dosavadních 18 zůstali těsně pod vrcholem.
Ve čtvrtek 15. června 2017 odpoledne se ke své další kvalifikační jízdě v prototypu Toyota TS050 Hybrid rozjel Kamui Kobayashi a podařilo se mu zastavit časomíru na neuvěřitelné hodnotě 3:14,791 min!!! Tímto ohromujícím výkonem Kobayashi doslova přepsal historii Le Mans. Nejen časem na jedno kolo, který je o 2,089 sec. lepší, než výkon Neela Janiho, který v kvalifikaci na závod ročníku 2015 zajel v prototypu Porsche 919 Hybrid čas 3:16,887 min. Kamui Kobayashi dosáhl průměrné rychlosti 251,9 km/h a touto hodnotou přepsal letitý rekord Hanse Joachyma Stucka z roku 1994. Tehdy dosáhl německý pilot s vozem Porsche 937 průměrné rychlosti 251,815 km/h, což je hodnota jen o „nepatrných“ 0,085 km/h nižší, ale nutno poznamenat, že tehdejší rovinka Mulsanne nebyla uměle přerušena dvěma zpomalovacími šikanami a také další části okruhu (např. pasáž za obloukem Dunlop) byly přímější. Bráno touto optikou patří Kobayashiho letošní rekord mezi ty galaktické...
Prototyp Toyota #7 doplní v první řadě sesterská posádka s vozem #8, ve kterém se o druhý nejlepší výkon ročníku 2017 postaral Kazuki Nakajima. Ten okruh La Sarthe zajel za „už rozumných“ 3:17,128 min. Druhá řada patří konkurenčním prototypům Porsche 919 Hybrid v pořadí #1 (Neel Jani - 3:17,259 min) a #2 (Timo Bernhard - 3:18,067 min). Ze třetí řady odstartují Toyota #9 (Nicolas Lapierre - 3:18,625 min) a ByKolles #4 (Oliver Webb - 3:24,170 min).
LMP2
V kategorii LMP2 se kvalifikační rekord očekával, protože týmy do letošního roku vyjely s úplně novými vozy, postavenými podle nových technických regulí a zároveň s výkonnějšími pohonnými jednotkami. Zrychlení na trati La Sarthe se očekávalo v rozmezí cca 8 - 9 sec. na jedno kolo. Již první jízdy naznačily, že tyto odhady mohou být překonány a letošní nejlepší kvalifikační čas by mohl být o téměř 10 sec. lepší, než dosavadní platný rekord. Podle očekávání patřila první desítka ve všech třech kvalifikačních sekcích prototypům zn. Oreca. Vyplnily se tak předpovědi, které sdíleli mnozí pozorovatelé, zástupci týmu i samotní jezdci.
Kvalifikačním časům poměrně dlouho vévodil Vitalij Petrov (CEFS Manor TRS Racing #24), který dosáhl času 3:25,549 min. Až těsně v závěru poslední kvalifikační sekce jej časem 3:25,352 min překonal Alex Lynn v oranžovém prototypu G-Drive Racing #26. Svým kvalifikačním výkonem Alex Lynn překonal doposud platný nejrychlejší čas o výrazných 11,25 sec!!!. Třetí čas kvalifikace, který má hodnotu 3:25,911 min, zajel ve druhé sekci Ho-Pin Tung ve voze Jackie Chan DC Racing #38. Nejlepšími šasi jiných výrobců byly Dallara P217 #27 v barvách týmu SMP Racing (3:27,782 min), Ligier JS P217 #32 patřící týmu United Autosports (3:29,151 min) a Riley MK30 #43 týmu Keating Motorsports (3:37,007 min).
LMGTE Pro
Kategorie továrních GéTéček byla v konečném účtování velmi vyrovnaná. Nejlepší kvalifikační časy všech 12 vozů se vešly do 1,7 sekundy, což jsou velmi těsné rozdíly a jedná se o další z letošních rekordních hodnot. Zpočátku to však nevypadalo vůbec napínavě. Kvarteto Fordů, což je mimochodem největší tým v letošním startovním poli, se velmi trápilo a vozy s modrobílým oválem ve znaku uzavírali výsledkovou listinu prvních dvou kvalifikačních sekcí. I v té závěrečné části to s Fordy nevypadalo dobře, když se najednou, v poslední půlhodině Ford #69 propracoval na 2. místo. Netrvalo dlouho a doposud pomalejší z dvojice vozů Aston Martin (#95) se vyšvihl na čelo této kategorie. V samotném závěru kvalifikačních jízd se ještě tovární Ferrari a zbylý Aston Martin předháněly ve vylepšování svých výkonů, díky čemuž se zmíněný Ford GT #69 propadl až na 5. příčku. Jaké je tedy konečné resumé? Nejlepším továrním jezdcem je Darren Turner (Aston Martin #97 - 3:50,837 min), druhé místo patří Jamesi Coladovi (AF Corse Ferrari #51 - 3:51,028 min), třetí skončil Richie Stanaway (Aston Martin #95 - 3:51,038 min). Nejlepší Ford GT měl na kapotě zmíněné #69 (Ryan Briscoe - 3:51,232 min), nejlepší Chevrolet Corvette je #63 (Antonio Garcia - 3:51,484 min) a rychlejší z dvojice vozů Porsche byl ten s #92 (Michael Christensen - 3:51,847 min.
LMGTE Am
Nadvláda vozů Ferrari v této kategorii vedla jen k tomu, že nejlepší italský vůz obsadil v kvalifikaci až 3. místo. Towsend Bell (Scuderia Corsa Ferrari #65) se musel sklonit před výkony Fernanda Reese (Larbre Competition Corvette #50 - 3:52,834 min) a Pedra Lamyho (Aston Martin Racing #98 - 3:53,233 min). Čas nejlepšího Ferrari má hodnotu 3:53,312 min. Čtvrtou značku, která má v kategorii amatérských týmů také své zástupce, je Porsche. Nejlepší vůz této značky patří týmu Dempsey-Proton Racing. Matteo Cairoli za jeho volantem proťal cílovou čáru v čase 3:53,381 min.
Kompletní výsledky všech kvalifikačních jízd naleznete ZDE
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.