Velká cena v Pau pro vozy Formule 2 a později pro vozy F3000 představovala od 60tých do 80tých let jeden z vrcholů motoristické sezony. Letos se pyrenejští pořadatelé rozhodli na tuto velkou tradici monopostů navázat a třetí, nedělní závod mistrovství evropy Formule 3 vypsali coby klasickou „Grand Prix de Pau“.
Text a foto: Roman Klemm
Na silničním, jen 2,76km dlouhém okruhu, který mnozí jezdci považují za obtížnější, než Monaco, je postavení na startu rozhodující a páteční kvalifikace proto byla nadmíru důležitá. Mezi 19 účastníky (listina startujících zůstala i ve třetím podniku sezony nezměněna) se při tom prosadil Brit Callum Ilott (Prema) před krajanem Lando Norrisem (Carlin). Do prvního závodu za nimi směli vyrazit Joel Eriksson (Motopark), Maximilian Guenther (Prema), Joey Mawson (Van Amersfoort) a Jake Dennis (Carlin). Jezdci prominentních jmen, Schumacher, Habsburg a Piquet se kvalifikovali jen do středu pole.
Sobotní závod Poleman Callum Ilott předvedl v sobotu dopoledne dobrý odpich a provedl ostatní kritickými úvodními zatáčkami. V čele ale nezůstal dlouho: Ještě během prvního kola vrazil do zdi v zatáčce za pomníkem a utrhl si přední kolo. Pozici lídra proto převzal Joel Eriksson, jenž na startu předjel Norrise. Za nimi se seřadili Mawson, Dennis, Guenther a Hughes.Od 4. kola opepřil závod déšť a zatímco Norris zesílil svůj tlak na Erikssona, stal se Číňan Zhou první obětí kluzké trati. Maršálci v Pau (jednalo se především o členy čety z Le Mans) nereagovali zdaleka tak rychle, jako kolegové z Monaka a trvalo to dobrých 10 minut neutralizace, než byla asiatova Dallara odstraněna z trati. Re-start vyšel Erikssonovi výborně a Norris musel s dalším útokem počkat.K dalšímu souboji o vítězství pak ovšem mohlo dojít až od předposledního kola: 6 minut před koncem totiž uklouzli za vysoké rychlosti do svodidel i Mawson s Dennisem a rychlá jízda byla znovu omezena. Když Safety-Car zmizel, demonstroval v rozhodujícím sprintu posledních dvou okruhů Eriksson silné nervy a s přehledem hájil bojovou stopu. Norris nikdy nedostal příležitost k předjetí a spokojil se s druhým místem před Guentherem. Rus Mazepin dojel před Estoncem Aronem výborný čtvrtý a z bodů se mohli (díky skutečnosti, že udrželi své monoposty na trati) radovat i „prominenti“ Newey, Piquet, Schumacher a Habsburg.
Nedělní závod V neděli se směl z nejlepšího místa na startu dvakrát těšit junior McLarenu, Lando Norris. V 10:40h dopoledne se za ním na stru seřadili němec Guenther, krajan Ilott, vítěz soboty Švéd Eriksson a v ulicích Pau překvapivě rychlý Rus Mazepin.Start do druhého závodu víkendu tentokrát vyšel nejlépe jezdci ze druhé pozice: Němec Maximilian Guenther dokázal do první zatáčky u nádraží dosprintovat před polemanem Norrisem. Mezi oběma se poté rozpoutal senzační souboj, za kterého kolo za kolem bojovali o každý milimetr tratě a několikrát se dotkli. Norris byl schopen rychlejšího tempa, než Guenther, v úzkých uličkách Pau bylo předjetí zase jednou vedou sama o sobě. Ve stínu souboje lídrů se od třetího místa seřadili Ilott, Eriksson, Harrison, Aron, Hughes a Mazepin. Habsburg slavící své 20. narozeniny byl 9. Po 5 minutách bezúspěšných útoků dopřál Norris svému soupeři, ale i svému vozu trochu odpočinku. Guenther ovšem ani v této fázi nepolevil a díky sérii rekordních kol si vyjel na Brita 2sekudový náskok. Závod na suché trati se tentokrát obešel bez neutralizací – Safety Car nevyjel ani když lídr celkového hodnocení Eriksson 5 minut před koncem zahodil své 4. místo letem do svodidel šikany.Norris skutečně dokázal v závěrečných kolech svůj odstup na vedoucího Guenthera silně stáhnout, na vážný útok to ale nestačilo a Němec slavil zasloužené vítězství. Callum Ilott dojel osamocen třetí, Harrison Newey vybojoval výborné 4. místo s Aronem a Hughesem v závětří. Mazepin opět zabodoval a Habsburg si osladil narozeniny osmou pozicí. Mick Schumacher a Pedro Piquet zůstali mnoho dlužni a dojeli jako 11. a 13. mimo bodovaných míst.
Grand Prix de PauTřetí závod Fromule 3 víkendu v Pau byl zároveň podnikem, nesoucím oficiální označení Grand Prix de Pau. Za Norrisem na startu tentokrát číhali Guenther, Ilott, Eriksson, Newey, Mawson, Aron a Mazepin. Jezdec Trevora Carlina konečně předvedl dobrý start a plody kvalifikace proměnil i po prvních úzkých zákrutech trati ve vedení před Guentherem. Během dalších kol se zdálo, že je mladý junior McLarenu toho dne neporatitelný. Rychle si vybudoval náskok 4 sekund a Guenther proto nikdy nemohl jeho prvenství ohrozit. Na tom nic nezměnila ani neutralizace po 8 kolech, kdy Norris celý náskok kvůli beckmannově nehodě ztratil. Hned po re-startu znovu Němci ujel a pádil vstříc zisku „Velké ceny Pau“. Necelých 10 kol před cílem se mu ovšem vymstilo agresivní zkracován přes obrubník zatáčky u památníku: Tak jako dopoledne u Erikssona se zlomil závěs jeho Prema-Dallary a lídr sončil bezmocně ve svodidlech.Vítězem se tedy stal jeho týmový kolega Maximilian Guenther před dobrým Callumem Ilottem a senzačním Ralfem Aronem. Harrison Newey opět předvedl silný závod a skončil 4. před Erikssonem, Habsburgem, Japoncem Makinem a Pedrem Piquetem.Mick Schumacher nezažil při své první návštěvě městečka Pau příliš úspěšný víkend a znovu skončil mimo body – jako nejpomalejší z jezdců týmu Theodore-Prema.
Výsledky závodů evropského šampionátu Formule 3 v Pau:Sobotní závod1. Joel Eriksson, Motopark2. Lando Norris, Carlin3. Maximilian Guenther, Prema4. Nikita Mazepin, Hitech5. Ralf Aron, Hitech6. Harrison Newey, Amersfoort7. Pedro Piquet, Amersfoort8. Mick Schumacher, Prema9. Ferdinand Habsburg, Carlin10. Jehan Daruvala, Carlin
Nedělní závod 1. Maximilian Guenther, Prema2. Lando Norris, Carlin3. Callum Ilott, Prema4. Harrison Newey, Amersfoort5. Ralf Aron, Hitech6. Jake Hughes, Hitech7. Nikita Mazepin, Hitech8. Ferdinand Habsburg, Carlin9. Jehan Daruvala, Carlin 10. Jake Dennis, Carlin
Grand Prix de Pau1. Maximilian Guenther, Prema2. Callum Ilott, Prema3. Ralf Aron, Hitech4. Harrison Newey, Amersfoort5. Joel Eriksson, Motopark6. Ferdinand Habsburg, Carlin7. Tadasuke Makino, Hitech8. Pedro Piquet, Amersfoort9. Jake Dennis, Carlin10. Guan Ju Zhou, Prema
Stav Evropského šampionátu Formule 3 po 9 závodech:1. Lando Norris 139 b.2. Joel Eriksson 139 b.3. Maximilian Guenther 137 b.4. Callum Ilott 109 b.5. Ferdinand Habsburg 51 b.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.