V rámci velké DTM se minulý víkend na Lausitzringu směli představit i talenti německého šampionátu Formule 4. Ke třem závodům druhého podniku sezony se sešlo pole 26 účastníků a páteční kvalifikaci zcela ovládl čtyřlístek pilotů stáje US-Racing Ralfa Schumachera.
Text a foto: Roman Klemm
Zatáčkovítý infield ohromného trioválu nejlépe zvládl zkušený Kim-Luis Schramm před týmovými kolegy Nicklasem Nielsenem, Fabiem Schererem a Julianem Hansesem. Tyto čtyři při tom dělilo pouze 67 tisícin sekundy a nejlepší z konkurentů, Kami Laliberte z týmu Van Amersfoort měl na čtvrtého ztrátu pouhých 7 tisícin. Prvních 19 vozů se vešlo do jedné sekundy. Jediné děvče v poli, Sophia Floerschová z Michova, při tom dosáhla 11. času. Její týmový kolega z domácího týmu Muecke, Čech Tom Beckaeuser, se do prvního závodu kvalifikoval jako 25. Nezkušený mladík z Klečan při tom předvedl, že se dokáže učit a lepšit: V prvním volném tréninku mu na špičku ještě scházelo přes 5 sekund, ve druhém více, než 3s a v kvalifikaci (kterou ukončil ve zdi) byl již o 2,8s za Schrammem. Páteční kvalifikace ovšem měla večer při technické přejímce skandální dohru. U všech vozů týmu US-Racing totiž byla objevena nedovolená technická modifikace: Vpravo chyběla předepsaná podložka pod šroubem držící přední závěs nahoře. Pořadatel Schumacherovy vozy diskvalifikoval, US-Racing ovšem podal odvolání a jeho vozy proto směly „pod protestem“ do závodů 1 a 2 vyrazit z jejich vybojovaných pozic.
1. závod, sobota poledneSchramm předvedl výborný start, velkým překvapením sprintu do první zatáčky ovšem byl Laliberté, který se výborným manévrem na brzdě posunul před ostatní piloty týmu US na druhou pozici. Hanses se zařadil jako třetí před Armstronga, Vipse a Nielsena. Druhé kolo připravilo Sophii Floerschovou po kontaktu se zdí o přední spoiler, přesto právě držela dobré desáté místo, když byl závod kvůli nehodě Aberdeina se Schererem neutralizován.Když se opět smělo jet naplno dokázal 20letý Schramm po zbytek závodu s přehledem kontrolovat Lalibertého za sebou a dojel si pro vítězství, o jehož hodnotě rozhodne až zasedání klubu DMSB během příštího týdne. Lídr celkové tabulky Juri Vips (Prema) si dojel pro pohár za třetí místo, za ním získali velké body Marcus Armstrong a Felipe Drugovich. Pro první bodík sezony si dojel jako 10. syn bývalého pilota F1 Louis Gachot, Tom Beckhaeuser skončil 20. 2. závod, sobota odpoledne O postavení na startu druhého závodu rozhodly druhé nejlepší časy páteční kvalifikační session a znamenaly další pochybný úspěch stáje US-Racing v pořadí Hanses-Scherer-Nielsen. Za nimi se ke startu připravili Marcus Armstrong a vítěz z dopoledne, Kim-Luis Schramm.Sotva se po startu špička stačila seřadit v pořadí Hanses, Armstrong, Scherer, Drugovich, Correa a Vips, musel na trať Safety Car: Vůz Michaela Waldherra stál ve třetí zatáčce, mimo to muselo hned několik konkurentů pro nová křidla do boxů. Na hodinách zbývalo 25 minut, když se smělo opět závodit. 20letý Julian Hanses se při tom nenechal zneklidnit dlouhou šňůrou soupeřů v jeho závětří a kolo za kolem spěl směrem svého prvního vítězství. Brzy si vybudoval polštář dvou sekund a nechal za sebou bojovat Armstronga, Drugoviche, Vipse, Scherera a Lalibertého o druhé místo. Hanses tedy mohl poprvé slavit, ale neslavil - stejně tak jako kolega Schramm dopoledne: Protože tým US startoval pod protestem, nerozdělovaly se jeho pilotům poháry – zatím..?Druhý dojel Brazilec Drugovich před Armstrongem, Schererem, Vipsem a Lalibertééem. Daleko za očekáváním opět skončil domácí berlínský tým Petera Mueckeho. Nejlepší vůz bývalého jezdce Poháru Míru a Přátelství dovezla do cíle Sophia Floerschová na 10. místě (letos její první bod). Její český týmový kolega Tom Beckhaeuser byl díky nehodám soupeřů klasifikován jako 18.
3. závod, neděleDo třetího závodu víkendu německé F4 startuje prvních osm prvního závodu v obráceném pořadí. Proto směl syn bývalého vítěze Le Mans Bertranda Gachota, Louis vyrazit z prvního místa před Zendelim, Pirem, Vestim a Drugovichem. Mladý Brit tohoto „dárečku“ dobře využil a úvodem závodu se usadil na špičce před Drugovichem, Vestim, Zendelim a sobotním vítězem Schrammem. Týmového kolegu z Brazílie za sebou ovšem udržel jen 7 kol. Ve stejném kole ztratil Zendeli kolo (!) a o málo později vystřídal Gachota na druhém místě další z pilotů tými Van Amersfoort, Vesti. Drugovich si poté dojel pro jisté vítězství před Vestim, Schramm se dokázal probojovat na třetí pozici. Vítěz sobotního odpoledne Hanses skončil 5. a senzační závod předvedla i Sophia Floerschová: Ze 23. startovního místa dojela osmá a byla tím opět nejlepším jezdcem týmu Petera Mueckeho. Tom Beckhaeuser dokončil závod na 19. místě.
Výsledky německé Formule 4 na Lausitzringu(jejich platnost ovšem závisí na rozhodnutí zasedání DMSB ohledně odvolání proti diskvalifikaci všech vozů týmu US-Racing)
1. závod – sobota dopoledne1. Kim-Luis Schramm, US2. Kami Laliberté, Van Amersfoort3. Juri Vips, Prema4. Julian Hanses, US5. Marcus Armstrong, Prema6. Felipe Drugovich, Van Amersfoort
2. závod – sobota odpoledne1. Julian Hanses, US2. Felipe Drugovich, Van Amersfoort3. Marcus Armstrong, Prema4. Fabio Scherer, US5. Juri Vips, Prema6. Kami Laliberté, Van Amersfoort
3. závod – neděle1. Felipe Drugovich, Van Amersfoort2. Frederik Vesti, Van Amersfoort3. Kim-Luis Schramm, US4. Louis Gachot, Van Amersfoort5. Julian Hanses, US6. Andreas Estner, Neuhauser
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.