Pro společný testovací den před závodem 24 hodin Le Mans stanovil technický výbor WEC úpravy, které mají za úkol srovnat výkonnost jednotlivých vozů v kategorii LMGTE na přibližně stejnou úroveň.
Pro testovací den, který se uskuteční 4. června, byly vyhlášeny technické úpravy známé pod ozn. Balance of Performance. Ty mají za úkol vyrovnat výkonnost závodní techniky na přibližně stejnou úroveň. Pro letošní sezónu vstoupilo v platnost pravidlo, podle kterého bude tyto technické úpravy navrhovat zvláštní software. První změny BoP dle nové metodiky však budou oznámeny až pro 4. závod, který se koná v polovině července na Nürburgringu.
Navržené úpravy pro test před Le Mans vychází z technických parametrů, které byly pro jednotlivé výrobce nastaveny pro loňskou čtyřiadvacetihodinovku. Samozřejmě při návrhu restrikcí bylo přihlédnuto k výkonnostním rozdílům v prvních dvou závodech letošní sezóny. Jakými úpravami tedy projdou vozy jednotlivých továrních týmů LMGTE Pro?
Vozy Aston Martin navýší svou pohotovostní hmotnost o 10 kg, ale zároveň zvětší restriktor sání o 0,8 mm.
Americké tovární speciály Corvette dostanou restriktor sání zvětšený o 0,7 mm.
Ford bude muset u svých vozů zvýšit hmotnost o 20 kg a zároveň redukovat tlak v přeplňování.
Porsche přiváží do Le Mans zcela nový vůz, pro který byla nově nastavena pohotovostní hmotnost na hodnotu 1258 kg a restriktor sání motoru bude mít průměr 30,1 mm.
Vozy Ferrari budou jako jediné beze změn oproti loňskému roku.
S ohledem na extrémní délku závodu byl pro všechny vozy zvětšen objem palivové nádrže.
Také vozy amatérských posádek projdou určitými úpravami výkonnosti, které ale nebudou tak zásadní, jako v podání továrních týmů. Technické úpravy v kategorii LMGTE Am však postihnou, na rozdíl od profesionální kategorie, i vozy zn. Ferrari. Oproti loňskému roku jsou pro Le Mans, resp. pro společný test před vlastním závodem, navrženy tyto úpravy:
Aston Martin - snížení hmotnosti o 5 kg
Ferrari - snížení hmotnosti o 10 kg
Porsche (amatérské posádky pojedou, na rozdíl od továrního týmu Porsche, s loňským modelem 911RSR-991) - zvýšení hmotnostního limitu o 10 kg.
Zároveň dojde u všech tří zmíněných značek k omezení výkonu motoru o cca 10 kW.
Technická komise WEC si vyhradila právo případných dalších technických úprav před přípravným týdnem nebo i bezprostředně před vlastním závodem. Cílem těchto úprav je snaha o maximální sblížení výkonnosti jednotlivých vozů a zajištění co největší atraktivity závodu.
John Gaw, výkonný ředitel týmu Prodrive, který ve vytrvalostním mistrovství světa zastupuje tovární tým Aston Martin, k uvedeným technickým úpravám poznamenal: „Jsme spokojeni s procesem, který podnikli ACO společně s FIA před závodem v Le Mans. Stanovení BoP je správná cesta. Jsem si jistý, že to naší soutěži prospívá.“
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?