Pro společný testovací den před závodem 24 hodin Le Mans stanovil technický výbor WEC úpravy, které mají za úkol srovnat výkonnost jednotlivých vozů v kategorii LMGTE na přibližně stejnou úroveň.
Pro testovací den, který se uskuteční 4. června, byly vyhlášeny technické úpravy známé pod ozn. Balance of Performance. Ty mají za úkol vyrovnat výkonnost závodní techniky na přibližně stejnou úroveň. Pro letošní sezónu vstoupilo v platnost pravidlo, podle kterého bude tyto technické úpravy navrhovat zvláštní software. První změny BoP dle nové metodiky však budou oznámeny až pro 4. závod, který se koná v polovině července na Nürburgringu.
Navržené úpravy pro test před Le Mans vychází z technických parametrů, které byly pro jednotlivé výrobce nastaveny pro loňskou čtyřiadvacetihodinovku. Samozřejmě při návrhu restrikcí bylo přihlédnuto k výkonnostním rozdílům v prvních dvou závodech letošní sezóny. Jakými úpravami tedy projdou vozy jednotlivých továrních týmů LMGTE Pro?
Vozy Aston Martin navýší svou pohotovostní hmotnost o 10 kg, ale zároveň zvětší restriktor sání o 0,8 mm.
Americké tovární speciály Corvette dostanou restriktor sání zvětšený o 0,7 mm.
Ford bude muset u svých vozů zvýšit hmotnost o 20 kg a zároveň redukovat tlak v přeplňování.
Porsche přiváží do Le Mans zcela nový vůz, pro který byla nově nastavena pohotovostní hmotnost na hodnotu 1258 kg a restriktor sání motoru bude mít průměr 30,1 mm.
Vozy Ferrari budou jako jediné beze změn oproti loňskému roku.
S ohledem na extrémní délku závodu byl pro všechny vozy zvětšen objem palivové nádrže.
Také vozy amatérských posádek projdou určitými úpravami výkonnosti, které ale nebudou tak zásadní, jako v podání továrních týmů. Technické úpravy v kategorii LMGTE Am však postihnou, na rozdíl od profesionální kategorie, i vozy zn. Ferrari. Oproti loňskému roku jsou pro Le Mans, resp. pro společný test před vlastním závodem, navrženy tyto úpravy:
Aston Martin - snížení hmotnosti o 5 kg
Ferrari - snížení hmotnosti o 10 kg
Porsche (amatérské posádky pojedou, na rozdíl od továrního týmu Porsche, s loňským modelem 911RSR-991) - zvýšení hmotnostního limitu o 10 kg.
Zároveň dojde u všech tří zmíněných značek k omezení výkonu motoru o cca 10 kW.
Technická komise WEC si vyhradila právo případných dalších technických úprav před přípravným týdnem nebo i bezprostředně před vlastním závodem. Cílem těchto úprav je snaha o maximální sblížení výkonnosti jednotlivých vozů a zajištění co největší atraktivity závodu.
John Gaw, výkonný ředitel týmu Prodrive, který ve vytrvalostním mistrovství světa zastupuje tovární tým Aston Martin, k uvedeným technickým úpravám poznamenal: „Jsme spokojeni s procesem, který podnikli ACO společně s FIA před závodem v Le Mans. Stanovení BoP je správná cesta. Jsem si jistý, že to naší soutěži prospívá.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?