Kvalifikace na extrémní závod 24 hodin Le Mans se nesla v duchu pokoření starých rekordů. Výrazné zrychlení v kategorii LMP2 se očekávalo, ale ostatní překvapení jsou jaksi navíc.
LMP1
Nasazení týmu Toyota GAZOO Racing v letošní sezóně nenechává nikoho na pochybách, že to s letošním útokem na vítězství v Le Mans myslí vážně. Po loňské smůle v předposledním kole podřídil japonský tým tomuto cíli veškerou svou zimní přípravu. Nasazení 3. vozu je jen vyústěním veškeré snahy o prolomení nepřízně osudu, která Toyotu v Le Mans provází po celou její závodní historii spjatou s tímto legendárním závodem. Letos se v podání tohoto výrobce jedná o devatenáctý pokus o dobytí okruhového „Mont Blanc“, kde Japonci doposud nikdy neuspěli. Jen v 5 pokusech z dosavadních 18 zůstali těsně pod vrcholem.
Ve čtvrtek 15. června 2017 odpoledne se ke své další kvalifikační jízdě v prototypu Toyota TS050 Hybrid rozjel Kamui Kobayashi a podařilo se mu zastavit časomíru na neuvěřitelné hodnotě 3:14,791 min!!! Tímto ohromujícím výkonem Kobayashi doslova přepsal historii Le Mans. Nejen časem na jedno kolo, který je o 2,089 sec. lepší, než výkon Neela Janiho, který v kvalifikaci na závod ročníku 2015 zajel v prototypu Porsche 919 Hybrid čas 3:16,887 min. Kamui Kobayashi dosáhl průměrné rychlosti 251,9 km/h a touto hodnotou přepsal letitý rekord Hanse Joachyma Stucka z roku 1994. Tehdy dosáhl německý pilot s vozem Porsche 937 průměrné rychlosti 251,815 km/h, což je hodnota jen o „nepatrných“ 0,085 km/h nižší, ale nutno poznamenat, že tehdejší rovinka Mulsanne nebyla uměle přerušena dvěma zpomalovacími šikanami a také další části okruhu (např. pasáž za obloukem Dunlop) byly přímější. Bráno touto optikou patří Kobayashiho letošní rekord mezi ty galaktické...
Prototyp Toyota #7 doplní v první řadě sesterská posádka s vozem #8, ve kterém se o druhý nejlepší výkon ročníku 2017 postaral Kazuki Nakajima. Ten okruh La Sarthe zajel za „už rozumných“ 3:17,128 min. Druhá řada patří konkurenčním prototypům Porsche 919 Hybrid v pořadí #1 (Neel Jani - 3:17,259 min) a #2 (Timo Bernhard - 3:18,067 min). Ze třetí řady odstartují Toyota #9 (Nicolas Lapierre - 3:18,625 min) a ByKolles #4 (Oliver Webb - 3:24,170 min).
LMP2
V kategorii LMP2 se kvalifikační rekord očekával, protože týmy do letošního roku vyjely s úplně novými vozy, postavenými podle nových technických regulí a zároveň s výkonnějšími pohonnými jednotkami. Zrychlení na trati La Sarthe se očekávalo v rozmezí cca 8 - 9 sec. na jedno kolo. Již první jízdy naznačily, že tyto odhady mohou být překonány a letošní nejlepší kvalifikační čas by mohl být o téměř 10 sec. lepší, než dosavadní platný rekord. Podle očekávání patřila první desítka ve všech třech kvalifikačních sekcích prototypům zn. Oreca. Vyplnily se tak předpovědi, které sdíleli mnozí pozorovatelé, zástupci týmu i samotní jezdci.
Kvalifikačním časům poměrně dlouho vévodil Vitalij Petrov (CEFS Manor TRS Racing #24), který dosáhl času 3:25,549 min. Až těsně v závěru poslední kvalifikační sekce jej časem 3:25,352 min překonal Alex Lynn v oranžovém prototypu G-Drive Racing #26. Svým kvalifikačním výkonem Alex Lynn překonal doposud platný nejrychlejší čas o výrazných 11,25 sec!!!. Třetí čas kvalifikace, který má hodnotu 3:25,911 min, zajel ve druhé sekci Ho-Pin Tung ve voze Jackie Chan DC Racing #38. Nejlepšími šasi jiných výrobců byly Dallara P217 #27 v barvách týmu SMP Racing (3:27,782 min), Ligier JS P217 #32 patřící týmu United Autosports (3:29,151 min) a Riley MK30 #43 týmu Keating Motorsports (3:37,007 min).
LMGTE Pro
Kategorie továrních GéTéček byla v konečném účtování velmi vyrovnaná. Nejlepší kvalifikační časy všech 12 vozů se vešly do 1,7 sekundy, což jsou velmi těsné rozdíly a jedná se o další z letošních rekordních hodnot. Zpočátku to však nevypadalo vůbec napínavě. Kvarteto Fordů, což je mimochodem největší tým v letošním startovním poli, se velmi trápilo a vozy s modrobílým oválem ve znaku uzavírali výsledkovou listinu prvních dvou kvalifikačních sekcí. I v té závěrečné části to s Fordy nevypadalo dobře, když se najednou, v poslední půlhodině Ford #69 propracoval na 2. místo. Netrvalo dlouho a doposud pomalejší z dvojice vozů Aston Martin (#95) se vyšvihl na čelo této kategorie. V samotném závěru kvalifikačních jízd se ještě tovární Ferrari a zbylý Aston Martin předháněly ve vylepšování svých výkonů, díky čemuž se zmíněný Ford GT #69 propadl až na 5. příčku. Jaké je tedy konečné resumé? Nejlepším továrním jezdcem je Darren Turner (Aston Martin #97 - 3:50,837 min), druhé místo patří Jamesi Coladovi (AF Corse Ferrari #51 - 3:51,028 min), třetí skončil Richie Stanaway (Aston Martin #95 - 3:51,038 min). Nejlepší Ford GT měl na kapotě zmíněné #69 (Ryan Briscoe - 3:51,232 min), nejlepší Chevrolet Corvette je #63 (Antonio Garcia - 3:51,484 min) a rychlejší z dvojice vozů Porsche byl ten s #92 (Michael Christensen - 3:51,847 min.
LMGTE Am
Nadvláda vozů Ferrari v této kategorii vedla jen k tomu, že nejlepší italský vůz obsadil v kvalifikaci až 3. místo. Towsend Bell (Scuderia Corsa Ferrari #65) se musel sklonit před výkony Fernanda Reese (Larbre Competition Corvette #50 - 3:52,834 min) a Pedra Lamyho (Aston Martin Racing #98 - 3:53,233 min). Čas nejlepšího Ferrari má hodnotu 3:53,312 min. Čtvrtou značku, která má v kategorii amatérských týmů také své zástupce, je Porsche. Nejlepší vůz této značky patří týmu Dempsey-Proton Racing. Matteo Cairoli za jeho volantem proťal cílovou čáru v čase 3:53,381 min.
Kompletní výsledky všech kvalifikačních jízd naleznete ZDE
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?