Velká cena v Pau pro vozy Formule 2 a později pro vozy F3000 představovala od 60tých do 80tých let jeden z vrcholů motoristické sezony. Letos se pyrenejští pořadatelé rozhodli na tuto velkou tradici monopostů navázat a třetí, nedělní závod mistrovství evropy Formule 3 vypsali coby klasickou „Grand Prix de Pau“.
Text a foto: Roman Klemm
Na silničním, jen 2,76km dlouhém okruhu, který mnozí jezdci považují za obtížnější, než Monaco, je postavení na startu rozhodující a páteční kvalifikace proto byla nadmíru důležitá. Mezi 19 účastníky (listina startujících zůstala i ve třetím podniku sezony nezměněna) se při tom prosadil Brit Callum Ilott (Prema) před krajanem Lando Norrisem (Carlin). Do prvního závodu za nimi směli vyrazit Joel Eriksson (Motopark), Maximilian Guenther (Prema), Joey Mawson (Van Amersfoort) a Jake Dennis (Carlin). Jezdci prominentních jmen, Schumacher, Habsburg a Piquet se kvalifikovali jen do středu pole.
Sobotní závod Poleman Callum Ilott předvedl v sobotu dopoledne dobrý odpich a provedl ostatní kritickými úvodními zatáčkami. V čele ale nezůstal dlouho: Ještě během prvního kola vrazil do zdi v zatáčce za pomníkem a utrhl si přední kolo. Pozici lídra proto převzal Joel Eriksson, jenž na startu předjel Norrise. Za nimi se seřadili Mawson, Dennis, Guenther a Hughes.Od 4. kola opepřil závod déšť a zatímco Norris zesílil svůj tlak na Erikssona, stal se Číňan Zhou první obětí kluzké trati. Maršálci v Pau (jednalo se především o členy čety z Le Mans) nereagovali zdaleka tak rychle, jako kolegové z Monaka a trvalo to dobrých 10 minut neutralizace, než byla asiatova Dallara odstraněna z trati. Re-start vyšel Erikssonovi výborně a Norris musel s dalším útokem počkat.K dalšímu souboji o vítězství pak ovšem mohlo dojít až od předposledního kola: 6 minut před koncem totiž uklouzli za vysoké rychlosti do svodidel i Mawson s Dennisem a rychlá jízda byla znovu omezena. Když Safety-Car zmizel, demonstroval v rozhodujícím sprintu posledních dvou okruhů Eriksson silné nervy a s přehledem hájil bojovou stopu. Norris nikdy nedostal příležitost k předjetí a spokojil se s druhým místem před Guentherem. Rus Mazepin dojel před Estoncem Aronem výborný čtvrtý a z bodů se mohli (díky skutečnosti, že udrželi své monoposty na trati) radovat i „prominenti“ Newey, Piquet, Schumacher a Habsburg.
Nedělní závod V neděli se směl z nejlepšího místa na startu dvakrát těšit junior McLarenu, Lando Norris. V 10:40h dopoledne se za ním na stru seřadili němec Guenther, krajan Ilott, vítěz soboty Švéd Eriksson a v ulicích Pau překvapivě rychlý Rus Mazepin.Start do druhého závodu víkendu tentokrát vyšel nejlépe jezdci ze druhé pozice: Němec Maximilian Guenther dokázal do první zatáčky u nádraží dosprintovat před polemanem Norrisem. Mezi oběma se poté rozpoutal senzační souboj, za kterého kolo za kolem bojovali o každý milimetr tratě a několikrát se dotkli. Norris byl schopen rychlejšího tempa, než Guenther, v úzkých uličkách Pau bylo předjetí zase jednou vedou sama o sobě. Ve stínu souboje lídrů se od třetího místa seřadili Ilott, Eriksson, Harrison, Aron, Hughes a Mazepin. Habsburg slavící své 20. narozeniny byl 9. Po 5 minutách bezúspěšných útoků dopřál Norris svému soupeři, ale i svému vozu trochu odpočinku. Guenther ovšem ani v této fázi nepolevil a díky sérii rekordních kol si vyjel na Brita 2sekudový náskok. Závod na suché trati se tentokrát obešel bez neutralizací – Safety Car nevyjel ani když lídr celkového hodnocení Eriksson 5 minut před koncem zahodil své 4. místo letem do svodidel šikany.Norris skutečně dokázal v závěrečných kolech svůj odstup na vedoucího Guenthera silně stáhnout, na vážný útok to ale nestačilo a Němec slavil zasloužené vítězství. Callum Ilott dojel osamocen třetí, Harrison Newey vybojoval výborné 4. místo s Aronem a Hughesem v závětří. Mazepin opět zabodoval a Habsburg si osladil narozeniny osmou pozicí. Mick Schumacher a Pedro Piquet zůstali mnoho dlužni a dojeli jako 11. a 13. mimo bodovaných míst.
Grand Prix de PauTřetí závod Fromule 3 víkendu v Pau byl zároveň podnikem, nesoucím oficiální označení Grand Prix de Pau. Za Norrisem na startu tentokrát číhali Guenther, Ilott, Eriksson, Newey, Mawson, Aron a Mazepin. Jezdec Trevora Carlina konečně předvedl dobrý start a plody kvalifikace proměnil i po prvních úzkých zákrutech trati ve vedení před Guentherem. Během dalších kol se zdálo, že je mladý junior McLarenu toho dne neporatitelný. Rychle si vybudoval náskok 4 sekund a Guenther proto nikdy nemohl jeho prvenství ohrozit. Na tom nic nezměnila ani neutralizace po 8 kolech, kdy Norris celý náskok kvůli beckmannově nehodě ztratil. Hned po re-startu znovu Němci ujel a pádil vstříc zisku „Velké ceny Pau“. Necelých 10 kol před cílem se mu ovšem vymstilo agresivní zkracován přes obrubník zatáčky u památníku: Tak jako dopoledne u Erikssona se zlomil závěs jeho Prema-Dallary a lídr sončil bezmocně ve svodidlech.Vítězem se tedy stal jeho týmový kolega Maximilian Guenther před dobrým Callumem Ilottem a senzačním Ralfem Aronem. Harrison Newey opět předvedl silný závod a skončil 4. před Erikssonem, Habsburgem, Japoncem Makinem a Pedrem Piquetem.Mick Schumacher nezažil při své první návštěvě městečka Pau příliš úspěšný víkend a znovu skončil mimo body – jako nejpomalejší z jezdců týmu Theodore-Prema.
Výsledky závodů evropského šampionátu Formule 3 v Pau:Sobotní závod1. Joel Eriksson, Motopark2. Lando Norris, Carlin3. Maximilian Guenther, Prema4. Nikita Mazepin, Hitech5. Ralf Aron, Hitech6. Harrison Newey, Amersfoort7. Pedro Piquet, Amersfoort8. Mick Schumacher, Prema9. Ferdinand Habsburg, Carlin10. Jehan Daruvala, Carlin
Nedělní závod 1. Maximilian Guenther, Prema2. Lando Norris, Carlin3. Callum Ilott, Prema4. Harrison Newey, Amersfoort5. Ralf Aron, Hitech6. Jake Hughes, Hitech7. Nikita Mazepin, Hitech8. Ferdinand Habsburg, Carlin9. Jehan Daruvala, Carlin 10. Jake Dennis, Carlin
Grand Prix de Pau1. Maximilian Guenther, Prema2. Callum Ilott, Prema3. Ralf Aron, Hitech4. Harrison Newey, Amersfoort5. Joel Eriksson, Motopark6. Ferdinand Habsburg, Carlin7. Tadasuke Makino, Hitech8. Pedro Piquet, Amersfoort9. Jake Dennis, Carlin10. Guan Ju Zhou, Prema
Stav Evropského šampionátu Formule 3 po 9 závodech:1. Lando Norris 139 b.2. Joel Eriksson 139 b.3. Maximilian Guenther 137 b.4. Callum Ilott 109 b.5. Ferdinand Habsburg 51 b.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.