Velká cena v Pau pro vozy Formule 2 a později pro vozy F3000 představovala od 60tých do 80tých let jeden z vrcholů motoristické sezony. Letos se pyrenejští pořadatelé rozhodli na tuto velkou tradici monopostů navázat a třetí, nedělní závod mistrovství evropy Formule 3 vypsali coby klasickou „Grand Prix de Pau“.
Text a foto: Roman Klemm
Na silničním, jen 2,76km dlouhém okruhu, který mnozí jezdci považují za obtížnější, než Monaco, je postavení na startu rozhodující a páteční kvalifikace proto byla nadmíru důležitá. Mezi 19 účastníky (listina startujících zůstala i ve třetím podniku sezony nezměněna) se při tom prosadil Brit Callum Ilott (Prema) před krajanem Lando Norrisem (Carlin). Do prvního závodu za nimi směli vyrazit Joel Eriksson (Motopark), Maximilian Guenther (Prema), Joey Mawson (Van Amersfoort) a Jake Dennis (Carlin). Jezdci prominentních jmen, Schumacher, Habsburg a Piquet se kvalifikovali jen do středu pole.
Sobotní závod Poleman Callum Ilott předvedl v sobotu dopoledne dobrý odpich a provedl ostatní kritickými úvodními zatáčkami. V čele ale nezůstal dlouho: Ještě během prvního kola vrazil do zdi v zatáčce za pomníkem a utrhl si přední kolo. Pozici lídra proto převzal Joel Eriksson, jenž na startu předjel Norrise. Za nimi se seřadili Mawson, Dennis, Guenther a Hughes.Od 4. kola opepřil závod déšť a zatímco Norris zesílil svůj tlak na Erikssona, stal se Číňan Zhou první obětí kluzké trati. Maršálci v Pau (jednalo se především o členy čety z Le Mans) nereagovali zdaleka tak rychle, jako kolegové z Monaka a trvalo to dobrých 10 minut neutralizace, než byla asiatova Dallara odstraněna z trati. Re-start vyšel Erikssonovi výborně a Norris musel s dalším útokem počkat.K dalšímu souboji o vítězství pak ovšem mohlo dojít až od předposledního kola: 6 minut před koncem totiž uklouzli za vysoké rychlosti do svodidel i Mawson s Dennisem a rychlá jízda byla znovu omezena. Když Safety-Car zmizel, demonstroval v rozhodujícím sprintu posledních dvou okruhů Eriksson silné nervy a s přehledem hájil bojovou stopu. Norris nikdy nedostal příležitost k předjetí a spokojil se s druhým místem před Guentherem. Rus Mazepin dojel před Estoncem Aronem výborný čtvrtý a z bodů se mohli (díky skutečnosti, že udrželi své monoposty na trati) radovat i „prominenti“ Newey, Piquet, Schumacher a Habsburg.
Nedělní závod V neděli se směl z nejlepšího místa na startu dvakrát těšit junior McLarenu, Lando Norris. V 10:40h dopoledne se za ním na stru seřadili němec Guenther, krajan Ilott, vítěz soboty Švéd Eriksson a v ulicích Pau překvapivě rychlý Rus Mazepin.Start do druhého závodu víkendu tentokrát vyšel nejlépe jezdci ze druhé pozice: Němec Maximilian Guenther dokázal do první zatáčky u nádraží dosprintovat před polemanem Norrisem. Mezi oběma se poté rozpoutal senzační souboj, za kterého kolo za kolem bojovali o každý milimetr tratě a několikrát se dotkli. Norris byl schopen rychlejšího tempa, než Guenther, v úzkých uličkách Pau bylo předjetí zase jednou vedou sama o sobě. Ve stínu souboje lídrů se od třetího místa seřadili Ilott, Eriksson, Harrison, Aron, Hughes a Mazepin. Habsburg slavící své 20. narozeniny byl 9. Po 5 minutách bezúspěšných útoků dopřál Norris svému soupeři, ale i svému vozu trochu odpočinku. Guenther ovšem ani v této fázi nepolevil a díky sérii rekordních kol si vyjel na Brita 2sekudový náskok. Závod na suché trati se tentokrát obešel bez neutralizací – Safety Car nevyjel ani když lídr celkového hodnocení Eriksson 5 minut před koncem zahodil své 4. místo letem do svodidel šikany.Norris skutečně dokázal v závěrečných kolech svůj odstup na vedoucího Guenthera silně stáhnout, na vážný útok to ale nestačilo a Němec slavil zasloužené vítězství. Callum Ilott dojel osamocen třetí, Harrison Newey vybojoval výborné 4. místo s Aronem a Hughesem v závětří. Mazepin opět zabodoval a Habsburg si osladil narozeniny osmou pozicí. Mick Schumacher a Pedro Piquet zůstali mnoho dlužni a dojeli jako 11. a 13. mimo bodovaných míst.
Grand Prix de PauTřetí závod Fromule 3 víkendu v Pau byl zároveň podnikem, nesoucím oficiální označení Grand Prix de Pau. Za Norrisem na startu tentokrát číhali Guenther, Ilott, Eriksson, Newey, Mawson, Aron a Mazepin. Jezdec Trevora Carlina konečně předvedl dobrý start a plody kvalifikace proměnil i po prvních úzkých zákrutech trati ve vedení před Guentherem. Během dalších kol se zdálo, že je mladý junior McLarenu toho dne neporatitelný. Rychle si vybudoval náskok 4 sekund a Guenther proto nikdy nemohl jeho prvenství ohrozit. Na tom nic nezměnila ani neutralizace po 8 kolech, kdy Norris celý náskok kvůli beckmannově nehodě ztratil. Hned po re-startu znovu Němci ujel a pádil vstříc zisku „Velké ceny Pau“. Necelých 10 kol před cílem se mu ovšem vymstilo agresivní zkracován přes obrubník zatáčky u památníku: Tak jako dopoledne u Erikssona se zlomil závěs jeho Prema-Dallary a lídr sončil bezmocně ve svodidlech.Vítězem se tedy stal jeho týmový kolega Maximilian Guenther před dobrým Callumem Ilottem a senzačním Ralfem Aronem. Harrison Newey opět předvedl silný závod a skončil 4. před Erikssonem, Habsburgem, Japoncem Makinem a Pedrem Piquetem.Mick Schumacher nezažil při své první návštěvě městečka Pau příliš úspěšný víkend a znovu skončil mimo body – jako nejpomalejší z jezdců týmu Theodore-Prema.
Výsledky závodů evropského šampionátu Formule 3 v Pau:Sobotní závod1. Joel Eriksson, Motopark2. Lando Norris, Carlin3. Maximilian Guenther, Prema4. Nikita Mazepin, Hitech5. Ralf Aron, Hitech6. Harrison Newey, Amersfoort7. Pedro Piquet, Amersfoort8. Mick Schumacher, Prema9. Ferdinand Habsburg, Carlin10. Jehan Daruvala, Carlin
Nedělní závod 1. Maximilian Guenther, Prema2. Lando Norris, Carlin3. Callum Ilott, Prema4. Harrison Newey, Amersfoort5. Ralf Aron, Hitech6. Jake Hughes, Hitech7. Nikita Mazepin, Hitech8. Ferdinand Habsburg, Carlin9. Jehan Daruvala, Carlin 10. Jake Dennis, Carlin
Grand Prix de Pau1. Maximilian Guenther, Prema2. Callum Ilott, Prema3. Ralf Aron, Hitech4. Harrison Newey, Amersfoort5. Joel Eriksson, Motopark6. Ferdinand Habsburg, Carlin7. Tadasuke Makino, Hitech8. Pedro Piquet, Amersfoort9. Jake Dennis, Carlin10. Guan Ju Zhou, Prema
Stav Evropského šampionátu Formule 3 po 9 závodech:1. Lando Norris 139 b.2. Joel Eriksson 139 b.3. Maximilian Guenther 137 b.4. Callum Ilott 109 b.5. Ferdinand Habsburg 51 b.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.