Kvalifikace na extrémní závod 24 hodin Le Mans se nesla v duchu pokoření starých rekordů. Výrazné zrychlení v kategorii LMP2 se očekávalo, ale ostatní překvapení jsou jaksi navíc.
LMP1
Nasazení týmu Toyota GAZOO Racing v letošní sezóně nenechává nikoho na pochybách, že to s letošním útokem na vítězství v Le Mans myslí vážně. Po loňské smůle v předposledním kole podřídil japonský tým tomuto cíli veškerou svou zimní přípravu. Nasazení 3. vozu je jen vyústěním veškeré snahy o prolomení nepřízně osudu, která Toyotu v Le Mans provází po celou její závodní historii spjatou s tímto legendárním závodem. Letos se v podání tohoto výrobce jedná o devatenáctý pokus o dobytí okruhového „Mont Blanc“, kde Japonci doposud nikdy neuspěli. Jen v 5 pokusech z dosavadních 18 zůstali těsně pod vrcholem.
Ve čtvrtek 15. června 2017 odpoledne se ke své další kvalifikační jízdě v prototypu Toyota TS050 Hybrid rozjel Kamui Kobayashi a podařilo se mu zastavit časomíru na neuvěřitelné hodnotě 3:14,791 min!!! Tímto ohromujícím výkonem Kobayashi doslova přepsal historii Le Mans. Nejen časem na jedno kolo, který je o 2,089 sec. lepší, než výkon Neela Janiho, který v kvalifikaci na závod ročníku 2015 zajel v prototypu Porsche 919 Hybrid čas 3:16,887 min. Kamui Kobayashi dosáhl průměrné rychlosti 251,9 km/h a touto hodnotou přepsal letitý rekord Hanse Joachyma Stucka z roku 1994. Tehdy dosáhl německý pilot s vozem Porsche 937 průměrné rychlosti 251,815 km/h, což je hodnota jen o „nepatrných“ 0,085 km/h nižší, ale nutno poznamenat, že tehdejší rovinka Mulsanne nebyla uměle přerušena dvěma zpomalovacími šikanami a také další části okruhu (např. pasáž za obloukem Dunlop) byly přímější. Bráno touto optikou patří Kobayashiho letošní rekord mezi ty galaktické...
Prototyp Toyota #7 doplní v první řadě sesterská posádka s vozem #8, ve kterém se o druhý nejlepší výkon ročníku 2017 postaral Kazuki Nakajima. Ten okruh La Sarthe zajel za „už rozumných“ 3:17,128 min. Druhá řada patří konkurenčním prototypům Porsche 919 Hybrid v pořadí #1 (Neel Jani - 3:17,259 min) a #2 (Timo Bernhard - 3:18,067 min). Ze třetí řady odstartují Toyota #9 (Nicolas Lapierre - 3:18,625 min) a ByKolles #4 (Oliver Webb - 3:24,170 min).
LMP2
V kategorii LMP2 se kvalifikační rekord očekával, protože týmy do letošního roku vyjely s úplně novými vozy, postavenými podle nových technických regulí a zároveň s výkonnějšími pohonnými jednotkami. Zrychlení na trati La Sarthe se očekávalo v rozmezí cca 8 - 9 sec. na jedno kolo. Již první jízdy naznačily, že tyto odhady mohou být překonány a letošní nejlepší kvalifikační čas by mohl být o téměř 10 sec. lepší, než dosavadní platný rekord. Podle očekávání patřila první desítka ve všech třech kvalifikačních sekcích prototypům zn. Oreca. Vyplnily se tak předpovědi, které sdíleli mnozí pozorovatelé, zástupci týmu i samotní jezdci.
Kvalifikačním časům poměrně dlouho vévodil Vitalij Petrov (CEFS Manor TRS Racing #24), který dosáhl času 3:25,549 min. Až těsně v závěru poslední kvalifikační sekce jej časem 3:25,352 min překonal Alex Lynn v oranžovém prototypu G-Drive Racing #26. Svým kvalifikačním výkonem Alex Lynn překonal doposud platný nejrychlejší čas o výrazných 11,25 sec!!!. Třetí čas kvalifikace, který má hodnotu 3:25,911 min, zajel ve druhé sekci Ho-Pin Tung ve voze Jackie Chan DC Racing #38. Nejlepšími šasi jiných výrobců byly Dallara P217 #27 v barvách týmu SMP Racing (3:27,782 min), Ligier JS P217 #32 patřící týmu United Autosports (3:29,151 min) a Riley MK30 #43 týmu Keating Motorsports (3:37,007 min).
LMGTE Pro
Kategorie továrních GéTéček byla v konečném účtování velmi vyrovnaná. Nejlepší kvalifikační časy všech 12 vozů se vešly do 1,7 sekundy, což jsou velmi těsné rozdíly a jedná se o další z letošních rekordních hodnot. Zpočátku to však nevypadalo vůbec napínavě. Kvarteto Fordů, což je mimochodem největší tým v letošním startovním poli, se velmi trápilo a vozy s modrobílým oválem ve znaku uzavírali výsledkovou listinu prvních dvou kvalifikačních sekcí. I v té závěrečné části to s Fordy nevypadalo dobře, když se najednou, v poslední půlhodině Ford #69 propracoval na 2. místo. Netrvalo dlouho a doposud pomalejší z dvojice vozů Aston Martin (#95) se vyšvihl na čelo této kategorie. V samotném závěru kvalifikačních jízd se ještě tovární Ferrari a zbylý Aston Martin předháněly ve vylepšování svých výkonů, díky čemuž se zmíněný Ford GT #69 propadl až na 5. příčku. Jaké je tedy konečné resumé? Nejlepším továrním jezdcem je Darren Turner (Aston Martin #97 - 3:50,837 min), druhé místo patří Jamesi Coladovi (AF Corse Ferrari #51 - 3:51,028 min), třetí skončil Richie Stanaway (Aston Martin #95 - 3:51,038 min). Nejlepší Ford GT měl na kapotě zmíněné #69 (Ryan Briscoe - 3:51,232 min), nejlepší Chevrolet Corvette je #63 (Antonio Garcia - 3:51,484 min) a rychlejší z dvojice vozů Porsche byl ten s #92 (Michael Christensen - 3:51,847 min.
LMGTE Am
Nadvláda vozů Ferrari v této kategorii vedla jen k tomu, že nejlepší italský vůz obsadil v kvalifikaci až 3. místo. Towsend Bell (Scuderia Corsa Ferrari #65) se musel sklonit před výkony Fernanda Reese (Larbre Competition Corvette #50 - 3:52,834 min) a Pedra Lamyho (Aston Martin Racing #98 - 3:53,233 min). Čas nejlepšího Ferrari má hodnotu 3:53,312 min. Čtvrtou značku, která má v kategorii amatérských týmů také své zástupce, je Porsche. Nejlepší vůz této značky patří týmu Dempsey-Proton Racing. Matteo Cairoli za jeho volantem proťal cílovou čáru v čase 3:53,381 min.
Kompletní výsledky všech kvalifikačních jízd naleznete ZDE
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.