Velká cena v Pau pro vozy Formule 2 a později pro vozy F3000 představovala od 60tých do 80tých let jeden z vrcholů motoristické sezony. Letos se pyrenejští pořadatelé rozhodli na tuto velkou tradici monopostů navázat a třetí, nedělní závod mistrovství evropy Formule 3 vypsali coby klasickou „Grand Prix de Pau“.
Text a foto: Roman Klemm
Na silničním, jen 2,76km dlouhém okruhu, který mnozí jezdci považují za obtížnější, než Monaco, je postavení na startu rozhodující a páteční kvalifikace proto byla nadmíru důležitá. Mezi 19 účastníky (listina startujících zůstala i ve třetím podniku sezony nezměněna) se při tom prosadil Brit Callum Ilott (Prema) před krajanem Lando Norrisem (Carlin). Do prvního závodu za nimi směli vyrazit Joel Eriksson (Motopark), Maximilian Guenther (Prema), Joey Mawson (Van Amersfoort) a Jake Dennis (Carlin). Jezdci prominentních jmen, Schumacher, Habsburg a Piquet se kvalifikovali jen do středu pole.
Sobotní závod Poleman Callum Ilott předvedl v sobotu dopoledne dobrý odpich a provedl ostatní kritickými úvodními zatáčkami. V čele ale nezůstal dlouho: Ještě během prvního kola vrazil do zdi v zatáčce za pomníkem a utrhl si přední kolo. Pozici lídra proto převzal Joel Eriksson, jenž na startu předjel Norrise. Za nimi se seřadili Mawson, Dennis, Guenther a Hughes.Od 4. kola opepřil závod déšť a zatímco Norris zesílil svůj tlak na Erikssona, stal se Číňan Zhou první obětí kluzké trati. Maršálci v Pau (jednalo se především o členy čety z Le Mans) nereagovali zdaleka tak rychle, jako kolegové z Monaka a trvalo to dobrých 10 minut neutralizace, než byla asiatova Dallara odstraněna z trati. Re-start vyšel Erikssonovi výborně a Norris musel s dalším útokem počkat.K dalšímu souboji o vítězství pak ovšem mohlo dojít až od předposledního kola: 6 minut před koncem totiž uklouzli za vysoké rychlosti do svodidel i Mawson s Dennisem a rychlá jízda byla znovu omezena. Když Safety-Car zmizel, demonstroval v rozhodujícím sprintu posledních dvou okruhů Eriksson silné nervy a s přehledem hájil bojovou stopu. Norris nikdy nedostal příležitost k předjetí a spokojil se s druhým místem před Guentherem. Rus Mazepin dojel před Estoncem Aronem výborný čtvrtý a z bodů se mohli (díky skutečnosti, že udrželi své monoposty na trati) radovat i „prominenti“ Newey, Piquet, Schumacher a Habsburg.
Nedělní závod V neděli se směl z nejlepšího místa na startu dvakrát těšit junior McLarenu, Lando Norris. V 10:40h dopoledne se za ním na stru seřadili němec Guenther, krajan Ilott, vítěz soboty Švéd Eriksson a v ulicích Pau překvapivě rychlý Rus Mazepin.Start do druhého závodu víkendu tentokrát vyšel nejlépe jezdci ze druhé pozice: Němec Maximilian Guenther dokázal do první zatáčky u nádraží dosprintovat před polemanem Norrisem. Mezi oběma se poté rozpoutal senzační souboj, za kterého kolo za kolem bojovali o každý milimetr tratě a několikrát se dotkli. Norris byl schopen rychlejšího tempa, než Guenther, v úzkých uličkách Pau bylo předjetí zase jednou vedou sama o sobě. Ve stínu souboje lídrů se od třetího místa seřadili Ilott, Eriksson, Harrison, Aron, Hughes a Mazepin. Habsburg slavící své 20. narozeniny byl 9. Po 5 minutách bezúspěšných útoků dopřál Norris svému soupeři, ale i svému vozu trochu odpočinku. Guenther ovšem ani v této fázi nepolevil a díky sérii rekordních kol si vyjel na Brita 2sekudový náskok. Závod na suché trati se tentokrát obešel bez neutralizací – Safety Car nevyjel ani když lídr celkového hodnocení Eriksson 5 minut před koncem zahodil své 4. místo letem do svodidel šikany.Norris skutečně dokázal v závěrečných kolech svůj odstup na vedoucího Guenthera silně stáhnout, na vážný útok to ale nestačilo a Němec slavil zasloužené vítězství. Callum Ilott dojel osamocen třetí, Harrison Newey vybojoval výborné 4. místo s Aronem a Hughesem v závětří. Mazepin opět zabodoval a Habsburg si osladil narozeniny osmou pozicí. Mick Schumacher a Pedro Piquet zůstali mnoho dlužni a dojeli jako 11. a 13. mimo bodovaných míst.
Grand Prix de PauTřetí závod Fromule 3 víkendu v Pau byl zároveň podnikem, nesoucím oficiální označení Grand Prix de Pau. Za Norrisem na startu tentokrát číhali Guenther, Ilott, Eriksson, Newey, Mawson, Aron a Mazepin. Jezdec Trevora Carlina konečně předvedl dobrý start a plody kvalifikace proměnil i po prvních úzkých zákrutech trati ve vedení před Guentherem. Během dalších kol se zdálo, že je mladý junior McLarenu toho dne neporatitelný. Rychle si vybudoval náskok 4 sekund a Guenther proto nikdy nemohl jeho prvenství ohrozit. Na tom nic nezměnila ani neutralizace po 8 kolech, kdy Norris celý náskok kvůli beckmannově nehodě ztratil. Hned po re-startu znovu Němci ujel a pádil vstříc zisku „Velké ceny Pau“. Necelých 10 kol před cílem se mu ovšem vymstilo agresivní zkracován přes obrubník zatáčky u památníku: Tak jako dopoledne u Erikssona se zlomil závěs jeho Prema-Dallary a lídr sončil bezmocně ve svodidlech.Vítězem se tedy stal jeho týmový kolega Maximilian Guenther před dobrým Callumem Ilottem a senzačním Ralfem Aronem. Harrison Newey opět předvedl silný závod a skončil 4. před Erikssonem, Habsburgem, Japoncem Makinem a Pedrem Piquetem.Mick Schumacher nezažil při své první návštěvě městečka Pau příliš úspěšný víkend a znovu skončil mimo body – jako nejpomalejší z jezdců týmu Theodore-Prema.
Výsledky závodů evropského šampionátu Formule 3 v Pau:Sobotní závod1. Joel Eriksson, Motopark2. Lando Norris, Carlin3. Maximilian Guenther, Prema4. Nikita Mazepin, Hitech5. Ralf Aron, Hitech6. Harrison Newey, Amersfoort7. Pedro Piquet, Amersfoort8. Mick Schumacher, Prema9. Ferdinand Habsburg, Carlin10. Jehan Daruvala, Carlin
Nedělní závod 1. Maximilian Guenther, Prema2. Lando Norris, Carlin3. Callum Ilott, Prema4. Harrison Newey, Amersfoort5. Ralf Aron, Hitech6. Jake Hughes, Hitech7. Nikita Mazepin, Hitech8. Ferdinand Habsburg, Carlin9. Jehan Daruvala, Carlin 10. Jake Dennis, Carlin
Grand Prix de Pau1. Maximilian Guenther, Prema2. Callum Ilott, Prema3. Ralf Aron, Hitech4. Harrison Newey, Amersfoort5. Joel Eriksson, Motopark6. Ferdinand Habsburg, Carlin7. Tadasuke Makino, Hitech8. Pedro Piquet, Amersfoort9. Jake Dennis, Carlin10. Guan Ju Zhou, Prema
Stav Evropského šampionátu Formule 3 po 9 závodech:1. Lando Norris 139 b.2. Joel Eriksson 139 b.3. Maximilian Guenther 137 b.4. Callum Ilott 109 b.5. Ferdinand Habsburg 51 b.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?