V letošním závodě 24 hodin Le Mans uvidíme ve startovním poli LMGTE celkem 11 vozů z Maranella. Pojďme si představit jednotlivé týmy a jejich piloty.
Ferrari je značkou, která má motorsport v genech. Od samého počátku se jedná o vozy, které v sobě nezapřou sílu a rychlost, tedy atributy, které tyto automobily předurčují k použití v automobilových závodech. Hlavním kolbištěm vozů se vzpínajícím se koněm ve znaku vždy byly okruhy. Legendární závod 24 hodin Le Mans je pro Ferrari takřka domácí tratí, vždyť tyto italské vozy v poválečné historii Le Mans nevynechaly jediný ročník této slavné čtyřiadvacetihodinovky. V letošním ročníku bude Ferrari nejpočetnější značkou v závodním poli GéTéček. Největší zastoupení, celkem 8 vozů, bude mít italská značka v kategorii amatérských posádek, kde bude plných 50% posádek krotit pod kapotou maranellské koně. Zbylé 3 vozy Ferrari budou bojovat v kategorii LMGTE Pro. Pojďme si nyní představit jednotlivé týmy a jejich jezdce. Začneme amatérskými posádkami, které se účastní světového vytrvalostního šampionátu WEC.
Spirit of Race Ferrari 488 GTE #54
Tým byl založený v roce 2014 jako amatérská odnož AF Corse pro závody v Americe. V současné době se vozy tohoto týmu účastní i seriálů v Asii a v Evropě. Tým debutoval v roce 2014 v závodě Daytona 24, mezi jeho největší úspěchy patří vítězství v Zhuhai v asijské LMS ročníku 2016-17 (posádka Marco Cioci, Nasrat Muzayyin, Rui Aguas), 6H Vallelunga 2016 (Alexander Moiseev, Giancarlo Fisichella), 24H Barcelona 2016 (Alexander Coigny, Gino Forgione, David Iradj-Alexander, Tom Deyer). V letošním ročníku posádka ve složení Thomas Flohr, Francesco Castellacci, Miguel Molina debutuje ve World Endurance Championship, kde na sebe upozornila hned v prvním závodě v Silverstone. Vůz sice nedojel do cíle, ale tvrdý souboj v posledním kole závodu si musel zapamatovat každý, kdo sledoval závěr této letošní úvodní šestihodinovky. V Le Mans budou vůz #54 pilotovat tito jezdci:
Olivier Bereta - začal kariéru v roce 1983 na motokárách, v roce 1989 přešel do francouzského šampionátu Formule 3, odkud se v roce 1991 přesunul do Formule 3000. V roce 1994 se objevil v týmu Larrousse F1. V letech 2003 a 2004 působil jako testovací jezdec v týmu Williams F1, aby poté přestoupil do vytrvalostních závodů. V Le Mans závodil již 20x, z toho 7x dosáhl na vítězství. Poslední triumf ve 24 hodin Le Mans si připsal v roce 2015, kdy byl spolu s Davidem Rigonem a Jamesem Caladem členem vítězné posádky AF Corse Ferrari 458GTE #71.
Francesco Castellacci de Villanova - debutoval v závodech GT v roce 2010, o rok později vyhrál ve voze AF Corse Ferrari 458 Italia šampionát Euro GT3. Tato sezóna byla pro Castellacciho významná tím, že se společně se spolujezdcem Fredericem Leoem dokázali v průběhu sezóny vyhnout všem problémům a titul získali s jediným vítězstvím v Silverstone. V roce 2014 získal spolu s Anreou Rizzollim a Stefanem Gaiem titul Pro-Am Blancpain Endurance Series. Jak jinak, než s vozem Ferrari 458 Italia v barvách týmu Scuderia Villorba Corse.
Thomas Flohr - švýcarský podnikatel a amatérský jezdec debutoval v závodě 6H Vallelunga 2012 ve voze Ferrari 458 Italia, o který se v týmu Kessel Racing dělil právě s Francescem Castellaccim. Během pár let šly jeho výkony raketově vzhůru a v roce 2016, opět s Castellaccim, zvítězil ve třídě GTC v závodě 4H Spielberg. Ve své teprve šesté závodnické sezóně si v polovině dubna 2017 v Silverstone odbyl svůj debut v závodě WEC.
Clearwater Racing Ferrari 488GTE # 61
Tým Clearwater Racing má za sebou desetiletou historii a je v asijském regionu jedním z nejúspěšnějších v závodech GT. Na svém kontě má řadu úspěchů, mimo jiné 3 jezdecké i týmové tituly v Asia GT Championship, je trojnásobným vítězem 12H Sepang a šampionem asijské Le Mans série ročníku 2015/16. V loňském roce tým debutoval v závodě 24 hodin Le Mans, kde posádka Weng Sun Mok, Keita Sawa, Bob Bell skončila těsně pod pódiem. Letošní sezóna je pro tento tým premiérová v šampionátu WEC a posádka Weng Sun Mok, Keita Sawa, Matt Griffin si připsala vítězství hned v pevním závodě v Silverstone.
Weng Sun Mok - pochází z Malajsie a je to velmi zkušený vytrvalostní veterán (ročník 1962). Ve své kariéře se účastnil mimo jiné Ferrari Challenge APAC, 24H Dubaj, 12H Sepang nebo 12H Bathurst. Je trojnásobným šampionem GT Asia Series.
Keita Sawa - 41 letý japonský závodník, který se ve své kariéře mimo jiné stal šampionem asijské Le Mans Série (ročník 2015/16). Vytrvalostní zkušenosti sbíral i v závodech 24H Dubai, kterého se zúčastnil již dvakrát.
Matthew „Matt“ Griffin - jeden z nejúspěšnějších irských okruhových závodníků. Podobně, jako mnoho jiných, nastartoval i Griffin svou okruhovou kariéru v motokárách, ze kterých v roce 2003 přešel do závodů GT. Hned ve své premiérové sezóně si připsal 8 vítězství ve třídě GTC britského šampionátu GT. V roce 2012 zvítězil ve voze Ferrari 458 Italia týmu AF Corse v závodě Gulf 12H. V následujícím roce se stal šampionem třídy GTE v ELMS a znovu za volantem Ferrari 458 Italia, tentokrát v barvách týmu RAM Racing. V roce 2014 se nechával najímat různými amatérskými týmy Ferrari a hájil tak maranellské barvy v několika různých šampionátech. V letech 2015 a 16 vytvořil posádku s Duncanem Cameronem, se kterým se účastnil závodů ELMS a Blancpain Endurance Series, kde si v roce 2015 připsal titul šampiona ve třídě Pro-Am. Závodu 24 hodin Le Mans se Matt Griffin účastnil 5x a jeho nejlepší umístění je třetí místo z roku 2013 (LMGTE-Am), kdy se ve voze AF Corse Ferrari 458 Italia střídal s Jackem Gerberem a Marcem Ciocim.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?