Série IndyCar vypustila na veřejnost podobu nových monopostů na nadcházející rok. Od předchozí zveřejněné verze se liší v tom, že současný návrh je z 99 % hotový.
Text: Aleš Sirný
Základ šasi je v aktuálním monopostu od dlouholetého dodavatele Dallara. Italská konstruktérská firma má v IndyCar monopol již deset let a zůstane tomu tak i v nadcházejícím roce. Nová generace monopostů však bude mít mnohem formulovější zevnějšek než dnešní dallary se zakrytými koly.
V rámci bezpečnosti však budou i v roce 2018 chráněna přední a zadní kola, jen ne takovou měrou, jakou tomu je od roku 2012. Zmizí nepopulární zadní nárazníky, díky nimž připomínala dallara spíš sportovní prototyp než monopost. Ochrana před zadními koly a mohutné přední přítlačné křídlo u přední nápravy nicméně zůstávají.
Faktem je, že nová dallara alespoň v prvních návrzích odráží oblíbené období devadesátých let, kdy se po amerických okruzích a oválech proháněly jedny z nejkrásnějších monopostů IndyCar v historii. Příznivě byl přijat zejména ochranný oblouk za hlavou jezdce, jenž bude díky snížené kapotě znovu vyčnívat.
Nový vůz bude dodáván ve dvou provedeních. V úpravě pro rychlé ovály superspeedway a pro klasické tratě včetně krátkých oválů. Týmy si nadále mohou vybírat mezi dodavateli motorů Honda a Chevrolet. Takzvané aero kity, které vyvíjela Honda s Chevroletem však končí. Od příštího roku budou monoposty opět jednotné a diváci budou moci rozlišit jezdce jen díky zbarvení helmy a kapoty, nikoliv tvaru vozu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?